Annonce
Erhverv

Fødevareproducent håber på europæisk gennembrud hos Lidl med vegansk alternativ til ost

- Der har også været andre leverandører, der har budt sig til. Men når det kom til kvalitet og pris, så fandt vi det bedste miks ved Falengreen, fortæller Rasmus Pape, indkøbsdirektør ved Lidl Danmark, om det veganske alternativ til ost, som kæden sælger under eget mærkevare i sine butikker. Foto: Lidl Danmark
Den familieejede fødevareproducent Falengreen fra Stilling kan stå over for et muligt eksporteventyr med et vegansk alternativ til ost. I samarbejde med dagligvarekæden Lidl har firmaet netop sendt deres revne og skivede veganske alternativer til ost på hylderne i danske og tyske supermarkeder, og planen er, at flere skal følge.

Stilling: Siden Ø-mærket blev indført for efterhånden mere end 30 år siden, har økologien fået en mere og mere fremtrædende rolle på supermarkedshylderne i Danmark. Men med klimadagsordenen, der i de senere år har fået flere forbrugere til at se bort fra kød, har også en ny trendsetter sneget sig ind; nemlig de veganske produkter.

Og det er ikke kun i Danmark, at veganske varer hitter. Som butikskæde med over 11.000 butikker i Europa og USA oplever Lidl generelt efterspørgsel på veganske produkter.

Netop det faktum i kombination med Lidl Danmarks i forvejen tætte samarbejde med den familieejede fødevareproducent Falengreen har nu ført til, at Skanderborg-virksomhedens veganske alternativer til revet og skåret ost sendes på markedet i flere af Lidls europæiske butikker.

Annonce

Et samarbejde, der ikke kun vækker glæde hos Falengreen, men også hos Lidl Danmarks indkøbsdirektør Rasmus Pape, der er overordentligt stolt af, at det endnu engang er lykkedes den danske del af kæden at hjælpe en dansk leverandør udover landets grænser med sine varer.

- Vi er megastolte af det, fortæller han og uddyber:

- For det betyder, at selvom vi i Danmark kun har omkring 130 ud af Lidls over 11.000 butikker, så har vi leverandører, der kan være med på europæisk niveau.

Det nye økologi

Indtil videre er produkterne da også blevet vel modtaget i Lidl Danmark, hvor produkterne blev sat på hylden kort før jul, samt i Lidl Tyskland, hvor varerne blev lanceret i uge 6.

- Men kunderne skal selvfølgelig lige vænne sig til de nye produkter. Så det lidt tidligt at sige, hvordan det vil gå. Men vores kampagne i uge 6 i Lidl Tyskland er efter sigende gået rigtigt godt, siger Rasmus Pape, der har stor tiltro til, at de veganske produkter vil fange an.


Hele det veganske og plantebaserede marked kræver stadig en del benarbejde. Men vi satser på, at det bliver ”det nye økologi”.

Rasmus Pape, indkøbsdirektør ved Lidl Danmark


- Indtil videre er det stadigvæk et nicheprodukt, men med det sagt, regner vi med at kunne sælge et sekscifret antal i Danmark i indeværende år, siger Rasmus Pape, som generelt oplever en stigende efterspørgsel blandt kunderne på veganske og plantebaserede produkter.

Af samme grund har Lidl Danmark i øjeblikket 24 veganske produkter i deres faste sortiment, som de planlægger at udvide med yderligere 50 produkter i indeværende år.

- Hele det veganske og plantebaserede marked kræver stadig en del benarbejde. Men vi satser på, at det bliver ”det nye økologi”. Og så håber vi samtidig på, at økologi bliver det nye konventionel, så vi om 10-15 år kun har økologiske produkter i vores butikker, understreger Rasmus Pape.

Annonce

Håb om samarbejde

De samme tendenser har også Falengreen, der siden 1989 har produceret og importeret et bredt udvalg af blandt andet oste- og mejerivarer, fået øje på, og det er årsagen til, at de kastede sig ud i produktionen af et vegansk alternativ til revet og skåret ost.

- Overordnet set har vi en fleksibel produktion, der giver os mulighed for at være innovative med de trends, vi ser i markedet, da vi har egen udviklingsafdeling, fortæller Steffen Østergaard, der sammen med fem andre sælgere er ansat til at få Falengreens varer ud i de danske supermarkedskæder, og fortsætter:

- Så da vi kunne se, hvad der rørte sig i markedet, og at veganske produkter var et marked i stigning, valgte vi at udvikle et vegansk alternativ til ost.

Ordforklaring: Private label

  • Private label, også kaldet private mærkevarer, er en betegnelse for supermarkedernes egne produkter, som sælges under egne brands.
  • Butikskæden får deres varer fra en producent, som producerer varen med de etiketter, som butikskæden ønsker. På varen står der oftest hvem varen er produceret for, og ikke hvem den er produceret af.
  • Private labels findes i mange forskellige produktkategorier indenfor både fødevarer og nonfood varer.

I dag sælger Falengreen, som i forvejen har en stor produktion af revet ost og pizzatopping, derfor veganske alternativer til både skiveost og pizzatopping i både eget brand og i et private label-samarbejde med stort set alle danske supermarkedskæder. Og de håber på, at samarbejdet med Lidl kan føre til, at deres produkter kommer endnu bredere ud.

- Vi håber på, at vi opnår en god position hos Lidl Tyskland, som gør, at vi også kan få mulighed for at udvikle andre veganske produkter til dem indenfor pizzatopping og revet ost, fortæller Steffen Østergaard.

Annonce
Annonce
Erhverv For abonnenter

Kig med indenfor i Oldenborghus: Spritnye ungdomsboliger står snart klar og der er mange ledige

Annonce
Erhverv For abonnenter

Kro må afvise gæster og lukke tre af ugens dage: Kokke og tjenere er ikke vendt tilbage efter genåbningen

Annonce
Erhverv

Vindmølle-vokseværk i Munkebo: Lorc er gået fra nul til 25 megawatt på syv år - og er klar til at bygge endnu større

Annonce
Forsiden netop nu
Sydjylland For abonnenter

Eventyret på Industrisvinget: Fra lys idé til succesfuld forretning

Sydjylland For abonnenter

Brødre har ramt en guldåre i roboteventyr: Markrobot giver kæmpe vækst hos sydjysk virksomhed

Erhverv

Aarhus-firma hyrer flere medarbejdere: Computerspil sælger for 365 millioner før det er udgivet

Erhverv For abonnenter

285 mand var sendt hjem, alligevel satte fynsk fabrik rekord i overskud

Erhverv

Sunde kunder hjælper Danske Bank til større milliardoverskud

Erhverv

Ulovligt parkerede campingvogne sætter lastbiler i dilemma på rastepladser: Enten skal de parkere ulovligt eller bryde regler om køre- og hviletid

Annonce