Annonce
Vestjylland

Efter krisen: Vestjysk Bank er s'gu sin egen!

Bankdirektør Jan Ulsø Madsen er både stolt og lettet over, at Vestjysk Bank endelig har kæmpet sig helt fri af krise, skærpet tilsyn og har vendt minus til plus. Nu ser den lokale bank fremad med fornyet selvtillid. Foto: Ole Mortensen/Vestjysk Bank
Vestjysk Bank har børstet 11 barske år af sig. Nu står banken igen solidt på helt egne ben, og medarbejderne ser fremad med fornyet optimisme.

LEMVIG: ”Lille kat, lille kat, lille kat på vejen! Hvis er du, hvis er du?”

Ja, hvis Piet Hein havde spurgt en af de 390 ansatte i Vestjysk Bank, så ville medarbejderen for første gang i 11 år kunne ranke ryggen og svare med overbevisning i stemmen: ”Jeg er s’gu min egen!”

11 barske år med brutale nedskrivninger på lån til landbrug og erhvervsejendomme, hvor der var investeret over evne. Væk er de løftede pegefingre fra staten og den endeløse række af rygter - ofte startet, når ”fortrolige interne analyser” udarbejdet af konkurrerende banker sjovt nok havde det med at dukke op i pressen på de mest ubelejlige tidspunkter.

Vendepunktet kom i april 2019, fortæller Vestjysk Banks administrerende direktør Jan Ulsø Madsen:

- Det var en stor dag for os. EU gav endelig den længe ventede formelle godkendelse af fusionen med Aarhus Lokalbank. Og statens aktier var jo allerede solgt til en kreds af investorer med Nykredit i spidsen, så nu var vi endelig fri af alle bånd. Fra da af – og nu - er vi en helt almindelig bank, ejet af aktionærer, lige som alle andre banker, siger han og ser meget glad ud.

Medarbejderne er også både lettede og glade. Det har forståeligt nok været en barsk tid for dem også, hvor de har måttet sige farvel til hver fjerde kollega. Derfor havde banken brug for at stive selvtilliden af.

- 11 år er lang tid at gå med ondt i maven, fordi man er usikker på fremtiden. Så vi samlede alle medarbejdere 25. maj i år og tegnede en streg i sandet. Nu har vi den størrelse, som vi skal have, og nu er det slut med at sige, at ”det kan vi ikke”. Nu ser vi fremad. Og så holdt vi en god fest sammen for at markere, at vi ser frem mod lyse tider, fortæller Jan Ulsø Madsen.

Annonce

Vestjysk Bank

Vestjysk Bank blev grundlagt i 1874. Dengang som Lemvig Bank.

Banken har hovedkontor i Lemvig og i alt 15 filialer, som til sammen beskæftiger 390 ansatte. Afdelingerne er geografisk placeret i Esbjerg, Hadsten, Herning, Holstebro, Horsens, Hvide Sande, Lemvig, Randers, Ringkøbing, Skjern, Struer, Thyborøn, Viborg, Videbæk og Aarhus.

Overskuddet efter skat i 1. halvår 2019 var 163 millioner kroner. Det giver en egenkapitalforrentning på 12,3 procent.

Balancen er på 21,6 milliarder kroner, hvoraf udlån udgør 10,6 milliarder kroner. To tredjedel af udlånene er til erhvervsformål, mens resten af pengene er lånt ud til privatkunder.

Vestjysk Bank er ejet af 37.000 aktionærer, mange af dem fra det midt- og vestjyske område.

Hjemmeside: www.vestjyskbank.dk

Rolig hånd på roret

Udenfor pisker efterårsregnen ned, og vinden suser gennem de smalle gader i Lemvig. Det mærker man slet ikke i den gamle bankbygning, og på direktørens kontor sidder Jan Ulsø Madsen med sænkede skuldre og taler roligt og afslappet.

Måske har han lært af de lokale fiskere, at man slipper bedst gennem uvejr ved at holde roret med en rolig hånd? I hvert fald har der – trods en hel del blæst omkring Vestjysk Bank – været udstukket en sikker kurs mod bedre kyster, siden den erfarne bankmand 1. februar 2015 indtog kontoret i Lemvig – efter at have tænkt nøje over, om han nu også ville have jobbet.

- Jeg blev kontaktet af en headhunter i efteråret 2014. Han spurgte, om jeg ville mødes – men han ville ikke fortælle, hvad det handlede om. Man bliver selvfølgelig altid smigret, når sådan én ringer, og jeg var jo nysgerrig, så jeg mødtes med ham, fortæller Jan Ulsø Madsen.

Han erkender, at han blev noget lang i hovedet, da han hørte, at henvendelsen drejede sig om direktørposten i Vestjysk Bank.

- ”Det kunne du godt have sagt”, sagde jeg til ham, men så grinede han og sagde, at så ville jeg jo nok ikke have mødtes med ham. Og det havde han måske ret i. Men vi fik snakket om det, og jeg mødte ret hurtigt bestyrelsesformanden og kunne mærke, at vi havde en god kemi, siger Jan Ulsø Madsen.

Hånden i hvepsereden

Han havde ellers et godt job som landechef i BankNordik, så det var hverken manglen på arbejde eller lønnen, der lokkede. Så hvorfor stikke hånden ned i hvepsereden?

- Jeg vidste jo godt fra branchen, at Vestjysk Bank havde det svært. Men jeg kunne se i regnskaberne, at banken faktisk var dygtig til at tjene penge. Den var ”bare” tynget af nogle nedskrivninger på lån, men ellers var – og er – det jo en god bank. Og så havde jeg også et ønske om at prøve at være ”nummer ét” og stå i spidsen for en organisation, fortæller Jan Ulsø Madsen, som har arbejdet i skiftende banker siden 1978, blandt andet i lederstillinger som regionschef og landechef i større banker.

På daværende tidspunkt – i slutningen af 2014 - var Vestjysk Bank allerede på en opadgående formkurve. Bankens bestyrelsesformand Vagn Thorsager var kommet til få år før som direktør for Aarhus Lokalbank og var fulgt med over i ledelsen af den fusionerede bank.

Vagn Thorsager påtog sig den utaknemmelige opgave med at ”skære banken til”, som det så pænt hedder, når man skriver mange fyresedler og må sige farvel til kunder med dårlige lån. Sammen med Finanstilsynet fik han ryddet godt og grundigt op i skabe og skuffer.

Derfor blev 70-årige Vagn Thorsager da også klappet ud med et stort bifald, da han i marts 2019 efter eget ønske trak sig fra bestyrelsen på generalforsamlingen.

Gode ambassadører

Så nogle af de værste skeletter var altså båret ud, da Jan Ulsø Madsen ankom til Lemvig. Han etablerede som det første et landbrugscenter, hvor man samlede bankens landbrugsfaglige kompetencer, og så gik man målrettet efter at gribe ind for at redde nogle af de pressede landmænd tilbage i sikkerhed fra afgrundens kant.

Og så gik han ellers i gang med at forme den nye og mere veltrimmede Vestjysk Bank. Men ikke alene, understreger han, for han er ivrig efter at fremhæve medarbejdernes rolle i den store ”turnaround”.

Hvad kendetegner egentlig en god Vestjysk Bank-medarbejder i dag?

- Det er gode og meget loyale medarbejdere, som vi har. Gode, fordi de er engagerede i banken, i vores kunder og i lokalområdet. Det er vigtigt for os, at medarbejderne tager aktivt del i det lokalsamfund, vi som bank også er en del af. Måske er man aktiv i en idrætsforening eller grundejerforening, og på den måde er man også om aftenen en god ambassadør for Vestjysk Bank, forklarer Jan Ulsø Madsen.

Lokal, lokal og lokal

Han fremhæver igen og igen det ”lokale”. Vestjysk Bank adskiller sig da også fra de største banker ved at have bibeholdt relativt mange filialer, hvor kunderne kan møde et menneske og ikke bare en automat.

- Den menneskelige tilgang passer godt til vores måde at være bank. Hvis man har de rette menneskelige værdier, så kan man blive en værdifuld medarbejder – og så skal vi nok fylde faglige viden ovenpå. Det vigtigste er, at man køber ind på vores værdier: Nærvær, enkelhed og handling, siger direktøren.

Hvordan ser Vestjysk Bank version 2.0 så ud?

- Vi har meget loyale medarbejdere, aktionærer – og kunder. Ofte har kunderne været hos os i flere generationer, og det er vi glade for. Historie fylder meget hos os, for vi vil gerne have langvarige partnerskaber. Vi vil også gerne være en partner, som man har tillid til, og som man trygt kan tale med og søge råd hos, når der sker forandringer i livet – for eksempel, hvis man overvejer at købe sit første hus, hvis man skal giftes – eller skilles – eller hvis en virksomhedsejer overvejer at investere i nye bygninger og maskiner, forklarer Jan Ulsø Madsen.

Låner gerne penge ud

Efter finanskrisen har der været talt meget om, at bankerne måske er blevet en smule overforsigtige, når det gælder om at låne penge ud. Blandt andet kan det betyde, at det er svært at låne penge til at købe et hus i de små byer. Er det også sådan hos Vestjysk Bank?

- Jeg har også hørt om det, men det er faktisk ikke et billede, jeg kan genkende. Vi låner penge ud hver dag – og vi låner også gerne penge ud til huskøb i både Harboøre og Videbæk. Det afgørende er, at økonomien bag handelen hænger sammen – og her er det jo en fordel, at vi kender vores kunder og måske hele kundens familie og for eksempel ved af erfaring, at det er nøjsomme folk. Når vi kender dem og kan se, at det kan hænge sammen, så skal vi nok finde en god finansiering, forsikrer Jan Ulsø Madsen.

Han måler bankens succes på mere end bare regnskabet. Han følger udviklingen tæt i både medarbejder- og kundetilfredshed, for efter, at snoren er kappet til staten, venter næste skridt:

- Vi skal være ”Danmarks bedste bank”. Og jo-jo, jeg ved godt, at det er sådan noget, alle banker siger, at de allerede er. Men vi vil finde de steder, hvor vi skal være bedst. Den proces med at definere målene foregår lige nu sammen med medarbejderne, siger bankdirektøren.

Processen er ikke færdig endnu, men nu er det jo også slut med at se bagud. Og det er nu engang sjovere at have noget positivt at se frem til både for medarbejdere, kunder og aktionærer.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce