Annonce
Erhverv

Dinex lærer medarbejderne at sige chefen i mod

En kvindelig amerikansk kvalitetschef begyndte at svede voldsomt, fordi hun havde fået Torben Dinesen som bordherre. Hun havde aldrig prøvet at sidde ved siden af en CEO før, fortalte hun ham. Foto: Frederik Steen Nordhagen
Flad, dansk ledelsesstil er populær i udlandet, men den er også grænseoverskridende i visse kulturer.

MIDDELFART: Chefen har altid ret, og man kritiserer ikke hans beslutninger.

Sådan er arbejdskulturen i mange lande. Men ikke i Danmark. Her er man kendt for en flad ledelsesstil, hvor det er helt naturligt at være kritisk over for chefen.

Hos Dinex i Middelfart, der laver udstødningsfiltre til lastbiler, har man faktisk været nødt til at oprette en international HR-afdeling, der blandt andet skal få udenlandske medarbejdere til at forstå, at de hellere end gerne må være uenig med deres leder. Der kan nemlig være viden, der går tabt, hvis medarbejderne er bange for at ytre sig.

- Vores udenlandske medarbejdere kan godt lide den danske kultur, men vi er meget bevidste om de kulturforskelle, der er i for eksempel Rusland og Tyrkiet. Her er man vant til, at chefen har ret. I Danmark derimod siger man sin mening. Vi bruger meget tid på at oplære dem i at sige chefen imod, siger Dinex’ administrerende direktør, Torben Dinesen.

Annonce

Torben Dinesen om...

...dårlige beslutninger:

- Jeg har taget masser af dårlige beslutninger i min karriere, men jeg har også lært meget af dem. En stor del af fejltrinene har været organisatoriske, hvor jeg har ansat de forkerte mennesker. Der har jeg nok været for blåøjet, men jeg har lært, at det er ikke dét, folk siger, men det de gør, der tæller.

- Jeg har også en gang købt et svensk selskab, der viste sig ikke at være noget værd, og som vi måtte lukke året efter.

...risikovillighed:

- Man skal være risikovillig i en stilling som min. Man skal have en skabertrang. I 2011-12 lånte jeg en masse penge i banken for, at vi kunne starte op i USA og Kina og for, at jeg kunne købe mine forældre ud af selskabet. Pludselig stod jeg med en gæld på 600 millioner kroner til banken og en nedgang i markedet. Det kunne være gået helt galt.

- Der var nok mange mennesker, der ikke kunne have befundet sig i den situation, men det kan jeg, fordi jeg har en tro på, at det nok skal lykkes. Man siger, at i modgang skal du arbejde dobbelt så hårdt, og i medgang skal du være på vagt. Det er rigtigt.

...flad ledelse:

- Den danske ledelsesstil er populær i udlandet. Den er fleksibel, ærlig og flad. Vi taler med og ikke til mennesker. Jeg har blandt andet været i Kina, hvor jeg har holdt møde med 10 produktionsmedarbejdere. På den måde kunne de møde chefen. Det havde de aldrig prøvet før.

- Men dansk ledelse betyder jo ikke, at det skal blive et diskussionsforum. Nogle gange skal der jo træffes en beslutning.

International virksomhed

Også i USA har man en mere autoritær ledelsesstil, hvilket Torben Dinesen selv fik syn for, da han under et besøg deltog i et møde.

- Jeg sad ved siden af en kvindelig kvalitetschef. Pludselig begyndte hun at svede helt vildt. Hun så dårlig ud, så jeg spurgte hende, om hun var ok. Så sagde hun: I’m okay, but I have never been sitting next to a CEO before (Jeg er okay, men jeg har aldrig siddet ved siden af en administrerende direktør før, red.), siger Torben Dinesen, som så måtte forsikre den amerikanske kvinde om, at han altså ikke bider.

Dinex har 1600 medarbejdere på verdensplan, kun 100 af dem er ansat i Middelfart. Der er altså i dén grad tale om en international virksomhed.

- Når vi ligger i Danmark, er det, fordi vi i udgangspunktet er en dansk virksomhed, der er grundlagt her. Men vi har ikke nogen kunder i Danmark. 99 procent af vores forretning foregår i udlandet, fortæller Torben Dinesen og tilføjer:

- Vi har også mange udenlandske medarbejdere her på adressen, så når vi kommunikerer på skrift, gør vi det på engelsk.

Ren luft

Det er blandt andet ingeniører, maskinmestre og teknikere, der er ansat i hovedsædet i Middelfart. Her bliver udstødningsfiltrene testet på kryds og tværs i forskellige afdelinger.

For eksempel har man et lokale, hvor man kan undersøge, om et filter kan holde til de vibrationer, der kommer, når en lastbil kører på hullede veje i for eksempel Kina. Man har også adskillige prototyper på lastvognsmotorer, hvor man sikrer, at filtrene lever op til kravene for, hvor ren udstødningen skal være.

- Som virksomhed lever vi af, at man skærper kravene. Faktisk er den luft, der kommer ud af en moderne diesellastvogn, renere, end den luft, vi indånder. Det er der ikke mange, der ved, siger Torben Dinesen.

I øjeblikket kører de fleste af verdens lastbiler med filtrer, der lever op til den såkaldte Euronorm 6. Den foreskriver, hvor mange udstødningsgasser en lastbil må udlede.

- I 2024 kommer man til at indføre Euronorm 7, der er skrappere endnu, men først næste år bliver Euronorm 6 indført i Kina. I Europa har vi en stærk lastbilskultur, som man kigger på i resten af verden, når man stiller krav, siger Torben Dinesen.

Blandt kunderne er nogle af verdens førende lastvognsfabrikanter. De tæller blandt andre Mercedes og Volvo i Europa, Dongfeng i Kina, Volvo i USA og Gaz i Rusland. Kunder, som Dinex ville kunne fejre sølvbryllup med, hvis de altså var gift.

- Det starter med, at vi bruger tre år på at udvikle et produkt til kunden. Derefter bruger kunden produktet i syv år. Syv år, fordi det er den tid, hvor eksempelvis Volvo kører med en lastvognsmodel, før der kommer en ny. Og derefter har vi en aftale, der løber i 15 år, hvor vi leverer reservedele til Volvo. Så ja, vi kan fejre mange sølvbryllupper, siger Torben Dinesen, der kan glæde sig over, at det økonomisk kører som smurt i motorolie for Dinex.

Når chefen kommer gående, dukker mange medarbejdere nakken. I hvert fald i udlandet. Den kultur forsøger Dinex og Torben Dinesen at gøre op med. Foto: Frederik Steen Nordhagen

Positivt utilfreds

- Vores omsætning stiger og stiger. Næste år kommer vi til at omsætte for 1,8 milliarder kroner, og vi er i et marked, hvor der bliver solgt tre millioner nye lastbiler hvert år i verden, siger Torben Dinesen, der som leder beskriver sig selv som “positivt utilfreds”.

- Det betyder, at jeg vil have, at vi skal være bedre næste år. Jeg har en trang til hele tiden at forbedre.

I den ledelsesstil ligger der også det, at han forventer, at hans medarbejdere tager ansvar.

- Det værste er, hvis en medarbejder sidder og venter på andre, fordi han ikke selv vil træffe en beslutning. Jeg siger altid, at jeg hellere vil have, at de tager en beslutning, som viser sig at være forkert, for så har de i det mindste taget stilling. Det skaber dynamik, når man træffer beslutninger, siger Torben Dinesen.

Dinex har mange udenlandske medarbejdere ansat i virksomheden i Middelfart. En del af ingeniørerne kommer for eksempel fra Indien, Rumænien og Finland. Foto: Frederik Steen Nordhagen
Dinex har fabrikker i otte lande. 1600 mennesker er ansat i virksomheden verden over. 100 af dem arbejder i Middelfart. Foto: Frederik Steen Nordhagen
På Dinex' robotlager i Middelfart har robotterne styr på de 10.000 lokationer på lageret, hvor der kan findes reservedele. Foto: Frederik Steen Nordhagen
Inden udstødningsfiltrerne bliver sendt ud til kunderne, bliver de testet på kryds og tværs. Det bliver de blandt andet ved hjælp af prototyper på forskellige lastvognsmotorer, som medarbejderne arbejder med. Foto: Frederik Steen Nordhagen
Man skal være risikovillig, når man er direktør i en stor, international virksomhed, mener Torben Dinesen. Foto: Frederik Steen Nordhagen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce