Annonce
Østjylland

Frygt for fremtiden får succesfuldt møbelhus til at tænke nyt: Nu vil Jacobsen Plus udleje designermøbler gennem leasing

- Corona har splittet folk lidt. Der er nogle, der elsker at komme ud blandt andre, og nogle, der gerne vil have mere ro på. Så vi har en smule inspireret af køkkenbranchen givet mulighed for at folk kan booke tid ind til besøg, fortæller Peter Jacobsen. Han kigger ofte forbi butikken, selvom han i dag sjældent har tid til at betjene kunder selv. Foto: Morten Pape
Da corona lukkede møbelhuse på stribe, inviterede designhuset Jacobsen Plus i stedet kunderne ind i et virtuelt showroom. Et initiativ, der sidste år sikrede firmaet en kanon indtjening i krisetid. Men faktisk lå konceptet allerede i skuffen. For direktør Peter Jacobsen er altid beredt på det værste.

Horsens: En god gimmick. Sådan blev det for de fleste forbipasserende opfattet, da designhuset Jacobsen Plus i oktober 2019 lagde beslag på en stadeplads i forhallen af Aarhus Hovedbanegård og inviterede nysgerrige til med virtual reality-briller på at kigge ind i et virtuelt showroom af deres 2000 kvadratmeter store designbutik i Horsens.

Projektet havde direktør og medejer Peter Jacobsen lagt mere end 500.000 kroner i at realisere sammen med et andet nybrud i møbelbranchen indenfor markedsføring, augmentet reality (AR). En teknologi, som ved at kombinere elementer fra den virkelige og den virtuelle verden, lader kunderne se, hvordan forretningens møbler ser ud i eget hjem, gennem deres egne smartphones.

Men også det koncept faldt til jorden i 2019, hvor firmaets kunder foretrak fysiske butikker over nye gadgets, som de knap forstod meningen med.

Annonce

- Så vi brugte rigtigt mange penge på noget,  der i virkeligheden ikke var ret mange, der forstod, fortæller Peter Jacobsen.

I dag glæder han sig dog over satset. For hvor interessen var begrænset i 2019, viste det sig til gengæld, at netop de to koncepter var guld værd, da corona ramte landet året efter, og møbelhuse måtte lukke ned på stribe.

- Det stak fuldstændigt af, siger Peter Jacobsen.

Frygt for at fejle

På ingen tid fik Jacobsen Plus revet 5000 sæt virtual reality-briller væk, da de gratis tilbød kunderne brillerne gennem deres webshop, kort efter første butiksnedlukning. Og også firmaets tiltag med augmented reality blev flittigt brugt.

- Det passede lige med, at det var omkring forår, da coronakrisen kom, husker han.

- Og det var faktisk godt vejr i rigtigt lang tid. Så vi valgte at lave augmented reality på alle vores havemøbler. Så kunne de, der sad hjemme på terrassen og var ved at kede sig selv ihjel over Teams, Zoom og Google Meet, lige tjekke, om der var plads til en ny havebænk, fortæller han med et grin.

- Og altså, det stak helt af. Omsætningsmæssigt lå vi bare på havemøbler på index 400. Og alle andre varegrupper voksede med cirka 10 procent. Så vi endte året ud med at ligge på index 128, fortæller direktøren begejstret.

Af samme grund landede Jacobsen Plus sidste år et overskud på 4,3 millioner kroner efter skat. En vækst, som Peter Jacobsen forventer vil fortsætte i år. Også selvom brugen af virtual reality og augmented reality er droslet kraftigt ned, siden butikken i det tidlige forår åbnede dørene op for kunder igen.

- Lige da vi åbnede, var vi jo både Nationalmuseet, Djurs Sommerland og Legoland, fordi vi var det eneste sted, der holdt åbent. Så det er væltet ind med mennesker, fortæller Peter Jacobsen, der er blæst helt bagover over af interessen.

- Faktisk har vi for første gang nogensinde haft vagt hernede, fordi der simpelthen kom for mange mennesker i butikken, fortæller han.

Den positive spiral, som firmaet i øjeblikket er inde i, er dog ikke ny.

Tværtimod har Jacobsen Plus kendt til vækst de seneste ni år, hvor firmaet er vokset fra en bruttofortjeneste på tre millioner kroner og et nettoresultat på knap en kvart million kroner i 2012, til i 2020 at ramme en bruttofortjeneste på lidt mere end 16 millioner kroner og en bundlinje på godt fire millioner kroner.

En vækst, der i særdeleshed kan tilskrives firmaets 40-årige direktørs tilbagevendende frygt for at fejle.

Annonce

Beredt på fremtiden

På mange måder har det altid ligget i kortene, at den uddannede markedsføringsøkonom Peter Jacobsen en dag skulle overtage bolighuset, der siden 1929 har været på familiens hænder.

Inden han sammen med sin kone Claudia i 2011 overtog butikken fra sin far, Jørn Jacobsen, rejste han dog en del rundt i hovedsageligt Sydamerika for den internationale møbelkæde BoConcept, som han var med til at udbrede firmaets franchisekoncept for. Et koncept, som Peter Jacobsen i øvrigt også prøvede sig af med selv, da han i 2007 sammen med sin kone åbnede sin egen BoConcept-butik i Sydspanien med den omtrent værst tænkelige timing.

- Det var lige inden finanskrisen, der medførte 40 procents arbejdsløshed i Andalusien. Så det var rigtigt hårdt, husker Peter Jacobsen, der i perioden ikke havde råd til at udbetale løn til sig selv og hustruen.

- Men til gengæld så kan jeg huske det. Så jeg har en dyb respekt for, når økonomien går tilbage, understreger han.

Da parret i 2011 vendte tilbage til Danmark og fik mulighed for at overtage butikken på Grønlandsvej fra Peter Jacobsens far, blev parathed til selv den værste krise derfor hurtigt et motto for den nye direktør.

- Jeg har altid været bange for ikke at gøre det godt nok. Så lige så snart noget går godt, så er jeg bange for, hvornår det går dårligt. Og når det så rent faktisk går dårligt, så er jeg bange for, hvornår det går endnu værre. Så derfor sørger jeg for altid at være beredt, forklarer direktøren.

Af samme grund var Jacobsen Plus hurtigt blandt de første møbelhuse til at sætte alle deres møbler til salg online. Og allerede inden firmaet havde en egentlig økonomiafdeling, var kontoret på plads.

Annonce

Høje krav

Behovet for at være beredt har også en anden forklaring. For to år siden blev Peter Jacobsen diagnosticeret med ADHD, og også det mener han har spillet ind på hans behov for konstant at være på forkant med udviklingen.

- Når man har tankemylder, som jeg har, så er det vigtigt, at man har bygget kasser, det kan puttes ind i. Derfor har vi i firmaet hele tiden haft en struktur, der gjorde, at der bare kunne komme masser af arbejde ind, uden at det væltede læsset, forklarer Peter Jacobsen, der blandt andet har fundet stor inspiration til at strukturere arbejdet fra sin tid som sergent i militæret.


Leasing er der jo ingen, der gør sig i, i vores branche. Og det jo egentligt er dumt, fordi designermøbler har altid været kendt for, at de stiger i værdi. Og så længe det er tilfældet, så er det faktisk en endnu bedre case, end det er for biler.

Peter Jacobsen, direktør og medejer af Jacobsen Plus


- Jeg tror, at vi er nogle af dem, der holder allerflest morgenmøder. For jeg vil hellere informere to gange, end slet ikke at få informeret medarbejderne om, hvad der skal ske, siger direktøren, der godt er klar over, at hans diagnose ikke kun påvirker ham, men også hans omgivelser.

- Det kan måske være lidt stressende at have en chef, der gerne vil have, at alting er ryddet op og sat på plads, og at der er styr på alting hele tiden. Men samtidig holder det folk til ilden, og det skaber plads til et dygtigt arbejdsmiljø, hvor der bliver stillet høje krav til, at man ret hurtigt kommer på niveau, mener han.

Annonce

En god case

Selvom Jacobsen Plus i øjeblikket er en overskudsvirksomhed i vækst med en god polstring i form af en egenkapital på lidt mere end 12 millioner kroner, er Peter Jacobsen derfor allerede nu i gang med at lægge de første planer for, hvordan firmaet helskindet kan komme igennem en mulig recession. Hvis nu økonomien skulle gå i stå på samme vis, som han oplevede i Andalusien tilbage i 2007.

For selvom der endnu ikke har været meldinger om en sådan, har direktøren en formodning om, at det ville kunne ske igen.

- Hvis du går tilbage og finder en statistik over høj- og lavkonjunktursbølger, så passer det bare helt vildt godt. For typisk har vi et lavpunkt hver 14. år, og sidst var i 2007, så den næste skulle gerne komme i 2021, men er så blevet skubbet på grund af coronakrisen, siger Peter Jacobsen.

I stedet for at læne sig tilbage og nyde den nuværende succes, er direktøren derfor på vej med et nyt koncept, der skal være med til at fremtidssikre firmaet.

Så om alt går efter planen, vil kunderne hos Jacobsen Plus i løbet af efteråret kunne lease designermøbler på afbetaling. Et koncept, der allerede er kendt fra flere andre brancher.

- Leasing er der jo ingen, der gør sig i, i vores branche. Og det jo egentligt er dumt, fordi designermøbler har altid været kendt for, at de stiger i værdi. Og så længe, det er tilfældet, så er det faktisk en endnu bedre case, end det er for biler, mener Peter Jacobsen, der allerede har fundet en finansiel partner til konceptet.

Fire facts om Jacobsen Plus

  • Jacobsen Plus har siden 2010 været ejet af Peter Jacobsen og Claudia Jacobsen.
  • Parret har i alt 35 ansatte, heraf 12 der er beskæftiget i designhuset på Grønlandsvej, og 23 ansatte, der befinder sig på firmaets administrationsbygning på havnen i Horsens.
  • Jacobsen Plus sælger designermøbler og interiør til deres kunder gennem detailsalg og onlinesalg. Derudover tager Jacobsen Plus sig også af en række forsikringssager, og så har de et jointventuresamarbejde med firmaet Hay, som de driver outletforretning for.
  • Firmaet har haft sorte tal på bundlinjen de sidste ni år og leverede i 2020 en bruttofortjeneste på 16,4 millioner kroner og et nettoresultat på 4,2 millioner kroner.

Historien bag Jacobsen Plus

  • Møbelforretningen blev startet i 1929 af snedker Wilhelm Eriksen, der i drev butik fra sit snedkerværksted på Søndergade i Horsens.
  • Dennes svigersøn Leo Ferdinand Jacobsen flyttede under anden verdenskrig forretningen til Torvet, og han kom dermed til at lægge navn til møbelbutikken, der i 1986 flyttede fra Torvet til nybyggeri på Vejlevej, hvor forretningen blev til et egentlig møbelhus og medlem af den frivillige kæde Idé Møbler.
  • I de efterfølgende år blev den ene butik til flere, og i 2006 etablerede Jørn Jacobsen på Vejlevej en ny afdeling med designmøbler, som blev starten på Jacobsen Plus.
  • Da de fleste af Ide Møblers forretninger i 2007 blev solgt til kapitalkæden Axcel, valgte Jørn Jacobsen at satse på designmøblerne, og Leo Jacobsen A/S åbnede Jacobsen Plus i nye lokaler på Grønlandsvej overfor Bilka i midtbyen.
  • Efter tre år valgte Jørn Jacobsen ved nytårsskiftet at lave et generationsskifte med sønnen Peter Ferdinand Jacobsen, der nu sammen med sin hustru Claudia, er femte generation bag møbelhuset i Horsens.
Annonce
Annonce
Fødevarer

Markedet for plantebaserede fødevarer skal vindes på smag: Plantekompagniet etablerer produktion for at kunne udvikle nye produkter

Annonce
VÆKST

Preben har vækst i sit livsværk nummer to: - Min kone mente ikke, jeg var klar til at gå pension

Annonce
Fødevarer

Populær remoulade får bedre produktionsforhold

Annonce
Forsiden netop nu
BYGGERI

HPH Totalbyg i fremgang - øger omsætning med 50 procent

Lov & ret

Klumme: Momsfritagelse af transportydelser kræver direkte tilknytning

Randers

Chefen kalder sine medarbejdere for nørder i alt fra sten og stål til træ og polster - møbelfabrikken Mølballe har vokseværk

Erhverv For abonnenter

Stærke sager: Andreas og Emil satser stort på produktion af sennep i Svendborg

Østjylland

Marketingbureauet ZUPA ZITA overtager Norlys' inhouse bureau

ØKONOMI

Regeringen styrker lånemulighederne for små erhvervsdrivende

Annonce