Annonce
Fyn

Går online for at nå ud til flere: Louise drømmer om at være den, alle iværksættere går til

Louise Helmann håber at kunne hjælpe iværksættere til at blive mere selvhjulpne, når det handler om visuel identitet og at opbygge et brand. Det vil hun gøre ved at tilbyde onlinekurser og efterfølgende sparring. Meget af undervisningen kommer til at foregå i programmet Canva, der findes i en gratis udgave. - Allerede er der fjernet en barriere, fordi man ikke behøver at investere i dyre programmer, fortæller Louise Helmann, der også vil gøre meget ud af, at undervisningen foregår, så alle kan være med. Foto: Mette Søholm
Louise Helmann har virksomheden Detaljeriet, hvor hun laver klassiske opgaver som grafiker, men hun bruger især tid på at hjælpe iværksættere med at skabe en visuel identitet. Louise Helmann barsler snart med en række onlinekurser, som skal gøre kunderne mere selvhjulpne, og hun håber på at blive den i Danmark, som alle kontakter, når de starter virksomhed.

Svendborg: - Jeg tror, jeg har ramt et hul i markedet. Jeg har i hvert fald ikke fundet andre, som laver lige præcis det, jeg er i gang med.

Det fortæller Louise Helmann, der står bag virksomheden Detaljeriet. Hun startede eget firma for fire år siden, og til at begynde med var det primært traditionelle opgaver som tryksager og logo, der tog plads i ordrebogen.

De opgaver er der stadig, men det har udviklet sig til at være meget andet end det, og især hjælp til at skabe et brand og en visuel identitet er kommet til at fylde meget.

Annonce

- Der sker typisk det, at en kunde henvender sig og skal have lavet et logo. Når de så har fået et logo, finder de ud af, at der også er brug for at få koblet nyhedsbreve, hjemmeside og sociale medier på, fortæller Louise Helmann.

- Jeg er ikke bange for teknik, så tit springer jeg ud i det og får det til at virke, og fordi jeg selv er iværksætter, kan jeg hjælpe andre iværksættere, fordi jeg ved, hvor deres huller opstår. Jeg kan hjælpe dem med at være på forkant, fordi jeg ved, hvad de får brug for af grafik, og hvordan de skal bruge det.

Bruger oceaner af timer

Louise Helmann oplever, at mange iværksættere og marketingansatte i små virksomheder bruger oceaner af timer på selv at finde ud af, hvad der virker, fordi de ikke har råd til at betale sig fra at få hjælp til det hele.

- Når man er ved at starte virksomhed, er der ikke råd til at hyre en grafiker, en tekstforfatter og en webudvikler, og derfor går der rigtig meget tid med at lære det selv. Jeg vil udvikle kurser, der klæder iværksættere på til at skabe en visuel identitet og klare de grafiske opgaver selv, så de kommer til at fremstå lige så professionelle, som de er, siger Louise Helmann.

- Mange kan godt finde ud af at skrive, men det er et fåtal, der kan pakke det ind, så folk har lyst til at se på det. Jeg oplever, at mange iværksættere bruger for meget tid på det, og den tid skal de hellere bruge på at bygge deres virksomhed op.


Jeg håber at blive den, som alle kommer i tanke om, når de skal starte virksomhed eller har brug for at få stylet sit materiale og ikke har råd til at gå til et bureau.

Louise Helmann, Indehaver Detaljeriet


Det vil Louise Helmann gøre noget ved nu. Løsningen er onlinekurser, som klæder hendes kunder på til at kunne klare de grafiske opgaver på egen hånd.

Annonce

Har taget en uge ud

Derfor er Louise Helmann taget i arbejdslejr. Det foregår i et sommerhus på Langeland, hvor der er fremragende wifi og dårlig mobildækning. En perfekt kombination, når man som Louise Helmann har taget en uge ud af kalenderen for at fordybe sig i at udvikle nye digitale produkter.

- Mange iværksættere har to muligheder. Enten kan de kaste sig ud i at lave tingene selv og acceptere, at det ikke ser særlig fedt ud, eller de kan hyre en grafiker, som koster penge, og som måske ikke har tid lige der, hvor man står og skal bruge hjælpen, forklarer Louise Helmann.

- Mange iværksættere arbejder jo ikke heller bare 8 til 16. De får måske en idé torsdag aften eller nat og skal have noget af sted med det samme. Ved at være klædt på til at kunne selv kommer de til at få et mere professionelt udtryk, og de kommer til at kunne arbejde meget mere fleksibelt.

Annonce

Lancerer i juni

I første omgang overvejer Louise Helmann at skabe et kursus i at lave et ”puzzle feed” på Instagram, men det er mest, fordi hun gerne vil skabe et produkt, som hun hurtigt kan lancere for at prøve hele processen af.

Bagefter følger formentlig et kursus i at skabe sin visuelle identitet, men det kommer an på resultatet af arbejdsugen i sommerhuset. I hvert fald satser Louise Helmann på at kunne præsentere det første kursus i juni.

Når de nye onlinekurser er lanceret, drømmer Louise Helmann om at blive den, som alle med nystartet virksomhed kommer i tanke om, når de får brug for at arbejde med visuel identitet. - Jeg håber at kunne give iværksættere værktøjerne til selv at kunne style deres materiale, og at de kan dykke ned i materialet når som helst, de har brug for det, så det bliver meget fleksibelt, siger hun. Foto: Mette Søholm

Når Louise Helmann vælger at satse på onlinekurser, hænger det sammen med, at hun så kan nå ud til flere.

- Jeg har svært ved at nå flere personer, så jeg vil lave kurser, hvor jeg kan hjælpe flere ad gangen, forklarer hun.

- Jeg har i første omgang prøvet, om jeg kan lide at arbejde online og sparre på den måde ved at have en gratis Facebook-gruppe. Og jeg har fundet ud af, at det er megasjovt.

Annonce

Et nyt marked

Trods det, at Louise Helmann har tænkt sig at uddanne sine kunder til at klare sig selv, er hun ikke bange for at gå glip af en indtægt.

- Nej, for dem, der kommer til at investere i mine kurser, er nogen, som ikke ville have råd til at hyre grafiker. Så det er nogen, som ikke ellers ville have været kunder hos mig, forklarer Louise Helmann og understreger, at det, hun kommer til at udbyde, har hun ikke set hos andre.

- Du kan godt få kurser i at skrive om hvad og hvordan, og mange kan også tage billeder, men der er ikke kurser i, hvordan du skal pakke det hele ind, så du får overbevist folk om at stoppe og læse, hvad du skriver.

Annonce

Skal tale til følelser

Louise Helmann kan blandt andet hjælpe nystartede virksomheder med at tiltrække kunder ud fra det, som den visuelle identitet signalerer, og det er det, hun vil hjælpe iværksætterne med selv at skabe.

- Jeg går meget ind i de følelser, man gerne vil signalere, og det skal være de følelser, som kunden mangler og tiltrækkes af. Hvilke farver og udtryk har det for eksempel, når man vil signalere styrke eller nærhed. Det handler om at udsende det, som modparten mangler, forklarer hun og uddyber:

- Du har kun cirka tre sekunder til at få folk til at stoppe ved dit opslag. Tre sekunder til at fange deres opmærksomhed, og derfor er det så vigtigt, at du udsender det rigtige signal. Bagefter kommer så, at der er relevant og godt indhold. Men først skal du have folk til at stoppe og give dem lyst til at læse.

Detaljeriet

  • Detaljeriet er grundlagt og ejet af Louise Helmann.
  • Virksomheden har eksisteret i fire år.
  • Louise Helmann tilbyder blandt andet hjælp til grafiske opgaver, visuel identitet og hjemmeside.
  • Hun står også bag Facebook-gruppen Instagram-brandbyggerne, hvor hun deler viden og inspiration ud til de næsten 900 medlemmer.

Når de nye onlinekurser er blevet lanceret, har Louise Helmann en drøm om, at kendskabet breder sig til hele landet.

- Jeg håber at blive den, som alle kommer i tanke om, når de skal starte virksomhed eller har brug for at få stylet sit materiale og ikke har råd til at gå til et bureau, fortæller hun.

- Jeg vil gerne være med til at få iværksættere til at fremstå lige så professionelle, som de er, og give dem muligheden for at være stolte af at stå frem.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Forfatter Peter Borbergs har været fascineret af Piet Hein siden 1990'erne: Må knibe sig selv i armen over kildematerialet til stor biografi

Annonce