Annonce
Erhverv

Grøn omstilling kan betale sig i hotelbranchen

Marie Rørdam Fenger har lavet flere undersøgelser af grøn omstilling i hotelbranchen. Foto: Alexandra Instituttet
At tænke på miljøet giver både besparelser på driften, lettere rekruttering af medarbejdere og efterkommer en øget efterspørgsel. Det fortæller Marie Rørdam Fenger, som har lavet flere forskningsprojekter om grøn omstilling i hotelbranchen.

AARHUS: Hotelbranchen har længe haft ry for at have et stort strømforbrug, madspild og udlede store mængder CO2 og kemikalier i forbindelse med vask og rengøring.

Mange hoteller er imidlertid kommet langt med den grønne omstilling, og det nyder ikke kun naturen godt af. Hotellernes bundlinje kan også blive påvirket i positiv retning.

Det fortæller Marie Rørdam Fenger, der er Senior Digital Innovation Specialist på Alexandra Instituttet i Aarhus. Hun har lavet flere undersøgelser og forskningsprojekter om grøn omstilling i hotelbranchen, og konklusionen er, at hotellerne både kan spare penge ved at arbejde på et mindre madspild og et reduceret vandforbrug, med en stærk grøn profil har de også nemmere ved at rekruttere attraktive medarbejdere, og samtidig er der stigende efterspørgsel efter konference- og overnatningsfaciliteter, der belaster miljøet mindst muligt.

- Flere og flere kunder og gæster efterspørger det. Især på erhvervsområdet, hvor mange virksomheder efterhånden har CSR-profiler, som stiller specifikke krav til hvilke hoteller, man vil samarbejde med, siger Marie Rørdam Fenger.

Annonce

- Flere og flere kunder og gæster efterspørger det. Især på erhvervsområdet, hvor mange virksomheder efterhånden har CSR-profiler, som stiller specifikke krav til, hvilke hoteller, man vil samarbejde med.

Marie Rørdam Fenger, Senior Digital Innovation Specialist på Alexandra Instituttet i Aarhus.

Bæredygtige luksusoplevelser

Marie Rørdam Fenger har blandt andet været med til at undersøge, hvordan hotellerne kan skabe en luksuriøs oplevelse på en bæredygtig måde.

- Et eksempel er Guldsmeden, hvor man gerne vil kommunikere til gæsterne, at man tænker bæredygtigt. På morgenbuffeten står der ved siden af brødristeren et lille skilt, som fortæller, at det er brødet fra i går, og at det er godt at riste. På den måde kommunikerer man, at man arbejder med at bekæmpe madspild samtidig med, at man gør det lækkert og nemt for gæsten, siger Marie Rørdam Fenger.

Undersøgelsen indikerede, at hotellernes grønne valg ikke tog noget fra luksusoplevelsen hos gæsterne. En tidligere rapport udarbejdet af Center for Kultur Analyse ved Københavns Universitet for Wonderful Copenhagen har også vist, at hver tredje hotelgæst er villig til at betale op mod 10 procent mere for at bo på et hotel, der tager bæredygtige og samfundsansvarlige foranstaltninger.

- Mange oplever det blot som en omsorg og en del af den service, de køber ind i. Det giver dem god samvittighed og en følelse af at gøre en forskel, siger Marie Rørdam Fenger.

Forskel på ferie og forretning

Der er dog stor forskel på segmenter af gæster, for mens for eksempel nogle af de amerikanske gæster på Guldsmeden forventede et højt niveau af service og overflod, så var mange europæiske gæster helt med på bæredygtighedstankegangen.

- Der er også stor forskel på, om du er forretnings- eller feriegæst. Nogle hoteller har et nudging-apparat til badet, som viser, hvor langt et bad, man har taget, og som forretningsgæst har du stadig din rutine og er helt med på at tage korte bade. Du har ikke selv valgt hotellet, men som feriegæst kan det godt virke skrabet, medmindre man har taget et aktivt valg om at bo på et bæredygtigt hotel, siger Marie Rørdam Fenger.

Alexandra Instituttets første projekt om grøn omstilling i hotelbranchen blev lavet sammen med hotellernes brancheforening Horesta. I det projekt undersøgte Marie Rørdam Fenger og hendes kollegaer blandt andet, om hotellerne kan være med til at ændre gæsternes vaner, men i den sammenhæng var svaret nedslående.

- Når du bor på hotel, er du i en helt anden kontekst end derhjemme, og du er der i meget kort tid i forhold til at ændre vaner. Man kan godt blive inspireret, men når vi taler om adfærdsændring er der meget langt fra et hotelophold til dine vaner derhjemme, siger hun.

Medarbejderne tager vanerne til sig

I stedet spredte den grønne omstilling sig gennem medarbejderne i takt med, at de hver eneste arbejdsdag knoklede for at mindske madspild, bruge færre kemikalier og udelukkende varmede de rum, der skulle bruges, op.

- Comwell-kæden havde på et tidspunkt alle deres medarbejdere på kursus, og vi kunne se, at det gav en større arbejdsglæde for medarbejderne at arbejde på et hotel, der tager ansvar og har nogle klare værdier. I hotelbranchen er der typisk stor udskiftning i medarbejderstaben, og det kan være svært at rekruttere de rigtige. Derfor giver det stor værdi for hotellerne at satse på grøn omstilling. Der kommer simpelthen et krav om bæredygtighed fra medarbejderne. Når de først har arbejdet sådan, vil de ikke gå tilbage til noget andet, fortæller Marie Rørdam Fenger.

Hun har udelukkende arbejdet med en del af branchens kæder og hoteller, men hendes opfattelse er, at branchen har rykket sig meget.

- I dag forholder alle hoteller sig til bæredygtighed. Der er både en gevinst at hente på driften, og flere og flere af deres kunder efterspørger det. Det er også i visse segmenter blevet en helt acceptabel ting, at man ikke får skiftet sit håndklæde, medmindre man smider det på gulvet, og kun får gjort rent og skiftet sengetøj, hvis man beder om det. For fem år siden tror jeg, at man i højere grad opfattede det som en spareøvelse, vurderer Marie Rørdam Fenger.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce