Annonce
Erhverv

Fødevareplatform går efter millioninvestering: Vil være Europas førende indenfor sin niche

Casper Kraken fra Fooducer har tidligere arbejdet som efterretningsspecialist i det danske forsvar. Nu bruger han sine it-evner til at opbygge en handelsplatform til små og mellemstore fødevareproducenter indenfor det grønne område, og ambitionen er at blive Europas førende indenfor nichen. Foto: Trine Grauholm
Interessen for nye typer fødevarer inden for det økologiske, bæredygtige og veganske segment er stigende, og forbrugerne er nysgerrige efter nye smagsoplevelser. Det forsøger den digitale handelsplatform Fooducer at udnytte. Målet er at blive Europas førende fødevareplatform indenfor grønne fødevarer i løbet af 2022.
Annonce

NYBORG: Følelsen af at være med til at lukke et vigtigt kapitel i både Danmarks og forsvarets historie sad i Casper Kraken, da han for sidste gang kørte ind i Camp Bastion i Helmand-provinsen i 2014 som en del af det sidste danske hold i Afghanistan.

Ikke flere patruljer. Ikke flere ildkampe. Ikke flere opgør med Taliban, der ville slås, hver gang de danske soldater bevægede sig ud på patrulje for at vise, at det var Taliban, der smed de udenlandske tropper på porten.

Et halvt år i orkanens øje var slut for den fynske efterretningsspecialist, der undervejs havde fundet ud af, at han befandt sig godt med at have noget på spil. I det her tilfælde det dyrebareste af alt.

Liv.

Nu sidder han på et neutralt kontor på Lindholm Business Center i Nyborg med to ryddelige skriveborde, et par computerskærme og en ny mission foran sig.

- Jeg har fundet ud af, at det er vigtigt for mig at gøre en forskel, og at det er vigtigere, end jeg tidligere har troet. Jeg befinder mig godt i orkanens øje. Det, man har gang i, må gerne have betydning, og det kunne næsten ikke blive mere vigtigt end at skulle opsnappe, hvad der sker hos fjenden. Og helst 10 minutter, før det sker, så man kan nå at reagere. Det ansvar trivedes jeg godt med, siger han.

Som it-specialist og trænet i at overvåge fjendens kommunikation var det naturligt for Casper Kraken at udnytte sine digitale evner, da han ikke bare vendte den danske mission i Afghanistan men også hele forsvaret ryggen.

Annonce

Førende i Europa

Siden 2016 har han derfor drevet it- og marketingsbureau med forskelligt fokus, indtil han sammen med sin kompagnon i foråret kom i kontakt med de hidtidige ejere af handelsplatformen Fooducer, der er en B2B-platform til fødevarebranchen.

En platform, han sammen med Rasmus Rydahl nu har overtaget den daglige drift af, og i løbet af de seneste måneder også har skiftet strategi for.

- I løbet af foråret fandt vi ud af, at det er de mindre og mellemstore fødevareproducenter af økologiske, bæredygtige og veganske fødevarer, der har det største behov og den største lyst til at bruge en platform som vores. Det er de små nicheproducenter, som måske har fået godt gang i deres hjemmemarked, men også gerne vil ud over landegrænserne. De har måske ikke nået at bygge nogen stor organisation eller et salgsapparat op og har ikke det store setup i forhold til distributionskanaler. Der kan vi forhåbentlig lægge os ind og hjælpe med fødevarehandel på tværs af grænser, siger Casper Kraken.

I platformen er også indbygget en række softwarefunktioner, som fødevareproducenterne kan drage nytte af gennem en abonnementsaftale, og indtil videre er Casper Kraken meget optimistisk.

- Målet er at blive den førende fødevareplatform i Europa inden for grønne fødevarer. I slutningen af 2022 skulle vi gerne have den brede masse af alle dem, der arbejder med fødevarer inden for den her niche af produkter, siger han.

Annonce

Satser på grøn niche

Indtil videre har Fooducer fået tilknyttet omkring 20 europæiske producenter, og selv om de nye ejere overtog virksomheden stort set samtidig med coronakrisens indtog, har det vist sig ikke at være nogen ulempe.


Det, at vi arbejder med tech og it, betyder, at virksomheden har en stærk skaleringsplatform fra start. Vi kan skrue meget op uden at bruge en masse ressourcer, for det er nemt at stille en ekstra server op. Spørgsmålet er, om vi kan få samme tempo i forretningsdelen. Der er det en kæmpe fordel, at markedet er i vækst.

Casper Kraken, Fooducer


Tværtimod har det digitale tigerspring og rejserestriktionerne gjort det både nemmere og billigere at komme i kontakt med producenterne og også indlede en dialog gennem videomøder i stedet for at skulle ud og lave opsøgende arbejde på messer over det meste af kontinentet.

- Tidligere ville det have været utænkeligt, men i dag er et videomøde det første, man gør, og det er ikke engang et "must do" at skulle mødes, for det fungerer godt. Nogle gange må man selvfølgelig holde et ekstra Zoom-møde eller overkommunikere ting for at være sikker på, at vi forstår hinanden uden at kunne se hinanden fysisk, men det har alle lært. Det ville have været langt dyrere, hvis vi skulle have flyttet os ud over grænserne for at lave opsøgende salgsarbejde, understreger Casper Kraken.

Bortset fra den interesse, der naturligt smitter, når ens kæreste er kok, vidste han intet om grønne fødevarer, før han kastede sig over branchen.

- Jeg anede ingenting om den supply chain, der ligger bagved, så det var bare "dive in", men det ligger også godt til mig som person. Jeg elsker at lære nye ting, og det er super spændende at dykke ned i et felt, hvor det vrimler med passionerede mennesker, der virkelig går op i deres produkter. Ikke kun for at tjene nogle kroner og ører, men fordi de gerne vil hjælpe mennesker med nogle bedre arbejdsforhold, lave nogle sundere produkter eller nogle produkter, der er bedre for vores miljø. Det har været meget inspirerende at arbejde med, siger Casper Kraken, som derfor ikke savner den adrenalin, det giver at skulle infiltrere fjendens kommunikation i en kampzone.

I arbejdet med at bygge en virksomhed op fra bunden handler det også om at kunne se ud i fremtiden og spotte det, der kommer til at ske. Helst før det sker, så man kan være klar til at ride med på bølgen. Og det er netop, hvad Fooducer gerne vil i forhold til at skaffe de mindre producenter adgang til specialforretninger, restauranter, hoteller og foodservicesegmentet.

- Vi ved, at forbrugerne efterspørger den her niche af fødevarer. De er nysgerrige efter at smage nye produkter, men de mangler et bredere udvalg. Det er unikt, at efterspørgslen er høj, men der ikke er så mange om at levere produkterne. Derfor har vi forberedt os godt på at komme ind hos hoteller og restauranter, når samfundet bliver åbnet op igen, fortæller Casper Kraken.

Annonce

Søger millioninvestering

Med et it-platform og et marked, der helt fra begyndelse er tænkt europæisk, er det oplagt at gå efter at skalere virksomheden relativt hurtigt, og det er også den vej, Fooducer går.

Virksomheden har netop afsluttet det fem måneder lange acceleratorforløb Beyond Beta, som har været med til at skære konceptet til og give folkene bag en forståelse for, hvad der skal til for både at hente ekstern kapital ind og skalere virksomheden.

- Det, at vi arbejder med tech og it, betyder, at virksomheden har en stærk skaleringsplatform fra start. Vi kan skrue meget op uden at bruge en masse ressourcer, for det er nemt at stille en ekstra server op.

- Spørgsmålet er, om vi kan få samme tempo i forretningsdelen. Der er det en kæmpe fordel, at markedet er i vækst.

- Det generelle fødevaremarked vækster måske med en-to procent om året, mens veganske produkter forventes at vækste med 10-15 procent i gennemsnit over de næste 25 år. Kan man lægge sig i slipstrømmen og tage med på den tur, kan det vokse hurtigt, forudser Casper Kraken.

Udfordringen bliver at kunne få økonomi til at ansætte flere medarbejdere på salgssiden og gå fra de nuværende to fuldtidsmedarbejdere og to praktikanter til syv medarbejdere i løbet af 2022.

- Vi har været så heldige at overtage et godt grundprodukt fra de tidligere ejere, så vi ikke starter helt fra nul, og så har vi fået omkring 400.000 kroner fra Innovationsfonden. I forlængelse af det går vi nu efter at rejse yderligere en million kroner i investeringskapital i en eller anden form, og så har vi fået Vækstfonden med til at geare den investering, og vi har lagt en plan for, hvordan vi når vores mål om at have godt fat i Europa i slutningen af 2022. Til den tid skulle vi gerne have koblet 200-300 producenter på platformen, siger Casper Kraken.

Annonce

Rammer tidens trends

Hans helt store drøm med projektet er at lave en europæisk pendant til Amazon eller kinesiske Alibaba indenfor nichen.

- Jeg ved godt, at jeg hverken er den første, der har tænkt eller prøvet det, og at det ikke er lykkedes endnu, men jeg tror, der er nogle omstændigheder i tiden - timing og trends - som giver os nogle præmisser, men ikke har haft tidligere. Det skal vi glæde os over og få det optimale ud af, siger han.

I modsætning til sin tid i forsvaret, hvor han sjældent så fjenden direkte i øjnene, nyder han nu at kunne snakke frit og åbent med både potentielle kunder og konkurrenter og på den måde suge informationer til sig, som han bruger i virksomhedens strategi.

- I krig plejer man at sige, at man har en plan, indtil man ser fjenden i øjnene for første gang. Så er man nødt til at have en ramme at arbejde indenfor. Sådan er det også, når man bygger en virksomhed op. Vi har en plan, vi har tænkt over forskellige scenarier og planlægger også, hvad vi kan gøre, hvis planen ikke holder, men man er nødt til at planlægge efter det, man gerne vil have til at ske. Så kan vi reagere i forhold til det, siger han.

Om Fooducer

  • Fooducer er en  digital handelsplatform til små og mellemstore fødevareproducenter af økologiske, bæredygtige og veganske fødevarer. Platformen tilbyder også forskellige softwareløsninger til producenterne.
  • Virksomheden drives i dag af Casper Kraken og Rasmus Rydahl, og målet er at blive den førende fødevareplatform i Europa inden for grønne fødevarer.
  • Virksomheden har derfor været igennem acceleratorforløbet Beyond Beta og er på jagt efter kapital til at kunne skalere virksomheden, så den i løbet af 2022 hæver antallet af fødevareproducenter på platformen fra de nuværende cirka 20 til et sted mellem 200 og 300.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce