Annonce
Erhverv

Do's and don'ts: 10 gode råd til at skærpe din LinkedIn-profil

Der er meget at tage højde for, hvis man vil have mest muligt ud af sin LinkedIn-profil. Foto: LinkedIn
Internettet bugner med gode råd til, hvordan du kan bygge din LinkedIn-profil op, så den fremstår både professionel, lækker og lokkende. Erhverv+ har samlet nogle af gengangerne i en liste her.
Annonce

De følgende 10 gode råd handler primært om, hvordan du kan bygge din LinkedIn-profil, så den fremstår professionel, lækker og lokkende.

Annonce

1. Tænk dig om

Start med at stille skarpt på, hvad du vil med din profil. Leder du efter nyt job? Vil du udvide dit netværk inden for en branche? Vil du skifte spor - eller finde nye samarbejdspartnere? Når du ved, hvad du vil have ud af at være på LinkedIn, kan du bedre fylde profilen ud.

Annonce

2. Gør din titel sprød

Normalt generer LinkedIn automatisk en titel på din profil, hvor din stillingsbetegnelse fremgår. Men den bør du ifølge flere hjemmesider ændre.

Alt i alt har du 120 tegn til rådighed, hvor du foruden din jobtitel eller uddannelse, for eksempel kan udvælge de vigtigste ord til at beskrive dig, dine kompetencer eller den type arbejde, du er interesseret i.

Da din titel er det første, folk møder, når din profil popper op på deres skærm, efter du har kommenteret, liket eller delt noget på platformen, er det en oplagt mulighed for at gøre dig synlig på netop det, du kan.

Annonce

3. Husk de tre første linjer

Under din jobtitel og dit billede finder du et resume, hvor du kan opsummere dine spidskompetencer og interesser. Her råder flere til at bruge ekstra tid på de tre første linjer, da de konstant er synlige på din profil. Brug dem til de vigtigste budskaber, hvor du opsummerer det, du kan, og samtidig vise noget personlighed.

Hvis du er for bred i din profil og i din beskrivelse af din erfaring, er der en risiko for, at din profil bliver uskarp. Brug desuden et direkte og aktivt sprog med korte sætninger og omtal dig selv med ’jeg’.

Annonce

4. Find den røde tråd

Helt generelt er det en god idé at have sit ideelle job for øje, når man bygger sin profil op. Fremhæv derfor de kompetencer og erfaringer, der passer til den type stilling, du godt kunne tænke dig.

Hvis du for eksempel godt kunne tænke dig et job, hvor du kun laver podcast, så læg mere vægt på podcast-delen af dine kompetencer.

Det samme gælder i øvrigt, når du skriver om dine erfaringer. Har du for eksempel været ansat i en virksomhed i fem år, så skriv hvilke opgaver, du sad med, og hvordan du bragte dine kompetencer i spil. Og har du taget en uddannelse, så forklar, hvad den har givet dig af kompetencer.

Annonce

5. Vis hvad du kan

Vis konkrete eksempler frem på, hvad du kan. Det giver en kommende chef eller samarbejdspartner et indtryk af dine kompetencer i praksis.

Optræder du eksempelvis på video, eller er du manden eller kvinden bag en produktion? Har du skrevet artikler, lavet oplæg, kampagner eller leveret resultater, som er tilgængelige på print eller digitalt? Så tilføj det, hvis det passer til den røde tråd i din profil.

Ved at tilknytte medier i form af links, indhold på slideshare.net, oplæg eller noget helt fjerde, fremstår din profil mere skarp, attraktiv og levende.

Annonce

6. Få andres anbefaling

At andre vil stå inde for, at du er kompetent, styrker opfattelsen af dig som en faglig dygtig person.

Derfor er det altid en god idé at bede kollegaer eller tidligere kollegaer, samarbejdspartnere, chefer eller andre kontakter om at lave en anbefaling af dig under de forskellige stillinger, du har haft.

Husk dog på, at det er svært at komme flere år efter sidste ansættelse og bede om en anbefaling, fordi man søger job. Så hvis du forlader et job, er det en god idé at bede en eller flere af dine kolleger om at skrive en kort anbefaling til LinkedIn på et tidspunkt, hvor de husker dig godt.

Annonce

7. Husk et godt foto

Dit profilbillede på LinkedIn er en vigtig del af det førstehånds indtryk, du giver.

Lad af samme grund billeder af mere personlig karakter blive på din personlige Facebookprofil, og bær i stedet det tøj, du ville tage på, hvis du skulle på arbejde eller til en jobsamtale.

Sørg for at vælge et aktuelt foto, så folk ikke bliver overrasket, når de møder dig.

Profilbilleder på LinkedIn vises i øvrigt som små miniaturebilleder på LinkedIn, så husk at fokusere ind, så man primært kan se dit ansigt, din nakke og lidt af dine skuldre.

Brug gerne det samme foto til alle dine profilbilleder i professionelle og sociale netværk. Det gør dig lettere genkendelig.

8. Dyrk dit netværk

Uden netværk er LinkedIn ikke meget værd. En god idé er derfor at starte ud med at invitere tidligere studiekammerater og kolleger ind i dit netværk på LinkedIn.


Husk i øvrigt, at du kommunikerer, når du besøger en LinkedIn-profil. Tænk derfor over om det understøtter det, du gerne vil kommunikere, hvis du eksempelvis vælger at besøge en potentiel kommende arbejdsgivers LinkedIn-profil klokken tre om natten.


Dernæst kan du invitere eller følge personer, der arbejder i virksomheder, du gerne vil arbejde for.

Husk blot altid at sende en personlig besked, når du inviterer andre med i dit netværk, og lad være med at bede dem om et job. Tænk mere i at skabe en relation.

Husk i øvrigt, at du kommunikerer, når du besøger en LinkedIn-profil. Tænk derfor over om det understøtter det, du gerne vil kommunikere, hvis du eksempelvis vælger at besøge en potentiel kommende arbejdsgivers LinkedIn-profil klokken tre om natten.

9. Bliv klog gennem grupper

Tilmeld dig relevante grupper. Det kan være inden for dit faglige område eller inden for et område, du ser dig selv i fremtiden.

Udover at blive klogere på et emne eller en branche, har dit medlemskab af en gruppe også den værdi, at den viser omverdenen, hvad du interesserer dig for.

Du kan også følge relevante virksomheder, der har din interesse. Her kan du foruden at finde værdifuld information om den eller de virksomheder, du eventuelt gerne vil arbejde i, også følge med i, når der bliver opslået jobs.

10. Vær aktiv

En LinkedIn-profil i verdensklasse er ikke meget værd, hvis du ikke er aktiv. Arbejdet med din profil hænger derfor uløseligt sammen med din generelle aktivitet på LinkedIn.

Den nemme løsning er at like, kommentere og dele fagligt og karrieremæssigt relevante opdateringer – særligt fra virksomheder og organisationer du følger, men også fra personer i dit netværk.

Når du er blevet tryg ved det, kan du så gå skridtet videre og også selv skrive indlæg, blande dig i aktuelle debatter eller komme med ny viden indenfor dit felt.

Husk blot at holde dig til professionelle opslag.

Kilder: Ballisager, Kommunikation og Sprog, Krifa, Bureau by storm, Kandidaterne, Headshot, Fluctus, Lægeforeningen, Nyledige, PharmaDanmark, Jens Aps og Djøf

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce