Annonce
Vestjylland

Få pladser tilbage: Industriens Fond tilbyder 130 virksomheder gratis eksperthjælp til at udvikle servicekoncepter

Danhydra, som fremstiller værktøj til installation og service af vindmøller, er en af cirka 100 virksomheder, som har fået hjælp til at forbedre sit servicekoncept. Foto: Thomas Maxe
Transformation fra fremstillings- til servicevirksomhed kan styrke både omsætning, fortjeneste og kundetilfredshed.

DANMARK: ”Jamen, vi kan jo ikke leve af at klippe hinanden, vel?”

Sådan gik mange rundt og vrissede, da den første snak om transformationen fra industri- til servicesamfundet begyndte. Næh, fabrikken fremstiller varer, og handelsmanden sælger dem. Og så må det være op til frisører, banker og ingeniører at yde service, mens enhver passer sit. Men så enkel er verden bare ikke længere.

Et stigende antal industrivirksomheder har forstået at udvikle velfungerende servicekoncepter - ydelser, som bliver lagt oven på kerneproduktet. Og for nogle af virksomhederne kan service komme til at udgøre pænt over en tredjedel af omsætningen, typisk med den bonus, at kunderne bliver mere loyale og tilfredse.

Annonce

”Servitization” - det ekstra lag af serviceydelser oven på kerneproduktet - er da også et brandvarmt emne, konstaterer innovationskonsulent i Force Technology Henrik Blach, der samtidig er projektleder for Servitize.dk.

- Mange har været vant til at sælge produkterne som ”hit and run” - eller skulle vi kalde det ”sale and run” - hvor man sælger sin vare, og så kan kunden jo bare ringe, hvis der skulle være noget galt med produktet. Men der ligger mange muligheder i at arbejde med tættere og længerevarende relationer, hvor service følger med produktet: Du kan for eksempel levere reservedele og reparationskit eller tilbyde uddannelse til dem, der selv vedligeholder, eller du kan levere forbrugsvarer, så som poser og filtre, fortæller Henrik Blach.

Servitize.dk

Servitize.dk er et fire-årigt projekt, som siden 2019 har hjulpet fremstillingsvirksomheder med transformationen til at blive servicevirksomhed.

Projektet er finansieret af Industriens Fond og forener kræfterne fra erfarne praktikere og eksperter fra Force Technology, Teknologisk Institut, Alexandra Instituttet, CBS (handelshøjskolen i København) og Aarhus Universitets afdeling for Teknologi og Forretningsudvikling (tidligere kendt som ”handels- og ingeniørhøjskolen” i Herning).

Målgruppen for projektet er fremstillingsvirksomheder med 10-250 ansatte, som enten gerne vil i gang med eller ønsker at videreudvikle servicekoncepter.

Det er gratis at få hjælp fra ekspertgruppen. Det kræver blot en indledende dialog og en kortfattet ansøgning at komme i gang.

På hjemmesiden www.servitize.dk finder man blandt andet fire nye podcast med inspiration til udvikling af serviceforretningen.

Servitize.dk er et fire-årigt projekt finansieret af Industriens Fond. Et dream-team af eksperter i teknologi og forretningsudvikling fra både konsulentvirksomheder og de højere læreanstalter står klar til at rådgive fremstillingsvirksomheder at udvikle nye eller forbedre eksisterende servicekoncepter. Og så er det endda helt gratis at få hjælp.

Henrik Blach, innovationskonsulent hos Force Technology og projektleder for Servitize.dk. Pressefoto

Lidt over 100 virksomheder har allerede påbegyndt eller afsluttet et udviklingsprojekt hos Servitize.dk. Her foregår den største transformation ofte mellem ørerne på virksomhedens ledelse. Man skal nemlig tænke grundigt over, hvordan man kan bryde fri af produktleverandør-rollen og skabe merværdi hos sine kunder.

- Et godt eksempel er en fabrik, der leverer udbeningsmaskiner til fiskeindustrien: Hvis maskinen er indstillet og vedligeholdt korrekt, er det under én procent af den kostbare laks, der går til spilde, når benene bliver skåret fra. Men leverandøren opdagede, at maskinen ikke var indstillet korrekt, og knivene trængte også til service, så spildet var steget til tre procent. Det lyder ikke af meget, men det gav fiskefabrikken et tab på 15.000 kroner - om dagen! Og så bliver det jo synligt, hvorfor man får merværdi af en serviceaftale, fortæller Henrik Blach.

Service sparer penge og ressourcer

Service handler i stigende grad også om bæredygtighed.

- Hvis du for eksempel udvikler et koncept, hvor du fjern-monitorerer, om de maskiner, du har leveret, trænger til service, kan du hjælpe kunden med at vedligeholde udstyret, før der sker driftstop; du kan reducere deres energiforbrug ved en bedre trimning, og du reducerer spild, når kunden bruger maskinen. Og med god vedligeholdelse holder maskinen meget længere, hvilket jo i høj grad også er bæredygtigt, forklarer Henrik Blach.

Nogle virksomheder går hele vejen og stiller produkter til rådighed for kunderne på helt nye vilkår.

- Ryan Air har en aftale med leverandøren af flymotorer om ”power by the hour”, hvor de simpelthen betaler for det antal timer, som motoren kører. Herhjemme er der eksempler på gartnerier, som i stedet for at investere i pakkeanlæg får et færdigt anlæg stillet til rådighed og så betaler et fast beløb pr. indpakning. Det sparer investeringer og gør det nemt at beregne kostpriser, fortæller Henrik Blach.

Annonce

Svært at sætte pris på

Men nu er servicekoncepter jo ikke bare guld og grønne skove. Det kræver meget af virksomhedens organisation at håndtere det tættere forhold til kunderne. Og det kan blive dyrt, hvis man for eksempel sætter prisen for lavt og ender med at skulle køre land og rige rundt for at servicere sine produkter.


Det er meget vigtigt, at man har fuldstændig styr på de forventede omkostninger i hele produktets levetid. Ellers kan man ikke beregne værdien af serviceaftaler.

Henrik Blach, projektleder for Servitize.dk


- Det er meget vigtigt, at man har fuldstændig styr på de forventede omkostninger i hele produktets levetid. Ellers kan man ikke beregne værdien af serviceaftaler. Og så kan det blive dyrt, hvis det er et produkt, som holder i mange år, og som måske oven i købet får længere levetid, når man sætter ind med et servicekoncept, forklarer Henrik Blach.

Grundlæggende er der tre forhold, virksomheden skal have styr på, inden man lancerer et servicekoncept: Kendskab til totale omkostninger i produktets levetid, kendskab til teknologi samt evne og vilje til at tilpasse organisationen til den nye måde at arbejde på.

Servitize.dk kan hjælpe på både det forretningsmæssige og det teknologiske plan, herunder rådgive om udvikling af digitale løsninger til eksempelvis overvågning og styring af produkter.

Der er i skrivende stund 27 ledige pladser til nye projekter, forbeholdt fremstillingsvirksomheder med mellem ti og 250 ansatte. Projektet løber frem til sommeren 2022, så man skal ikke tøve for længe, hvis man vil gratis eksperthjælp. Se kontaktinfo på www.servitize.dk.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Forfatter Peter Borbergs har været fascineret af Piet Hein siden 1990'erne: Må knibe sig selv i armen over kildematerialet til stor biografi

Annonce