Annonce
Erhverv

Global mangel på elektronik-komponenter og lange leveringstider, men GPV har et godt råd: - Din opførsel i krisetider vil blive husket bagefter

Adm. direktør for GPV Bo Lybæk holdt konferenceindlæg om manglen på elektronik-komponenter på Electronics of Tomorrow, MCH Messecenter Herning. Foto: Thomas Maxe
Mangel på komponenter kalder på krisestyring, god kommunikation, planlægning - men husk også den gode tone, selv om du er presset.

HERNING: - Vi har før oplevet perioder med lange leveringstider, men det her er den værste krise, vi har oplevet i 20 år.

Sådan opridser adm. direktør for elektronik-koncernen GPV International Bo Lybæk situationen på markedet for elektronik-komponenter, som har været en mangelvare, siden corona-pandemiens start.

Han gjorde status og fortalte om GPV’s egen håndtering af krisen på Electronics of Tomorrow-messen i MCH Messecenter Herning.

Annonce

- Mange fabrikker satte tempoet ned og indførte lukkedage, da corona satte ind i foråret sidste år. Nogle sendte folk hjem, fordi de ikke kunne skaffe materialer, især fra underleverandører i Italien og Indien. Og senere opstod der stor mangel på chips og halv-ledere, fortæller Bo Lybæk.

GPV International A/S

  • GPV International er en dansk EMS-virksomhed (EMS = Electronic Manufacturing service), som fremstiller elektronikkomponenter (”printplader”) for andre virksomheder.
  • Virksomheden beskæftiger 3700 ansatte og har siden 2019 haft hovedsæde i Vejle. Der er fortsat dansk produktion i det gamle hovedsæde i Tarm, Vestjylland, og i Aars, Nordjylland - samt i Mexico og Kina.
  • Sortimentet spænder over 14.000 forskellige produkter. Der skal bruges over 100.000 forskellige slags materialer, så GPV har været svært udfordret af manglen på elektronikkomponenter.
  • GPV er en af de ti største EMS-virksomheder i Europa med en årsomsætning på lidt under tre milliarder kroner.
  • Hjemmeside: www.gpv-group.com

Situationen blev yderligere forværret af, at bilfabrikkerne ganske enkelt fejlvurderede corona-pandemiens forventede effekt på salget.

- Bilfabrikkerne er ”just-in-time”-produktion, så for at undgå at stå med et stort lager, droslede de ned. Og først senere stod det klart, at salget faktisk ikke var så påvirket, som de havde frygtet. Det har givet meget lange leveringstider på nye biler, og derfor har bilfabrikkerne bestilt flere komponenter hjem for at kunne følge med efterspørgslen. Det kom oveni, at virkelig mange har købt udstyr til at arbejde hjemme - eller afvikle skoleundervisning hjemme - og især headsets består af forholdsvis mange komponenter, så det har været svært at skaffe elektronik-komponenter, forklarer Bo Lybæk.

Svært at lægge prognoser

GPV international beskæftiger 3700 ansatte i Danmark og en række andre lande, og når man plejer at ekspedere i omegnen af 126.000 ordrer på årsplan, så har det selvsagt været en alvorlig situation for elektronik-leverandøren, som leverer printplader med færdige kredsløb til mange andre virksomheders produkter.

- Vores største udfordring er at få det bedst mulige forecast (prognose for fremtiden, red.) for leveringssituationen. Vi er nødt til at følge markedet meget tæt, og vi kan se, at mange tydeligvis køber mere, end de har brug for, fordi der er panik i markedet. Det driver priserne op, så alle er optaget af: Hvornår knækker kurven? Vi vil jo helst ikke købe for meget ind til en høj pris, så vi ender med et for stort lager, når leveringssituationen bliver normal igen, forklarer Bo Lybæk.

Annonce

Husk på tiden efter

GPV aktiverede tidligt i forløbet sit kriseberedskab, sådan at nøglepersoner mødtes ofte og holdt hinanden tæt informeret, så man også kunne støtte og hjælpe hinanden.

Noget af det, som fungerede godt, var, at vi skruede op for både intern og ekstern kommunikation.

CEO Bo Lybæk, GPV International

- Noget af det, som fungerede godt, var, at vi skruede op for både intern og ekstern kommunikation. Vi udsendte i begyndelsen et ugentligt nyhedsbrev, og senere et 14 dages-nyhedsbrev, til alle kunder, hvor vi var helt åbne og transparente om udfordringerne på leverancesituationen og vores vurdering af markedet, fortæller Bo Lybæk.

Lange leveringstider er frustrerende, men den erfarne GPV-leder har et velment råd til alle om at slå koldt vand i blodet og tænke på de langvarige relationer med både leverandører og kunder.

- Der er stor forståelse hos de fleste, når man blot er åben i sin kommunikation. Vi har kunder, som har handlet med os i mere end 40 år, og det sker kun, fordi vi opfører os ordentligt og hjælpsomt, for eksempel ved at finde alternative løsninger. Og det er jo altid godt at tænke over, at den måde, du opfører dig på i krisetider, vil blive husket, når krisen er ovre, siger Bo Lybæk.

Annonce
Annonce
Østjylland

Dansk firstmover på genbrug af plast i opråb: Genanvend nu i stedet for at brænde plastik af

Annonce
Fyn

Podcast: Da Tokes datter måtte genoplives, gav han sig til at hjælpe andre

Annonce
Østjylland

Arkitektfirma skiftede navn for at komme mere i øjenhøjde med kunderne: Nu er de nomineret til pris

Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Droner bruges mere og mere til transport: Om ti år er de lige så almindelige som biler

Erhverv

Reick Møbler kørte fint forbi coronaen

Erhverv

Klumme: Er din direktør lønnen værd? Hvad med 155.000 kroner om dagen?

Erhverv

Klumme: 60 mio. kr. til digitalisering af SMV’er - Sådan får du del i puljerne

Erhverv

Klumme: Efter coronaen - Afviklingen af moms- og A-skattelån

Fyn

Sagde prestigejobbet op uden at vide, hvad der skulle ske: Nu er prisbelønnet journalist årets iværksætter på Nordfyn

Annonce