Annonce
Østjylland

Flexfone har millionvækst trods massiv konkurrence på feltet: - Vi vinder på produktudvikling

37-årige Lars Aagaard har arbejdet i telebranchen i mere end 16 år. - Det er sjovt at tænke tilbage på dengang, vi kun var fem mand ansat og skrev nyhedsbrevene selv, fortæller direktøren om den første tid i Flexfone. Han er spændt på den videre rejse. Foto: Laura Uldahl Aggernæs
De sidste tre år er Flexfones omsætning vokset med 10 millioner kroner om året. Men selvom firmaet tjener godt i toppen, er firmaets bundlinje beskeden. For firmaet prioriterer udvikling over indtjening. Et valg der i sidste ende er kimen til firmaets succes.

Skanderborg: Det er ikke let at bevæge sig ind på et marked med stor konkurrence. Det ved 37-årige Lars Aagaard alt om. Som administrerende direktør og medejer af telefirmaet Flexfone har han de sidste ni år stået i front for virksomheden Flexfone, der har valgt at tage kampen op med mastodonter som TDC, 3, Telenor og Telia.

Men selvom det kunne lyde som utopi at tjene penge i det scenarie, er det faktisk lykkedes firmaet alene de sidste tre år at øge omsætningen med 10 millioner kroner årligt, så de sidste år landede en omsætning på 76 millioner kroner.

- Der er virkelig fart på, konstaterer Lars Aagaard.

Annonce

Succesen skyldes blandt andet firmaets valg om udelukkende at fokusere på erhvervskunder i modsætning til deres konkurrenter, der har en bredere målgruppe. Derudover har firmaet været gode til at udlicitere de opgaver, som de er mindre gode til, hvilket betyder, at firmaet i dag primært tager sig af udviklingsopgaver, mens de har et forhandlernetværk, der står for salg, support og opsætning ude hos virksomhederne. Og sidst, men ikke mindst, har Flexfone holdt fokus på udvikling alle årene, hvilket har givet dem et forspring på markedet, som de særligt i øjeblikket kan drage fordel af.

- Hvis vi ser på telemarkedet, så har der været en hård konkurrence igennem alle årene. Derfor kan vi kun stjæle kunder fra hinanden. Så det, vi har gjort er, at vi har forbedret brugeroplevelsen væsentligt, og det vi lykkedes godt med, siger Lars Aagaard.

Udvikling i fokus

Særligt det sidste års tid har firmaets vækst haft fart på. En udvikling, der ifølge Lars Aagaard blandt andet handler om, at flere virksomheder under pandemien har været stillet over for en ny udfordring: hjemmearbejdspladsen.


Vi sætter alt tilbage i produktudviklingen; også mere end vores konkurrenter gør. Og det er noget af det, som vi vinder på i dag

Lars Aagaard, administrerende direktør og medejer af Flexfone


- Oprindelig har man haft nogle meget komplekse teleløsninger til erhvervslivet, der både har været besværlige at opsætte og bruge. Så noget af det, vi får ros for, og som vi også mærker en stigende efterspørgsel efter i øjeblikket, er vores kommunikationsløsninger, der dels er pæne at se på og dels er nemme at bruge, fortæller han.

Med til historien hører også, at Flexfone i december 2019, få måneder før Danmark fik kendskab til det første tilfælde af corona, lykkedes med at integrere deres system med Microsoft Teams. Et tiltag, der netop under perioderne med hjemmearbejde har betydet, at firmaets teleløsning har været oplagt at bruge hjemmefra.

- Som udgangspunkt kan Teams’ løsning kun bruges til interne opkald. Men med vores system kan brugerne også ringe ud til et hvilket som helst ottecifret telefonnummer, ligesom de kan besvare opkald i teams gennem vores løsning. Og det har klart været med til at sætte skub i tingene, fortæller Lars Aagaard.

Derudover har firmaet i den senere tid indgået aftaler med flere større it-leverandører, hvilket betyder, at deres salgskanal er blevet større.

Men selvom Flexfone vinder markedsandele, har firmaet ikke en bugnende bundlinje. Derimod ramte firmaet sidste år et forholdsvist beskedent overskud på 5,6 millioner kroner efter skat. For hvor andre telefirmaer vælger at konkurrere på pris, har Flexfone i stedet valgt at konkurrere på produkt. Og det kræver penge til udvikling.

- Vi sætter alt tilbage i produktudviklingen - også mere end vores konkurrenter gør. Og det er noget af det, som vi vinder på i dag, mener Lars Aagaard, der er overbevist om, at pengene er godt givet ud.

- Vi vil aldrig kunne vinde over de store operatører, hvis vi konkurrerede på pris. Vi lejer os jo selv ind på TDC’s netværk. Men med produktudviklingen får vi en positiv spiral, og det har gjort forskellen for os i dag, fordi vores produkter er brugervenlige, og derfor er nemme at rulle ud for forhandlerne, forklarer direktøren.

Men Lars Aagaard har også lært på den hårde måde, at udvikling i sig selv ikke nødvendigvis skaber de ønskede resultater.

Annonce

Klog af skade

På et tidspunkt udviklede firmaet en funktion, der gjorde det muligt via bluetooth at finde frem til den præcise lokation af ens kollegaer i realtid. Et tiltag, som udviklingsafdelingen brugte en del tid på ud fra en forestilling om, at det ville være populært blandt brugerne. Men det viste sig, at stort set ingen ude i den virkelige verden var interesserede i funktionen.

- For nogen var det jo et spørgsmål om, hvorvidt at de ønskede, at deres chef vidste, om de sad på deres plads eller ej. Og samtidig lancerede vi funktionen på et tidspunkt, hvor der var stort fokus i medierne på overvågning i det offentlige rum. Så det var slet ikke i takt med tiden, husker Lars Aagaard.

Klog af skade har Flexfone de sidste fire år valgt at inddrage både forhandlere og kunder allerede i udviklingsarbejdet, når det kommer til nye funktioner, som firmaet er på vej med. Dels ved at lægge deres udviklingsplaner ud offentligt, så både forhandlere og kunder har adgang til initiativerne. Og dels ved at samle et panel af erhvervskunder, der afprøver Flexfones nyeste funktioner allerede i udviklingsstadiet, hvilket både giver firmaet vigtig feedback, men også et indblik i, hvordan deres produkter rent faktisk bliver brugt ude i virkeligheden.

- Det gør, at vi kan få tilpasset vores løsninger tidligt i processen, understreger Lars Aagaard, der ikke frygter, at åbenheden vil resultere i, at konkurrenterne løber med firmaets bedste idéer.

- Det er altid en afvejning, om man skal holde kortene tæt til kroppen eller ej. Men hvis man gør det, så er det jo svært at få input udefra. Og indtil videre holder vi et tempo, som vores konkurrenter ikke kan følge med i, siger han.

Annonce

Et stort marked

Netop det tætte samarbejde med kunderne ser Lars Aagaard da også som en af grundene til, at firmaet i øjeblikket har stor succes med at få udbredt deres kommunikationsløsninger, der i skrivende stund er at finde hos 40.000 brugere fordelt på 3000 virksomheder.

- Vi har altid haft en ambition om, at vi skulle have 5000 nye brugere ind hvert år. Det er ikke blevet til noget alle årene. Men i år har vi for første gang nået 6000 nye brugere et halvt år inde i året. Så det er ved at accelerere, mener direktøren.

Fremgangen har da også allerede sat sine spor i det kommende årsregnskab for både 2021 og 2022.

- Vi forventer at ramme en omsætning mellem 94 og 95 millioner kroner i år. Men vi ved også, at det salg, vi får ind i år, først slår igennem året efter. Så derfor kan jeg med ret stor sikkerhed allerede nu sige, at vi forventer en omsætning på 120 millioner kroner i 2022, siger Lars Aagaard.

Og han er ikke i tvivl om, at den positive udvikling vil fortsætte i de kommende år. For selvom en del af firmaets nuværende succes er blevet hjulpet på vej af corona-situationen, der har skabt et større behov for hjemmearbejdspladser, tror han ikke, at folks tilbagevenden til arbejdet efter corona vil gøre behovet for Flexfones kommunikationsløsning mindre.

- Tværtimod oplever vi, at der er sket et skred i virksomhedernes tilgang til it-løsninger, samtidig med, at vores salgskanal i øjeblikket bliver større, siger Lars Aagaard, som i løbet af det sidste halve år har indgået aftaler med flere større it-forhandlere om salg af deres løsning.

Og med et dansk marked, der potentielt rummer to millioner erhvervskunder, er der ifølge direktøren fortsat ”rigeligt at vokse med i øjeblikket”, som han udtrykker det.

Den eneste sten i skoen er derfor manglen på it-kyndig arbejdskraft, fortæller direktøren. Af samme grund har han ikke planer om at bringe Flexfone til udlandet - endnu.

- På et tidspunkt kunne det være spændende at komme ud over landets grænser. Men i øjeblikket er det svært nok bare at finde hænder i Danmark, konstaterer direktøren.

Flexfone har i øjeblikket fire ledige stillinger i deres udviklingsafdeling.

Historien bag Flexfone

Firmaet Flexfone er en udløber af virksomheden Zitcom, som er en af Danmarks største leverandører af hostingplatforme til små og mellemstore virksomheder.

Ideen til televirksomheden opstod, da ejerne af Zitcom stod med et konkret behov for en løsning til at få styr på de mange indgående telefonopkald, firmaet modtog, men som Lars Aagaard udtrykker det: ”var for nærige” til at købe et omstillingsanlæg selv.

En udvikler i afdelingen foreslog, at firmaet benyttede et open source-softwareprogram ved navn Asterisk til at dirigere indgående opkald fra en telefon til en anden. Det fungerede så godt, at firmaet hurtigt så et potentiale i at udbrede konceptet til andre virksomheder med behov for samme system.

I 2012 blev firmaet Flexfone oprettet og udskilt fra Zitcom i et selvstændigt firma med samme ejerkreds. Og de sidste mange år har Flexfone bygget flere funktioner oven på det oprindelige softwaresystem, så deres løsning i dag foruden at dirigere opkald omkring, også kan håndtere alt fra tastemenuer med ventemusik til mere specialiserede funktioner, som for eksempel muligheden for at få overblik over, hvilke medarbejdere, der taler med hvem, i realtid gennem både browser og app.

Partnerne i Flexfone talte oprindeligt ud over Lars Aagaard kollegerne Pelle Martin Smidt og Lars Kromand, som begge har flere it-virksomheder bag sig, og som i 2016 solgte livsværket Zitcom til den britiske kapitalfond HG Capital for et trecifret millionbeløb. Zitcom har i dag skiftet navn til team.blue Denmark og er et datterselskab til den europæiske tech-gigant team.blue. Lars Kromand har forladt Flexfone for at forfølge en anden karrierevej, mens Pelle Martin Smidt har overtaget aktiemajoriteten i firmaet.

Fem facts om Flexfone

  1. Flexfone sælger kommunikations- og it-løsninger til erhvervslivet.
  2. Firmaet, der blev stiftet i 2012, ejes i dag af Pelle Martin Smidt, der har aktiemajoriteten i firmaet, samt af Lars Aagaard, der er administrerende direktør i firmaet.
  3. Firmaets omsætningen lå i 2020 på 76 millioner kroner, mens firmaets årsresultat efter skat samme år landede på 5,6 millioner kroner. I 2019 var firmaets omsætning på 67,5 millioner kroner, mens årsresultatet lå på 3,9 millioner kroner.
  4. Flexfone startede fem mand, men er i dag 39 fuldtidsansatte og en deltidsmedarbejder ansat. Mens halvdelen af de ansatte arbejder med produktudvikling, arbejder omkring en fjerdedel med kundesupport og servicering af forhandlernetværket og den sidste fjerdedel med brugerdesign, kommunikation og marketing.
  5. Firmaet har i øjeblikket i alt 40.000 brugere fordelt på 3000 virksomheder.

Fire gode råd til at udfordre et konkurrencepræget marked

  1. Skil dig ud. - Markedet vil reagere defensivt. Derfor skal dit produkt være unikt, så det giver kunden noget, de ikke har i forvejen. Det må ikke være nemt at kopiere. Og så er det generelt en god idé at finde et marked, der ikke allerede er mættet, siger Lars Aagaard.
  2. Inddrag kunderne tidligt. - Noget af det, som vi er lykkedes med i vores rejse er brugerinddragelse i udviklingsfasen. Mange laver et produkt færdigt og sender det så ud på markedet. Men det vi har haft succes med er at inddrage brugerne allerede i udviklingsfasen, hvilket betyder at vi ved, at det produkt, vi kommer ud med på markedet, allerede er efterspurgt af kunderne, forklarer han.
  3. Husk brugervenlighed. - Apple har vist os alle vejen frem i forhold til brugervenlighed, og i forhold til at produkter skal være nemme at tage i brug. Det er der også en forventning om i markedet, og derfor tror jeg, at det er afgørende, at de produkter man sender ud i dag, ikke er produkter som kræver flere ugers kursus at lære at bruge. For det er der ingen der gider, mener direktøren.
  4. Kend din svaghed. - Vi har et stort fokus på det, vi er gode til. Det er også derfor, vi har et tæt samarbejde med forhandlerne. For os har det hele vejen igennem været et bevidst valg at alliere sig med nogen, der er gode til noget af det, som vi ikke selv er gode til. For vi er god til udvikling, ikke til salg. Det lyder måske som en kliche, men for os giver det rigtig god mening, forklarer Lars Aagaard.
Annonce
Annonce
Erhverv

Vindmølle-vokseværk i Munkebo: Lorc er gået fra nul til 25 megawatt på syv år - og er klar til at bygge endnu større

Annonce
Erhverv For abonnenter

Kro må afvise gæster og lukke tre af ugens dage: Kokke og tjenere er ikke vendt tilbage efter genåbningen

Annonce
Sydjylland For abonnenter

Eventyret på Industrisvinget: Fra lys idé til succesfuld forretning

Annonce
Forsiden netop nu
Sydjylland For abonnenter

Brødre har ramt en guldåre i roboteventyr: Markrobot giver kæmpe vækst hos sydjysk virksomhed

Erhverv

Aarhus-firma hyrer flere medarbejdere: Computerspil sælger for 365 millioner før det er udgivet

Erhverv For abonnenter

285 mand var sendt hjem, alligevel satte fynsk fabrik rekord i overskud

Erhverv For abonnenter

Dansk erhvervsliv mister sine enhjørninger til udlandet

Erhverv For abonnenter

Lastbilchaufføren Lasse er møgtræt af ulovligt parkerede campingvogne på motorvejs-rastepladser: Er blevet svinet til, når han har påpeget problemet

Erhverv

Sunde kunder hjælper Danske Bank til større milliardoverskud

Annonce