Annonce
Østjylland

Føtex er på vej med hjemmelevering af dagligvarer

Corona har givet nethandel enorm vækst. Nu tager Føtex skridt fuldt ud og gør klar til hjemmelevering. Foto: Morten Pape
Køb online og hent-selv er vokset hos Salling Group, som snart tager det næste skridt og kører varerne helt hjem.
Annonce

AARHUS: - Det går rigtig godt.

Så kort kan direktør for e-commerce og digitalt salg Thor Jørgensen opsummere udviklingen hos Salling Group, der omfatter Salling, Bilka, Føtex, Netto og en række onlinetjenester.

- Vi gør naturligvis alt, hvad vi kan og skal for at passe på kunder og medarbejdere i butikkerne, men en del kunder vil alligevel helst undgå at gå ind i butikken. Derfor er der ingen tvivl om, at corona har accelereret en online-udvikling, der allerede var i gang, fortæller Thor Jørgensen.

Et af de markante vækstområder er BilkaToGo.dk, hvor man bestiller og køber sine varer online og selv afhenter dem i et drive-in-område ved det lokale hypermarked.

- BilkaToGo blev lanceret for tre år siden. Dengang var det primært – i grove træk – travle børnefamilier, som benyttede sig af muligheden for hurtigt at klare indkøbene på vej hjem fra arbejde. Men nu ser vi mange nye kunder, og ikke mindst en meget bredere skare af kunder, lige fra de helt unge, som er vant til at handle på nettet, men vi ser også, at de lidt ældre har taget konceptet til sig, siger Thor Jørgensen.

Et tilsvarende koncept findes også som ”køb og hent” i Føtex, mens Netto har den abonnementsbaserede tjeneste Fillop, hvor man kan bestille basisvarer, som ikke behøver frost eller køl.

Annonce

Føtex hele vejen hjem

Fillop er ifølge Nettos hjemmeside under udfasning og leverer de sidste varer 17. december.

Til gengæld er der en stor nyhed på vej fra Salling Group: Levering af dagligvarer helt hjem til døren.


Vi har købt vores egne biler, som er delvist indrettet med kølerum, og vi vil ansætte vores egne servicebude til at bringe varerne ud.

Thor Jørgensen, direktør for e-commerce og digitalt salg i Salling Group


- I starten af det nye år vil Føtex kunne levere varer bestilt på Føtex.dk helt hjem - i første omgang i Storkøbenhavn. Det er naturligt for os, at vi gerne vil blive ved med at gøre kunderne i Bilka og Føtex glade, og Storkøbenhavn har en størrelse, hvor det giver mening at begynde der, og så vil vi udbrede det senere i andre byer, når vi er sikre på, at vi kan levere den service, som kunderne forventer, fortæller Thor Jørgensen.

Det bliver ikke hvem som helst, der kommer til at bringe varer ud. Selvgjort er velgjort.

- Vi har købt vores egne biler, som er delvist indrettet med kølerum, og vi vil ansætte vores egne servicebude til at bringe varerne ud. Det er vigtigt for os, at kunderne får den samme gode service, som man kender fra Føtex-butikkerne. Den service skal følge med helt ud til døren, og derfor vil vi bruge egne biler og selv oplære servicebudene, siger Thor Jørgensen.

Annonce

Test af Bilka-containere

Udfordringen ved den strategi er, at de mange biler også helst skal have rigeligt at køre med, hvis det skal kunne betale sig. Det ville være en skidt forretning at køre to bæreposer til Odense og fortsætte med et par liter mælk til Holstebro.

- Der skal helt klart være et vist kundegrundlag, og derfor begynder vi i Storkøbenhavn. Nu har Holstebro jo også en rigtig god Bilka, så det er ikke sikkert, at det lige bliver der, at Føtex vil komme til at lancere hjemmelevering. Til gengæld er vi på vej til at teste en udvidelse af BilkaToGo, hvor der vil blive opstillet containere, så man ikke behøver køre helt hen til Bilka-butikken for at hente sine varer. Det vil bringe Bilka tættere på endnu flere kunder, fortæller Thor Jørgensen.

Thor Jørgensen, direktør for e-commerce og digitalt salg i Salling Group, ser nye, spændende muligheder i online-handel, også for dagligvarer. Foto: Miklos Szabo/Salling Group

Når jeg kører i Bilka, er det som regel med en plan om, at jeg bare lige skal købe kaffe og et par liter mælk. Og så ender jeg tit med at slæbe tre fyldte bæreposer ud i bilen. Er I ikke bange for at gå glip af mersalg fra impulskøb, når handelen bliver digital?

- Jeg forstår godt tanken, men det er faktisk ikke vores erfaring. Vi kan se, at kunderne køber den samme mængde varer på BilkaToGo, som de ville have gjort inde i butikken. Mange er glade for det enkle overblik, og de opdager helt nye varer, som de måske bare ville have gået forbi, hvis varen havde stået lidt ”gemt” på en hylde i butikken.

- Vi kan for eksempel se, at flere prøver at smage en ny slags kaffe, når de søger efter kaffe på hjemmesiden. Til gengæld sælger vi ikke helt så meget slik, formentlig fordi man ikke føler trangen til at få noget sødt her og nu, siger Thor Jørgensen.

Annonce

Ny måde at drive butik

Den nye måde at købe dagligvarer på stiller store krav til Salling Group. Det vil påvirke både kunder og leverandørers oplevelse med butikskæderne.

- Onlinesalg stiller store krav til os om for eksempel at vise gode billeder og sørge for god beskrivelse af produkterne. Men vi kan også give en individuel oplevelse, som de fysiske butikker har svært ved.

- I butikken går alle kunder forbi de samme varer, der er udstillet ved endegavlen. Men online kan vi fremhæve de varer, som lige netop du er interesseret i. Vi kan også præsentere dig for flere nye varer inden for de områder, som du interesserer dig for, for eksempel økologi eller tilbudsvarer, siger Thor Jørgensen.

Er der så ikke risiko for, at jeg bliver lukket inde i en boble, hvor jeg kun ser de varer, som jeg i forvejen er interesseret i? Jeg kan jo godt lide at blive ”forført”, når jeg går rundt i butikken og får øje på noget…

- Nej, vi skal nok vise dig nogle nye spændende varer online også. Her kommer vi inden for de næste tre, fem eller 10 år til at samarbejde med leverandørerne på helt nye måder. Det har været traditionen i mange år, at detailhandelen samarbejder med leverandører om at fremhæve og udstille forskellige varer i tilbudsaviser og i butikken, og det kan man jo også gøre online, eksempelvis i nyhedsbreve, forklarer han.

Foreløbig gælder det altså lanceringen af det nye koncept for hjemmelevering af dagligvarer. Salget bliver skudt i gang i begyndelsen af det nye år på www.føtex.dk.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce