Annonce
Østjylland

Først da Katrine bestilte en ansigtscreme med snegleslim hjem til sin mor, tog forretningen fart

Mor og datter regner med, at den årlige familieferie til udlandet i år bliver vekslet til en sommerhustur i Djursland, så de hurtigt kan komme tilbage til kontoret i Skanderborg Erhvervshus, hvis arbejdet med DermaSpace kræver det. Foto: Laura Uldahl Aggernæs
Iværksætterfirmaet DermaSpace har fundet en givtig niche i at sælge koreanske hudplejeprodukter online. En trend kaldet K-Beauty, som de er overbevist om langtfra har ramt trendloftet i Europa.

Skanderborg: Da Mette Vernegaard for snart fire år siden første gang fik stukket en anti-agecreme med snegleslim i hånden af sin datter, krævede det en del overvindelse at smøre ansigtet ind.

For selvom hun godt var klar over, at Katrine Vernegaard havde de bedste intentioner med købet og desuden måtte have undersøgt produktet nøje før købet, da datteren selv har døjet med uren hud og derfor om nogen har undersøgt markedet for hudplejeprodukter i både ind- og udland, var tanken om snegleslim i ansigtet alligevel en smule grænseoverskridende for Mette Vernegaard.

- Men jeg må så også sige, at jeg efter et stykke tid rent faktisk oplevede en effekt, fortæller 54-årige iværksætter med et grin.

Annonce

I dag har hun et helt andet forhold til cremen, som hun sammen med sin datter sælger gennem det tre år gamle firma DermaSpace sammen med 1500 andre såkaldte K-Beauty-produkter fra Sydkorea. Hudplejeprodukter, som firmaet særligt i indeværende og sidste år har haft stigende succes med at sælge online.

Fordel i forskellighed

Hvor DermaSpaces årsregnskab første år gik i nul og andet år landede iværksætterfirmaet et overskud på 25.000 kroner efter skat, ser tallene for 2020 endnu bedre ud. Mette Vernegaard er netop nu ved at indlevere DermaSpaces årsregnskab for sidste år, og det viser en bruttofortjeneste på lidt over 600.000 kroner og et overskud efter skat på omkring 340.000 kroner. En vækst, som indtil videre tegner til at fortsætte i år.

- I øjeblikket har vi en omsætning, der ligger i indeks 350, siger Mette Vernegaard stolt.

Hun er i dag registreret som både ejer og administrerende direktør i DermaSpace. Men det er planen, at firmaet inden længe vil blive delt mellem mor og datter, nu hvor 20-årige Katrine Vernegaard både er myndig og har færdiggjort sin studentereksamen.

For som mor og datter med mere end 20 års forskel i alder, har Katrine og Mette Vernegaard gennem de sidste tre år for alvor fået øjnene op for de styrker, der ligger i hinandens forskellige tilgang til kunder såvel som forretningen.


Mest til alt, så ser vi det som en styrke, at vi kender hinanden så godt, at vi kan have konflikter uden det betyder, firmaet falder fra hinanden.

Katrine Vernegaard, datter og medindehaver af firmaet DermaSpace


For mens 54-årige Mette Vernegaard har en uddannelse som bankrådgiver bag sig, som hun siden har udvidet med praktisk erfaring fra salg, kommunikation og marketing, har 20-årige Katrine Vernegaard et indgående kendskab til firmaets produkter samt i de sociale medier, som firmaet aktivt bruger i deres markedsføring. Og det er alt sammen kompetencer, der kommer firmaet til gavn.

- Du er så nørdet indenfor hudpleje, siger Mette Vernegaard og sender sin datter et anerkendende smil.

- Og du er så god til det administrative. Det ville jeg slet ikke kunne finde ud af, roser Katrine Vernegaard sin mor tilbage.

Annonce

Gang i onlinehandlen

Selvom begge har let ved at rose hinanden, er de dog ikke blege for at indrømme, at der også kan være dage, hvor det er sværere at være mor og datter i samme firma.

- En gang imellem er vi da også ved at rive hovederne af hinanden, fortæller Mette Vernegaard med et grin.

- Men mest til alt, så ser vi det som en styrke, at vi kender hinanden så godt, at vi kan have konflikter, uden det betyder, at firmaet falder fra hinanden, tilføjer Katrine Vernegaard.

Begge er de dog enige om, at samarbejdet er blevet væsentligt forbedret de seneste seks måneder, hvor Katrine Vernegaard har været flyttet hjemmefra.

- Det sværeste ved at bo hjemme er jo at være kollega et sted, og mor og datter et andet. Det kommer hurtigt til at overlappe hinanden, forklarer Katrine Vernegaard.

Til gengæld mener de, at netop deres fælles synergi er forklaring på DermaSpaces nuværende succes, der tager til dag for dag. En medgang der ikke er blevet mindre af, at flere danskere under pandemien har flyttet sig online for at shoppe hudplejeprodukter, mens deres sædvanlige butikker har holdt lukket.

- Men vi kan godt mærke, at samfundet er ved at åbne igen, hvilket betyder, at folk bruger deres penge på restaurantbesøg og andre oplevelser, siger Mette Vernegaard.

Ikke desto mindre er hun dog overbevist om at den positive udvikling, som DermaSpace i øjeblikket er i, vil fortsætte.

Annonce

Et kæmpesats

- Vi kan se, at K-Beauty er ved at blive trendy i det danske marked. så i dag har vi flere konkurrenter på markedet. Men det er fedt. Det holder os skarpe, siger Mette Vernegaard, der oplever, at samme tendens gør sig gældende i vores nabolande.

Af samme grund lancerede DermaSpace i november sidste år en svensk udgave af deres hjemmeside, og inden længe er det planen, at et nyt marked skal følge.

- Det er lidt et sats. Men på grund af det nichemarked, vi er i, er det vigtigt for os at få mere volumen på tidligt, forklarer Katrine Vernegaard.

Mor og datter er derfor i øjeblikket i gang med jobsamtaler, der skal lede til en ansættelse af en deltidsmedarbejder med ekspertise i blandt andet strategisk kommunikation, kundeforståelse og markedsføring. Men faktisk har firmaet allerede ansat deres første fuldtidsmedarbejder med ekspertise i online marketing, der starter i jobbet 1. august. For ambitionerne er store i det lille firma, der allerede har seks ungarbejdere og flere freelancere tilknyttet.

- Hvis vi har en idé, så forfølger vi den. Og så må vi ansætte os ud af det eller få hjælp udefra fra venner og bekendte, fortæller Mette Vernegaard, der ligesom Katrine Vernegaard ser frem til at kunne dele lidt af ansvaret for firmaets fremdrift med andre.

- Det betyder jo, at vi kan tage flere af vores kasketter af. Og det er jo smart, at vi kan ansætte os ud af det, som vi ikke er gode til selv, siger Katrine Vernegaard.

Hvad er K-Beauty?

K-beauty er en forkortelse, der bruges om hudplejeprodukter, der kommer fra Sydkorea.

Hudplejeprodukterne er blandt andet blevet kendte på vores breddegrader gennem sociale medier som Instagram, hvor man kan finde flere billeder og videoer med produkterne.

På internettet vrimler det med anprisninger såvel som advarsler, når det gælder brug af de koreanske hudplejeprodukter.

Det kan derfor (som altid) betale sig at have sin kritiske sans med, når man shopper.

Historien bag DermaSpace

Da Katrine Vernegaard blev teenager, døjede hun slemt med akne.

- Vi har næsten ingen billeder af Katrine fra den tid. Det tog helt vildt på selvtilliden, husker Mette Vernegaard.

Katrine Vernegaard forsøgte sig derfor ad med flere forskellige hudplejeprodukter, ligesom hun besøgte både kosmetolog og læge i håb om at finde lindring.

Som 15-årig faldt hun over konceptet K-Beauty på en amerikansk blog, og det gav hende håb.

- Det er en kæmpe trend i USA, fortæller Mette Vernegaard.

Gennem amerikanske webshops bestilte Katrine Vernegaard produkter hjem fra Sydkorea, og hun oplevede, at hendes hud begyndte at bedres.

- Det er ikke sådan, at det er et quick fix. De har bare en filosofi om, at man ikke skal tørre huden ud, men i stedet styrke huden og gøre den i stand til bedre at kunne reparere sig selv. Og det virkede for mig, fortæller Katrine Vernegaard i dag.

Sidenhen købte Katrine Vernegaard også andre produkter hjem, blandt andet en antiagecreme med snegleslim til sin mor. Og en regnvejrsdag i foråret 2018, da familien var på skitur sammen, faldt mor og datter i snak om muligheden for at starte en virksomhed op med omdrejningspunkt i salg af de koreanske hudplejeprodukter.

Tanken bag var at hjælpe andre i samme situation, som den Katrine Vernegaard havde været i.

- Fordi jeg selv har døjet med akne, ved jeg, hvor meget det kan fylde, siger Katrine Vernegaard, der i dag aktivt gør brug af sin fortælling i firmaets markedsføring.

Tre gode råd til aspirerende iværksættere

  1. Husk, at ting tager tid. - Jeg brugte mellem fire til fem måneder bare på opbygning af vores webshop og på at få samarbejdspartnere på plads i Sydkorea. Derefter tog jeg et deltidsjob i et års tid, mens jeg sideløbende arbejdede med firmaet, før der var til en fornuftig løn, fortæller Mette Vernegaard.
  2. Ingen kommer sovende til succes. - Hvis man virkelig brænder for noget, så skal man kaste sig ud i det. Men man skal også huske, at selvom man har en god ide, så er iværksætterlivet altså ikke det samme, som det du ser i Løvens hule. Dér kan man hurtigt få fornemmelsen af, at man kan tjene penge hurtigt som iværksætter. Men succes er ikke noget, man kommer sovende til. Til gengæld har man en anden frihed, siger Mette Vernegaard.
  3. Husk passionen. - Jeg har mange veninder, der holder sabbatår i øjeblikket, og som tjener mere, end jeg gør. Men jeg vil hellere mærke den glæde, jeg har i mit job i øjeblikket, end jeg vil tjene 10.000 kroner ekstra om måneden, siger Katrine Vernegaard.
Annonce
Annonce
Erhverv

Vindmølle-vokseværk i Munkebo: Lorc er gået fra nul til 25 megawatt på syv år - og er klar til at bygge endnu større

Annonce
Erhverv For abonnenter

Kro må afvise gæster og lukke tre af ugens dage: Kokke og tjenere er ikke vendt tilbage efter genåbningen

Annonce
Sydjylland For abonnenter

Eventyret på Industrisvinget: Fra lys idé til succesfuld forretning

Annonce
Forsiden netop nu
Sydjylland For abonnenter

Brødre har ramt en guldåre i roboteventyr: Markrobot giver kæmpe vækst hos sydjysk virksomhed

Erhverv

Aarhus-firma hyrer flere medarbejdere: Computerspil sælger for 365 millioner før det er udgivet

Erhverv For abonnenter

285 mand var sendt hjem, alligevel satte fynsk fabrik rekord i overskud

Erhverv For abonnenter

Dansk erhvervsliv mister sine enhjørninger til udlandet

Erhverv For abonnenter

Lastbilchaufføren Lasse er møgtræt af ulovligt parkerede campingvogne på motorvejs-rastepladser: Er blevet svinet til, når han har påpeget problemet

Erhverv

Sunde kunder hjælper Danske Bank til større milliardoverskud

Annonce