Annonce
Fyn

En milepæl på Herrens Mark: Fynsk naturmedicin får mulighed for at adskille sig fra andre rødkløverprodukter

For første gang har Michael Mohr Jensen og Herrens Mark fået et produkt godkendt som fødevare til særligt medicinsk formål, og derfor har Michael Mohr Jensen så store forventninger til produktet, at virksomheden netop har søsat sin største markedsføringskampagne nogensinde. Foto: Peter Leth-Larsen
Michael Mohr Jensen har for første gang fået et produkt godkendt som fødevare til særligt medicinsk formål, og det skal en storstilet markedsføringskampagne være med til at formidle til kvinder med knogleskørhed eller forstadier til det.
Annonce

Nr. Aaby: Michael Mohr Jensen er bogstaveligt talt på Herrens Mark, når han slentrer rundt mellem de store tanke med fermenteret urteekstrakt på Broendegården i Nr. Aaby. 900.000 liter kan de indeholde.

Gennem virksomheden Herrens Mark udvikler, producerer og markedsfører han både mælkebøtte- og rødkløverekstrakt, og selv om det sker i tæt samarbejde med forskere, har han ikke måttet bruge forskningen i sin markedsføring. Ja, faktisk har han slet ikke måttet nævne den. Før nu.

Michael Mohr Jensen står nemlig ved en milepæl i virksomhedens historie. For første gang har Herrens Mark fået et produkt godkendt som fødevare til særligt medicinsk formål, og det betyder, at han nu må skrive, at virksomhedens nyeste produkt, Regoros, har dokumenteret effekt på bevarelsen af knoglemasse før, under og efter menopause for kvinder med osteopeni.

Det sidste er en let afkalkning af knoglerne hos raske personer, som kan udvikle sig til knogleskørhed.

På den måde kan Herrens Mark distancere sig fra de kosttilskud, der ikke har samme tilladelse, og det giver grobund for optimisme.

- Det er et produkt, vi har meget store forventninger til, siger Michael Mohr Jensen.

Herrens Mark har netop søsat virksomhedens største markedsføringskampagne nogensinde. En kampagne, der blandt andet indeholder tv-reklamer, og som Michael Mohr Jensen naturligvis er spændt på resultaterne af.

Imens serverer han myntete og mørk chokolade. Nærmest som et symbol på den interesse, han altid har haft for kostens betydning og det økologiske område.

I sin tid sprang han fra biologistudiet, fordi der var for megen snak og for lidt handling. Siden 1986 har han derfor arbejdet med økologisk landbrug, og tre år senere startede han for sig selv med grøntsager og lidt torvesalg.

Det var længe før den økologiske bølge for alvor tog fart. I en periode producerede han grøntsager til Årstiderne, men da de begyndte at dyrke mere og mere selv, fik han svært ved at holde en fornuftig økonomi, selv om han kom ind hos nogle af de store supermarkedskæder.

Michael Mohr Jensen gik derfor med seriøse overvejelser om at finde et andet arbejde og dyrke jorden som et fritidslandbrug, da han fik mulighed for at overtage det, der dengang hed Fynsk Mælkebøttesaft.

- Jeg overvejede det et halvt år. Det er et produkt, der smager meget specielt, men der var en produktion og noget økonomi i det, og det lå kun 10 kilometer væk, så vi kunne blive ved med at producere der, fortæller Michael Mohr Jensen.

Annonce

Flyttede produktionen hjem

Allerede året efter flyttede han imidlertid produktionen hjem til den gård, han har overtaget fra sine bedsteforældre og byggede kølerum ude i den ene længe. Salget blev godt boostet af DR's Søren Ryge, der selv begyndte at tage mælkebøtteekstrakt, der understøtter en normal fordøjelse og leverfunktion.

Produktionen var imidlertid koncentreret om 10 dage i maj, og resten af tiden stod anlægget stille. Michael Mohr Jensen tog derfor kontakt til Urteskolen i Aarhus og Rikke Goerlich Nielsen, som foreslog ham at arbejde med rødkløver til kvinder i overgangsalderen.

- Jeg vidste ikke noget om urter på det tidspunkt, men vi havde en rødkløvermark, for når vi har et økologisk sædskifte, skal vi have noget, der tilfører kvælstof til jorden, forklarer Michael Mohr Jensen, som ad omveje kom i kontakt med Per Bendix Jeppesen fra Institut for Klinisk Medicin ved Aarhus Universitetshospital.

Siden har Michael Mohr Jensen arbejdet tæt sammen med forskerne for at dokumentere effekten af rødkløverekstrakt, selv om der er strenge restriktioner på, hvad han må sige om det.

Forskerne med Per Bendix Jeppesen i spidsen har dog slået fast, at det ikke er rødkløveren som sådan, der virker, men at ekstraktet skal fermenteres for at have virkning på både gener i overgangsalderen og nu også bevarelsen af knoglemasse.

Det unikke ved Michael Mohr Jensens produktion er derfor fermenteringen af de friske urter, som han høster på 100 hektar rundt om gården på Vestfyn.


Vi er på Amazon i Tyskland og har også en grossist og nogle webshops, og så har vi lidt salg i Belgien, Estland og Norge, men det er Danmark, der bærer forretningen. Vi skal have vores fundament helt på plads, før vi går ud.

Michael Mohr Jensen, Herrens Mark


Derfor går der også op mod to år, fra han sår, til produkterne ender på hylderne hos Matas, Helsam og nu også apotekerne. Det gør det selvfølgelig svært at planlægge en produktion og skalere den op eller ned i forhold til efterspørgslen, men Michael Mohr Jensen føler sig godt rustet til den kommende tid, hvor den storstilede markedsføringssatsning bliver rullet ud.

Annonce

Bygger dansk fundament

Herrens Mark har søgt patent på produktionsmetoden og fået det for hele Europa. Michael Mohr Jensen arbejder på også at få det i USA, Canada og Kina.

Tidligere har Herrens Mark også forsøgt at få en større eksportsatsning op at stå, men lige nu koncentrerer virksomheden sig om at udvikle det danske marked.

- Vi havde et fantastisk år i 2017, hvor vi var i Sundhedsmagasinet med Peter Qvortrup Geisling på DR og byggede den nye produktionshal og investerede i nye tanke. Dengang havde vi også fokus på Tyskland, som er et kæmpe marked, men vi har trukket følehornene lidt til os. Vi er på Amazon i Tyskland og har også en grossist og nogle webshops, og så har vi lidt salg i Belgien, Estland og Norge, men det er Danmark, der bærer forretningen. Vi skal have vores fundament helt på plads, før vi går ud, så det er den rigtige beslutning, siger Michael Mohr Jensen.

Udfordringen med eksport er i høj grad, at det er danske forskere, der har været med til at adskille Herrens Marks produkter fra de øvrige kosttilskud på markedet. Stort set alle producenter af kosttilskud har nemlig produkter med rødkløver i.

Det er fermenteringen, der gør Herrens Marks produkter særlige, og det er også den proces, som forskerne peger på, når deres patientforsøg viser, at mælkebøtte- og rødkløverekstrakt gør en forskel. Men interessen har indtil videre været begrænset syd for grænsen, og samtidig er der nok at tage fat på herhjemme.

Ifølge Sundhedsstyrelsen er 172.000 danskere diagnosticeret med knogleskørhed, men styrelsen vurderer, at antallet, der lever med udiagnosticeret knogleskørhed, er to-tre gange højere.

I 2017 byggede Michael Mohr Jensen til på gården, hvor han nu har et produktionsanlæg, der kan rumme 900.000 liter. Foto: Peter Leth-Larsen

Michael Mohr Jensen vil selvfølgelig gerne generere endnu mere økonomi i Herrens Mark. Ikke mindst for at kunne ansætte yderligere folk i de syv uger om sommeren, hvor både han selv og medarbejderne knokler i døgndrift med høsten, presningen og podningen med mælkesyrebakterier. Det slider.

- Jeg har selvfølgelig fokus på vækst og økonomi, men det er ikke overskuddets størrelse, der driver mig. For mig handler det om at gøre en forskel. Jeg har da været opsøgende i forhold til patientforsøg men ikke mere, end at jeg føler, de er kommet lidt ind fra højre. Jeg føler, jeg har fået det forærende, og derfor har jeg også et ansvar for at formidle det. Når man får et forskningsresultat, der kan offentliggøres i store, internationale tidsskrifter, forpligter det. Der er nogle mennesker, der skal have glæde af det, siger Michael Mohr Jensen.

Han overvejer på et tidspunkt at få et advisory board ind til at hjælpe med at drive vækstrejsen videre.

- Under et landbrugsbesøg forleden var der en, der spurgte, hvor jeg var om 10 år. Det er svært at vide. Kigger man 10 år tilbage, havde vi ikke bygget vores produktionshal og stod bare med nogle små tromler. Dengang var min drøm at have en stor produktion, og at de små tromler skulle fungere som troldmandens værksted. Der er vi allerede nu, siger han.

Mens de store tanke er fyldt med mælkebøtte- og rødkløverekstrakt, som også indeholder citronmelisse, mynte og salvie, eksperimenterer Michael Mohr Jensen nemlig med 13 andre urter. Alt det hører dog fremtiden til.

Om Herrens Mark

  • Herrens Mark udvikler, producerer og sælger kosttilskud og fødevarer til særligt medicinsk formål baseret på fermenteret mælkebøtte- og rødkløverekstrakt, som dyrkes på markerne omkring Broendegården i Nr. Aaby.
  • Michael Mohr Jensen overtog virksomheden i 2010, efter at have arbejdet med økologisk landbrug siden 1986. Dengang hed det Fynsk Mælkebøtteekstrakt, men han ændrede navnet til Herrens Mark. Et navn, han både forbinder med en vis mængde humor, relaterer til den økologiske dyrkning - herrens mark må i tidernes morgen være dyrket sådan - og så henviser det til, at kvinderne kan føle sig på herrens mark, når de får brug for produkterne.
  • Foruden ham selv er der to fastansatte medarbejdere i administrationen og tre i produktionen. Dertil kommer nogle løst ansatte i højsæsonen.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce