Annonce
Erhverv

Erhvervsredaktøren: Ups, der ligger tusindvis af ufoer i havet

- Beklager, dine varer fra Kina er på vej ned på havbunden. Den besked ønsker man ikke at få, men rederierne taber hvert år tusindvis af containere. Her har den hollandske kystvagt fotograferet tre containere, der røg af skibet MSC Zoe i 2019. Foto: Reuters/Ritzau Scanpix

Man kan lave små, dumme fejl, som ingen rigtigt opdager, på jobbet, og så kan man lave kæmpestore fejl, som er synlige for enhver.

I den sidste kategori finder vi de tusindvis af skibscontainere, der hvert år tabes fra containerskibe ude på verdenshavene, ofte på grund af menneskelige fejl.

Ja, det lyder utroligt, men i øjeblikket slås der faktisk rekorder i at miste containere direkte ud i bølgerne.

Annonce

Nyhedsbureauet Bloomberg opgjorde for nylig, at vi øjeblikket ser det største antal tabte containere i syv år. I 2020 var det flere end 3000 containere, der endte i vandoverfladen eller sank ned på havbunden. I 2021 er der foreløbigt tabt pænt over 1000 containere.

Det siger sig selv, at de mange containere belaster havmiljøet, men de skaber også hovedpine hos de virksomheder, der aldrig modtager deres bildæk,  smartphones eller frosne rejer, fordi godset er spærret inde i en 40-fods container på havbunden.

Eller driver i land, hvor heldige Pippi Tingfinder-typer så kan samle det op på stranden. Det så man i Holland i 2019, hvor indholdet fra 345 tabte containere fra skibet MSC Zoe pludselig dukkede op på stranden.

- Først syntes vi, at det var sjovt. Jeg fandt et par sandaler, jeg kunne passe, og dem beholdt jeg. Men så gik det op for os, at det faktisk var en katastrofe, sagde turisten Beau Oldenburg til CNN, da hun så, at stranden var fyldt med alt fra bildele og Ikea-møbler til endnu flere sko.


Coranatravlheden har sikret milliardindtægter til danske A.P. Møller-Mærsk, men der er altså også røget nogle containere i svinget. Mærsk Essen tabte i januar 750 containere i Stillehavet, og i februar røg 260 containere af søsterskibet Mærsk Eindhoven.


Skibscontaineren er ellers udråbt til et af det 20. århundredes store vidundere. Den standardiserede transportform gør det effektivt at sende vidt forskellige varer på kryds og tværs af jordkloden.

Samtidig bliver skibene større og større og rummer efterhånden op til 24.000 containere, og her går det altså somme tider galt. Når containerne er stablet i fem-seks etager, skal man virkelig tænke sig om - ligesom når man pakker feriebagagen i sin bil: det tungeste i bunden, det letteste i toppen.

Eksperter taler om, at skibene er for fyldte, og at søfolkene - for at holde sejlplanen - ignorerer stormvarsler. Fragtfirmaerne sjusker med at fortælle om vægten af containerne, så rederierne ikke har en chance for at laste skibene forsvarligt. Og så sker det også, at man ikke får tjekket, om containerne er låst godt fast.

Rederierne undskylder sig normalt med, at skibene endte i hårdt vejr, og at det fik lasten til at løsne sig. På søfartsskolerne er det fast pensum at lære om de såkaldte parametriske rulninger, der er en djævelsk sammenblanding af bølger på kryds og tværs af skibet, som især er giftige for de højtlæssede containerskibe.

Under coronapandemien har såvel Nordamerika som Europa holdt forbrugsfest og hentet masser af varer hjem fra Fjernøsten, og det har fyldt containerskibene til randen - og kan forklare de usædvanligt mange tab.

Coranatravlheden har også sikret milliardindtægter til danske A.P. Møller-Mærsk, men der er altså også røget nogle containere i svinget. Skibet Mærsk Essen tabte i januar 750 containere i Stillehavet, og i februar røg 260 containere af søsterskibet Mærsk Eindhoven.

Værst ramt var det japanske skib One Apus, der i december mistede over 1800 containere under en storm på vej fra Kina til Californien.

I Frankrig er lystsejlere skræmte ved tanken om at ramme en herreløs skibscontainer i Biscayen. Franskmændene benævner den slags ufoer, uidentificerede flydende objekter, og selv om der er minimal risiko for at ramme en container, der som et isbjerg knap anes i horisonten, kan konsekvenserne være store for en lille båd.

Som altid er det sundt at have proportionerne på plads. Hvert år transporteres 226 millioner containere rundt i verden, og for det meste går det godt. Men skibsrederne slipper næppe af sted med at sige, at nogle tusinde tabte containere blot svarer til - en dråbe i havet.

Erhvervsredaktør Jens Bertelsen. Foto: Nils Svalebøg
Annonce
Annonce
Erhverv

Vindmølle-vokseværk i Munkebo: Lorc er gået fra nul til 25 megawatt på syv år - og er klar til at bygge endnu større

Annonce
Erhverv For abonnenter

Kro må afvise gæster og lukke tre af ugens dage: Kokke og tjenere er ikke vendt tilbage efter genåbningen

Annonce
Sydjylland For abonnenter

Eventyret på Industrisvinget: Fra lys idé til succesfuld forretning

Annonce
Forsiden netop nu
Sydjylland For abonnenter

Brødre har ramt en guldåre i roboteventyr: Markrobot giver kæmpe vækst hos sydjysk virksomhed

Erhverv

Aarhus-firma hyrer flere medarbejdere: Computerspil sælger for 365 millioner før det er udgivet

Erhverv For abonnenter

285 mand var sendt hjem, alligevel satte fynsk fabrik rekord i overskud

Erhverv For abonnenter

Dansk erhvervsliv mister sine enhjørninger til udlandet

Erhverv For abonnenter

Lastbilchaufføren Lasse er møgtræt af ulovligt parkerede campingvogne på motorvejs-rastepladser: Er blevet svinet til, når han har påpeget problemet

Erhverv

Sunde kunder hjælper Danske Bank til større milliardoverskud

Annonce