Annonce
Erhverv

En mentor hjælper Mads med at holde fokus i Sejlerbixen – uden stress

Sejlerbixen oplever stor vækst i bådservice, fortæller Mads Bendix. Denne norske motorbåd var kæntret og er nu ved at blive totalrenoveret i Struer. Foto: Thomas Maxe
Forårskåde lystsejlere giver travlhed hos Sejlerbixen i Struer, men selv om forretningen vokser og udvikler sig, har indehaver Mads Bendix ro i sjælen.

STRUER: Bådene står opklodset på stativer, parkeret så tæt som brikkerne i et spil Tetris inde i de store haller.

85 forårskåde lystsejlere venter utålmodigt på, at det bliver tid til at tømme hallerne hos Sejlerbixen og søsætte familiens båd til en forhåbentlig lang og solrig sommer på vandet.

Inde i butikken bugner hylderne af redningsveste, tovværk, køkkengrej, elektronisk navigationsudstyr og 117 dimsedutter, der kan give enhver bådejer julelys i øjnene - og smerter i tegnebogen, hvis han ikke behersker sig.

Web-ordrer tikker ind, og telefonen ringer ofte med spørgsmål og bestillinger, og i bagbutikkens lille værksted står Sejlerbixens indehaver Mads Bendix og pakker en oppustelig redningsvest. Han er på vej til at holde nogle feriedage, inden sejlersæsonen kører for fuldt blæs, og han virker rolig, afslappet, smilende og glad og har som så ofte en frisk bemærkning til både kolleger og besøgende i butikken.

Annonce

Sejlerbixen

Sejlerbixen har webshop og fysisk butik med stort set alt i tilbehør til sejlere.

Bag butikken på havnen i Struer råder Sejlerbixen også over værksted til bådreparationer og haller til indendørs vinteropbevaring af lystfartøjer. I denne vinter har 85 både fået husly her, hvor af mange er blevet gjort forårsklar af Sejlerbixen.

Virksomheden blev etableret hjemme i kælderen hos Mads Bendix og hustruen. Efter få år voksede firmaet og flyttede til den nuværende placering på havnen.
Sejlerbixen beskæftiger fem mand plus ekstra hjælp efter behov i højsæsonen, der strækker sig fra april til august.

Mads Bendix er personlig ejer af Sejlerbixen, som derfor ikke har et offentligt tilgængeligt regnskab. Han oplyser, at væksten i omsætning har været lidt over 10 procent om året de senere år, og at han håber, de mange service- og reparationsopgaver vil skabe job til yderligere mindst én mand på værkstedet.

Hjemmeside: www.sejlerbixen.dk

Det bedste der er sket

Det mentale overskud er der en simpel, men afgørende forklaring på:

- Jeg har fået en mentor – Finn Husum, hedder han – og han er det bedste, der er sket for mig, siger Mads Bendix.

Samarbejdet kom i stand, da Mads Bendix – udmattet af stress – tog afsted på tre ugers ferie og vendte tilbage og stadig følte sig træt og stresset.

Han er ellers en erfaren leder med 25 års erfaring fra slagteribranchen, blandt andet som leder for en større gruppe medarbejdere i Herning, men det var gået så stærkt med at bygge Sejlerbixen op fra kældervirksomhed til blomstrende butik, webshop og værksted, at de vilde planer var ved at løbe stærkere, end Mads’ hoved kunne følge med til.

- Jeg erkendte, at jeg havde brug for hjælp, så jeg ringede til Erhvervshus Midtjylland og talte også med Startvækst-konsulenten i Struer Businesspark, og de rådede mig til at få tilknyttet en mentor, så jeg kunne få én til at hjælpe mig med at ”holde lidt igen” og ikke igangsætte mere, end vi kan følge med til, fortæller Mads Bendix.

Hvad drømmer du om?

Han blev anbefalet at kontakte Finn Husum, og det har været et gennembrud for virksomheden.

- Finn startede med at bede mig om at sætte ord på, hvordan jeg drømte om, at mit liv skulle se ud om 10 år, både virksomheden og mit privatliv. Sådan helt uden at tænke på penge eller praktiske forhindringer og kun fokusere på: Hvad er min drøm? Det brugte jeg 14 dage på sammen med min kone, hvor vi skrev vores tanker ned om, hvilket liv vi drømmer om. Det viste vi til Finn, og så sagde han bare: ”Jamen, så har vi jo facitlisten. Så skal vi bare finde ud af, hvordan vi kommer derhen”, fortæller Mads Bendix.

Nogle af de søvnløse nætter er gået med at spekulere over, om kræfterne skulle lægges i Sejlerbixens fysiske butik, i webshoppen eller på bådværkstedet? Men de tre enheder fungerer i en velfungerende symbiose, som både hver især og til sammen giver virksomheden værdi.

- Det sker ofte, at kunder kommer ind i butikken og siger, at de har fundet en vare i webshoppen, som de gerne vil købe. Webshoppen fungerer simpelthen som salgskatalog, og så kan man jo også se, om varen er på lager, inden man kører efter den, siger Mads Bendix og fortsætter:

- Men jeg hører også fra net-kunder, at de har ekstra meget tillid til at handle i vores webshop, fordi de ved, at der står en fysisk butik bag, og de ved, at vi er serviceværksted, som også har forstand på det, vi sælger.

Sejlerbixen er mere end en butik. 85 både har overvintret her, blandt andet denne flotte sejlbåd, som er ved at blive klargjort til salg. Foto: Thomas Maxe

Vækst på værkstedet

Og så er det jo også en fordel, at Sejlerbixen kan hjælpe kunderne med at installere produkterne.

- Jeg fik besøg af en kunde, som skulle købe udstyr for sammenlagt omkring 100.000 kroner til en renovering og opgradering af sin båd. Han sagde, at han formentlig kunne spare nogle procenter ved at shoppe rundt på nettet, men han valgte at samle købet hos os, for her kunne han få råd og vejledning, når han skulle i gang med gør-det-selv-arbejdet. Det fik han også brug for undervejs i projektet, og han var i øvrigt meget tilfreds, siger Mads Bendix.

Værkstedet, hvor der i skrivende stund hænger en tung dunst af bundmaling, er det hurtigst voksende forretningsområde for Sejlerbixen. Det er også planen.

- Vi hjælper flere og flere med klargøring af båden. Det kan enten være travle erhvervsfolk, som har købt en dyr båd og har travlt med at passe deres arbejde, og så passer vi båden – eller det kan være ældre, som ikke længere har kræfterne til at tage båden op og i vandet. Samtidig hjælper vi flere med at gøre båden klar til salg, så vi er blandt andet ved at udvikle på hjemmesiden, så vi kan gøre mere ud af bådsalg, siger Mads Bendix.

Med alle de aktiviteter er det ikke underligt, at han har glæde af en mentor, for ideer til udvikling er der nok af.

- Min mentor hjælper mig med at holde snuden i sporet og koncentrere mig om det, vi har besluttet. Og nu arbejder vi på at udvikle servicedelen mere, så vi forhåbentlig snart kan ansætte en mand ekstra, siger Mads Bendix.

Efter interviewet gik han på ferie for at lade op til højsæsonen. Den begynder for alvor omkring 1. april, hvor de fleste lystsejlere får båden søsat.

Ejeren af en motorjolle havde et uheld, da han bakkede med bådtraileren. En ærgerlig skade i glasfiberen, men Mads Bendix skal nok få det fikset. Foto: Thomas Maxe
Når man arbejder på både, som ofte koster det samme som to-tre Ferrarier, skal der være styr på værktøjet. Og det skal helst se ordentligt ud også. Foto: Thomas Maxe
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce