Annonce
Fyn

Gang i den grønne omstilling: Bæredygtighed skal gøres til business

- Vi ser den grønne omstilling som en af de vigtigste løftestænger for vækst og står klar til at hjælpe de fynske virksomheder på vej, når det gælder arbejdet med deres klimaaftryk og bæredygtighed i mere bred forstand, siger Christina Melvang, chef for bæredygtighed i Erhvervshus Fyn. Foto: Erhvervshus Fyn
Størstedelen af virksomhederne er ikke for alvor kommet i gang med at indarbejde bæredygtige forretningsløsninger, viser en undersøgelse fra Fyn. Det skal Klima Boost 2020, hvor kandidater fra landets seks erhvervshuse kæmper om titlen som Danmarks grønneste iværksætter og 250.000 kroner, blandt andet være med til at lave om på.

DANMARK: Når seks grønne iværksættere fredag 4. september går på scenen til kulminationen på Klima Boost 2020 i Middelfart, repræsenterer de landets ypperste idéer inden for klimavenlige og bæredygtige forretningsidéer.

Som en del af det forestående klimafolkemøde i Middelfart skal virksomheder fra landets seks erhvervshuse dyste om titlen som Danmarks mest lovende grønne iværksætter og en præmie på 250.000 kroner i et Løvens Hule-koncept, der skal være med til at tiltrække opmærksomhed om den grønne omstilling og muligheden for også at få en gevinst ud af at tænke klimavenligt.

I Erhvervshus Fyn anslår man, at bæredygtig forretning kan åbne nye markeder for 400 milliarder kroner frem mod 2030.

Annonce

Hvor udviklingen i en årrække har været drevet af de store virksomheder, opfordrer Christina Melvang, chef for bæredygtighed i Erhvervshus Fyn, nu alle virksomheder uanset størrelse til at komme i gang. Dels fordi det i stigende grad giver point også som underleverandør at levere på bæredygtighedsskalaen, dels fordi forbrugerne rykker sig og i stadigt stigende grad efterspørger det.

De gode eksempler er der.

Proxima Centauri fra Odense med ejerleder Jan Pedersen i spidsen sørger med sin maskine for at fjerne transporten af millioner af svinetarme, der hvert år ellers ville blive sendt frem og tilbage mellem europæiske producenter og Kina.

Re-Circle Hub giver brugt elektronik længere liv, FarmDroid står bag en opsigtsvækkende markrobot til landbruget, og Dalum Beverage Equipment gør det muligt også for de mange mikrobryggerier at genbruge overskuds-CO2 fra produktionen.

Eksemplerne viser, at idéerne pibler frem rundt omkring, men Erhvervshus Fyns bæredygtighedsbarometer, der har undersøgt 625 fynske virksomheder, viser også, at en stor del af dem ikke er kommet i gang endnu.

Det billede passer – trods potentialet - meget godt med situationen i resten af landet, vurderer Christina Melvang.

- Vi ser den grønne omstilling som en af de vigtigste løftestænger for vækst og står klar til at hjælpe de fynske virksomheder på vej, når det gælder arbejdet med deres klimaaftryk og bæredygtighed i mere bred forstand. Vores nyligt gennemførte bæredygtighedsbarometer viser, at arbejdet med bæredygtige forretningsmodeller endnu ikke har bidt sig fast hos to tredjedele af de fynske virksomheder, så med Klima Boost 2020 vil vi gerne være med til at sætte fokus på de nystartede virksomheder, hvor økonomisk og miljømæssig bæredygtighed helt automatisk går hånd i hånd. Vi ved, at noget af det, der virkelig rykker ude i virksomhederne, er inspiration fra andre, og det er Klima Boost med til at understøtte, siger hun.

Få har bæredygtig strategi

Bæredygtighedsbarometeret fortæller, at de fleste fynske virksomheder har arbejdet med bæredygtighed i en eller anden forstand, når man også definerer det som arbejdsmiljø og energibesparelser, men det er de færreste, der har taget det ind som en strategisk retning i deres virksomhed.

Kun 16 procent af de fynske virksomheder arbejder aktivt med bæredygtighed, og det tal vil Erhvervshus Fyn nu øge ved at tilbyde bæredygtighedsscreeninger.

- Der kigger vi både på, om der skulle være nogle elementer, som har direkte negativ påvirkning. For eksempel hvis man køber noget i Kina uden at have helt styr på, hvordan produktionen foregår derude. Men vi hjælper også med at undersøge, om den enkelte virksomhed kan udvikle sin produktion eller service i en mere bæredygtig retning, forklarer hun.

Bæredygtighedsbarometeret viser, at kun fire ud af 10 virksomheder har oplevet god gevinst ved at arbejde med bæredygtighed. I den sammenhæng spiller det selvfølgelig ind, at en del virksomheder ikke er kommet i gang endnu, og en af bæredygtighedsbarometerets primære konklusioner er, at det netop er de virksomheder, der har den højeste grad af bæredygtighed, som også oplever at høste de største gevinster.


Tidligere kunne man godt opnå en fornuftig gevinst ved at fortælle, at man som virksomhed sparer på energien, men der skal mere og mere til. Markedet flytter sig. Det betyder, at de virksomheder, der har været med fra start, kan rykke med, mens de andre først skal have deres minimumsinvesteringer på plads.

Christina Melvang, chef for bæredygtighed i Erhvervshus Fyn


Christina Melvang påpeger også, at mange små og mellemstore fynske virksomheder er kommet senere i gang end de allerstørste danske virksomheder og derfor skal op på et vist niveau, før de kan forvente at se resultater af deres indsats:

- Vi kigger på, hvor virksomhederne er på det, vi kalder bæredygtighedstrappen. På det nederste trin handler det om at leve op til de lovmæssige krav. Det giver ikke noget afkast, for det er bare noget, man skal gøre. På det næste trin handler det om at leve op markedets forventninger om bæredygtighed, og der flytter forbrugerne sig i disse år.

- Tidligere kunne man godt opnå en fornuftig gevinst ved at fortælle, at man som virksomhed sparer på energien, men der skal mere og mere til. Markedet flytter sig. Det betyder, at de virksomheder, der har været med fra start, kan rykke med, mens de andre først skal have deres minimumsinvesteringer på plads, forklarer Christina Melvang.

Det tredje trin på bæredygtighedstrappen handler om aktivt at bruge bæredygtighed i sin branding, men det kan være svært at måle effekten af. Er man til gengæld helt oppe på fjerde trin, hvor bæredygtigheden er en del af forretningsudviklingen, er det nemmere at måle indsatsen.

Som eksempel på det sidste bruger Christina Melvang hotelkæden Sinatur, hvor man har sat sig en række ambitiøse mål om blandt andet at være vandneutrale, CO2-positive og affaldsfrie i løbet af de kommende 10 år.

- Der kan man begynde at lave den store businesscase, siger Christina Melvang.

Annonce

2030-vision på trapperne

For Sinatur-hotellerne giver initiativerne en særlig profil på markedet, men for langt de fleste virksomheder er det ikke hovedformålet med at investere i grøn omstilling.

For over halvdelen af virksomhederne (54 procent) er det hensynet til klima og miljø, der trækker, mens den vigtigste årsag for 38 procent af virksomhederne i undersøgelsen handler om at opnå en økonomisk gevinst ved at reducere udgifterne.

For knap en tredjedel (32 procent) vejer det styrkede omdømme, der følger med en bæredygtig profil, tungest, mens kun 15 procent af virksomhederne anser bæredygtighed for et konkurrenceparameter i deres branche.

Der er dog forskelle, vurderer Christina Melvang.

- I nogle brancher er bæredygtighed et bedømmelseskriterie. Mange fynske virksomheder er underleverandører til nogle af de helt store virksomheder, og der giver det point at levere på bæredygtighedsområdet. Det gælder for eksempel indenfor offshore. Indenfor nybyggeri er der også stort fokus på CO2-venlige materialer og energiforbrug, og så er vi meget spændte på, hvordan turismebranchen udvikler sig.

- Nu har de fleste af os holdt ferie herhjemme i år, og mange danskere er som udgangspunkt meget bevidste forbrugere. Men vi ser normalt en tendens til, at turismebranchen globalt set ofte har en negativ påvirkning af miljøet for eksempel i form af flytrafik, og derfor sætter vi i Erhvervshus Fyn særligt fokus på netop den branche, forklarer Christina Melvang.

Ingen brancher går dog fri, og med Erhvervshus Fyn som tovholder er de fynske kommuner i øjeblikket i gang med at lave en grøn vision for hele øen kaldet Fyn 2030. Målet er blandt andet at gøre Fyn til et oplagt sted at drive bæredygtig forretning.

- Danmark har på klimaområdet en ambitiøs målsætning om at reducere CO2-forbruget med 70 procent inden 2030, og vi arbejder med, hvordan Fyn tager sin del af ansvaret. Det gælder både på C02-reduktion og på ressourceforbrug, hvor der blandt andet har været stort fokus på affaldssortering og affaldshåndtering nationalt. Der er en fælles vision god at have, fordi klimadagsordenen kræver en fælles indsats, understreger Christina Melvang.

Klima Boost 2020

  • Landets seks erhvervshuse kårer i samarbejde med Middelfart Sparekasse Danmarks mest lovende bæredygtige iværksætter i forbindelse med Klimafolkemødet i Middelfart. I den forbindelse er der også en række seminarer, der sætter fokus på, hvordan erhvervslivet aktivt kan bidrage til en grøn og klimavenlig fremtid.
  • Alle erhvervshusene nominerer tre-fem kandidater, og på finaledagen er der én repræsentant fra hvert erhvervshus tilbage i konkurrencen. Vinderen findes i et Løvens Hule-koncept og modtager 250.000 kroner, der er øremærket til den videre udvikling af virksomheden.
  • Klima Boost-panelet består af Signe Wenneberg, journalist, forfatter og klimaaktivist, Steen Hildebrandt, professor emeritus i organisations- og ledelsesteori og formand for 2030-panelet, der understøtter Folketingets tværpolitiske netværk for FN’s verdensmål, Heidi Boye, landechef for Too Good To Go i Danmark og ph.d. i forbrugeradfærd, Tommy Ahlers, klimaordfører (V), tidligere uddannelses- og forskningsminister, iværksætter og investor samt Peter Kofler, formand for Dansk Iværksætter Forening og sekretariatschef for Ivækst.dk.
  • Vinderen findes ved et arrangement i Middelfart Sparekasse 4. september klokken 13.



Annonce
Annonce
Erhverv

Ny sygeplejefaglig direktør har stået i spidsen for akutafdelingen i Horsens - nu skal hun helt op i helikopteren

Annonce
Fyn

Konferencecentre forventer nyt rekordår

Annonce
Erhverv

Han kan stege din bøf: Verdensmester rejser ud og griller for kunderne

Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Ekstremerne vinder i jagten på talent: Hvis du vil være noget for alle, er du ikke noget for nogen, mener Odense-direktør

Nordsjælland

Abekopper sender aktie på himmelflugt: Kvistgård-virksomhed stiger syv milliarder i værdi

Fyn For abonnenter

Biotech-firma i Odense blev kendt under corona: Fordobler millionoverskud efter testspurt

Erhverv

Analyse: Bankerne betaler ikke negative renter længere. Gør du?

Sydjylland

"Det viste sig at være helt nødvendigt med en oprydning": Spildevandsselskab har sagt farvel til top-direktør

Fyn

Sydfynsk cykelhandler i stort gear: Største overskud nogensinde

Annonce