Annonce
Erhverv

Få byggefirmaer bruger erhvervshusene: Muffbyg fik et skub i den rigtige retning

Siden 2003 har Muffbyg i Esbjerg udviklet sig til en virksomhed med 100 ansatte og millionstore byggeprojekter. Pressefoto
Efter samarbejde med regionalt erhvervshus fik entreprenøren Muffbyg ny identitet, hjælp med en ny strategi samt succesrig intern og ekstern branding. DI-analyse viser samtidig, at kun få bygge- og anlægsvirksomheder benytter erhvervshusene.

ESBJERG/ÅRSLEV: Muffbyg med hovedsæde i Esbjerg og en ny afdeling i Årslev på Fyn er vokset i raketfart med massiv øget omsætning og mange nye ansættelser efter en omfattende proces med ny strategi og opbygning af et nyt brand.

Den succesrige udvikling blev skudt i gang med et samarbejde med det regionale erhvervshus om en ny hjemmeside. Et samarbejde, der generelt halter i den danske byggebranche.

- For mig har det været en positiv oplevelse at være med hele vejen, og det har været lærerigt at se alt det, jeg kendte som teori, blive udfoldet i praksis. Det har været supergodt at gøre det på den rigtige måde, helt ned i detaljen og med brug af alle teorier. Folkene fra Erhvervshus Sydjylland har forstået at bakke os op hele vejen, beretter Maria Kunø Hjerrild, der er regnskabs- og HR-chef i entreprenørvirksomheden.

Det var Muffbyg selv, der kontaktede det regionale erhvervshus for at få hjælp til en ny hjemmeside. Et setup, der via et detaljeret og yderst omfattende samarbejde førte til en ny strategi, en målrettet brandingproces og i sidste ende til et væld af nye ordrer.

- Ja, vi gik firkantet sagt fra at producere simple ordrer til privatkunder for nogle få tusinde kroner til at skrive under på ordrer med en omsætning på trecifrede millionbeløb. Det er en ren succeshistorie for os, ikke mindst den sublime branding af Muffbyg både internt og eksternt, pointerer Maria Kunø Hjerrild.

Hos Muffbyg begyndte den afgørende digitaliseringsproces med ønsket om en ny hjemmeside. Det affødte en stribe spørgsmål og indledte en gennemgribende ændring og fornyelse af virksomheden.

Annonce

Fra én til 100 ansatte

Muffbyg er i dag meget langt fra det tømrerfirma, Jakob Muff grundlagde, da han i 2003 byggede sit eget hus. Mange nye ansatte er kommet til, og virksomheden beskæftiger i dag 100 medarbejdere og står bag millionstore byggeprojekter.

- Vi havde behov for at vide, hvem vi var, og hvordan vi skulle brande os, husker Maria Kunø Hjerrild.


Ligegyldigt om man er en lille eller en stor virksomhed, så tag endelig kontakt med dem. De kompetente folk vil være i stand til at se på jeres virksomhed med objektive briller, og derfor kan de meget bedre skære igennem og pege på nødvendige løsninger.

Maria Kunø Hjerrild, HR- og regnskabschef, Muffbyg


Erhvervshuset har blandt andet hjulpet Muffbyg med en metode til bedre overblik over alle de trin og kontaktpunkter, som kunderne går igennem. Kundernes oplevelser kortlægges fra start til slut, og kortlægningen integreres med en analyse af alle kunder.

- Samtidig lavede vi en workshop og byggede vores virkelighed i legoklodser, identificerede vores styrker og forestillede os, hvordan vi så virksomheden i fremtiden. Det ændrede vores syn på os selv, og nu ved vi, hvordan vi gerne vil udvikle os, fortæller Maria Kunø Hjerrild.

Annonce

Ønske om bedre kontakt

Alle er enige om, at der er et stort potentiale i en tættere kontakt mellem erhvervshusene og byggeriet. Der er imidlertid store brancheforskelle i virksomhedernes brug af erhvervshusene, viser Dansk Industris kortlægning.

Særligt inden for bygge- og anlægsbranchen søger ganske få virksomheder råd og sparring hos erhvervshusene. Erhvervshusene tilbyder specialiseret vejledning til alle virksomheder i hele landet og på alle stadier i virksomhedernes livscyklus, men kun få bygge- og anlægsvirksomheder har kontakt til erhvervshusene.

DI-analyse

  • DI gennemførte fra primo august til medio september 2020 en landsdækkende analyse blandt 7103 virksomheder i alle dele af Danmark.
  • DI’s medlemmer udgjorde 47 procent af besvarelserne. De øvrige 53 procent er indsamlet blandt ikke-medlemmer inden for produktion, byggeri, transport, fødevarer, handel, rådgivning og service.
  • Undersøgelsen dækker over svar fra virksomheder i 95 kommuner (ekskl. Fanø, Læsø og Samsø).

Andel af virksomheder, der har været i kontakt med erhvervshusene fordelt på brancher:

  • Bygge og anlæg 14,64 procent
  • Handel og transport 17,43 procent
  • Erhvervsservice 22,92 procent
  • Information og kommunikation 30,41 procent
  • Industri, råstofindvinding og forsyningsvirksomhed 32,98 procent
  • Gennemsnit alle brancher: 23,19 procent

Andel af virksomheder, der har været i kontakt med erhvervshusene fordelt på byggevirksomheder og geografi:

  • Erhvervshus Sydjylland 6,98 procent
  • Erhvervshus Hovedstaden 7,74 procent
  • Erhvervshus Nordjylland 18,06 procent
  • Erhvervshus Midtjylland 18,39 procent
  • Erhvervshus Fyn 19,57 procent
  • Erhvervshus Sjælland 20,19 procent

Blandt analysens branchegrupper har erhvervshusene bedst fat i virksomheder inden for industri, råstofvinding og forsyning, en bred vifte af industrivirksomheder inden for blandt andet fødevarer, fremstilling, tekstil, plast, metal, træ- og møbler. Derefter kommer virksomheder inden for information og kommunikation.

Blandt bygge- og anlægsvirksomheder har kun 15 procent samlet set været i kontakt med det regionale erhvervshus, mens det blot er syv proceent af bygge- og anlægsvirksomhederne været i kontakt med Erhvervshus Sydjylland. Cirka halvdelen af de adspurgte bygge- og anlægsvirksomheder i Sydjylland finder det ikke relevant at henvende sig til deres erhvervshus, lyder det.

- Det er naturligvis en stor udfordring, men det ændrer ikke ved, at alle erhvervshusene skal øve sig på at favne alle typer virksomheder i deres område uanset branche og størrelse. Vi ved, at mange virksomheder i byggebranchen har usædvanligt travlt for tiden, og det er formentlig en væsentlig årsag til den manglende kontakt, forklarer Jes Lerche Ratzer, der er fagleder for regional erhvervsfremme hos Dansk Industri, og fortsætter:

- Bygge- og anlægsbranchen er i øvrigt en ny målgruppe for de regionale erhvervshuse, og der er ikke tradition for en tæt kontakt.

Om Muffbyg A/S

  • Omsætning 2020: Ikke oplyst
  • Resultat 2019: 5,0 mio. kroner før skat
  • Antal ansatte: 100

Bygge- og anlægsbranchen udgør over 10 procent af det samlede antal virksomheder i Danmark og bidrager med godt syv procent af landets samlede produktionsværdi. Samtidig står branchen over for store grundlæggende forandringer med øget digitalisering, teknologisk udvikling, grøn omstilling og hård international konkurrence.

Der kan også være brug for professionalisering af virksomhedernes ledelse og strategi. Det kræver, at særligt SMV’er inden for bygge- og anlægsbranchen prioriterer at investere i ny teknologi, digitalisering og kompetencer.

Annonce

Et godt råd

Mange virksomheder er allerede i gang med at omstille deres virksomhed, men ofte kan råd og sparring fra en tredjepart være godt givet ud.

Her kan erhvervshusene spille en afgørende rolle, præcis som i eksemplet med Muffbyg.

- Vi havde behov for at vide, hvem vi var, og hvordan vi skulle brande os, fortæller Maria Kunø Hjerrild, regnskabs- og HR-chef i Muffbyg i Esbjerg. Pressefoto

Maria Kunø Hjerrild har da også et godt råd til virksomheder, der måske tøver med at kontakte deres regionale erhvervshus.

- Ligegyldigt om man er en lille eller en stor virksomhed, så tag endelig kontakt med dem. De kompetente folk vil være i stand til at se på jeres virksomhed med objektive briller, og derfor kan de meget bedre skære igennem og pege på nødvendige løsninger, pointerer Maria Kunø Hjerrild.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce