Annonce
Østjylland

Klumme: Fra Black Friday til Black Year

Arkivfoto: Kim Haugaard/Scanpix
Annonce

Black Friday-konceptet har ændret sig over de seneste år. En tilbudsfest, der startede med at være en enkelt fredag - til at vare en weekend - til en hel uge og endda Cyper Monday med. I år bliver det endnu vildere.

Mange virksomheder har allerede meldt ud, at de strækker tilbuddene over hele november (for at undgå kødannelse). En måned er måske endda ikke nok – nogle vil mene, at Black Friday faktisk har varet hele året.

The Black Year. Det navn passer på mange måder godt til 2020.

”Online only” bliver den mest dominerende trend i år og i fremtiden. Allerede i 2019 steg onlinesalget med 60 procent i forhold til 2018.

I år kommer den statistik til at stige yderligere. Det interessante ved dette faktum er, at det kommer til at ændre måden, som detailkæderne kører Black Friday på.


Dette års Black Friday (og julehandlen med) kræver mere kreativ tænkning end nogensinde. Det er derfor tid til at genbesøge gamle idéer og teknologier, og give dem nyt liv.


Tidligere år har ”dørbaskere” – tilbud der kun er i butikken – været dominerende. Sådan bliver det ikke i år, og måske aldrig mere? Virksomheder som Matas og Jysk har allerede meldt ud, at de vælger at kører samme tilbud online og i butikken, modsat tidligere år.

Nød lærer nøgen kvinde at spinne. Det er innovationen under COVID-19 et bevis på. Og det kommer også til at gælde i forbindelse med Black Friday, hvor ældre trends vil få nyt liv.

Vi kommer til at se flere virksomheder genoptage QR-koden i eksempelvis magasiner, der leder forbrugerne direkte ind i webshoppen. Der bliver personlige shopper, der enten shopper for kunden i butikken eller tager dem rundt i butikken med et kamera på hovedet.

Hvad er VR, AR og QR?

Virtual reality (forkortet VR) er en teknologi, der forsøger at transportere brugeren ind i en virtuel virkelighed. Det gør man oftest med et VR-headset, der består af et display til hvert øje, og som lukker resten af verden ude.

Hvis virtual reality transporterer dig til en virtuel verden, så kan man sige, at augmented reality (forkortet AR) kombinerer den virkelige og den virtuelle verden. AR går ud på at lægge et virtuelt lag ovenpå den eksisterende virkelighed. Det nok mest kendte eksempel på AR er mobilspillet Pokémon GO!

En Quick Response kode (forkortet QR-kode) er en todimensionel kode, som kan aflæses af en smartphone til at videresende brugeren til en hjemmeside, mail, telefonnummer, sms, geo-lokation med mere.

VR bliver igen aktiveret til virtuelle ture i butikken, og man kommer til at kunne shoppe efter tilbud med AR. Det gør shopping både sjovere og mere sikkert.

Sikkerhed i forbindelse med smitterisiko bliver naturligvis en høj prioritet under Black Friday. Det kommer blandt andet til at betyde innovation inden for forskellige muligheder for midlertidige ”pick up”-lokationer, så kunderne ikke skal ind i butikkerne.

Der er også fart på udviklingen af ”Scan og betal”, for at undgå kødannelse. Her er dagligvarekæderne langt fremme, og andre typer af fysiske butikker er nødt til at følge trop – hurtigt.

Dette års Black Friday (og julehandlen med) kræver mere kreativ tænkning end nogensinde. Det er derfor tid til at genbesøge gamle idéer og teknologier, og give dem nyt liv.

Det kan for eksempel være, at I skal lave et godt gammeldags lotteri, hvor kunderne kan vinde en time alene i jeres butik. De kommer først til de gode tilbud, det bliver stressfrit, og uden risiko for at smittespredning.

Black Friday og julehandlen rammer lige om lidt, men der er stadig små tiltag såsom lotteri, som I kan nå at aktivere, inden forbrugsfesten skydes i gang.

Om klummen

Julie Daugaard er Strategy Director hos marketingbureauet Dentsu i Aarhus.

  • Her arbejder hun med at rådgive virksomheder inden for strategisk kommunikation, brandpositionering og markedsføring – rådgivning med afsæt i dybe indsigter om målgrupper, markedsudvikling, konkurrenter og trends.
  • Dentsu er en international bureaugruppe, der i Danmark består af mediebureauerne Carat og Vizeum, search bureauet iProspect, det digitale udviklingsbureau isobar og eventbureauet MKTG.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce