Annonce
ENERGI

Erfaren el-chef: - Nogle af de større byer vil få udfordringer med at levere strøm nok til el-biler

Per Strøm Kristensen, teknisk chef hos NOE Net. Foto: Anders Trærup
El-nettet i Vestjylland er godt rustet til mere elektrisk transport, men i nogle af de større danske byer er der behov for massive investeringer.

HOLSTEBRO: De politiske vinde blæser med samme kraft, som vindmøllerne snurrer rundt: Af hensyn til klimaet skal benzin- og dieselbilerne efterhånden gerne skiftes ud med el-biler. Men hvad sker der egentlig med el-nettet, hvis hver husstand på vejen pludselig skal have sin egen ladestander?

- Om vi er klar til el-bilerne? Ja! Jeg havde nær sagt: Jo større forbrug, jo bedre!

Teknisk direktør hos det nordvestjyske el-distributionsselskab NOE Net Per Strøm Kristensen er i dén grad parat til, at flere af selskabets knap 30.000 kunder får sig en el-bil. Men det er nok et særligt vestjysk fænomen.

Annonce

- Et el-net leverer ikke kun strøm fra et kraftværk og ud til forbrugerne. Vores el-net er de senere år blevet kraftigt udbygget, fordi vi transporterer rigtig meget strøm ”baglæns” i nettet fra vindmøller og solceller. Jeg ville blive glad, hvis mere af den strøm kunne bruges tættere på produktionskilden, for så skal jeg ikke bruge så stor en andel af kapaciteten på at transportere strøm rundt i hele nettet, forklarer han.

Så meget strøm får familien Jensen

  • En standard villa-installation kan trække op til 25 ampere, afhængig af stikledningens kvalitet, svarende til en total energimængde på cirka 22 Kilowatt.
  • I huse med fjernvarme vil en typisk familie have en gennemsnitlig døgnbelastning af stikledningen på 5-6 ampere, men med store udsving: Lige omkring aftensmaden kan spidsbelastningen nærme sig 16 Ampere. Er huset i stedet opvarmet med el-drevne varmepumper, kan el-nettets belastning være op til 11 ampere højere, og så er der ikke meget til rest, hvis man også vil oplade en el-bil.
  • Der findes indtil videre knap en håndfuld el-biler, som kan oplades med 22 Kilowatt-lynladere (blandt andet Tesla). Langt de fleste ladestandere har en maksimal energimængde på 11 Kilowatt, og typisk med en indstilling, så ladekraften falder automatisk, når husholdningen starter komfur, vaskemaskine og så videre.
  • Har man brug for ekstra ladekapacitet, kan man betale tilslutningsbidrag (engangsbeløb) og få lagt en ekstra stikledning ind til huset, hvis der vel at mærke er overskydende kapacitet i det lokale el-net. Ud over det ekstra forbrug skal der også betales et højere netbidrag (”abonnement”) for den ekstra ledning.
  • I visse områder i de større byer kan der være op til to års ventetid på at købe en ekstra stikledning, fordi gamle ledningsnet i nogle tæt bebyggede områder ikke kan følge med til moderne tiders højere el-forbrug.

Og spøjst nok, så har Vestjylland lige pludselig fordel af, at man kom relativt sent i gang med at modernisere el-nettet.

- Det er kun få år siden, at de sidste af vores luftledninger blev gravet ned i jorden. Dermed er en stor del af vores el-net rimelig nyt og bedre tilpasset det langt højere el-forbrug, som vi har i dag. Og vi står også lidt bedre i forhold til forventningen om, at el-forbruget vil blive fordoblet i 2050, blandt andet på grund af el-bilerne, fortæller Per Strøm Kristensen.

Forskel på land og by

En del af NOE Net-kunderne bor i landområder, og for dem er den elektriske fremtid også ganske lys.

Per Strøm Kristensen, teknisk chef hos NOE Net / Jysk Energi. Foto: Anders Trærup / Jysk Energi

- Landbrugene bliver større og større, så mange af husene på landet er nedlagte, mindre landbrugsejendomme, hvor man tidligere har haft en erhvervs-installation med høj kapacitet i el-forsyningen. Derfor er mange husstande i landområder allerede helt klar til en ladestander, også selv om en del af dem samtidig har byttet oliefyret med el-drevne varmepumper, siger den tekniske chef.

Der kan dog være enkelte villakvarterer, typisk opført før 1970, hvor der kan blive brug for at lægge nye kabler i jorden, hvis både Jensen, Nielsen og Pedersen på samme vej vil købe egen ladestander.

- Vi investerer og udbygger løbende, så NOE Net er sådan set godt kørende. Men jeg deltager jo også i mange faglige netværk, og jeg er mere bekymret for mine kolleger i nogle af de større byer, især i nogle af de østjyske byer og i hovedstadsområdet, hvor man bor tæt, og hvor de gamle kabler har ligget i jorden i mange, mange år. Der kan allerede nu være områder i større byer, hvor kunderne risikerer at få besked om, at de skal vente et par år, inden det lokale el-net er klar til, at de kan sætte en ladestander op derhjemme, fortæller Per Strøm Kristensen.

Annonce

Tænk mere kreativt

Det betyder dog ikke, at vi skal skrotte de grønne ambitioner, for der findes også kreative løsninger.

Det er jo ikke sikkert, at vi alle sammen får brug for at have hver vores laderstander hjemme i carporten.

Per Strøm Kristensen, teknisk chef hos NOE Net

- Det er jo ikke sikkert, at vi alle sammen får brug for at have hver vores laderstander hjemme i carporten. Nogle biler vil måske kunne oplades med ”superladere”, ligesom når vi i dag kører på en tankstation. Og mange andre vil med fordel kunne oplade bilen på arbejdspladsen, siger Per Strøm Kristensen og tilføjer, at NOE Net selv går foran med et eksempel, som forhåbentlig vil inspirere andre.

- Vi har jo en erhvervsinstallation med stor kapacitet, som vi mest bruger i dagtimerne, så vi har meddelt husstandene i naboområdet, at de er velkommen til at parkere bilen hos os i aften- og nattetimerne, så de kan benytte vores ladestandere. Det ville være helt oplagt at gøre mange andre steder også.

Annonce

Behov for kæmpeinvestering

Men vi kommer nok ikke udenom, at der skal investeres meget store beløb i fortsat udbygning af el-nettene i Danmark de kommende år. Det er desværre ikke helt uden udfordringer at finde pengene.

- El-distributionsselskaberne er underlagt statslig regulering af opkrævning, og dermed er det også et loft på, hvor meget vi må opkræve til fremtidige investeringer. Problemet er, at udregningen er baseret på historiske data, så i nogle af de større byer har man svært ved at indhente et efterslæb på investeringer, som ikke har fulgt med det stigende el-forbrug, forklarer Per Strøm Kristensen.

- Er det rimeligt, at kunder, som slet ikke har en bil, skal være med til at betale for udbygning af el-nettet, så alle andre kan få ladet deres el-biler?

- Tjah, det er jo i sidste ende et politisk spørgsmål, om man vil finansiere det på den ene eller anden måde. Men vi har en fælles samfundsinteresse i at bakke op om den grønne omstilling, og hele forsyningsområdet er jo en form for kollektiv, hvor vi deler udgifterne. Man skal dog huske på, at ejere af el-biler faktisk også betaler mere til el-selskaberne end familier uden bil, så de er jo i vidt omfang selv med til at finansiere investeringerne, siger Per Strøm Kristensen.

Ifølge brancheorganisationen Dansk Energi er der på europæisk plan behov for investeringer i størrelsesordenen 375-425 milliarder euro, hvis EU skal indfri sine ambitiøse klimaplaner. Herhjemme vurderes investeringsbehovet på landsplan også at skulle måles i milliarder kroner.

El-net nu og i fremtiden

  • NOE Net A/S forsyner knap 30.000 nordvestjyske privat- og erhvervskunder med strøm. Det er et netselskab, som står for infrastrukturen, mens forbrugerne køber strøm hos et el-handelsselskab.
  • NOE Net var forholdsvis sent ude med at grave luftledninger ned i jorden. Det giver en fordel i dag, fordi de nedgravede kabler er nyere og har god kapacitet. Ved nyudstykninger fremtidssikrer NOE Net sig ved at grave de allerstørste kabler ned, så der er plads til op mod en 10-dobling af det aktuelle forbrug.
  • I Vestjylland har netselskaberne været nødt til at investere massivt i udbygning af infrastrukturen de senere år på grund af den store produktion af vind- og solenergi, som skal transporteres "baglæns" i el-nettet. Det gør vestjyderne bedre rustet til en fremtid med flere el-biler. Lokalt er der også planer om at elektrificere den famøse VLTJ-jernbane på vestkysten med hjælp fra NOE Net.
  • Moderne el-net ligner til forveksling internettets opbygning: I stedet for at trække en lige ledning fra punkt til punkt, bliver netværket udbygget i forbundne ringe, lidt a la de olympiske ringe. Ringforbindelserne giver meget bedre forsyningssikkerhed (redundans) og ekstra kapacitet ved spidsbelastninger.


Annonce
Annonce
Vestjylland For abonnenter

Kronprinsen og fodboldstjernerne går i tøj fra Ringkøbing: Frederik og Casper sælger eksklusive jakker til de kendte

Annonce
Erhverv

Klumme: Familieoverdragelse af fast ejendom kan fremover ske efter en +/-20%-regel

Annonce
Erhverv

Klumme: Højt afkast til lav risiko - undervurderer du også din tidshorisont?

Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Juryen måtte skride til afstemning for at finde en vinder: Cane-Line er Fyns bedste til vækst

Erhverv

Midtjyske iværksættere har fundet en god opskrift: Solenergi giver sundere og bæredygtig madlavning i Afrika

Erhverv

Klumme: Ønskelisten til den danske investorkultur

INSPIRATIONSPRISEN

Torben Larsen viser vejen i kampen mod mangel på arbejdskraft: Derfor fortjener han Inspirationsprisen

Østjylland

Ny bog guider: Sådan undgår du, at din klimatale bliver tom snak

INSPIRATIONSPRISEN

Jesper Refning modtager Inspirationsprisen på Fyn: Han tror på mennesket og sætte kollegerne fri til at lede selv

Annonce