Annonce
Østjylland

Grimme grøntsager vinder frem i supermarkederne

Hos Gartneriet Alfred Pedersen & Søn sælger de ud af de agurker, tomater og peberfrugter, der ikke passer til de gængse skønhedsidealer, med stor succes. Foto: Alfred Pedersen & Søn
For tre år siden gik det fynske gartneri Alfred Pedersen & Søn, Rema1000 og forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad sammen om at sælge de ”grimme grøntsager” til forbrugerne. Det blev så stor en succes, at virksomheden i dag har mindsket deres spild i produktionen til to procent.
Annonce

Odense: Engang var det nærmest umuligt for grøntsagsproducenter at sælge deres skæve grøntsager inde til supermarkedskæderne.

Agurkerne skulle være lige og tomaterne runde. Men i dag har gartneriet Alfred Pedersen & Søn fra Bellinge på Fyn aftaler med både Bilka, Føtex og Rema1000 om afsætning af dem alle.

- Historisk set har det været svært som producent at komme til en kæde og sige, at man ønsker at sælge dem ens næstbedste produkter. Men det har fået en helt andet dagsordenen i dag, forklarer Claus Duedal Jakobsen, der som salgschef og indkøber hos gartneriet Alfred Pedersen & Søn netop står med ansvaret for at afsætte både de perfekte og uperfekte agurker, tomater og peberfrugter, som virksomheden sælger.


I dag har vi kontrakter på det hele. Og det har kun kunnet lade sig gøre, fordi der har været en øget interesse fra kæderne i at profilere sig som ansvarlige kæder, der går op i bæredygtighed.

Claus Duedal Jakobsen, salgschef og indkøber hos Garneriet Alfred Pedersen & Søn


Et arbejde, det går så godt med, at det stort set kun er de grøntsager, der ryger på gulvet og bliver kørt over af traktorer, som ikke ender sine dage på en af supermarkedets hylder.

- I dag har vi kontrakter på det hele. Og det har kun kunnet lade sig gøre, fordi der har været en øget interesse fra kæderne i at profilere sig som ansvarlige kæder, der går op i bæredygtighed, siger Claus Duedal Jakobsen, der selv var initiativtager til at få de ”grimme” grøntsager udover rampen i supermarkederne, da han startede i jobbet tilbage i 2017.

Annonce

Et hit i supermarkedet

- Det har optaget mig personligt, lige siden jeg startede, da det blev tydeligt for mig, at der var varer, som vi ikke kunne sælge. For da jeg så, at de pæne tomater, som jeg jo synes det var, ikke blev sendt ud til supermarkederne dengang, tænkte jeg, at de skulle have chance ekstra, fortæller siger Claus Duedal Jakobsen.

Sammen med Rema1000 og forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad iværksatte gartneriet derfor et testforsøg for at se, om forbrugerne var villige til at købe de ”grimme tomater”, som de dengang kaldte 2. klasse sorteringerne.

- De havde tidligere været rigtigt svære at afsætte, fordi der jo var rigeligt med 1. klasse sorteringstomater på markedet. Men det gik fantastisk. De blev revet væk, af købmændene til at starte med, og sidenhen af forbrugere, der gerne ville have dem, dels fordi tomaterne blev solgt lidt billigere end de andre tomater, men også fordi forbrugerne gerne ville være med til at støtte op om mindre madspild, fortæller Claus Duedal Jacobsen og tilføjer, at gartneriet i dag støtter Stop Spild Af Mad med 25 øre pr. solgt madspildsprodukt.

Siden salget af de ”grimme grøntsager” tog fat, har gartneriet Alfred Pedersen & Søn også fået øjnene op for andre madspildsreducerende tiltag. Blandt andet sender de i dag flere af deres overmodne tomater til ketchupproduktion i stedet for i affaldsspanden.

De grønne tomater, som gartneriet plejer at plukke af stilken for at give gode vækstbetingelser for de øvrige tomater på planten, bliver i dag syltet og solgt som grønne syltetomater. Og den rest af grøntsager, der af den ene eller anden grund ikke er egnet til føde længere, bliver sendt til genanvendelse på Daka Refood, der omdanner madaffaldet til biogas eller gødning. En mængde, som i øvrigt mindskes år for år.

I 2018 havde gartneriet Alfred Pedersen & Søn således en spildprocent på otte procent. Året efter lå den på fire procent. Og i år er spildprocenten indtil videre på to procent.

Annonce

En ideel sæson

- Det er ret vildt faktisk, og bedre, end jeg havde troet var muligt. For der vil altid være noget frasortering i en eller anden grad, for eksempel hvis planterne bliver syge. Men vi har haft en ret ideel sæson i år, der har været meget perfekt i forhold til både lys og varme, fortæller Claus Duedal Jakobsen begejstret.

Det er i øvrigt ikke kun Salling Group og Rema1000, der har forsøgt sig med salget af skæve grøntsager. Også Coop prøvede i 2013 at indføre ”skæve gulerødder” i deres Kvickly-varehuse som en del af deres sortiment. Men heldet var ikke med projektet, da gulerødderne viste sig at være besværlige at pakke i poser og dermed mere omkostningstunge, og samtidig solgte dårligt i butikkerne.

- Vi oplevede at afsætningen var meget begrænset, fordi kunderne i høj grad købte med øjnene. Så de var ikke interesserede i dem, fortæller Louisa Raith Sørensen, projektleder i Coop.

Coop overvejede, om gulerødderne i stedet skulle sælges i løsvægt, men erfaringsmæssigt har løsvægt tidligere givet mere madspild, så derfor droppede dagligvarevirksomheden hurtigt den idé igen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce