Annonce
Erhverv

Fra kedeligt rugbrødbudget til vilde planer: Kapitalindsprøjtning giver softwarevirksomhed mulighed for at gå efter tredobling af omsætningen

Karsten Madsen og softwarevirksomheden Morningscore stod i efteråret ved en skillevej, da virksomheden manglede kapital til at gå efter yderligere vækst. Løsningen blev et lån på tre millioner kroner og en målsætning om at tredoble omsætning i 2021. Erhverv+ følger Karsten Madsen på vej mod målet. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Softwarevirksomheden Morningscore stod i efteråret ved en skillevej. Budgettet hang ikke sammen, og uden en kapitalindsprøjtning ville direktør Karsten Madsen være nødt til at skære ind til benet. Løsningen blev et millionlån fra Vækstfonden. Det betyder dog, at virksomheden er pisket til at tredoble omsætningen i 2021. Erhverv+ følger Karsten Madsen undervejs mod målet, og her er første afsnit i serien.
Annonce

Odense: Karsten Madsen kan godt lide at have ryggen mod muren. Han trives med ultimativt svære situationer, hvor alt ser umuligt ud.

Det kan virke direkte masochistisk, og han ved, at det kan se tåbeligt ud at forlade et rullende væksttog for i stedet at kaste sig ud i samme hårde opstartsøvelse med en ny virksomhed én gang til.

Alligevel nyder han at have gjort det.

Nyder at kunne lade sine medarbejdere gribe de bedste af hans mange skæve idéer, vise produktet frem i rumdragt, hvis han får lyst til det, og selv træffe de afgørende beslutninger, hvor hårde de end måtte være.

Derfor er den 30-årige direktør for Morningscore også præcis dér, hvor han er bedst.

Med millioner på spil. Store ambitioner. Og det team, som han længe har søgt efter, og som han derfor ville gøre alt for at beholde, da Morningscore i efteråret 2020 stod ved en skillevej.

Tilbage til det senere.

Sammen med tre jævnaldrende kammerater dannede Karsten Madsen i gymnasietiden i Tønder det, de kaldte it-klubben, og begyndte at lave simple hjemmesider for folk, inden de blev foreslået at lave noget, der mindede om Spotify for radiostationer.

Begejstrede lånte de tilsammen 200.000 kroner af deres respektive forældre, rejste til USA, brændte stort set alle pengene af på dobbelt husleje i USA og Danmark, men kom hjem igen uden at have skaffet en eneste kunde.

Tilbage i Danmark begyndte de fire computerentusiaster at studere i Odense, mens de sideløbende arbejdede gælden af ved at lave hjemmesider. Først for mindre virksomheder, men forretningen tog om sig, og i dag har Morningtrain 45 medarbejdere og nogle af landets største virksomheder blandt sine kunder. En udvikling, Karsten Madsen omtaler med stolthed. Han er stadig medejer af virksomheden, men ret hurtigt stod det også klart for ham, at han gerne ville tilbage til at sælge et produkt fremfor at drive et bureau.

- I et bureau er man kreativ på andres bekostning, og man kan hurtigt blive indebrændt, for hvis kunden ikke tænder på en fed idé - og vi er ret crazy og vil gerne tage tingene ret langt ud - er det jo dem, der bestemmer. Med et produkt er det os, der bestemmer og kan eksekvere på vores idéer, forklarer Karsten Madsen.

Annonce

Startede med at fejle

Idéen om at udvikle et intuitivt værktøj til søgemaskineoptimering (SEO) havde ulmet nogle år, da Karsten Madsen i 2017 sagde til medstifterne og -ejerne af Morningtrain, at han ville starte Morningscore som en sideløbende virksomhed.

- Vi lavede i forvejen SEO for vores kunder, men de forstod ikke altid, hvad vi snakkede om, så vi ville bygge et værktøj, så kunderne selv kunne følge med. Vores software viser, hvordan man gør, og når vi selv skal sige det, er det ret intuitivt. Det er ikke noget med dagens tip. Det guider undervejs med data og fortæller hvilke søgeord, der er faldet ned, og hvad man kan gøre for at få dem op igen, forklarer Karsten Madsen.

Hele Morningscores eksistensgrundlag er lagt an på salget af licenser til online-værktøjet, som det har taget lang tid at udvikle. Også længere tid, end Karsten Madsen havde troet og håbet.

- Vi byggede, byggede og byggede, og så gik det virkeligt galt. Jeg følte mig tvunget til at lancere en gratis prøveversion, selv om den ikke var klar, fordi jeg kunne se, at vi ellers ville løbe tør for penge i løbet af tre måneder. Jeg var dum nok til at tænke, at jeg kun havde ét valg.

- Sandheden er, at jeg kunne have bedt vores investor, Helge Munk, om yderligere kapital eventuelt i form af et lån, så vi kunne holde til fire måneders udvikling mere. Så dyrt var det ikke at drifte operationen på det tidspunkt. I stedet skuffede vi mange med den version, vi lancerede, husker Karsten Madsen.

Reaktionen fra brugerne var stilhed.

Virkeligheden, at Morningscore kunne være truet på sin eksistens.

Anden version af softwareværktøjet var til gengæld det comeback, virksomheden havde brug for. Det hjalp på likviditeten.


Vi stod ikke ved afgrunden, men vi stod med et valg. Enten skulle vi skære ind til benet, fyre en medarbejder eller to og på den måde få likviditeten til at gå op. Men det ville dræbe alt. Endelig havde vi skabt et virkeligt godt og velfungerende team, og der var fremgang. Det skulle være løgn, at vi skulle skære ind.

Karsten Madsen, administrerende direktør, Morningscore


I 2018 omsatte Morningscore for 30.000 kroner. I 2019 steg tallet til en halv million, og i 2020 blev det tredoblet til halvanden million.

Målet for 2021 er 4,5 millioner kroner. Det vil i givet fald betyde, at regnskabet går i nul.

- Det tager lang tid, og det er dyrt at udvikle et produkt. Du skal ansætte udviklere, før du har nogle kunder, og der går typisk to-tre år, før du er klar til at tiltrække mange kunder. Jeg plejer at sige, at det i hvert fald koster tre millioner kroner at starte en softwarevirksomhed op og nå det punkt, hvor man kan begynde at tjene penge, og skal du vækste og skalere derfra, er du nødt til at få flere penge ind, siger Karsten Madsen.

Annonce

Ved en skillevej

Der stod Morningscore i oktober 2020.

Karsten Madsen var lige blevet far til en lille pige med kolik. Det har hun stadig, og dage og beslutninger fra den periode har det med at flyde sammen i hukommelsen for ham.

Faktum er dog, at budgettet ikke hang sammen, da han - for sent - sammen med Morningscores daglige leder, Mads Himstedt, satte sig ned for at få styr på tallene for 2021.

- Vi stod ikke ved afgrunden, men vi stod med et valg. Enten skulle vi skære ind til benet, fyre en medarbejder eller to og på den måde få likviditeten til at gå op. Men det ville dræbe alt. Endelig havde vi skabt et virkeligt godt og velfungerende team, og der var fremgang. Det skulle være løgn, at vi skulle skære ind. Meget af energien ville forsvinde, hvis vi skar ned, og det tegnede endelig til vækst. Vi havde bare ikke råd til den vækst, forklarer Karsten Madsen om situationen.

Et år med en CEO

  • Hvordan er det at stå i spidsen for en ambitiøs startup, der vil ud over Danmarks grænser? At stå med ansvaret for både strategi, økonomi og medarbejdere, både når det går godt, og når det går skidt?
  • Erhverv+ følger Morningscores administrerende direktør, Karsten Madsen, resten af 2021 og sætter blandt andet fokus på evnen til at få skæve idéer og skabe en arbejdsplads med en stærk kultur.
  • Følg med i Erhverv+ og på www.erhvervplus.dk.

- Vi endte med at lave tre budgetter. Rugbrødsbudgettet, vækstbudgettet og "gå amok"-budgettet, tror jeg, vi kaldte det, og så endte vi med gå amok-budgettet. Det er det eneste, vi skal. Rugbrødsbudgettet er bare ikke fedt, så vi skulle have nogen til at lægge nogle penge, siger Karsten Madsen.

Løsningen blev et attraktivt lån fra Vækstfonden på tre millioner kroner, efter investor Helge Munk og resten af ejerkredsen inklusive Karsten Madsen selv tidligere på året havde skudt en million kroner ind i Morningscore som lån.

- Hvis man skal tale om en afgrund, kan man måske godt gøre det i forhold til at forgælde sig. Vi havde gæld i forvejen, og vi lånte tilsammen virksomheden en million kroner, og jo mere, man forgælder sig, jo mere stiger risikoen.

- Hvis ikke vi når de 4,5 millioner kroner i omsætning i år, har vi en ny situation, men man må tage noget risiko på sig. Det er ikke unikt for os. Det er bare en del af gamet, og det betyder, at vi virkelig skal levere i år for at kunne betale de penge tilbage på et tidspunkt og bevare vores gode medarbejderstab, siger Karsten Madsen.

Annonce

Satser på tysk marked

Han har altid haft internationalt udsyn, har en fransk kæreste og har i mange år været en del af det internationale netværk i Odense.

Morningscore er også born global, som han siger, med kunder i 100 lande. Det antal dækker dog over antal som en enkelt kunde i Zimbabwe, én i Indien og en håndfuld i USA.

For et år siden satsede Morningscore også markant på det britiske marked, selv om de måske læste kulturen blandt de relativt konservative englændere skævt, da Karsten Madsen på en messe gik i rumdragt med indbygget Ipad på maven og delte kække flyers ud.

Alligevel gik det godt, indtil coronaen kom og med den også total stilhed fra den anden side af Nordsøen. Siden har Morningscore satset på det danske marked, hvor næsten 90 procent af kunderne kommer fra, men i år satser virksomheden også markant på det tyske marked, som Mads Himstedt på grund af sine rødder kender indgående.

Siden Vækstfondens kapitalindsprøjtning på falderebet af 2020, har Morningscore fordoblet antallet af medarbejdere fra omkring seks, hvis man omregner til fuldtidsstillinger, til omkring 12. Blandt de nyansatte er to sælgere, der skal koncentrere sig om det tyske marked.

- Vores værktøj er oversat til tysk, og vi laver markedsføringsmateriale på tysk. Tyskland er vores nye, store satsning. Det er et land med mange mennesker og mange penge, og der er allerede et par dygtige konkurrenter, så der må være et marked for det, vi laver, vurderer Karsten Madsen.

Annonce

Afslag fra Løvens Hule

På Morningscores eget website bliver han beskrevet som en CEO, der "har hovedet i skyerne og benene plantet solidt på jorden. Resultatet er en bipolar, visionær eksekvator." Den tekst bliver muligvis lavet om, men der er nu noget om snakken.

- Vi befinder os skræmmende meget i cyberspace. Især under corona, og der kan man nogle gange godt miste jordforbindelsen lidt. Så hjælper det at komme tilbage til Sønderjylland. Jeg kommer fra en landbrugsfamilie, hvor en spade er en spade, og snak er meget godt, men handling er bedre. Det kan hjælpe med at få brikkerne til at falde på plads, siger Karsten Madsen.

Da han sidste år fortalte sin farfar, at Morningscore havde søgt om at komme med i tv-programmet Løvens Hule, spurgte farfaren hvorfor. Publicity, svarede Karsten Madsen, der ikke havde regnet med at få en investering med fra hulen.

Dommen faldt prompte. Det er ikke god moral. Sådan gør vi ikke i vores familie, mindede hans farfar Karsten Madsen om.

Da Karsten Madsen nogle dage senere fik afslag på at medvirke i tv-programmet, var han derfor glad. Vækstmuligheder, opmærksomhed og vilde ambitioner er der intet i vejen med, men man skal også kunne se sig selv i spejlet undervejs på rejsen.

Morningscore

  • Er en fynsk softwarevirksomhed, der har udviklet et online-værktøj til søgemaskineoptimering; SEO.
  • Virksomheden blev stiftet i 2018 af de samme mennesker, som også driver søstervirksomheden Morningtrain.
  • Den erfarne investor Helge Munk har været med hele vejen, og virksomheden fik i 2020 et lån fra Vækstfonden på tre millioner kroner.
  • Karsten Madsen er administrerende direktør i Morningscore, som omregnet til fuldtidsstillinger har omkring 12 medarbejdere.
  • Virksomheden har brugt mange penge på at udvikle sit software-værktøj og kom ud af det senest offentliggjorte regnskab for 2019 med underskud på 336.000 kroner.
  • Siden er omsætningen øget markant, og målet er en omsætning på 4,5 millioner kroner i 2021. Det vil i givet fald få regnskabet til at gå i nul.

Derfor vil han også helst vente med at tale om de tiltag og idéer, hans hjerne er fuld af i forhold til at kombinere en sund forretning med at gøre noget godt for andre og måske ligefrem for samfundet.

Den slags skal helst føres ud i livet, før man går ud og pynter sig med drømmen om et godhedsimperie, og endnu er intet skåret ud i granit. Heller ikke ambitionerne for de kommende tre, fem og 10 år.

- Men vi har selvfølgelig helt overordnet sat nogle mål. Ambitionen er - og det er nok mest en 10-års plan - at blive et af de tre største værktøjer i verden og blive det værktøj, som folk globalt set anerkender som det mest intuitive.

- Vi vil sætte aftryk på det globale marked og være markedsleder, men det bliver vi ikke i morgen. De største spillere på markedet omsætter for 80 millioner dollars, og det er et marked i vækst, så med vores mål om 4,5 millioner kroner i år, er vi ikke i nærheden endnu, understreger Karsten Madsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Velkomment politisk fokus på digitalisering

Annonce