Annonce
Sydjylland

Esbjerg skal være en bedre uddannelsesby

Henrik Uhd Christensen, formand for Education Esbjerg, ved byens vartegn Mennesket ved Havet af Svend Wiig-Hansen. Han ønsker sig et andet monument, som ligger på en unik lokation i Esbjerg, for eksempel på Esbjerg strand: Et moderne uddannelseshus med tekniske uddannelser af høj kvalitet, innovation og opstartsvirksomheder bygget op omkring byens kernekompetencer. Foto: Annett Bruhn
Nyt samarbejde mellem erhvervsliv, Business Esbjerg og kommunen skal tiltrække flere studerende og uddannelser.

ESBJERG: Først fiskerby, så oliecentrum, nu energimetropol med hovedfokus på vindmøller.

Esbjergs erhvervsliv har været igennem en rivende udvikling, men landets femtestørste by mister vækst, fordi den ikke som de fire større byer har formået at tiltrække nye uddannelser, og mange unge flytter fra kommunen for at uddanne sig i andre byer. Det skal der nu gøres noget ved.

Education Esbjerg skal gøre Esbjerg til en attraktiv uddannelsesby. Erhvervslivet, Business Esbjerg og Esbjerg Kommune har foreløbig samlet 16 millioner kroner ind til blandt andet at finansiere et sekretariat med tre medarbejdere.

- Kommunen og Claus Sørensens Fond har hver bidraget med fem millioner kroner, Viking Life-Saving Equipment og Blue Water Shipping har givet hver en million kroner, en række fonde har bidraget med særligt henblik på at hjælpe unge, og så er der en række virksomheder, der har givet mindre beløb. Det er vigtigt, at mange giver bidrag og bakker op om den her problemstilling, siger Henrik Uhd Christensen, administrerende direktør i Viking Life-Saving Equipment A/S og formand for Education Esbjerg.

Annonce

Education Esbjerg

Den nydannede enhed Education Esbjerg skal styrke Esbjerg som uddannelses- og studieby på alle områder.

Enheden er organiseret med et selvstændigt sekretariat bestående af en leder, projektledere og assistenter/studentermedhjælpere samt støttefunktioner fra Esbjerg Kommune og Region Syddanmark.

Sekretariatet har reference til en bestyrelse med deltagelse af førende erhvervsfolk, politikere og Business Esbjerg.

Driftsomkostningerne er i årene 2020-2022 anslået til minimum 10 millioner kroner. Dertil skal lægges udgifter til konkrete projekter.

De fem strategiske indsatsområder:

Opbakning: Identificere stakeholders – politikere, Institutioner, fonde – lokalt og nationalt
Bearbejdning – systematisk kontakt med vigtigste stakeholdere
Partnerskaber – partnerskaber til finansiering og etablering

Kvalitet: Udbud – relevante uddannelser med kvalitetsundervisere
Kant – etablering af spydspidsuddannelser samt generelt kvalitetsløft
Forskning – undervisning med attraktive professorer samt innovationsfokus

Uddannelsesmiljø: Erhvervsrettet samarbejde – Garanteret studiearbejde og praktik
Balanceret studieliv – attraktive studieboliger samt kultur- og fritidstilbud
Attraktive studierammer – kvalitative uddannelsesinstitutioner

Fyrtårne: Imageløft – Esbjerg og Esbjergs uddannelsesudbud
Unikke fordele – erhverv, boliger, kvalitet, internationalt
Spydspids – prestige institution på Esbjerg strand

Unge: Information – oplysning om muligheder til studerende
Interaktion – løbende interaktion med uddannelsesinstitutioner
Hvervning – skabe præference for byens uddannelser, matchmaking

Fem strategiske områder

- Vi er som andre udfordret i manglen på arbejdskraft, men udfordringen er lidt forstærket i Esbjerg med de tekniske uddannelser, i særdeleshed ingeniørerne, fordi vi inden for det maritime og i offshore vindindustrien arbejder meget med teknologi. Vi kunne godt tænke os et større felt i en lokal base, så vi ikke altid skal hente udefra med alle de problemer, det fører med sig med bosætning og kørsel. Virksomhederne har også behov folk til administration, salg og økonomi, og derfor har vi brug for en jurauddannelse lige som de andre større byer, lyder nogle af ønskerne fra Henrik Uhd Christensen.

I har udvalgt fem strategiske indsatsområder: Opbakning, kvalitet, uddannelsesmiljø, fyrtårn og unge. Er der en prioriteret rækkefølge?

- Det er en hybrid og mulighedernes kunst. Nu skal vi først og fremmest ud og bruge al vores krudt på at få flere til at tage en kvalitetsuddannelse her i Esbjerg. De væsentligste sten skal ryddes af vejen, inden vi bygger et monument, for vi skal have noget, der stikker ud.

- Det kunne være et monument, som ligger på en unik lokation i Esbjerg, for eksempel på Esbjerg strand. Det kunne være de fysiske rammer. Men indholdet i det moderne hus er det allervigtigste – med tekniske uddannelser af høj kvalitet, innovation og opstartsvirksomheder bygget op omkring byens kernekompetencer, forklarer Henrik Uhd Christensen.

Stakeholders og ungeråd

- Vi er allerede godt i gang på de fire andre områder og har ansat Erling Petersson, tidligere rektor på Esbjerg Gymnasium. Han fik skabt så fantastiske rammer omkring gymnasiet, at eleverne stod i kø for at få lov til at gå der, og vi vil også gerne have, at flere står i kø til vores uddannelser, fortæller Henrik Uhd Christensen og fortsætter:

- Erling Petersson er i gang med at sondere med stakeholders og har oprettet et ungeråd, så vi kan forstå de unge bedst muligt. Vi er i også i dialog med uddannelsesinstitutioner, hvor der er et krydsfelt, vi kan bygge videre på. Vi skal differentiere os positivt. Vi kan aldrig slå Aarhus på kerneydelser, men vi har en anden radius mellem arbejdsplads og studerende, og det vægtes højt, at man kan få arrangeret et samarbejde mellem virksomhed og uddannelse.

Esbjerg skal gøres til en attraktiv uddannelsesby. Hvad er det, man har forsømt at gøre, før Education Esbjerg blev dannet?

- Vi har gjort det samme, som man har gjort andre steder i Danmark. Men vi er lidt bagud på point fra starten der, hvor vi bor, så vi skal gøre noget mere, det er nok det, vi har forsømt. Der skal mere til, noget kant på forskellige områder, der gør, at vi får ekstra tiltrækningskraft. Der er masser af samarbejdsmuligheder blandt andet om praktikophold, så her skal vi gerne helt tilbage til folkeskolen. Og blandt kommunens 8000 medarbejdere er der mange, der er knyttet til videreudvikling af uddannelse. Her kan kommunen gøre mere og putte flere ressourcer ind, slutter formanden for Education Esbjerg.

- Vi er som andre udfordret i manglen på arbejdskraft, men udfordringen er lidt forstærket i Esbjerg med de tekniske uddannelser, i særdeleshed ingeniørerne, fordi vi inden for det maritime og i offshore vindindustrien arbejder meget med teknologi. Vi kunne godt tænke os et større felt i en lokal base, så vi ikke altid skal hente udefra med alle de problemer, der fører med sig med bosætning og kørsel, siger Henrik Udh Christensen.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce