Annonce
Østjylland

Værktøj behøver ikke være tungt og skrigorange: Tre danske kvinder lancerer værktøjsserie med øje for æstetik og bæredygtighed

- Jeg anede ikke, hvad jeg kastede mig ud i, fortæller Solveig Kolstad i dag om terrasse-byggeprojektet, der blev første kim til startup-firmaet Flid Tools. Med sparring undervejs lykkedes det hende dog at bygge en velfungerende terrasse, der klar til parrets bryllupsfest den 10. august 2019. Foto: Laura Uldahl Aggernæs
Værktøj er ikke kun for professionelle håndværkere og machomænd. Derfor er der brug for et nybrud på markedet, mener tre iværksættere, der derfor har sat sig for at komme med et nyt bud på, hvordan skruetrækker, sav og hammer kan se ud.

Beder: En tur i Bauhaus kan føre til mange ting. For eksempel til et liv som iværksætter.

Det fandt Solveig Kolstad ud af tilbage i 2019, da hun stod overfor at skulle giftes med sin mand.

På det tidspunkt drømte hun om at holde bryllupsfesten hjemme på en stor udendørs terrasse. Problemet var bare, at der ikke fandtes en terrasse på parrets grund. Så, som så mange kvinder før hende, besluttede hun sig for, at det var tid til at handle.

Annonce

- Jeg prikkede en masse til min kæreste og hentydede, at jeg gerne ville have, at han skulle finde en løsning. Så til sidst spurgte han mig med glimt i øjet, om jeg ikke bare selv kunne tage at komme i gang med projektet, når det nu alligevel mest af alt var mit projekt, fortæller hun.

Kommentaren ramte plet.

- Jeg blev faktisk en smule flov over, at jeg slet ikke havde tænkt tanken selv, siger hun.

Med kæresten på sidelinjen kastede Solveig Kolstad sig derfor ud i byggeprojektet på egen hånd. Og da hun kort efter befandt sig i værktøjsafdelingen i byggemarkedet Bauhaus, gik det pludselig op for hende, hvorfor hun ikke havde tænkt tanken om at bygge selv før.

- Det var helt tydeligt et meget stereotypt publikum, de henvendte sig til, fortæller Solveig Kolstad med henvisning til, at størstedelen af værktøjet var tungt og fremstillet i skrigorange plastik, mens alle reklamer på stedet portrætterede store handlekraftige mandlige håndværkere.

Flere kvinder i byggemarkederne

I takt med, at byggeprojektet langsomt gled fremad, voksede Solveig Kolstads selvtillid.

- Da jeg byggede terrassen, fandt jeg ud af, at jeg kunne mere, end jeg havde troet. Og jeg gik lidt med tanken om, at hvis jeg kunne klare det projekt, så kunne jeg måske også starte min egen virksomhed og skalere den, siger Solveig Kolstad.

Særligt vendte tankerne tilbage til oplevelsen i Bauhaus og følelsen af at være helt fejlcastet som kunde.

- Det var lidt oplevelsen af at møde nogen, der prøver at sælge dig en monstertruck, når du egentligt er på udkig efter en Tesla, forklarer hun.

Solveig Kolstad begyndte derfor at overveje muligheden for at starte en virksomhed op med salg af værktøj særligt henvendt til kvinder.

- Men synes kvinder egentligt, at det er fedt at bygge ting? Og synes de mon, at det er fedt at gå i Bauhaus eller har de samme følelse, når de træder ind ad døren, som jeg har, spekulerede Solveig Kolstad.

Mens Solveig Kolstad, medstifter i Flid Tools, bor i Beder og har en baggrund som journalist med en kandidat i retorik, bor firmaets to øvrige medstiftere Julia Sand og Ditte Marie Ipsen i København. De er begge uddannede industrielle designere og har tidligere haft firma sammen. Foto: Flid Tools / Isabel Deleuran

Som uddannet journalist i færd med at gennemføre en kandidat i retorik havde hun desuden svært ved at se, hvordan hun kunne komme på banen med et fysisk produkt. Alligevel var tanken svær at slippe, så gennem sin mands netværk tog hun kontakt til de to industrielle designere Julia Sand og Ditte Marie Ibsen for at spørge dem, om de ville komme med et bud på en produktserie. Og det viste sig, at de hurtigt kunne se idéen i projektet.

Efter grundig research, der blandt andet viste, at landets byggemarkeder forventer en stigning i antallet af kvindelige kunder over de kommende år, gik de tre iværksættere derfor sammen i gang med at udarbejde de første prototyper på en værktøjsserie i bæredygtigt design og lægge de første planer for firmaet sammen. Et arbejde, som de i marts 2020 fik støtte til gennem Innovationsfondens Innofounder-forløb, der foruden økonomisk tilskud også gav kvinderne mulighed for sparring og adgang til et stort erhvervsnetværk.

- Det har haft en kæmpeværdi for, at vi har kunnet komme ud over stepperne, understreger Solveig Kolstad, der i dag er partner i det fælles firma, som siden er blevet navngivet Flid Tools.

Annonce

Medvind på design

I dag har Flid Tools netop bestilt 200 sæt værktøj hjem fra deres samarbejdspartner Kvist Industry. Sæt som de er begyndt at sælge gennem egen webshop og gennem Arkitektforeningens onlineshop, og som tanken er, at de vil bestille flere hjem af, efterhånden som ordrerne begynder at tikke ind.

Og selvom Flid Tools i opstartsfasen særligt har haft kvinder for øje i design og markedsføring af værktøjsserien, ser iværksætterne i dag et lige så stort potentiale for salg af værktøjet til mænd.

Et sæt værktøj fra Flid Tools består af to skruetrækkere, bits, en hammer og en sav samt og et læderetui til at opbevare værktøjet i. Prisen ligger på omkring 2000 kroner for et komplet sæt. Foto: Laura Uldahl Aggernæs

- Det er jo ikke sådan, at vi har designet en lyserød hammer kun til kvinder. Vi markedsfører også vores produkter til mænd, og vi oplever stor interesse fra mænd. Men vi kan se, at vi ved at ændre i vores design og gøre produktet mere bæredygtigt kan ramme et andet segment end dem, der normalt er at finde i Bauhaus, forklarer hun.

Det er jo ikke sådan, at vi har designet en lyserød hammer kun til kvinder. Vi markedsfører også vores produkter til mænd, og vi oplever stor interesse fra mænd. Men vi kan se, at vi ved at ændre i vores design og gøre produktet mere bæredygtigt kan ramme et andet segment end dem, der normalt er at finde i Bauhaus.

Solveig Kolstad, iværksætter

Blandt andet er værktøjet fremstillet i et let design, der gør, at værktøjet vejer mindre og er lettere at gemme væk i et skab. Man kan let skille det ad og reparere det igen. Og mens skafterne til værktøjet er fremstillet af overskudstræ i eg fra designindustrien, er det læderetui, man kan købe til værktøjet, også fremstillet af restlæder fra møbelindustrien.

- Så vi går ikke efter mantraet jo større, jo bedre, som de gør i mange af byggemarkederne, understreger Solveig Kolstad, der sammenligner tilgangen til firmaets værktøjsserie lidt med, hvordan computerdesigneren Steve Jobs i sin tid revolutionerede markedet for computere.

- Vores mål har aldrig været at opfinde en ny hammer. Hammeren fungerer jo fint, som den er. Men ved at tænke produktionsmåden og designet anderledes, er det vores mål at ramme en anderledes målgruppe, forklarer Solveig Kolstad. Foto: Flid Tools/Per Bergmann

- Før Steve Jobs kom på banen, var computere jo mest for nørder, fordi det krævede en stor forståelse overhovedet at kunne bruge dem. Men med Steve Jobs anderledes tilgang til produktet blev computere pludselig allemandseje, siger hun.

Selvom salget på nuværende tidspunkt begrænser sig til en blanding af omkring 100 solgte værktøjssæt og enkelt stykker værktøj, er forventningerne til fremtiden derfor også stor.

Ikke mindst fordi Flid Tools' design trods firmaets korte levetid allerede nu bliver anerkendt i både i ind- og udland.

Annonce

Store drømme

I øjeblikket er Flid Tools for eksempel nomineret til Nordic Startup Awards. De er shortlistet til Danish Design Award. De har lige vundet produktkategorien i Venture Cup, der er en startup-konkurrence blandt samtlige danske universitetsstartups. De skal afsted med deres firma til både Tomorrow Festival i København og Designweek i London. Og så sent som i sidste uge var Solveig Kolstad afsted til endnu et møde med en mulig investor, som håbet er kan hjælpe kvinderne med at komme endnu bredere ud med deres koncept.

- Så forhåbentlig kan vi inden længe få endnu mere musclepower til at skrue op for vores aktiviteter, siger Solveig Kolstad, der blandt andet går med en drøm om at få sat gang i en produktion af bæredygtige byggekits til gør-det-selv-folket.

Efter sit terrasseprojekt har Solveig Kolstad fået endnu mere mod på at bygge. Blandt andet har hun bygget familiens højbede sammen med sine børn under den seneste nedlukning af landets børneinstitutioner. Foto: Laura Uldahl Aggernæs

- Vi vil ikke bare være et værktøjsbrand. Vi vil give vores kunder byggeglæde, siger Solveig Kolstad, der sammen med Julia Sand og Ditte Marie Ipsen allerede har de første prototyper og manualer klar.

Iværksætterne er dog godt klar over, at der stadig er et stykke vej at gå for det lille iværksætterfirma, der officielt blev stiftet i marts sidste år.

- Der er ingen tvivl om, at vi er tidligt i processen. Men det går hurtigt. Vi skal bare have accelereret vores salg og have mere volumen på. For når vi først har knækket salget i Danmark, så kan vi gå i gang med at se på nye markeder, siger Solveig Kolstad, der fortæller, at firmaet af samme grund er i dialog med flere internationale kæder om at sælge af deres produkter.

- Det fede ved iværksætterlivet er, at man kan få lov til at drømme stort. Men for at nå sine drømme er man nødt til at tage første skridt først, understreger hun.

Annonce
Annonce
Østjylland

Dansk firstmover på genbrug af plast i opråb: Genanvend nu i stedet for at brænde plastik af

Annonce
Fyn

Podcast: Da Tokes datter måtte genoplives, gav han sig til at hjælpe andre

Annonce
Østjylland

Arkitektfirma skiftede navn for at komme mere i øjenhøjde med kunderne: Nu er de nomineret til pris

Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Droner bruges mere og mere til transport: Om ti år er de lige så almindelige som biler

Erhverv

Reick Møbler kørte fint forbi coronaen

Erhverv

Klumme: Er din direktør lønnen værd? Hvad med 155.000 kroner om dagen?

Erhverv

Klumme: 60 mio. kr. til digitalisering af SMV’er - Sådan får du del i puljerne

Erhverv

Klumme: Efter coronaen - Afviklingen af moms- og A-skattelån

Vestjylland

Se billeder: Velbesøgte messer for transport og entreprenørmaskiner

Annonce