Annonce
Erhverv

Kunst får emballage-virksomhed til at flytte sig: Fra fokus på produktet til virksomhedens rolle i samfundet

Mundbindet får lov at vige for en kort stund for fotografen i Plus Packs ellers strikse corona-håndtering, da medejer og direktør for forretningsudvikling Camilla Haustrup Hermansen viser et af virksomhedens bud på utraditionel kunst frem: - Cyklen er bygget i 100 procent genanvendt aluminium, et af vores foretrukne materialer. Den er et forstyrrende element, men også pragmatisk og til at afkode, og jeg holder meget af den som kunstværk, siger Camilla Haustrup Hermansen. Foto: Susanne More
Kunsten er et forstyrrende element, som giver grobund for reel innovation i emballage-virksomheden Plus Pack, forklarer medejer og direktør for forretningsudvikling, Camilla Haustrup Hermansen.

ODENSE: Da Camilla Haustrup Hermansens oldefar i 1914 stiftede familievirksomheden, det daværende Haustrups Fabriker, spillede kunsten en stor rolle.

Men hvor det dengang var som en æstetisk måde at præsentere firmaet på og signalere kvalitet, er det i dag mere som en påmindelse om at være åben for nye tankegange og dermed skabe et miljø, hvor der kan foregå reel innovation. Et miljø, hvor udvikling ikke blot betyder nye produkter, men også nytænkning af virksomhedens rolle i forhold til at muliggøre et mere bæredygtigt forbrug af emballage i fremtiden.

- Da min bror og jeg overtog virksomheden, var det derfor vigtigt for os at finde kunst, der kan minde os om, hvad vi skal kunne for at have succes i dag, siger direktør for forretningsudvikling og bæredygtighed, Camilla Haustrup Hermansen, der til daglig leder Plus Pack sammen med sin bror, administrerende direktør, Anders Top Haustrup.

Annonce

Plus Pack tæller 230 ansatte, heraf 155 på fabrikken i Odense. Da Camilla og Anders Top Haustrups far, Steen Haustrup, byggede domicilet i 2000 var det med hjælp fra kunstneren Per Arnoldi, der farvesatte virksomheden i de karakteristiske signalfarver og med et udtryk, der passede til forældrenes kærlighed for moderne kunst.

Malerierne er der stadig, men de er i dag suppleret med symboler på den nye generations måde at se virksomheden på.

Mellem kunst og ledelse

  • Kunstnere og erhvervsfolk har altid haft en gensidig fascination og afhængighed. Mæcener og kunstsamlere som Carl Jacobsen, Hirschsprung, Knud W. Jensen og vor tids Annie og Otto Detlevs har gennem århundreder præget kunsten i Danmark.
  • Men hvordan præger kunsten erhvervslivet?
  • Som moderne leder møder man i dag en forventning om, at man viser, ikke blot sine forretningsmæssige værdier, men også de menneskelige sider, der ligger bag.
  • I et samarbejde mellem Kunstmuseum Brandts og Erhverv+ har vi derfor bedt 10 fynske ledere fra det offentlige og private præsentere et yndlingsværk og fortælle, hvordan de bruger kunsten som led i værdibaseret ledelse i dag.

Lige indenfor hovedindgangen hænger her en cykel på væggen, og den bliver ofte samtaleemne for besøgende:

- Det virker som en slags forstyrrelse, at der hænger en cykel lige der. For er det bare en cykel - eller er det et kunstværk? Den slags forstyrrelser er nødvendig for, at vi kan holde os åbne for nye tankegange, siger Camilla Haustrup Hermansen og tilføjer:

- Vi ønsker at være den foretrukne samarbejdspartner indenfor emballageløsninger til fødevarer, og det kræver, at vi tænker udover traditionel produktudvikling. Vi skal tænke produktet hele vejen igennem dets levetid, og på den måde bliver idéen bag cyklen et symbol for hele vores strategi.

Cyklen er bygget af firmaet ”Buddha Bikes” og er lavet af 100 procent genanvendt aluminium, hvilket er et af de materialer, Plus Pack producerer emballage i. Alt aluminium er genanvendeligt, og 75 procent af al aluminium, som nogensinde er udvundet, er stadig i cirkulation.

- Cyklen er købt som et kunstværk, og vi har valgt den for at vise, at ting godt kan være andet og mere, end de umiddelbart ser ud til at være. Den minder mig om René Magrittes lille maleri ”Ceci n'est pas une pipe” (”dette er er ikke en pibe”, red.), som kan illustrere billedernes bedrag. At værket nok umiddelbart ligner en pibe, men jo i virkeligheden blot er et billlede af en pibe, og dermed sætter refleksioner i gang, siger Camilla Haustrup Hermansen.

Med kunsten som motor

Når Plus Pack udvikler nye produkter er det ud fra en design-tænkning, hvor en af de vigtigste opgaver for ledelsen er at stille de rigtige spørgsmål frem for at give hurtige svar.

- Her gælder det om at være i den åbne fase - og turde være der - i længere tid. Vi stiller spørgsmålet: "Hvad skal der til, for at vi kan lykkes?" frem for at lukke ned for mulighederne for tidligt. Her kan kunsten ligesom professionelle kreative processer hjælpe os, fordi den lærer os at være i den nysgerrige og afsøgende fase, hvor vi ikke kender svarene eller har en konklusion.

- Og når vi spørger på den måde, bliver løsningerne bredere. I den kreative proces ønsker vi ofte at tage en ting fra én sfære over i en ny kontekst, og - ligesom med cyklen på væggen - skal processen skubbe lidt til os og give os anledning til refleksion, fortæller Camilla Haustrup Hermansen.

I arbejdet med at udvikle nyt har Plus Pack i de seneste år åbnet op for dialog med flere af de led, der skal aftage og bruge produkterne. Ved at involvere designere, kunder og slutbrugere lige fra unge studerende til pensionister, har virksomheden udviklet emballager, der har kastet flere priser af sig, senest en WorldStar 2020 fra World Packaging Organisation.

- Åbenheden og dialogen med slutbrugerne gjorde blandt andet, at vi opdagede, hvor meget det betyder, hvilken farve en tapas-bakke for eksempel har, og endda hvordan den føles at røre ved. Slutproduktet er derfor blevet taget rigtigt godt imod i mange lande, siger Camilla Haustrup Hermansen.


Cyklen er købt som et kunstværk, og vi har valgt den for at vise, at ting godt kan være andet og mere, end de umiddelbart ser ud til at være.


Men ét er produktudvikling, noget andet er nutidens krav til en bredere innovation. Hos Plus Pack er visionen at levere 100 procent genanvendelige produkter uden CO2-aftryk i 2030.

- Det er at træde ud i det ukendte, sætte mål og stille spørgsmål uden at kende svarene, og først lukke ned for den åbne proces, når tiden er rigtig til det. Vi arbejder med cirkulær økonomi og prioriterer materialer, som er lette at genanvende, men samlet set ved vi endnu ikke, hvordan vi præcist skal komme i mål med vores vision.

- Hvis man som eksempel blot tænker dogmatisk, at plastik er dårligt, overser man let, at plast faktisk kan vise sig at være det mest miljøvenlige materialevalg, som for eksempel også medvirker til at reducere madspild, forklarer Camilla Haustrup Hermansen og fortsætter:

- Vores analyser viser, at hvis vi skal lykkes med vores vision i praksis, skal vi også have bedre systemer på plads i samfundet, for eksempel for affaldshåndteringen i kommunerne. Lige nu brændes der for meget plast af, også selvom det er sorteret ude i husstandene.

- Vi ser det derfor som vores opgave at være med til at dele fakta og viden om emballagens formål og rolle, så debatten bliver mere nuanceret, siger Camilla Haustrup Hermansen.

Annonce

Ingen kan gøre det alene

Plus Packs måde at tænke innovation på er et godt eksempel på, at der i dag stilles helt andre krav til ledelse, end for blot få år siden. I dag måles virksomheder ikke blot på produkter, men på evnen til at tænke sig ind som en merværdi i det samfund, man er en del af.

- Før 2015, hvor FNs 17 verdensmål blev vedtaget, kunne virksomheder mere isoleret tænke, at jo mere, de solgte, jo bedre. Den tid er forbi. I dag er der fokus på, at vi ikke blot kan bruge løs af begrænsede ressourcer, ligesom lande som Danmark naturligvis ikke blot kan eksportere affaldet til andre lande.

Derfor besluttede Camilla Haustrup Hermansen sig også for at sige ja tak, da hun i 2019 blev bedt om at være formand for regeringens klimapartnerskab indenfor affald, vand og cirkulær økonomi. Det er et ud af 13 klimapartnerskaber, der skal få Danmark i mål med at reducere CO2-udledningen med 70 procent i 2030.

- Det anslås, at vi bliver 10 milliarder mennesker i 2050. I det perspektiv bliver vi som virksomhed også nødt til at forholde os til både ressourcer og affald. Vi er alle en del af det økologiske system og verden omkring os, og derfor har vi i Plus Pack også et ansvar for at omstille os til en mere cirkulær økonomi, hvor ressourcer ikke går tabt som affald. Og i den tankegang er der ingen af os, der kan løfte opgaven alene, siger Camilla Haustrup Hermansen.

Annonce
Annonce
Randers

Kabinefabrik kræver ikke, at medarbejdere viser coronapas, men alternativet er krav om mundbind

Annonce
Østjylland For abonnenter

Holch Povlsen og prins Joachim taber penge i Horsens-selskab: Omsætningen dykkede efter Wedells exit

Annonce
Erhverv

Lizette Risgaard: De Konservatives finanslov er gift for vores samfund

Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Erhvervsredaktøren: Nu trækker vi lod om den grønne omstilling

Fyn

Kendt erhvervsmand lod drømmejobbet i efterretningstjenesten ligge for at blive iværksætter: Jeg stræber altid efter at gøre tingene lidt bedre

Østjylland

Stærkere sammen: Konkurrerende firmaer hjælper hinanden med rottebekæmpelsen landet over

Erhverv For abonnenter

Frygtet svinesygdom rykker nærmere og nærmere Danmark: Rigtig mange bønder er her ikke i morgen, hvis den krydser grænsen

Vestjylland

Offshore-møller har givet RG Rom Gummi vind i sejlene: - Vi håber at kunne åbne en afdeling i USA

Vestjylland

Søren V. Jensen vælger vækst på vestjysk: - Vi har ikke glemt, hvordan det var i 2008

Annonce