Annonce
Vestjylland

Fra funktionær til direktør og ejer: Hun har pustet nyt liv i Jakobsens honning

Cand.jur.mec. Helle Reinevald var en af de første funktionærer, som blev ansat i det gamle familiefirma Jakobsens. Nu ejer og leder hun selv honningproducenten og er blevet hædret for den vækst, hun har skabt. Foto: Thomas Maxe
DI MidtVest har overrakt Initiativprisen til Jakobsens i Aulum, hvor Helle Reinevald har kastet liv og sjæl i at skabe vækst, blandt andet ved at udvikle nye produkter.

AULUM: Vores madvaner har ændret sig drastisk på forbavsende kort tid. Tænk bare på kød og gluten.

Og så er der madvaner, som ændrer sig langsomt fra generation til generation: For eksempel spiser unge ikke så mange honning-madder, som vi andre gjorde.

Det er en udfordring, som honningproducenten Jakobsens i Aulum har taget meget alvorligt. Derfor arbejder man målrettet på at præsentere opskrifter og udvikle nye produkter, som skal få de knap-så-gråhårede til at huske honning enten i sin rene form eller som ingrediens i mad og søde sager.

Netop evnen til at udvikle og forny sig var medvirkende til, at DI MidtVest for nylig overrakte sin initiativpris til direktør Helle Reinevald. Og der var pæne ord med på vejen fra Claus Arberg, formand for DI Midt Vest:

- Jakobsens har udviklet et topmoderne og effektivt produktionsanlæg, der er med til at holde omkostningerne nede og gøre honningproduktionen konkurrencedygtig. Samtidig er der med bevidst fokus på godt design lagt vægt på at gøre honningen attraktiv som det, den er: Et godt naturprodukt, der kan sælges til en god pris.

Annonce

Jakobsens

De 35 ansatte hos Jakobsens honning-produktion i Aulum køber rå honning fra både Danmark og udlandet, bearbejder honningen og pakker årligt 4500 tons honning til videresalg engros.

55 procent af omsætningen er dansk, mens Skandinavien fylder mest i eksporten, især Sverige, hvor Jakobsens har sit eget varemærke Gårdshonung.

Efterår og vinter er højsæson for honning, fordi flere drikker te med honning for at lindre snue og laver mad og kager med sødt indhold. Her bliver der tappet op til 30 tons honning om dagen hos Jakobsens.

Jakobsens modtog fornylig en hæderspris af DI MidtVest, blandt andet for evnen til at udvikle nye produkter. Senest har Jakobsens udviklet dressinger og bolsjer med honning. Bolsjerne kan købes hos blandt andet Føtex, Bilka og i 7-Eleven-kiosker.

Læs mere på www.jakobsens.com

Mest private label

Ved siden af den rene honning er Jakobsens begyndt at udvikle helt nye produkter, hvor honning indgår som smagsstof og sødemiddel. Det passer godt, synes direktør Helle Reinevald.

- Jakobsens-brand’et er blevet så kendt, at det også godt kan bære andre produkter foruden den rene honning. Så vi satte os for i første omgang at udvikle to helt nye handelsprodukter, som vi satser målrettet på de kommende tre år. Det blev til bolsjer og dressinger, fortæller hun.

Honningen er leveret fra Aulum, men de nye handelsvarer er produceret andre steder. Og så bliver de solgt under Jakobsens-navnet, stik mod tendensen.

- I Danmark bliver 25 procent af vores varer solgt under private label. Det er stigende i omfang, fordi butikkerne vil have det sådan. Det gør det kun vigtigere, at vi stadig står for innovationen: Hvad virker? Og hvilke produkter tror vi på, at der kan vokse sig store? forklarer Helle Reinevald.

Fra ansat til ejer

Produktudviklingen er en milepæl i den udvikling, der er sket, siden hun i 2012 overtog sin gamle arbejdsplads.

- Jeg var den tredje funktionær, da jeg blev ansat som direktionsassistent her hos Jakobsens. Vi var kun direktøren, bogholderen og mig, siger Helle Reinevald.

Direktøren boede i Risskov og var ikke altid til stede, så Helle Reinevald kom snart til at prøve kræfter med alle funktioner i virksomheden og avancerede til manager og siden vicedirektør.

- Jeg købte selv honning; jeg købte maskiner, og jeg solgte varer. Så jeg var virkelig inde i alle detaljer, fortæller hun.

Efterhånden måtte hun erkende, at der er grænser for, hvor meget én person kan overkomme alene.

- Min tid blev en flaskehals, som satte grænser for, hvor meget virksomheden kunne udvikle sig. Men jeg havde større ambitioner og kendte potentialet for Jakobsens, så jeg spurgte Jan Jakobsen, om han ville sælge virksomheden til mig, siger Helle Reinevald.

Honning

Honning findes i mange varianter, både økologisk, fair trade og konventionel honning.

Det mest populære Jakobsens-produkt er den flydende og helt gennemsigtige akaciehonning med et højt indhold af frugtsukker, som bierne guffer fra akacietræer i Rumænien og Ungarn (træerne vokser ikke i Danmark).

Rå honning er helt fast, så de store tromler skal varmes op, inden man kan tømme dem. Derefter bliver honningen filtreret for at fjerne eventuelle urenheder, og for de flydende honningvarianter er det faktisk den eneste ”forarbejdning”.

Den gullige halv-faste, smørbare honning har højt glukose-indhold, som gør den mere fast i konsistensen. Honningen kommer fra blomster på blandt andet rapsmarker. Det færdige produkt bliver fremstillet ved, at den rå og filtrerede honning bliver omrørt, indtil nogle af de stive sukkerkrystaller bliver "slebet", så honningen bliver smørbar.

Banken sagde nej

Men finanskrisen havde skræmt bankerne, så hun fik brug for talegaverne for at skaffe den nødvendige kapital.

- Jeg begyndte med at kontakte banken, hvor jeg i første omgang fik at vide, at ”hvis du har en rig onkel i Amerika, som vil kautionere for dig, så kan vi godt finde ud af noget – ellers ikke”. Det var lige som at sætte en rød klud foran mig, siger Helle Reinevald, som heldigvis ikke lod sig kyse.

Hun ejede i forvejen 10 procent af aktierne, men måtte erkende, at hun ikke kunne rejse nok kapital til at købe de resterende 90 procent. Så hun skulle finde en eller flere medinvestorer.

- Hvis jeg skulle tage mere ansvar, så ville jeg også bestemme selv. Så jeg ville have de 51 procent af aktierne og skulle så finde nogen, som ville acceptere, at de ikke kunne bestemme alene, siger hun.

Jakobsens tapper 4500 ton honning på årsplan. Lige nu er det højsæson for de søde sager, og pakkeriet kører på fuld damp. Foto: Thomas Maxe

Lyt til maven

I første omgang kontaktede hun nogle kapitalfonde. De var interesserede i virksomheden og delte hendes vurdering af det lovende potentiale, men mavefornemmelsen var ikke så god.

I stedet fandt hun via sit netværk frem til en gruppe private investorer fra Ikast, som hun mødtes med og fandt en god kemi.

- Det fungerer supergodt, og min bestyrelse er aktive sparringspartnere for mig. Mit bedste råd til andre er derfor også, at man skal tage sig god tid til at finde sin investor, indtil mavefornemmelsen er der. For man skal huske på, at man er mere bundet til sine investorer, end man er til sin ægtefælle: Du kan jo ikke bare gå din vej, hvis I bliver uenige, forklarer Helle Reinevald.

De værdifulde erfaringer har Helle Reinevald flere gange delt ud af på seminarer og kurser i regi af Dansk Industri. Det var da også endnu en grund til, at DI MidtVest gav hende Initiativprisen.

- Vi belønner i særlig grad Helle Reinevald for at have modet til at overtage ejerskabet af den virksomhed, hun førhen var ansat i – og efterfølgende med sikker hånd at udvikle virksomheden til en af Skandinaviens største producenter af honning til butikshylderne, sagde Claus Arberg, formand for DI Midt Vest.

Med DI Midt Vests Initiativpris 2019 er Jakobsens A/S en af i alt 18 kandidater til DI´s nationale Initiativpris, der overrækkes på DIs årlige konference for små og mellemstore virksomheder til januar i Aarhus.

Honning er et taknemmeligt produkt. Den rå honning kræver stort set ingen behandling, og holdbarheden er nærmest uendelig. Det store varelager i Aulum er dog kun en slags buffer, hvor varerne sjældent ligger mere end to uger. Foto: Thomas Maxe
Pakkerobotten stabler selv de de mange kasser med honning. Automatisering er med til at sikre konkurrenceevnen over for udenlandske producenter. Foto: Thomas Maxe
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv

Der er altid en pris til Rogaczewski

Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Miljøteknologi tog innovationsprisen

Annonce