Annonce
Østjylland

Fejrede ordre fra Wallmart med en øl: - Vi bliver en af Danmarks største techstartups

- Vi kunne ikke præsentere idéen for nogen, uden at de kendte i hvert fald én, der kunne bruge sådan en ramme. Så vi fik hurtigt en idé om, at vores koncept godt kunne fungere, fortæller Emilie Christiansen, der her ses omgivet af firmaets tre øvrige stiftere. Foto: Frameo
Billeder fra mobilen sendt til en digital fotoramme med et klik. Det er kort opsummeret forretningsidéen, som på få år har fået det aarhusianske iværksætterfirma Frameo ud over rampen ikke bare i Danmark, men også uden for landets grænser. Selvom firmaet på få år har mangedoblet sin omsætning, er champagnen dog endnu ikke lagt på køl. For ambitionerne er endnu større.

Aarhus: Et vandfald i evig brusen. Et feriebillede med store smil, solbriller og is i vandkanten. Et billede af vennerne, der sammen samler et fodboldbord. Minderne er mange i den digitale fotoramme, der står placeret midt på det aflange mødebord i Frameos mødelokale.

Men fotorammen er ikke kun til pynt. Den er også et hands-on-redskab til at vise firmaets gæster, hvordan Frameos produkt egentligt virker. For billederne er alle sendt gennem Frameos app, der lader brugerne udvælge billeder fra mobiltelefonen og i realtid videresende dem til de digitale fotorammer gennem Frameos indbyggede software.

- Det går sgu hurtigere, end når man sender et postkort fra Gran Canaria, som først ankommer fire uger efter, man er kommet hjem, siger Torben Ulrich med et grin.

Annonce

Sammen med de tre yngre medejere, Nikolaj Schmidt, Emilie Christiansen og Kasper Borup Jensen stiftede han i 2015 firmaet, der senest i regnskabsåret 19/20 landede et millionoverskud på 1,59 millioner kroner efter skat. Et resultat, som firmaet har overgået med flere længder i det kommende årsregnskab, der bliver udgivet i starten af september.

Rammer sælger rammer

- Vi har haft en vækst på flere hundrede procent, fortæller Torben Ulrich, der ligesom de øvrige medejere i firmaet glæder sig over udviklingen.

Frameos digitale fotoramme. Foto: Silas Bang

For det går mildest talt forrygende med salget af softwarelicenser, som til dato har passeret den første million solgte af slagsen.

En vækst, der har været hjulpet godt på vej af den kolossale medvind, som firmaet oplevede under corona, hvor deres software blev flittigt brugt verden over af familier, der savnede indblik i hinandens liv under de nationale nedlukninger.

Men også en vækst, som generelt har taget fart, siden Torben Ulrich i 2017 bestilte de første 16.000 digitale rammer med Frameos softwarestyresystem hjem til sit firma Denver Electronics, der leverer elektronikprodukter i ind- og udland. For rammer sælger rammer, forklarer han.

- Når folk først har fået en ramme indenfor matriklen, så køber de også en til deres mor, søster og veninder, når de skal finde på en gave næste gang, siger Torben Ulrich.

En påstand, som også Emilie Christiansen er enig i.

- Min søster har en af vores rammer hængende i sit køkken, og hver gang hun har gæster, så fører det til et nyt salg, fortæller hun.

Annonce

Fejrede ordre med en øl

Selvom Frameo kunne vælge at stoppe op for at nyde øjeblikket, er de dog allerede i gang med at planlægge fremtiden. Blandt andet er de på udkig efter fire nye udviklere til deres team, der skal hjælpe med at gøre produktet endnu bedre, så de kan få endnu flere kunder ombord.

- Vores mål lige nu er at fordoble vores vækst hvert år, siger Torben Ulrich, der har stor tiltro til, at det nok skal lykkedes.

Frameos tre bedste råd til iværksættere

1. Tal med andre om din idé

- Vær ikke bange for at hive fat i folk, der ved mere end dig selv. Tit kan man være bange for, at andre stjæler ens idé. Men det sker ekstremt sjældent. Så ni ud af ti gange vil det kunne svare sig. I stedet handler det om, at du øger sin viden. Og det er svært, hvis du er alene, siger Kasper Borup Jensen.

2. Tjek at idéen er økonomisk gangbar

- Det kan være en god idé at få bekræftet, at din idé også er en god idé rent økonomisk set. Mange kommer galt afsted med et produkt, der kun henvender sig til en lille skare af kunder. Så hvis ikke engang din familie og venner kan se idéen i konceptet, så er det måske ikke så god en idé igen, siger Torben Ulrich.

3. Find samarbejdspartnere, der ikke ligner dig selv

- Find nogle, der ikke ligner dig selv, at samarbejde med. Det kan for eksempel være nogen fra en helt anden studieretning. Det er godt at blande sine kompetencer. Selvom vi har læst det samme, er vi for eksempel heldigvis ikke ens, siger Kasper Borup Jensen, der sammen med Nikolaj Schmidt primært arbejder med marketing og design af appen.

- Vi bliver en af Danmarks største techstartups. Det er jeg sikker på, siger han.

For hvad der startede som et bachelorprojekt har på kort tid vist potentialet for at kunne blive en global succes. En fremgang, som blev understreget sidste sommer, da den amerikanske detailkæde Wallmart lagde en stor ordre hos en af firmaets kinesiske fabrikspartnere på flere tusinde licenser.

- Det er ikke sådan, at vi hiver champagne frem og fejrer det, hver gang vi har fået en stor ordre. Vi har ellers talt om, at vi burde have en champagne liggende i køleskabet, men vi får det ikke gjort. For som startup bevæger vi os hele tiden frem mod et nyt mål. Men jeg kan huske, at den sommer, hvor vi solgte til Wallmart, var vi ude for at drikke en øl, fortæller Emilie Christiansen med et grin.

Annonce

Et stort potentiale

Da Torben Ulrich som direktør for Denver Electronics i 2015 blev kontaktet ud af det blå af de tre bachelorstuderende Kasper Borup Jensen, Nikolaj Schmidt og Emilie Christiansen, som gerne ville pitche deres idé for ham, var der dog ikke nødvendigvis lagt i ovnen til et samarbejde.

På det tidspunkt var det ikke usædvanligt for direktøren at modtage mails fra håbefulde studerende med idéer til et nyt koncept. Så han tænkte ikke synderligt over det, da han takkede ja til at mødes med de tre studerende fra digitalt design på Aarhus Universitet.

- Jeg fik ikke meget at vide før mødet. Jeg siger bare ja til alt, der lyder spændende. Så det var ikke, fordi jeg kunne se en gylden mulighed. Det har aldrig før udviklet sig sådan her. Mange studerende får jo idéer, der ikke er gangbare. For selvom de er gode idéer på et teoretisk plan, er det jo ikke det samme som, at der også er en god forretningsidé, fortæller Torben Ulrich.

Men da først de unge gik i gang med at forklare om deres koncept, der dengang gik ud på at forbinde ensomme ældre med deres pårørende gennem et system, der gjorde det muligt for de pårørende at dele billeder fra de sociale medier med de ældre gennem de digitale fotorammer, kunne han hurtigt se et potentiale for at forny en klassiker. Særligt med tanke på, hvor stor en trend de digitale fotorammer havde været, lige da de kom frem i starten af nullerne.

- Jeg fik solgt rigtig mange fotorammer dengang. Men besværet med at skifte et SD-kort ud gjorde, at folk tabte interessen igen. Jeg har da også selv givet min mor én, så hun kunne have billeder stående fremme af mine børn på dengang to og fire år. Og fem år senere var det stadig de samme billeder, der kørte i ring, husker Torben Ulrich.

Annonce

Et stort marked

Tanken om at forny genren huede derfor Torben Ulrich, og selvom han ikke i sin vildeste fantasi havde forestillet sig, at rejsen ville føre til den succes, som firmaet i øjeblikket befinder sig midt i, fik han hurtigt en fornemmelse af, at potentialet kunne være stort.

- Normalt skyder folk jo altid ens idéer ned. Men her kunne alle se idéen, siger Torben Ulrich, der derfor hurtigt fik mod på at fortsætte samarbejdet med de tre studerende.

I stedet for at satse på salg af digitale rammer, forslog Torben Ulrich dog, at de satsede på salg af licenser til software. Og i stedet for at tagge folk på sociale medier fik de med hjælp fra firmaet Appdictive, der siden er blevet medejere af Frameo, udviklet en app, der gør det muligt at sende billeder direkte til fotorammen.

I 2017 blev softwaren så lanceret, og siden er det gået stærkt. Fra den første bestilling på 16.000 licenser gik igennem til Denver Electronics i 2017 til at firmaet i dag har solgt flere end en million licenser til over 30 forskellige fabrikspartnere, der til sammen tegner sig for omkring 70 forskellige varemærker.

- Så var det et godt valg, at vi gik efter at sælge licenser i stedet for rammer. For det gjorde, at vi hurtigt kom bredt ud, siger Kasper Borup Jensen.

Fem hurtige facts om Frameo

  1. Frameo er stiftet i oktober 2015.
  2. Firmaet er en B2B-virksomhed, der gennem fabrikker i blandt andet Kina sælger softwarelicenser til digitale fotorammer verden over.
  3. I dag er Frameo foruden de oprindelige stiftere, Torben Ulrich, Nikolaj Schmidt, Emilie Christiansen og Kasper Borup Jensen, også ejet af holdingselskabet Appdictive, hvis udviklere Tobias Alrøe, Rune Haugaard og Jesper Lysgaard står bag udviklingen af Frameos app.
  4. I regnskabsåret 18/19 landede Frameo en bruttofortjeneste på godt en million kroner, mens deres bundlinje lå minus 4200 kroner efter skat. Året efter, i regnskabsåret 19/20 ramte bruttofortjenesten 3,91 millioner kroner, mens resultatet endte på 1,59 millioner kroner efter skat. Forventningen er, at regnskabsåret 20/21 vil toppe det resultat med flere længder.
  5. Firmaet beskæftiger i dag fire ansatte i Kina samt 15 ansatte i Danmark.
Annonce
Annonce
Østjylland

Dansk firstmover på genbrug af plast i opråb: Genanvend nu i stedet for at brænde plastik af

Annonce
Fyn

Podcast: Da Tokes datter måtte genoplives, gav han sig til at hjælpe andre

Annonce
Østjylland

Arkitektfirma skiftede navn for at komme mere i øjenhøjde med kunderne: Nu er de nomineret til pris

Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Droner bruges mere og mere til transport: Om ti år er de lige så almindelige som biler

Erhverv

Reick Møbler kørte fint forbi coronaen

Erhverv

Klumme: Er din direktør lønnen værd? Hvad med 155.000 kroner om dagen?

Erhverv

Klumme: 60 mio. kr. til digitalisering af SMV’er - Sådan får du del i puljerne

Erhverv

Klumme: Efter coronaen - Afviklingen af moms- og A-skattelån

Vestjylland

Se billeder: Velbesøgte messer for transport og entreprenørmaskiner

Annonce