Annonce
Fyn

Fra indisk restmateriale til eksklusive tæpper

Tina Steneman får produceret langt de fleste af sine tæpper i Indien, men hun har lager i det sydlige Odense. Foto: Nils Svalebøg
Tina Steneman fra Rug Solid bruger læderstrimler, bomuldsrester og gamle plasticflasker fra Indien til sine eksklusive tæpper, men hun ser ikke sig selv som miljøaktivist. Det er lækkert design og kvalitet, der er hendes hovedfokus.

ODENSE: Da Tina Steneman i 2009 sad hjemme i sofaen og så den franske dokumentar "Home", der viser mangfoldigheden af liv på Jorden med en lang række luftfotos, blev hun ikke bare opslugt af planetens skønhed.

Hun blev også påvirket af dokumentarudsendelsens opfattelse af, hvordan menneskeheden truer planetens økologiske balance. Selv om bæredygtighed dengang langt fra dominerede dagsordenen på samme måde som i dag, blev oplevelsen siddende i Tina Steneman.

Hun drev engrosvirksomhed indenfor interiør med både egne og andres design, men i kølvandet på finanskrisen begyndte hun også at gøre sig tanker om det stigende forbrug og den måde, hun var en del af det på. Dengang havde hun allerede ét tæppe i sit sortiment. I dag lever hun i virksomheden Rug Solid udelukkende af at designe tæpper produceret af genbrugte plastflasker og restmaterialer fra modeindustrien.

- Jeg er ikke miljøaktivist. Jeg er drevet af design og kreativitet, men jeg er selvfølgelig også drevet af at gøre det på en ordentlig måde. Jeg tænker over, hvad vi overlader til de næste generationer, siger Tina Steneman, grundlægger af og direktør i Rug Solid.

- Bæredygtighed 1.0 har handlet meget om, at så længe noget er bæredygtigt, behøver det ikke være lækkert. Tæpper lavet af restaffald fra modeindustrien har været laveste status indenfor tæppeindustrien, og de er blevet forsvaret med, at resterne i det mindste blev brugt til noget. Sådan ser jeg det ikke. Fremover er vi allesammen nødt til at ændre adfærd og tage del i det, hvis vi skal skabe en bedre fremtid, og man gider ikke se på et tæppe, der minder os om vores dårlige samvittighed.

- Vi skal vende det om, og gøre tæpperne lækre, og så skal det bare være en bonus, at de er produceret med omtanke. Vi skal ikke give folk dårlig samvittighed, men prøve at være en del af løsningen, mener hun.

Annonce

- Ambitionen er, at vi skal være store. Som det ser ud lige nu, er der masser af affald at tage af. Det kommer vi ikke til at mangle. Derfor kan jeg ikke se, hvorfor man ikke skulle prøve. Der er mange milliarder i omsætningen i tæppeindustrien, og hvorfor ikke flytte nogle af dem over i den bæredygtige sektor.

Tina Steneman, grundlægger og direktør, Rug Solid

Produktion af restmaterialer

Tina Steneman har altid haft en skabertrang i sig og har tidligere drevet ridecenter. Som ung blev hun dog ikke opfordret til at skabe sig sit eget og uddannede sig i stedet til advokatsekretær.

Lysten til selv at skabe noget blev dog ved med at rumstere, men der skulle hjælp udefra til, før hun turde tage springet og skære sin forretning ind til det, hun er bedst til. Tæpperne.

Det valg tog hun i 2012 efter et rådgivningsforløb i Connect Danmark og et partnerskab med Steen Tromholt, der var med frem til 2016.

- Han lærte mig virkelig meget og gav mig et nødvendigt modspil. Jeg var selvfølgelig nervøs ved at skære alt andet end tæpper fra, men jeg blev opfordret til ikke at være så beskeden og fokusere på det, jeg er god til, husker Tina Steneman.

På Rug Solids hjemmeside har hun en tæller, der hele tiden fortæller, hvor mange restmaterialer og plasticflasker, Rug Solid har brugt i produktionen.

Midt i januar 2020 gjaldt det bomuldsrester svarende til mængden i 709.769 t-shirts i størrelse M, skindrester svarende til mængden i 674.820 par klassiske lædersko og PET-plast svarende til mængden i 9.006 halvliters flasker.

Tina Steneman designer selv tæpperne, men de bliver produceret i Indien.

- Der er ved at opstå en hel industri af affaldssamlere. Der er folk, der lever af at samle flasker og indlevere dem til de fabrikker, der kan omdanne dem til granulat. Derefter bliver de lavet om til PET-tråd, man kan lave tæpper af. Som designer i en tæppevirksomhed er det vores bidrag til at nytænke, hvordan vi kan passe på ressourcerne, siger Tina Steneman.

Sund omtanke

På kontoret i det sydøstlige Odense hænger FN's verdensmål på væggen, og kasser og reoler på kontoret er fyldt med vareprøver og materialerester. Tina Steneman skal tage hensyn til sit materiale, når hun designer tæpperne. Det er ikke alle farver, hun kan få, og hun er også nødt til at tage hensyn til for eksempel knækkede fibre.

Omvendt oplever hun, at begrænsninger kan være med til at skabe kreativitet og en sund form for omtanke, sådan som hun selv er vokset op med.

- I mit barndomshjem var der ikke mange penge, og jeg husker det ikke som om, vi konstant fik nyt legetøj. Overtøj var tit for stort i begyndelsen, fordi vi skulle bruge det i to sæsoner. Men det var en sund form for omtanke, som vi har glemt lidt i takt med, at det er blevet muligt at købe nyt hele tiden, minder Tina Steneman om.

Rug Solids produkter er GRS-certificerede (Global Recycling Standard), hvilket er verdens førende certificeringsstandard inden for genbrug af tekstiler og opretholdelse af sociale standarder. Det betyder, at produktionen løbende kontrolleres af en ekstern partner for at sikre gode forhold for både mennesker og miljø fra start til slut.

Samtidig er Rug Solids lager udstyret med sensorer, der slukker lyset, når der ikke er aktivitet, eller når dagslys er nok. Rug Solid printer også på genbrugspapir, hjemmesiden er CO2-neutral, og for hver pakke, der sendes med UPS eller PostNord, doneres en del af forsendelsesomkostningerne til bæredygtige tiltag.

Om Rug Solid

Rug Solid laver bæredygtige kvalitetstæpper. Virksomheden blev grundlagt i 2012 af Tina Stenemann, der er uddannet advokatsekretær, men i flere omgange har været selvstændig. Først da hun fra 1992 til 1997 drev ridecenter, og siden da hun drev interiør-engrosvirksomhed med en blanding af egne og andres design.

Det var med det udgangspunkt, hun i 2012 besluttede sig for at satse udelukkende på tæpper.

De bliver produceret i Indien af restaffald fra modeindustrien og brugte plasticflasker.

Rug Solid er GRS-certificeret (Global Recycling Standard).

Foruden Danmark er virksomheden også godt etableret i Sverige og har netop fået ny agent i Polen, Norge, Tyskland, Frankrig og Italien. Det samme er på trapperne i Holland.

Foruden Tina Stenemann selv er der to ansatte i Rug Solid.

Virksomheden kom ud af 2018 med et overskud før skat på 195.000 kroner. Der har i øvrigt været plus på bundlinjen i de seneste fem offentliggjorte regnskaber.

Skal fokusere på salg

Alligevel er der selvfølgelig elementer, der kan optimeres mellem de første tanker i Odense, over fabriksled til den håndvævende producent i Indien. Det er Tina Steneman opmærksom på. For hende giver det imidlertid god mening at anskue bæredygtighed et skridt ad gangen, for ellers kan det hurtigt virke så uoverskueligt, at man aldrig kommer i gang.

- Vi siger tit, at vi var bæredygtige, før det blev moderne, men det handler bare om at have omtanke. Fra min synsvinkel handler det ikke om, at vi sætter os selv op på en piedestal. Vi ved godt, at vi ikke gør alt perfekt, men man skal starte et sted, og det vil vi også gerne inspirere andre til.

- Jeg får nogle gange kommentarer om, at det ikke er godt nok, hvis jeg ikke også cykler på arbejde og spiser vegansk. Vi er en lille tæppevirksomhed, der ikke kan redde hele verden, men vi vil gerne være med til at gøre en forskel, og det vokser langsomt på os, siger Tina Steneman.

Hun er fuld af nye idéer og har for eksempel tre tæpper i kollektionen med dyremotiver, som hun forsøger at udnytte i et samarbejde med for eksempel Wild Life Tigers i London, ligesom hun arbejder på at få et mere formaliseret samarbejde i gang med enkelte virksomheder indenfor modebranchen.

I første omgang er opgaven dog at fokusere på salget af de eksklusive tæpper.

- Det er dyrere at producere bæredygtigt end konventionalt. Hvor meget, ved jeg ikke, for vi har aldrig prøvet andet, men det er klart, at bæredygtig produktion også skal være kommercielt for at have sin gang på jord. Det skal heller ikke være skamfuldt at tænke kommercielt, for det er jo det, der driver hjulene. Derfor skal vi have fokus på det nu, siger Tina Steneman.

Tina Steneman har to ansate i Rug Solid. Den ene er hendes søn, Mads Steneman, der står for alt det visuelle i forhold til, hvordan Rug Solid kommunikerer med omverden. Foto: Nils Svalebøg

Store ambitioner

Hun har altid været begejstret for tæppet som som et produkt, der skaber hygge og samler interiør i øer og derfor skaber visuel ro.

- Men jeg ved godt, at tæpper ikke er det mest sexede produkt. Det er bare noget, vi har. Men det er også en god udfordring på det kreative plan. Når man bare er en lille virksomhed i Odense, kan det godt lyde lidt højtravende, men vi snakker tit om inspirationen fra computerverdenen. Computere var også kedelige, indtil Steve Jobs kom til og gjorde dem sexede. Det er god inspiration, siger Tina Steneman, der har store ambitioner.

Både i forhold til positionere Rug Solid som et livsstilsbrand, der laver tæpper, og i forhold til at vækste.

Rug Solid er allerede etableret i Danmark og Sverige og har distributører på plads i en række andre europæiske lande.

- Ambitionen er, at vi skal være store. Som det ser ud lige nu, er der masser af affald at tage af. Det kommer vi ikke til at mangle. Derfor kan jeg ikke se, hvorfor man ikke skulle prøve. Der er mange milliarder i omsætningen i tæppeindustrien, og hvorfor ikke flytte nogle af dem over i den bæredygtige sektor, spørger Tina Steneman.

Tina Steneman ser store muligheder for Rug Solid. - Ambitionen er, at vi skal være store. Som det ser ud lige nu, er der masser af affald at tage af. Det kommer vi ikke til at mangle. Derfor kan jeg ikke se, hvorfor man ikke skulle prøve, siger hun. Foto: Nils Svalebøg
Tina Steneman bruger blandt andet læderrester fra modeindustrien til sine tæpper. Foto: Nils Svalebøg
Det er ikke alle farver, Tina Steneman kan få lavet ud af genbrugsmaterialerne, men derfor har hun alligevel et bredt udvalg af farverige, lækre tæpper til at skabe hygge i indretningen. Foto: Nils Svalebøg
På lageret ligger tæpperne forsvarligt pakket ind. Foto: Nils Svalebøg
På lageret ligger tæpperne forsvarligt pakket ind. Foto: Nils Svalebøg
FN's verdensmål hænger på væggen hos Rug Solid. Foto: Nils Svalebøg
For Tina Steneman er det ikke nok, at et tæppe er bæredygtigt produceret. Det skal også være lækkert i både design og kvalitet. De ting forsøger hun at kombinere i firmaet Rug Solid. Foto: Rug Solid/Skovdal Nordic
Tina Steneman har først og fremmest fokus på kvalitet og design. For hende skal et bæredygtigt produceret tæppe være lige så lækkert som et konventionelt produceret tæppe. Foto: Nils Svalebøg
Tina Steneman har først og fremmest fokus på kvalitet og design. For hende skal et bæredygtigt produceret tæppe være lige så lækkert som et konventionelt produceret tæppe. Foto: Nils Svalebøg
Tina Steneman har først og fremmest fokus på kvalitet og design. For hende skal et bæredygtigt produceret tæppe være lige så lækkert som et konventionelt produceret tæppe. Foto: Nils Svalebøg
Tina Steneman har først og fremmest fokus på kvalitet og design. For hende skal et bæredygtigt produceret tæppe være lige så lækkert som et konventionelt produceret tæppe. Foto: Nils Svalebøg
Tina Steneman har først og fremmest fokus på kvalitet og design. For hende skal et bæredygtigt produceret tæppe være lige så lækkert som et konventionelt produceret tæppe. Foto: Nils Svalebøg
Tina Steneman får produceret langt de fleste af sine tæpper i Indien, men hun har lager i det sydlige Odense. Foto: Nils Svalebøg
Tina Steneman får produceret langt de fleste af sine tæpper i Indien, men hun har lager i det sydlige Odense. Foto: Nils Svalebøg
Tina Steneman får produceret langt de fleste af sine tæpper i Indien, men hun har lager i det sydlige Odense. Foto: Nils Svalebøg
Tina Steneman får produceret langt de fleste af sine tæpper i Indien, men hun har lager i det sydlige Odense. Foto: Nils Svalebøg
Tina Steneman bruger blandt andet læderrester fra modeindustrien til sine tæpper. Foto: Nils Svalebøg
Det er ikke alle farver, Tina Steneman kan få lavet ud af genbrugsmaterialerne, men derfor har hun alligevel et bredt udvalg af farverige, lækre tæpper til at skabe hygge i indretningen. Foto: Nils Svalebøg
Tina Steneman har to ansate i Rug Solid. Den ene er hendes søn, Mads Steneman, der står for alt det visuelle i forhold til, hvordan Rug Solid kommunikerer med omverden. Foto: Nils Svalebøg
Det er ikke alle farver, Tina Steneman kan få lavet ud af genbrugsmaterialerne, men derfor har hun alligevel et bredt udvalg af farverige, lækre tæpper til at skabe hygge i indretningen. Foto: Nils Svalebøg
Tina Steneman har to ansate i Rug Solid. Den ene er hendes søn, Mads Steneman, der står for alt det visuelle i forhold til, hvordan Rug Solid kommunikerer med omverden. Foto: Nils Svalebøg
Tina Steneman har to ansate i Rug Solid. Den ene er hendes søn, Mads Steneman, der står for alt det visuelle i forhold til, hvordan Rug Solid kommunikerer med omverden. Foto: Nils Svalebøg
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce