Annonce
Fyn

Fremtidens kassesystem på vej ud i verden: Den rigtige mand er vigtigere end markedet

- Vi er på vej til at åbne kontor i London uden dog at have skrevet under endnu. Vi kigger først og fremmest efter den rigtige country manager til opgaven, og her er vi i dialog med et par spændende kandidater. Derfor tør jeg godt sige, at vi er tæt på, forklarer Mads Wedderkopp, direktør, Quick Order. Pressefoto
Quick Order fra Odense har allerede rundet transaktioner for mere end 500 mio. kroner gennem sit moderne kassesystem til restauranter med alt fra håndtering af bordbestilling og betaling til løn og vagtplanlægning i år. Der er tale om dobbelt op sammenlignet med 2018, og snart udvider den fynske iværksætter-virksomhed med kontor i London.

ODENSE: Det begyndte med idéen om at udvikle et digitalt menukort til restauranter for tre fynske gymnasie-elever i oktober 2014, men behovet i branchen viste sig i stedet at være håndteringen af ordrer fra bord til bundlinje.

Derfor måtte direktør Mads Wedderkopp og kompagni ud på en omvej, før de for alvor fik gang i virksomheden Quick Order fra marts 2017.

- Vi havde 20 restauranter med fra start, men det var det at levere ordren til kassen og ikke mindst at få forskellig software til at snakke sammen, som voldte problemer. Det tog os halvandet år at udvikle et nyt kassesystem, som kan klare opgaven, og i dag har vi en totalløsning, der også håndterer bordbestillinger, løn og vagtplanlægning, fortæller Mads Wedderkopp.

Quick Order beskæftiger 20 ansatte primært i Odense, men startup-virksomheden har også kontor med et par medarbejdere i Aarhus og i Drammen uden for Oslo. Quick Order rykkede ind på det norske marked i marts 2019, men det er først nu, at der er begyndt at komme gang i salget i Norge, oplyser Mads Wedderkopp.

Direktøren tilføjer samtidig, at Storbritannien formentlig bliver næste skud på stammen.

Annonce

EY Entrepreneur Of The Year

  • EY Entrepreneur Of The Year er en hyldest til de dygtigste og mest innovative vækstskabere.

  • EY Entrepreneur Of The Year arrangeres i mere end 60 lande og er dermed verdens største vækstkonkurrence, der internationalt afholdes for 33. gang i år.

  • Vinderen kåres ikke kun ud fra virksomhedens evne til økonomisk vækst, men ud fra en vurdering af flere parametre, blandt andet entrepreneurens rolle, værdier, ledelse og samfundsmæssige engagement.

  • De stærkeste danske kandidater deltager i regionskåringerne, før landsvinderen i år kåres 28. november 2018 i Lokomotivværkstedet i København.
  • Kriterierne for at være med i startup-kategorien er:

    • Virksomheden skal have aflagt ét og maksimalt fire regnskaber.

    • Virksomheden skal have et skalerbart produkt, ide og potentiale.

    • Der skal være "proof of business" og "proof of concept".

    • Virksomheden har gerne rejst venture-/seed-kapital og/eller kapital fra private investorer (Business Angels), eller via fremmedfinansiering – bank, Vækstfonden med videre. Dette er ikke er krav, men velanset.

    • Virksomheden skal have en solid forretningsmodel.

    • Der vil ligeledes lagt vægt på virksomhedens evne til at eksekvere, deres CSR-strategi og ledelseskompetence.

Få fødderne på jorden

- Vi er på vej til at åbne kontor i London uden dog at have skrevet under endnu. Vi kigger først og fremmest efter den rigtige country manager til opgaven, og her er vi i dialog med et par spændende kandidater. Derfor tør jeg godt sige, at vi er tæt på, forklarer Mads Wedderkopp og fortsætter:

- Uanset konkurrencen og størrelsen på markedet handler det for os altid om at finde den rigtige mand eller kvinde til opgaven. Det var også årsagen til, at det blev Norge først. Kontakten til vores norske country manager dukkede op gennem en investor. Han er norsk statsborger, men han er bosat i Danmark, han taler både dansk og norsk, og så kender han kulturen og er hurtig til at spotte trends deroppe.

Hvis Mads Wedderkopp skal give et godt råd videre til andre iværksættere, der har planer om at ekspandere til udlandet, så er det at springe ud i det:

- Få fødderne på jorden og find ud af, hvad der trigger på det lokale marked. I Europa har vi jo 40 forskellige kulturer, så gælder om at komme derud.

Danmark er det vilde vest

I forhold til vores nordiske nabo er Danmark i øvrigt at regne som det vilde vest, når det kommer til lovgivning på restaurationsområdet, mener Mads Weederkopp:

- Norge er langt mere struktureret og reguleret. De har en kassesystem-lov på 29 sider, og netop lovgivningen har været vores største udfordring, fordi vi har skulle leve op til andre regler, end vi er vant til. Loven blev indført i 2014, men den er først fuldt implementeret fra 2019 og har sat en effektiv stopper for sorte penge i restaurationsmiljøet. Det har givet 12 mia. kroner mere i den norske statskasse, og vi glæder os nu til, at vi får samme regler i Danmark fra 2021, fordi det er vores system klar til at håndtere.

Quick Order har rundet 400 abonnenter og vokser med 20-40 nye kunder om måneden. Ifølge Mads Wedderkopp er der omtrent 5000 potentiale kunder i Danmark. Derfor er ekspansionen afgørende for forretningen.

I 2018 havde Quick Order transaktioner for mere end 300 mio. kroner gennem systemet, mens tælleren ved udgangen af oktober står på rundt regnet en halv mia. kroner for 2019. Der er altså udsigt en fordobling, inden året er omme.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce