Annonce
Sydjylland

Fremtidens chauffører skal klædes digitalt på

- Vi skal i forbindelse med rekrutteringen af chauffører nytænke jobbet for den nye generation ved at give mere frihed på aftalt tid, siger ITD-bestyrelsesformand Christian Sørensen Madsen. Foto: Carsten B. Grubach
Mere teknologi kan tiltrække flere til transportbranchen, mener ITD, brancheorganisationen for den danske vejtransport.
Annonce

SKODBORG: - Konkurrenceevnen.

Christian Sørensen Madsen, bestyrelsesformand for ITD, brancheorganisationen for den danske vejtransport, er ikke et sekund i tvivl, når han bliver spurgt ind til det vigtigste emne, der optager hans cirka 700 medlemmer midt i en coronatid, mens mink og mulige vacciner generelt optager det danske samfund.

Som administrerende direktør i familiens vognmandsvirksomhed S. Chr. Sørensen A/S i Skodborg i Vejen Kommune har han selv problemerne inde på livet og kan beklagende kigge ud ad vinduet og øjne lastbiler, der i en virusfri tid ville have været ude på landevejene.

- Evnen til at konkurrere forfølger os hele tiden i den danske transportbranche, så vi skal være på forkant med udviklingen. Vi har meget billigere løn rundt omkring i Europa, specielt i Østeuropa, og det konkurrenceparameter giver en udfordring for den danske vognmand, forklarer ITD-formanden og fortsætter:

- Kvalitet kan vi godt levere, vi er gode problemløsere, og den danske mentalitet er god hele vejen – lige fra chauffør op til kontor og disponenterne i top. Vi har altid været verdensmestre i Europa til at transportere gods og haft stor goodwill for det, men den megen fokus på prisen betyder, at danskerne mister transportopgaver.

- Så en af de vigtigste opgaver for os er at give vores medlemmer de bedste muligheder for at konkurrere, gøre dem dygtigere på en masse områder – blandt andet inden for digitalisering.

- Vi skal kæmpe politisk for, at vores medlemmer bliver mere konkurrencedygtige, når det drejer sig om vægt og dimensioner af bilerne og for en bedre infrastruktur i Danmark. Vi skal hele tiden være omstillingsparate, finde nye måder at se tingene på og give vognmændene nye input, siger Christian Sørensen Madsen.

Annonce

Mangel på chauffører

Som middel henviser Christian Sørensen Madsen til den vækststrategiplan, ITD har lagt frem til 2030.

Den skal sikre, at Danmark om 10 år er blandt Europas førende nationer inden for vejgodstransport og logistik. Og heri forsøger man blandt meget andet at få løst et af branchens store problemer, manglen på chauffører:

- Før i tiden - dengang, folk ikke rejste syv gange om året - stod man nærmest i kø for at blive eksportchauffør. Der var en vis udlængsel. Det var meget eksotisk at være eksportchauffør, og det var anerkendt, men efter porten til Østeuropa blev åbnet, er det blevet noget negativt.

- Så det er en af vores opgaver at få vendt den her holdning og gøre det mere interessant at være i transportbranchen. Vi har derfor sat en imagekampagne i gang, blandt andet for at få flere kvinder ind i erhvervet.

- Vi skal i forbindelse med rekrutteringen af chauffører nytænke jobbet for den nye generation ved at give mere frihed på aftalt tid. Og med en bedre strukturering af arbejdet indgå et kompromis, så den også lærer, at man i transportbranchen ikke altid er hjemme klokken 16, fordi tingene godt kan ændre sig hen ad vejen, siger ITD-bestyrelsesformanden.

Han ser den øgede digitalisering i branchen som en klar mulighed for at rekruttere flere chauffører.

- Vi har oprettet et videnscenter, ITD Logtech Hub, med fem medarbejdere i Aarhus. Det har været i gang siden august og skal komme med forslag til branchen, så den kan få et digitalt hop. Centret skal både være med til at højne digitaliseringsdelen og gøre sig kloge på den teknologi, der kan højne niveauet og skabe flere interessante arbejdsopgaver i branchen, fortæller Christian Sørensen Madsen.

ITD

  • Den private brancheorganisation for professionelle transport- og logistikvirksomheder ITD rådgiver og skaber netværk for sine cirka 700 medlemsvirksomheder og varetager transport- og logistikbranchens interesser politisk nationalt og internationalt.
  • De kommercielle selskaber FDE og Vialtis udbyder blandt andet momsrefusion og betalingsløsninger til transportvirksomheder i hele Europa.

- Vi ved jo, at den yngre generation elsker teknologi, men vi taler i første omgang altså ikke om førerløse lastbiler, men om tablets, skærme, joysticks og mere automatisering. Det kommer vi forhåbentlig til at høre en masse mere om.

- Der findes kun ganske få andre steder i verden, hvor man på den måde arbejder på at gøre transportbranchen mere digital. Men det er nødvendigt, hvis vi skal bevare vores konkurrencedygtighed, påpeger Christian Sørensen Madsen.

Annonce

Flere rastepladser, tak

Transportbranchen plages af et andet og noget mere håndfast problem – manglen på rastepladser.

Reglen om maksimalt ophold på 25 timer har ganske vist forkortet de udenlandske chaufførers parkeringstid, men til gengæld er det blevet sværere for danske chauffører at finde muligheder for korttidsparkering og daglige hvil, og der udskrives derfor mange bøder.

- Det er uheldigt både tidsmæssigt og for miljøet, at chaufførerne er nødt til at køre omveje for at finde en parkeringsplads. Som det er nu, begynder chaufførerne at køre af motorvejene tidligere end normalt for at være sikker på at finde en plads, men det er ikke godt, at de bliver nødt til at parkere i industriområder og derfor kan genere andre, siger ITD-formanden, der forgæves har forsøgt at råbe politikerne op for at få gjort reglerne mere fleksible.

Han opfordrer til, at både kommuner og staten sørger for at oprette rastepladser, når der skal anlægges nye veje.


Vi har altid været verdensmestre i Europa til at transportere gods og haft stor goodwill for det, men den megen fokus på prisen betyder, at danskerne mister transportopgaver.

Christian Sørensen Madsen, bestyrelsesformand, ITD


- Det er jo en samfundsmæssig nødvendighed. Man kan jo ikke få varer ind, hvis vi ikke er der. Vi fortæller derfor kommunerne, at de skal tænke transport ind ved alle nye industribyggerier, så også virksomheder, der tager imod lastbiler med gods, har de nødvendige parkeringspladser og sanitære faciliteter til chaufførerne. Det er trods alt dem, der beder os om at komme, så er det også rimeligt, at de tager et ansvar for ordentlige forhold til chauffører og lastbiler.

Ikke overraskende ønsker Christian Sørensen Madsen som ITD-formand så meget asfalt som muligt på de danske veje.

- Vi ved, at der frem til 2030 kommer 60 procent flere biler ud på landevejene. Og hvis vi ser, hvor ufremkommeligt det i dag er i perioder, vil det være håbløst, hvis man ikke får lavet mere asfalt. Så der er ikke kun nødvendigt for transportbranchen, men også samfundsmæssigt.

- Vi ved jo, at den yngre generation elsker teknologi, men vi taler i første omgang altså ikke om førerløse lastbiler, men om tablets, skærme, joysticks og mere automatisering, siger Christian Sørensen Madsen. Foto: Carsten B. Grubach
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce