Annonce
Fyn

Faaborg Pharma klar til at bide skeer med de store: Vil være Nordeuropas største på sit felt uden at miste virksomhedens særlige ånd

- Hele virksomheden er båret af mantraet om at hjælpe mennesker med kompliceret hud til en bedre livskvalitet, og det har aldrig været et mål i sig selv at blive store, men det er sjovt og meget livgivende, at det nu kan lade sig gøre, siger Sten Grønved fra Faaborg Pharma, der lige nu stormer frem. Foto: Trine Grauholm
Efter en række hårde år gik det i 2018 op for farmaceut og direktør Sten Grønved fra Faaborg Pharma, at han havde fundet noget helt rigtigt i sit laboratorium, og at virksomheden kunne konkurrere med selv de største udenlandske konkurrenter. Siden har fremgangen været kolossal, og hans konkurrencementalitet byder ham at se, hvor langt potentialet rækker, selv om han samtidig insisterer på, at antallet af medarbejdere skal holdes nede for at sikre virksomhedens særlige iværksætterånd.

Faaborg: Troldmandens værksted er klinisk, lyst og sparsomt indrettet med udstyr. En lille mixer, nogle varmeplader med temperaturføler og noget mikrobiologisk udstyr er stort set det eneste, Sten Grønved har brug for i sine bestræbelser på at udvikle produkter til mennesker med kompliceret hud.

Det er der, han trives bedst. I selskab med sin farmaceutiske faglighed, som får det, han kan, til at føles enkelt og ligetil, men som i virkeligheden er dybt kompliceret og derfor også svært at sætte ord på. Centralt står dog en stærk insisteren på udelukkende at bruge rene ingredienser, der virker, og helst så få som muligt, for at hjælpe mennesker, der ikke kan være i deres hud på grund af kløe, eksem og anden irritation.

En mission, han med udgangspunkt i menneskers behov og klinisk dokumentation har haft stor succes med i hvert fald siden 2018, hvor han fandt "den rigtige formel", som han udtrykker det, og hvor det gik op for ham, at Faaborg Pharma kan tage kampen op med de store udenlandske aktører på markedet.

Annonce

- Det går grænseoverskridende godt. Vi stormer derudaf, og de store må sidde og kigge på os som en raket, der kommer susende. Vi vinder virkelig markedsandele. Det er utroligt sjovt, siger Sten Grønved.

Mange faktorer spiller ind

På overfladen ligner det en rendyrket solstrålehistorie.

Det, der for fem år siden virkede som en fjern og nærmest uopnåelig ledestjerne, er i dag blevet til virkelighed. Faaborg Pharma er blevet et af Danmarks største brands indenfor kompliceret hud efter en periode, hvor en række beslutninger og begivenheder sammen med tidens store trends er gået Faaborg Pharmas vej.

Helt grundlæggende har det vist sig som en god idé at holde sig til nogle få, men virksomme ingredienser, der tilsammen behandler den komplicerede hud fra flere vinkler. Det har givet produkterne en gennemsigtighed, som den bevidste forbruger sætter pris på.

Det samme gælder den lokale produktion og den personlige dialog med kunderne.

Samtidig er Sten Grønved og Faaborg Pharma lykkedes med at snævre virksomhedens fokus ind og se bort fra lysten til at gå ind i de mange muligheder, man som iværksætter ofte forsøger at gribe. Kernekompetencen er allergivenlige og parfumefri produkter til kompliceret hud, og dem skal endnu flere kende til.

En satsning på sociale medier og et fokus på at udvide målgruppen fra de midaldrende til i høj grad også at henvende sig til mødre med mindre børn, har båret frugt, samtidig med at Faaborg Pharma i 2019 kom ind i den sidste apotekerkæde, virksomheden manglede, og dermed har fået adgang til hele det danske marked.

Den begrænsende faktor er min alder og hvor mange penge, jeg vil smide i det. Det er derfor, jeg er begyndt at tænke på, at der skal nye penge ind for at kunne vækste virksomheden. Jeg har satset hele butikken én gang, og det kommer jeg ikke til at gøre igen. Der skal noget kapital ind på et eller andet tidspunkt, for ellers stopper det.

Sten Grønved, stifter og ejer af Faaborg Pharma.

Alt sammen noget, der gør det mere end almindeligt sjovt for den entreprenante farmaceut og direktør at kigge på branchens salgstal, han køber sig adgang til. Derfor står han også i en situation, hvor han er nødt til at tage stilling til, hvad der skal ske med Faaborg Pharma fremover.

- Hele virksomheden er båret af mantraet om at hjælpe mennesker med kompliceret hud til en bedre livskvalitet, og det har aldrig været et mål i sig selv at blive store, men det er sjovt og meget livgivende, at det nu kan lade sig gøre, siger Sten Grønved.

Annonce

Fra krise til succes

Lige nu er historien om Faaborg Pharma en ubetinget solstrålehistorie, men succesen åbner også for en række overvejelser om, hvordan man bibeholder den særlige iværksætterånd, hvor man som ejerleder både kan være den fagligt drivende kraft, direktør og tæt på medarbejderne, og om man vil sætte den kultur på spil for at prøve potentialet af.

Historien om Faaborg Pharma har nemlig også haft sine mørke skyer.

Sten Grønved skal ikke mange år tilbage i hukommelsen for at finde beslutninger og fejltagelser, der har kostet dyrt, og som afholder ham fra igen at kaste en større millionsum efter en ny satsning, der kunne bringe Faaborg Pharma skridtet videre både på websalg og udenlandske markeder.

Ambitionen er at blive Nordeuropas største brand indenfor kompliceret hud.

- Den begrænsende faktor er min alder og hvor mange penge, jeg vil smide i det. Det er derfor, jeg er begyndt at tænke på, at der skal nye penge ind for at kunne vækste virksomheden. Jeg har satset hele butikken én gang, og det kommer jeg ikke til at gøre igen. Der skal noget kapital ind på et eller andet tidspunkt, for ellers stopper det, siger Sten Grønved.

Han har i årene fra 2010 til 2015 postet omkring 30 millioner kroner i lokaler, ombygning og ny teknologi til produktionen, som måske er Danmarks bedste, men han har også prøvet at ansætte en salgsdirektør for tidligt i processen og træffe andre dyre beslutninger. Da situationen for fem-seks år siden var mest alvorlig, var han afhængig af både bank og EU-lån.

- Der er ikke nogen langtidsplan med Faaborg Pharma, og det har der faktisk aldrig været. For fem-seks år siden havde jeg slet ikke troet på, at vi ville stå, hvor vi gør i dag. Men ordsproget "Hvo intet vover, intet vinder" tror jeg, har været rigtigt i det her tilfælde. Jeg er typen, der satser. Giver den et ordentligt los bagi og ser, hvor det ender. Jeg er risikovillig ud i det ekstreme, og der har virkelig været nogle hårde år, hvor vi tabte rigtigt mange penge. For fem år siden havde vi en negativ egenkapital på fire millioner kroner. Nu har vi et plus på fire millioner kroner, forklarer Sten Grønved.

Han har ikke noget imod at begå fejl, men han begår dem meget nødigt flere gange, og han har de senere år haft god gavn af en professionel bestyrelse til at spille bold op ad i beslutningsprocesserne. Det er også i det forum, dialogen om fremtiden er sat på dagsordenen i god tid, for der er flere hensyn at tage.

På den ene side er Sten Grønved så meget konkurrencemenneske, at han brænder for at se, hvor langt virksomheden kan drive det i konkurrencen med for eksempel Decubal og A-derma. På den anden side må Faaborg Pharma ikke blive for stor.

- Vi skal ikke være 50 eller 100 medarbejdere. Vi må kunne gøre det på en smartere måde. Jeg har altid sagt, at vi ikke skulle være mere end 15, men så har jeg alligevel tænkt, at vi prøver, og nu er vi 19 og bliver måske 25 om et år. Så vi er allerede inde på den bane, jeg ellers ikke rigtigt havde lyst til, men omvendt er det også sjovt at se, hvor langt vi kan komme, forklarer Sten Grønved.

Annonce

Hyggegenet er for stort

Men hvad er det egentlig, han er bange for? Virksomhedsejeren, der gerne viser rundt mellem enorme cremeblandere, automatiske tubefyldere, robotter og lagervarer, der er parat til at komme ud til forbrugerne.

- Det er nok mit hyggegen, der er lidt for stort, griner han.

- Det er mere overskueligt at lede en virksomhed med 10-12-14 medarbejdere end det dobbelte. Medarbejderne er meget selvledende, og jeg opfatter ikke mig selv ret meget som boss. Jeg vil gerne motivere mennesker til at gøre deres bedste, og den tilgang er selvfølgelig under pres, når man bliver flere. Har man pludselig 25 medarbejdere, bliver man nødt til at have systemer og mellemledere, og det er ikke altid så sjovt, erkender Sten Grønved.

Derfor kan han blive nødt til at ansætte nogen til at tage sig af den driftsmæssige side, så han selv kan gøre det, han er bedst til - at dykke ned i faglige tidsskrifter, kombinere de rigtige stoffer og hjælpe mennesker af med kløe og irritation.

- Jeg er så gammel i gårde, at jeg havde produktion som en del af min uddannelse til farmaceut. Indtil 1985 var der produktion på alle apoteker, så jeg har stået og slået hjertetabletter og lavet medicin. Det gjorde man dengang, men der er ikke mange af min slags tilbage. Det er måske det unikke i det. Jeg undrer mig da over, at der ikke er andre, der har gjort det samme, men det er der så ikke, siger han.

Faaborg Pharma

  • Blev grundlagt i 2001 af farmaceut Sten Grønved, der også driver Faaborg Løve Apotek.
  • Laver hudplejeprodukter til folk med kompliceret hud og har omkring 40 forskellige varianter i sit sortiment. Især virksomhedens Helo-creme til tørre hænder er en sællert godt hjulpet på vej af coronakrisen og behovet for lotion til tørre hænder forårsaget af håndsprit.
  • Sælger sine produkter på alle landets 500 apoteker og har de senere år oplevet stor succes. Har 19 medarbejdere og satte i 2020 rekord med et overskud på fem millioner kroner før skat.
  • Blev kåret som Årets Virksomhed 2020 af Faaborg-Midtfyn Erhvervsråd.

Igen og igen vender Sten Grønved tilbage til ånden i Faaborg Pharma som det, der er særligt for virksomheden og som har skabt den nuværende succes. "Klassens frække dreng" kalder han virksomheden for evnen til at træffe beslutninger og føre dem ud i livet i en fart og i høj grad lade medarbejderne lede sig selv og hinanden.

Derfor afviser Sten Grønved også kategorisk at sælge sit livsværk til en kapitalfond udelukkende med et økonomisk sigte.

- Vi skal finde de rigtige mennesker, der kan se og respektere det, der er foregået. Vi har ikke kun brug for penge. Vi skal også finde de folk, der kan løfte os videre og har adgang til de markeder, vi gerne skulle ind på. Vi har snakket meget om at gå ind i Norge, og Norge og Sverige kunne vi måske godt selv drive, men jeg har ingen ambition om, at vi skal have salgskontorer i 17 lande. Jeg vil ikke have 50 ansatte. Vi må investere i ny teknologi og gøre tingene smartere i stedet, siger han.

Annonce
Annonce
Østjylland

Dansk firstmover på genbrug af plast i opråb: Genanvend nu i stedet for at brænde plastik af

Annonce
Fyn

Podcast: Da Tokes datter måtte genoplives, gav han sig til at hjælpe andre

Annonce
Østjylland

Arkitektfirma skiftede navn for at komme mere i øjenhøjde med kunderne: Nu er de nomineret til pris

Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Droner bruges mere og mere til transport: Om ti år er de lige så almindelige som biler

Erhverv

Reick Møbler kørte fint forbi coronaen

Erhverv

Klumme: Er din direktør lønnen værd? Hvad med 155.000 kroner om dagen?

Erhverv

Klumme: 60 mio. kr. til digitalisering af SMV’er - Sådan får du del i puljerne

Erhverv

Klumme: Efter coronaen - Afviklingen af moms- og A-skattelån

Vestjylland

Se billeder: Velbesøgte messer for transport og entreprenørmaskiner

Annonce