Annonce
Erhverv

Grunk sikrer julestemningen i Danmarks virksomheder

Julefrokost på D'Angleterre lyder eksklusivt. Men det har været en af Grunk Events store successer trods pris og dresscode. Foto: Grunk Event
Grunk Event arrangerer julefester for det danske erhvervsliv og er en af landets største arrangører af sin slags. Ejer Morten Grunk Jensen fortæller om sin lyst til at skabe den perfekte fest, om skabertrang, og at snaps ikke længere er så populært, som det engang var.

Julefrokost: 58 fester. Det er antallet af julefrokoster, som virksomheden Grunk Event skal afholde for omkring 16.000 mennesker fra 19. november til den 19. december. Smilet er stort, da Morten Grunk Jensen fortæller om status for årets julefrokoster.

Grunk Event, som Morten Grunk Jensen er ejer af, er en af Danmark største arrangører af julefrokoster. Og selv om det går godt nu, står det også i skarp kontrast til starten på 2021, hvor stemningen hos Grunk Event nærmede sig panik.

- Jeg vidste i starten af året godt, at mit firmajulefrokostselskab ville overleve, men spørgsmålet og usikkerheden var, om vi kunne sælge nok til at det også kunne overleve på længere sigt. Det ved vi nu, at det kan, da vi lige nu slår alle rekorder. Den største usikkerhed lå i vores Event Bureau, men det også kommet stærkt igen. Så det er mega fedt. Nu kører butikken så atter, som den bør. Som en effektiv og slagkraftig maskine, hvor fokus er på at skabe den bedste fest for så mange som muligt, siger han.

Annonce
En god julefrokost med gang i uden gæsterne går døde for tidligt kræver god planlægning. Eller man kan hyre nogen til at sikre en god fest. Foto: Grunk Event

Morten Grunk Jensen fortæller, at han de seneste par uger har arbejdet op mod 100 timer om ugen. Det bærer humøret ikke præg af. Det betyder ikke noget. Under vores besøg, er der ikke fokus på andre ting. På intet tidspunkt er der optræk til opbrud, forstyrrende medarbejdere med beskeder, eller skjulte kig til armbåndsuret.

Den spæde start

Det er ellers gået stærkt med at nå dertil, hvor Grunk Event er nu. Det er blot 11 år siden, at Grunk Event og Firmajulefrokoster opstod med en idé, at det måtte være muligt at lave nogle mere eksklusive firmajulefrokoster. Og det kan vel næppe blive mere eksklusivt end D’Angleterre, så der startede Grunk med sit første arrangement.

- Vi valgte fra starten at sige, at vi gerne ville satse på den lidt højere kvalitet ud fra en betragtning om, at rigtig mange virksomheder gerne vil have noget god mad, og de vil også gerne have noget underholdning. Men de har sjældent budget til det, og hvis man som virksomhed tager ud og spiser, vil man ofte blive splittet, når maden er ovre. Vi fandt ud af, at vi kunne lave det på D'Angleterre, hvor vi lagde mere vægt på kvaliteten end underholdningen, så der var lækker mad og gode faciliteter. Bagefter spillede nogle tre kopibands med musik fra henholdsvis Bryan Adams, Thomas Helmig og Sanne Salomonsen.

- Men vi vidste ikke, om det kunne bære. Det kostede 1250 kr., og det solgte som varmt brød. Vi var faktisk overraskede over, at interessen var så stor dengang. Fordi det var D’Angleterre, annoncerede vi meget i Børsen. Kun til B2B. Og det er over tid blevet til det, vi har i dag, siger Morten Grunk Jensen.

- Og nu slår I jer så op på at være Danmarks største leverandør af kvalitetsjulefrokoster til dansk erhvervsliv?

- Ja. Det kommer an på, hvordan man opgør det. Vi er dem, som har flest lokationer i landet. I år har vi otte faste steder, hvor vi holder julefrokoster, og vi sælger kun til erhverv. På den måde er der ikke rigtig andre, som konkurrerer. Jo, Walmanns gør det også, men det er også til private, og de har plads til flere hver aften. Også vores konkolleger fra Copenhagen Event laver events i haller og har et lidt andet setup med kopiorkestre. Men man kan ikke sammenligne det, at komme ind i en fabrikshal mod et hotel. Faciliteterne er meget forskellige, og maden er ofte af en anden kvalitet. Hos os er personalet vant til housekeeping, og der er på hoteller altid faste hold, som sørger for, at alting er i orden og rengjort. Personalet der er vant til deres arbejde, og de får det altid bare til at fungere. Det er vores styrke, forklarer han.

Annonce

Det mærkelige 2021

- Der var mange, som led i 2020 på grund af corona-nedlukningen. Det var vel også været hårdt for jer ikke at vide, hvor I stod – og om I overhovedet kunne holde julefrokoster også i 2021?

- Der var alle mulige meldinger. Men til sidst måtte vi erkende, at skriften på væggen var, at der ikke skulle være julefrokoster sidste i 2020. Det var en mærkelig tid, for det var en redningsaktion, og samtidigt var det frustration over at sidde med hjælpepakker, og at føle ay vi som branche fylder nok ikke nok i BNP til, at vi bliver hørt. Sådan tror jeg, at mange fra kulturlivet havde det. Vi sad to mand og lavede stort set ikke andet end at søge hjælpepakker. Det var tungt, for vi gik fra at skabe noget, som man får en masse energi af, til at kigge i regneark og bokse med offentlige myndigheder om, hvad der kan og ikke kan lade sig gøre. Vi havde to kunder, som gerne ville have et arrangement, men selv det kunne ikke lade sig gøre. Vi overvejede online-julefrokoster, men det ville vi heller ikke være kendt for bagefter. Vi skaber events, hvor man er sammen, social og hvor fællesskabet er i højsædet. Det er svært, når man skal være online. Det er afmagt, når ikke kan afvikle noget af det, som driver en, fortæller Morten Grunk Jensen.

Ejer af Grunk Event, Morten Grunk Jensen, havde et hårdt år med corona-krise, men i år har firmaet slået sin egen rekord i solgt kuverter til årets julefrokoster. Foto: Vincent Byakika

- Hvornår fandt du så ud af, at du var god til det, du gør?

- Det gjorde jeg, da kunderne vendte tilbage og sagde, at det var skidegodt, så de genkøbte. Sådan har det altid været, uanset hvad jeg har solgt. Jeg har altid haft en passion for det, jeg solgte. Først var det tøj i en Mr.-forretning i Give, så blev det reklamer på Radio Uptown. Det var jeg god til, fordi jeg tænkte kreativt. Så var jeg på Kanal 2, hvor jeg solgte idéer til reklamer, og det bragte mig til at lave markedsføring for Langelandsfestivalen. På et tidspunkt var der et reklamebureau som spurgte, om jeg ville starte et event op sammen men dem, men det blev til, at jeg startede et eventfirma op med en kompagnon. Så jeg sagde mit gode job op på Kanal 2 i 1998, selv om jeg tjente gode penge. Men jeg var nysgerrig og havde skabertrang. Det har jeg aldrig fortrudt.

- Hvad holder dig til ilden så mange år senere?

- Jeg synes, at jeg har det sjoveste job i verden. Det lyder banalt, for en gang imellem er det også svært som under coronakrisen. Selvfølgelig er det også en risikoforrentning, når vi selv laver setups med events, men når vi laver traditionelle events som temafester med Morten Korch-tema, som vi gjorde for en virksomhed i Farum for nogle uger siden og vores julefrokoster, så føler jeg virkelig, at jeg er som et lille barn, der får lov til at lave en fest for andre folks penge – naturligvis også med respekten for, at det er andre folks penge.

- Har du altid haft det sådan?

- Jeg nyder i hvert fald friheden i at være selvstændig. Det er selvom jeg de seneste 14 dage nok har haft et arbejdssnit på 100 timer om ugen. Vi sælger helt vildt og har fået mange fester ind her i efteråret. I sidste uge slog vi vores gamle salgsrekord for, hvor meget vi har solgt på en uge. Vores gamle rekord var 1460 kuverter. Den stak vi med 2100 solgte kuverter på en uge. Mange af vores kunder er også små virksomheder med 10 til 16 ansatte, og vi taler med alle virksomhederne. Man skal ikke bare booke på en hjemmeside. Vi vil gerne gøre det personligt for at højne kvaliteten, siger Morten Grunk Jensen.

- Vi vil gerne guide vores gæster til det rigtige arrangement, hvor de passer ind. Nogle virksomheder er meget mandsdominerede. Andre det modsatte. Nogle virksomheder vil ikke synes det er sjovt på D’Angleterre, hvor der er dresscode. Vi prøver at sætte gæsterne sammen, for det giver bare nogle bedre fester. Hvis der kun er mænd, er det en abefest, hvor alle står i baren i stedet for på dansegulvet. Vi kan ikke styre det 100 procent, men vi kan hjælpe festen på vej. Det kan vi ikke, hvis det bare er bestilling via en webshop.

Annonce

Om at fejle og handle

Men Grunk Events har også oplevet kiks. Det undgår man ikke, når man servicerer så mange. Og han nævner flere ting, som tydeligvis irriterer ham stadigvæk.

Dengang i Køge, hvor fadene var for små. Festen i Aarhus, hvor lokalet var dobbeltbooket, selv om der skulle være 500 gæster, og Morten Grunk Jensen sammen med sine kolleger i hast måtte pynte en hal i nabobygningen op. Eller dengang hvor et band ikke havde øvet ordentligt, så de dybest set ikke spillede op til deres bedste.

- Så bliver jeg løsningsorienteret. Det er mine kunders ve og vel, og man skal have respekt for forretningen. Det er første prioritet. Slagsmålet med dem, som ikke har leveret starter vi først op bagefter. Man kan ikke begge dele, og få det hele til at fungere samtidigt.

- Du laver vel også mange aftaler, kontrakter, og du prissætter og forhandler. Er du en hård forhandler?

- Jeg er en fornuftig købmand, men jeg tror ikke, at folk betegner mig som hård. Jeg vil selvfølgelig gerne have nogle fornuftige priser, men jo mere du presser prisen, jo ringere bliver produktet. I sidste ende er det vores kunder, som bestemmer, om vores produkt er godt nok, hvis jeg presser kuvertprisen ned med 100 kr., betyder det bare, at der måske kommer slatten ribbensteg i stedet for sprød flæskesteg. Eller at der er ikke er nok kokke ved buffeterne. Måske mangler der personale til afrydning eller servering. I sidste ende har jeg ingen interesse i at få prisen presset. Vi skal alle have tingene til at løbe rundt, men om du har betalt 1500 eller 1800 kr. for noget, husker du ikke bagefter, hvis alting bare har været i orden.

Annonce

Den perfekte julefrokost?

- Synes du, at I holder den perfekte julefrokost?

- Ud fra de tilbagemeldinger vi får, så ja. Vi rammer 90 procent af de danske virksomheders behov med vores julefrokost. De sidste 10 procent kan vi ikke nå. Det kan vi ikke, fordi de måske vil have noget mere ekstravagant eller tage til Alperne eller lignende. Det har vi ikke ressourcer til. Vores kunder kommer igen og igen. Branchen har generelt en gensalgsprocent på 15 procent. Nogle meget lavere. Vi ligger på omkring 80 procent, men det er ikke alene fordi, vi er dygtige, selv om det ville være rart. Men vi giver et bredt udvalg af venues, og kunden, som arrangerer næste år julefrokost, ved allerede, at konceptet fungerer. Men fordi de ikke behøver at være samme sted næste år, behøver de ikke at tænke i et helt nyt setup. Det giver os vores store gensalg.

- Vi kan handle med det samme, uden at det ser ud som om, at at det er det samme. Og det er det jo heller ikke. Vi er stolte af de arrangementer vi laver. Det er nogle gode fester. Og derfor vil vi heller ikke lave festen om. Konceptet er ret fasttømret. Nogle gange joker vi med, at det lidt a la McDonalds, for lige meget meget, om det er på Centralværkstedet i Aarhus, Comwell i Køge eller D’Angleterre, så er det fuldstændig samme koncept, vi kører igennem. Det er forskellige artister og venues, men hele grundplanen er den samme.

- Nu er du jo mester i at skabe en god fest ud fra en fast skabelon. Hvordan laver man den perfekte fest?

- Man kan godt sige, at vores motto er ‘En god fest’. Vi skal prøve at føre alle fra a til b til c. Vi ved, hvordan man opbygger en god fest og en god aften. Den slutter altid kl. 01.30. Festerne bliver ikke bedre af at være længere. Gæsterne begynder allerede at sive kl. 23, og når klokken 1.30 er der måske halvdelen tilbage. En time senere vil der kun være 20 procent tilbage, og de fortsætter alligevel hele natten et andet sted. Det er sjovere at stoppe, mens festen er god. Og folk bliver jo heller ikke klogere efter kl. 01.30, pointerer Morten Grunk Jensen.

Det er sjovere at stoppe, mens festen er god. Og folk bliver jo heller ikke klogere efter kl. 01.30.

Morten Grunk Jensen, ejer af Grunk Event

- Hvordan kommer man i mål med alt det?

- Den gode fest er, når alt planlægning på plads. Du kan ikke planlægge alt, men du kan planlægge så meget som muligt, når du har rammerne. Du skal sørge for, at det eksekveres, så alle ved, hvad de skal gøre. Når du har med mennesker at gøre, sker der altid noget uventet. Det skal du kunne løse. Og så skal festen bygges op, så alle elementerne er der. En velkomstdrink, så man kan slappe af. Noget ordentlig mad i god kvalitet, hvor rugbrødet ikke bøjer, fiskefileten ikke kan bruges som frisbee eller frikadellerne er kanonkugler. Der skal også være en mandelgave og en klassisk risalamande. Til sidst skal der være ordentlig underholdning, som starter blidt op. Og så skal du altså huske at stoppe i tide.

Annonce

Ændringer i kulturen?

- Har du som observatør til festerne set, om de har ændret sig i de senere år?

- Der er flere og flere, som vælger snapsen fra. Men det er også, fordi der sideløbende sker en masse i samfundet med me too, og det kan ikke hjælpe noget, at man kører en #metoo-politik til dagligt, og så kan chefen ikke styre sig, fordi man har fået snaps. Det er ikke fordi, der ikke må være spiritus, men snapsen bliver fravalgt oftere og oftere. Det er også blevet mere kutyme, at virksomhedslederne trækker sig lidt tidligt. For tyve år siden var det ikke så udpræget. Det var det måske i større virksomheder, men nu er det også i mindre virksomheder, at det er næsten normalt. Der er måske en erkendelse i, at de ikke skal være stive med deres medarbejdere, og dybest set er det en personalefest, og så er det ikke rart, at det er chefen, som er den mest toneangivende.

Om Grunk Event Firmajulefrokost

Forventer op til 17.000 gæster i år til åbne arrangementer og lukkede firmajulefrokoster.

Forventer mellem 55 og 60 fester afviklet over hele landet i perioden 19. november – 19. december begge dage inkl.

Beskæftiger ca. 10 mand i øjeblikket. Herudover der er estimeret 400 medarbejdere fra hotellerne pr. aften. 45 musikere. 12–15 artister. 16 lydmænd.

Sælger ca. 1500 værelser i forbindelse julefrokosterne.

Har et gensalg på 80 procent.

Gennemsnitsprisen på vores arrangementer ligger på ca. 1.460,- ekskl. moms pr. person.

- Du er også nogle gange med på sidelinjen under selve festen. Synes du stadig det er sjovt at tage til festerne?

- Jeg er tit med som afvikler. Så præsenterer jeg maden og artisterne i stedet for at vi hyrer en konferencier. Så bliver det nogle lange dage. Dybest set er jeg jo sælger. Men når det er i den festlige version, så er salg det sjoveste, man kan foretage sig med tøj på. Vi lever af, at der er mange til vores arrangementer. Det vil sige, at der skal være mange deltagende, før vi tjener penge. Artisterne genbruger vi, så artisterne nogle gang har flere job samme aften. Vi skal hjælpe folk med at tage en positiv beslutning, som de er glade for. Det giver energi, og det lever jeg højt på, understreger Morten Grunk Jensen.

Annonce
Annonce
Vestjylland For abonnenter

I 2010 var de seks medarbejdere - nu er der 100 og en omsætning på over 100 millioner kroner: Det er lidt en vild historie

Annonce
Erhverv

Erhvervsredaktøren: Hurra, nu kommer der et nyt mærke på din mad

Annonce
Erhverv

83 års industrihistorie på danske hænder er slut: Kolding-virksomhed er blevet opkøbt og 135 ansatte får ny ledelse

Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Klumme: De midtjyske virksomheder mangler arbejdskraft - Her er otte gode råd

Erhverv

Klumme: I København betaler virksomhederne bare, men det gør de ikke i resten af landet

Erhverv

Klumme: Solceller på erhvervsbygninger – skattemæssig afskrivning

Erhverv

Restauranter og barkonge efter rekrutteringsproblemer: Nu hyrer vi igen masser af personale

Erhverv

Lyt: Striden om Valdemars Slot er stadig uforløst - køberne står fortsat i kø

Østjylland

Handskefabrikkens vilde udvikling: Randers er blevet til Rhanders og vil være Danmarks Gucci

Annonce