Annonce
erhvervplus

Effektive specialister må arbejde mere hjemmefra

Vi har strategisk valgt at placere os tre steder i Danmark, for så er det lidt lettere at rekruttere folk. Hvis vi kun havde et kontor som her i Kolding, ville vi have det svært med at tiltrække folk, siger direktør Lars Juhl. Foto: Carsten B. Grubach
Online-marketingbureau giver ansatte større frihed efter corona-krisen.
Annonce

KOLDING: Jo, det kunne også mærkes hos RiverOnline, da ikke alene Danmark, men den ganske verden virusbetinget måtte lukke ned i tre måneder.

Det blev ifølge direktør og partner Lars Juhl til et omsætningsmæssigt mindre dyk, man mistede en stor kunde i Cult, fordi energidrikken blev opkøbt af Royal Unibrew, men det kan indhentes.

Og det kan det ikke mindst, fordi ejeren og stifteren Jesper Riber vender hjem 1. august efter en selvvalgt orlov og er klar til at sætte endnu mere skub  i udviklingsafdelingen i online marketingbureauet, der har hovedkontor på Banegårdspladsen i Kolding, og fordi de i alt 27 ansatte i virksomhedens afdelinger, der også tæller kontorer i Aarhus, Aalborg og Hamburg, har vist sig at være særdeles effektive.

- Vores specialister sidder i forvejen på forskellige kontorer og er vant til at kommunikere via Teams, men vi har under coronakrisen, hvor alle vores medarbejdere var hjemsendt, set, at de har været supereffektive, så det er da noget vi skal til at gøre mere. Og vi har ikke haft en eneste sygedag i de tre måneder - heller ikke engang en forkølelse.

Medarbejderne i RiverOnline kan nu med fordel arbejde mere hjemmefra. Foto: Carsten B. Grubach

- Vi havde før en aftale om, at man kunne have en arbejdsdag om ugen derhjemme, men det er nu udvidet, så man kun skal være på kontoret tirsdage og torsdage, for de fysiske møder, hvor man kigger hinanden i øjnene, er stadig vigtige. Og hvis nogle har et stort behov for den fysiske tilstedeværelse, møder de selvfølgelig bare ind, for ingen skal tvinges til at arbejde hjemme, siger Lars Juhl.

Annonce

Håndfast personalepolitik

RiverOnline, der også har et endnu ubemandet kontor i Holland, hvor man ser et stort fremtidigt udviklingspotentiale, har været igennem en større knopskydning, siden Jesper Riber grundlagde virksomheden i Kolding i 2012. Den voksende succes gennem årene skyldes blandt andet en meget håndfast personalepolitik.

- Vi har ingen studentermedhjælpere og praktikanter, og vi har heller ingen telemarketingafdeling, hvor man sidder og ringer rundt til kunder, fortæller Lars Juhl, der til daglig er hovedansvarlig for Aalborg-afdelingen, men under Jesper Ribers orlov har været leder af hele virksomheden.

Vægten er lagt på salg og branding

RiverOnlines største fokus er altid salg, men branding er også en stor del af en digital strategi. Mange glemmer ofte branding og fokuserer blot på salg, hvilket kan være farligt, skriver den Kolding-basrede virksomhed på sin hjemmeside.

Branding er virkelig vigtigt, hvis man vil skabe kontinuerligt salg og en høj salgsrate på websitet. Vi ved, at flergangseksponeringer af annoncer virker, og derfor fokuserer vi på at få så mange eksponeringer til den rette målgruppe som muligt. For måske skal den ene af dine kunder ikke bruge dit produkt lige nu, men i stedet bruge det om X måneder, og når den tid kommer og de skal træffe deres valg på Google, giver brandingen værdi for dig, da tiltrækningskraften er større, når dit brand er kendt. Læs mere på www.riveronline.dk

- Vi har ansat specialister på hvert område, så når en kunde ringer og vil have hele paletten, vil der typisk være en projektleder, som så for hjælp af specialister inden for søgemaskineoptimering, Google-Ads og sociale medier. Og de kan i princippet sidde fire forskellige steder. Der er meget tværfaglig viden, man kan hente hos hinanden, og man kan understøtte hinanden, siger direktøren, hvis ansatte laver kundeaftaler med både større og mindre virksomheder fra 3000 kroner til 80.000 kroner om måneden.

Lars Juhl, der selv er butiksudlært i Kolding og har arbejdet som sælger i 15 år, er i Kolding denne tirsdag for at gennemføre en jobsamtale.

- Vi har ikke svært ved at finde folk, og det kræver jo heller ikke nogen særlig uddannelse at arbejde her, selv om flere af vores folk har en data-uddannelse. Vi har strategisk valgt at placere os tre steder i Danmark, for så er det lidt lettere at rekruttere folk. Hvis vi kun havde et kontor som her i Kolding, ville vi have det svært med at tiltrække folk, forklarer Lars Juhl og fortsætter:

- Og vi har en politik, hvor vi ikke ansætter folk, der bor flere end 45 minutters kørsel fra kontoret, for det er vores erfaring, at man bliver træt af at skulle køre længere. Det er et usynligt pejlemærke, når vi har jobsamtaler. Det problem kan nu løse sig med mere hjemmearbejde, for så kan man godt bo i Silkeborg og arbejde i Kolding, hvis man kun skal køre to gange om ugen.

Lars Juhl er i Kolding for at gennemføre en jobsamtale. På det punkt arbejdes der ikke online. Foto: Carsten B. Grubach

Dermed kan han leve op til den filosofi, Jesper Riber lancerede, da virksomheden blev grundlagt:

- Vi har ikke råd til at have halvgode medarbejdere ansat. Vi vil have de bedste folk. Og det vil vi også gerne betale for. Kunderne kan være sikre på, at når de ringer til os, så kommer de til at tale med en medarbejder med minimum fem års erfaring.

Annonce