Annonce
Østjylland

Glad ejer af ny elbil: Frits er helt elektrisk

Der gik dog et par uger inden ladestanderen kom på plads på hjemmematriklen, men nu fungerer det smertefrit for Frits Andersen. Familien var blandt de første i Danmark, som fik deres VW ID.3 udleveret, og de kan mærke, at der er stor interesse for at købe en elbil i omgangskredsen. Privatfoto
Frits og Pernille Andersen fra Silkeborg er gået fra fossilt brændstof til grøn kørsel. Det er jo det rigtige at gøre, siger parret, og indtil videre har de ikke fortrudt deres valg.
Annonce

SILKEBORG: Interessen var enorm, da VW sidste år åbnede for reservationer af deres nye elbil. Allerede efter 72 timer kunne Volkswagen Danmark melde udsolgt af bilen, og derfor var forhåbningerne til leveringstiden heller ikke så store, da IT-arkitekten Frits Andersen efter en del overvejelser endelig fik bestilt en ID.3 på nettet i foråret.

Derfor var overraskelsen da også til at føle på, da han alligevel blev en af de første danskere, som fik leveret den specielle ID.3 1st Edition for godt en måned siden. Sammen med sin hustru Pernille Andersen havde han haft snakken, og nu skulle det være.

- Det er jo for at tage hensyn til miljøet. Vi har altid været relativt miljøbevidste, det siger vi i hvert fald til os selv, at vi er, og det her var så næste step. Vi er de første på vejen, men naboerne synes, at det er en god idé, og de taler også om at få en elbil, siger Frits Andersen.

Annonce

Hang til tyske mærker

Fordi snakken har gået i familien i noget tid, har der også været andre emner i spil, inden parret valgte ID.3, men han og hustruen har altid kørt i VW eller Audi, og tanken om et skifte appellerede ikke til ham.


Jeg kan ikke køre 700 kilometer på en tankfuld benzin, som jeg kunne før, men det er bare et spørgsmål om at tænke anderledes.

Frits Andersen


- Vi havde dog overvejet en e-Up, for min hustru pendler til Aarhus, og der var også tale om e-Golf, men den var på vej ud ad markedet. Jeg kunne heller ikke forestille mig en Tesla eller nogle af de koreanske elbiler, siger han og fortsætter:

- Så det var en dejlig dag, da vi endelig hentede den, og vi er allerede meget glade for den. Den er meget let at køre, og det er næsten helt lydløst, fastslår han.

Annonce

30.000 kilometer om året

Nu har familien allerede vænnet sig til det nye køretøj med de fordele og begrænsninger, der er i hverdagen med ladning.

- Det med elbiler er noget, vi tit har snakket med naboerne om. Der er mange, som er skeptiske og taler om, at de ikke kan køre så langt. Jeg kan ikke køre 700 kilometer på en tankfuld benzin, som jeg kunne før, men det er bare et spørgsmål om at tænke anderledes, siger Frits Andersen, som kun kan anbefale andre at købe en elbil, ligesom han og fruen har gjort.

I øjeblikket er det primært hans hustru Pernille Andersen, som bruger bilen, da hun pendler fra hjemmet i Silkeborg til lærerseminariet i Aarhus, hvor hun er underviser. Derfor regner Frits Andersen med, at bilen får kørt cirka 30.000 kilometer årligt – præcis som hans tidligere biler har gjort.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce