Annonce
erhvervplus

Female Invest vil give kvinder verden over magten over deres penge: Nu har de fået international pris

Female Invest er sat i verden for at hjælpe kvinder med at tage magten over deres penge, fortæller stiftere og partnere Anna-Sophie Hartvigsen (tv), Emma Due Bitz (i midten) og Camilla Falkenberg (th). Foto: Dennis Møller/Female Invest
Annonce

Female Invest er Nordeuropas største online læringsforum for investering og privatøkonomi målrettet kvinder, og blev startet af tre unge kvinder i 2017. For nylig vandt de den europæiske del af urfirmaet Cartiers årlige kvindeinitiativpris for deres arbejde med at give kvinder magten over egne penge ved at lære dem om aktier, investering og privatøkonomi. Med hæderen følger også en kontant pris på 100.000 dollars.

Erhverv+ satte derfor stifter Anna-Sophie Hartvigsen, Emma Due Bitz og Camilla Falkenberg stævne over Googlemeet for at blive klogere på deres forretning, Cartier-prisen, deres ambitioner og ikke mindst begrebet "finansiel feminisme".

1 Om behovet for Female Invest

Emma Due Bitz:

- Det handler om en følelse, vi selv har siddet med. Jeg havde arbejdet med aktier og været inde i hele maskineriet, men jeg var aldrig rigtig kommet i gang med at investere og synes, det var lidt paradoksalt, at jeg havde siddet med det og alligevel kunne jeg ikke finde ud af at komme i gang, når det handlede om mig selv.

Derfor blev jeg meget inspireret af Anna, som jeg mødte på Copenhagen Business School, hvor vi læste. Hun talte meget højt omkring det her med at investere til alle, hun kunne komme i nærheden af. Det er ikke normalt, at kvinder går og taler højt om investeringer og økonomi generelt, og jeg tror egentlig det var det, vi fandt sammen over. Så første gang vi havde en samtale, var det omkring aktier og female invest og det potentiale, der kunne være i at skabe et forum, for vi følte os lidt alene, og vi havde behov for andre at spare med.

Anna-Sophie Hartvigsen:

- Det ligger dybt i os, jeg tror det er en del af vores kultur måske, at man ikke taler om penge generelt. Vi ser tit kvinder, der som kommer til os og siger "min mand og søn investerer, de sidder og snakker om det derhjemme, og jeg vil så gerne lære om det," og så tænker jeg tit "men hvorfor er du så hos os, hvorfor sidder du ikke hjemme rundt om middagsbordet og snakker med dine kære og snakker om det her?" Så der er et eller andet kulturelt, der gør, at det har været et mandedomæne, og det vil vi gerne ændre på, for der er rigtigt mange selvstændige kvinder, der gerne vil lære.

2 Om finansiel feminisme

Camilla Falkenberg:

- Feminisme betyder jo ligestilling. Så det handler om, at mænd og kvinder og vi alle sammen skal være lige, og når man så snakker om finansiel feminisme, fremhæver man bare, at det også kan gælde økonomisk, og det gør det ikke lige nu.

Vi har det lidt med i Danmark, at vi bliver så bange, når vi hører ordet feminisme, men det betyder jo bare ligestilling. Lige nu er der ikke noget land i verden, hvor mænd og kvinder er økonomisk lige, der er ikke noget land i verden, hvor de bliver betalt det samme, der er ikke noget land i verden, hvor kvinder er repræsenteret i den finansielle industri, der er ikke noget land i verden, hvor kvinder investerer lige så meget. Det er bare fakta. Det kan man ikke argumentere imod.

Når vi snakker om finansiel feminisme, er det bare for at sige, at det skal vi selvfølgelig gøre noget ved, for det påvirker kvinder sindssygt meget i løbet af deres liv i forhold til hvor meget frihed, man har, og hvilke muligheder man har, for i virkeligheden er økonomisk ligestilling jo en forudsætning for ligestilling i alle andre af livets aspekter.

3 Om Cartier Women's Initiative-prisen

Anna-Sophie:

- Det er en rigtig stor anerkendelse for det arbejde, vi har lavet, og det giver også nogle muligheder på sigt i forhold til det her med at komme ud over Danmarks grænser og faktisk sætte os selv på verdenskortet, hvis man kan sige det sådan. Og dermed nå ud og skabe en impact, fordi det er klart, at med en pris er der flere, der ser dig, og så har du mulighed for at gøre et større stykke arbejde. Vores mission bliver også vigtigere lige pludselig, fordi der rent faktisk er nogle, der stiller nogle forventninger til os, som vi er nødt til at leve op til.

Vi har et produkt, der er relevant for faktisk alle kvinder i hele verden, og der er jo ikke så mange produkter, der ellers er det. Så vi har fået den, fordi vi har formået at vækste rigtigt meget under corona, for ligesom mange andre virksomheder, var det en trussel for os, men vi formåede at vende det.

Camilla:

- De resultater, vi har opnået, har været helt off the charts, især her i foråret.

Og Cartier anerkender også vores team, hvor vi alle sammen har en finansiel forståelse, og vi er ret forskellige, så vi dækker alle de vigtigste kompetenceområder med de profiler, vi har. Det er virkelig fedt, at de tror på os, for det gør vi jo også selv.

Vi kunne ikke være kommet så langt, hvis ikke det havde været for hvide mænd i jakkesæt, der rent faktisk har siddet på nogle positioner ude i nogle virksomheder, som havde lyst til at hjælpe os. Så dem skal man overhovedet ikke glemme. Der har været nogle mænd derude, som virkelig har været gode til at hjælpe os med at komme i den rigtige retning.

4 Om at være unge iværksættere

Anna-Sophie:

- Det vigtigste, jeg har lært, er, at der kun er en måde at lære på, og det er ved at prøve. Man kommer til at lave fejl, og det, der er vigtigt, er ikke hvilke fejl, man laver, men hvordan man håndterer det, og hvordan man kommer videre. Man skal ikke være så bange for at lave fejl, for det kan man ikke undgå uanset hvilken alder, man har, når man starter en virksomhed. Jeg tror, vi alle sammen godt kan lide at gøre et godt stykke arbejde, men vi har lært, at det ikke er fejl, der definerer en. Det er, hvordan man kommer videre.

Emma:

- Vores alder har også hjulpet i og med, at vi har turdet tage chancer, fordi vi ikke har børn, vi skal forsørge, vi bor billigt, og vi har sat os selv i en situation, hvor vi kan leve lidt skrabet i en periode. Det har helt klart været en fordel at være ung. Det er mere det der med at turde at springe ud i det. Livet skal ikke altid være bestemt på forhånd, og det skal man kunne acceptere, og det har jeg selv nogle gange haft svært ved.

Camilla:

- Jeg tror også, at der med en ung alder på en rigtig positiv måde hører en hvis naivitet med, som gør, at man bare tror på, at "the sky is the limit". Der er ikke noget, vi som team ikke kan opnå, og som vi ikke kan få sat i verden, og det tror jeg også har været en kæmpe stor fordel for os.

5 Om at lære at være (unge) ledere

Anna-Sophie:

- I virkeligheden lærer vi stadigvæk rigtigt meget, og vi har fundet ud af, at man kommer langt med at være åben om, hvordan det går, være åben om hvilke tanker, vi har. Vi beder også vores medarbejdere om feedback, for vi er ikke fejlfrie. Nu er vi jo unge, så mange af dem, vi arbejder med, har samme alder, så vi inddrager dem meget. Det er klart, at det er os, der har det sidste ord, og vi er primus motor på det hele, men de får i høj grad lov til at føle, at de har noget medbestemmelse.

Emma:

- Jeg synes, at vi på en eller anden måde har været forskånet for nogle af de ting, man godt kunne have oplevet. Noget af det, vi har lært, er, at vores image og brand lever lidt på kanten af feminisme. Vi vil gerne tages seriøst, og det med i virkeligheden at balancere det er en kæmpe udfordring, fordi mange netop kan få en forkert opfattelse af, hvad vi står for, og hvad det i virkeligheden er, vi laver.

Vi har da mødt nogle mennesker på vejen, som ikke har kunnet se vores berettigelse eller ikke har kunnet se, hvorfor det kun skal være for kvinder. Jeg synes, vi har klaret det godt, og vi har lært hen ad vejen. Vi kunne heller ikke være kommet så langt, hvis ikke det havde været for hvide mænd i jakkesæt, der rent faktisk har siddet på nogle positioner ude i nogle virksomheder, som havde lyst til at hjælpe os. Så dem skal man overhovedet ikke glemme. Der har været nogle mænd derude, som virkelig har været gode til at hjælpe os med at komme i den rigtige retning.

6 Om fremtiden

Camilla:

- Det er noget, vi snakker meget om, og vi prøver at planlægge, men vi må også indrømme, at der sker sindssygt meget hele tiden. Lige nu vil vi gerne være Europas - hvis ikke verdens - største online læringsplatform indenfor investering og privatøkonomi, og det tror vi på er fuldstændig realistisk. Men vi er også begyndt at blive opmærksomme på, at der selvfølgelig også er andre veje, vi kan gå - måske udvikle en form for finansielt produkt. Vi ved så endnu ikke, hvad dét eventuelt skulle være.

Emma:

- Var vi blevet spurgt for et år siden, ville vi ikke engang vide, at vi ville være, hvor vi er i dag. Det er en proces, og indtil videre har vores intuition i forhold til, hvad der har været rigtigt for os, virket enormt godt. Jeg tror, vi bliver ved med at forfølge den, og om fem år har vi forhåbentlig en stærk, profitabel forretningsmodel med nogle kunder, som bliver rigtig glade for det, vi skaber til dem. Vi har allerede medlemmer i 33 lande udover Danmark, og der vil vi gerne være bedre og have et større kendskab ude i verden med endnu flere udenlandske medlemmer.

7 ...Og det bedste råd

Alle tre:

Kast dig ud i det!

Emma:

Hellere i dag end i morgen.

Camilla:

Helt enig. Hvis man lancerer noget, der er fuldstændig perfekt, når det kommer på markedet, er det for sent. Kom i gang og kom ud og tør at lave fejl, det er det vigtigste, vi har lært so far.

Cartier og "Women's Initiative"-prisen

  • ”Cartier Women’s Initiative” er et årligt tilbagevendende iværksætterprogram grundlagt i 2006 af Cartier, og som har til mål at skabe forandring ved at ”empowere” kvindelige indflydelsesrige iværksættere.
  • Hvert år anerkender programmet 21 kvindelige talenter, som bruger deres forretning til at gøre noget godt. Disse kvinder kommer fra syv regioner verden over; Latin America og Caribien, Nordamerika, Europa, Sydafrika, Mellem-, Øst-, og Nordafrika, Østasien samt Sydasien og Oceanien.
  • Female Invest fremmer kvinders finansielle ligestilling ved at uddanne kvinder i investering og personlige finanser
  • Som et internationalt luksushus og globale indbyggere er vi opmærksomme på og lytter til den vide verden. Vi forpligter os mere end nogensinde til at bruge vores stemme til aktivt at støtte dem, der prøver at gøre verden til at bedre sted, hvilket er tilfældet med de her enestående kvindelige iværksættere. Det har været utroligt inspirerende at være vidne til deres beslutsomhed, ukuelighed og kreativitet. Vi er umådeligt stolte og taknemmelige for deres globale bidrag til vores samfund.
  • FN’s bæredygtige udviklingsmål er ”blåprintet” til at skabe en bedre og mere bæredygtig fremtid for alle ved at adressere de globale udfordringer. I 2020 brugte Cartire Women’s Initiative netop de bæredygtige udviklingsmål til at evaluere de 21 finalister, som skulle bruge mindst et af målene aktivt.
Kilde: Cartier.eu

Female Invest

  • Female Invest blev stiftet i 2017 af Anna-Sophie Hartvigsen og Emma Due Bitz og er Nordeuropas største læringsplatform for investering målrettet kvinder.
  • Female Invest arbejder for at skabe finansiel lighed og samarbejder med finansielle institutioner på tværs af landegrænser i at uddanne kvinder og sætte finansiel lighed på samfundets dagsorden.
  • Ifølge medstifter Anna-Sophie Hartvigsen hjælper Female Invest kvinder "med at tage magten over deres penge, fordi kvinder falder økonomisk bagud, og det er der rigtigt mange grunde til, og en rigtig stor grund er faktisk den måde, kvinder forvalter deres penge på. Så for at komme det til livs, underviser vi, og det gør vi primært via vores online læringsplatform, som man kan abonnere på."
  • Der er i skrivende stund 34.150 kvinder i Female Invest's "community" fordelt på 34 lande, og de har haft mere end 25.000 kvinder igennem deres mere end 150 events og webinarer.
Kilde: Femaleinvest.dk
Annonce