Annonce
Vestjylland

Digitalt servicesystem forhindrer, at vindmølle-montøren glemmer sit værktøj i Uruguay

Danhydra i Herning er specialist i at installere og servicere vindmøller. De fremstiller selv det nødvendige værktøj, fortæller service product manager Mikael Refsgaard. Foto: Thomas Maxe
Digitalisering af service hjælper Danhydra, når man rykker ud til vindmøller over hele jordkloden.

HERNING: Det ser så elegant ud, når de store vindmøller står og snurrer langsomt rundt. Men hvordan får man egentlig monteret vingerne? Og hvordan skal man få smurt det store maskineri, når først møllen er i gang? Det er nogle af de opgaver, som Danhydra med hovedkontor i Herning har rigtig godt styr på.

Danhydra har noget, der godt kunne beskrives som en blanding mellem en traditionel værktøjsfabrik og Georg Gearløs’ værksted: Hvis der mangler noget helt specielt værktøj eller udstyr til at installere eller servicere en vindmølle, så kan de lave det.

- En vindmølle skal have fly-lys for at advare lavtgående fly, men under rejsning af mølletårnet, er der ofte ikke ført strøm ud til pladsen, så vi har de her to kufferter, som er en færdig pakke til strømforsyning af fly-lys, drevet af ”grønne” brint-brændselsceller, så der er lys i 14 dage på en tankfuld, fortæller service product manager hos Danhydra Mikael Refsgaard.

Annonce

Et af virksomhedens mest succesfulde produkter er ”Turner Gears” - kraftige hydraulik-motorer, som driver tandhjul, der kan få akslen i vindmøllens nacelle til at dreje forsigtigt rundt.

- Den er nødvendig, når man skal montere vingerne. Der er jo først balance, så den selv kan dreje rundt, når alle tre vinger sidder fastmonteret, forklarer Mikael Refsgaard.

Dyrt at glemme noget

En af de andre løsninger er en kraftig fedtpumpe, som kan smøre vindmøllens gigantiske maskineri. Og fælles for de mange serviceværktøjer er, at de bliver anvendt meget langt væk fra Herning.

- Det kan koste op til 3500 euro at sejle et servicefartøj ud til en havmølle. Andre gange er det nødvendigt at flyve i helikopter ud til møllerne. Så hvis du skal ud på havet - eller flyve til et øde område i Uruguay - for at arbejde på en vindmølle, så er det meget vigtigt, at du har husket at få det helt rigtige værktøj med, og at du bruger det rigtigt første gang, så du ikke skal tilbage igen, forklarer Mikael Refsgaard.

Der skal stort værktøj til, når man skal dreje en vindmølles aksel for at kunne montere vingerne. Den opgave klarer Danhydras "Turner Gears" ved hjælp af tandhjul og kraftige hydrauliske motorer. Foto: Thomas Maxe

Derfor har Danhydra fået hjælp af projektet Servitize.dk, støttet af Industriens Fond, til at forbedre sit servicekoncept.

- Vi har især arbejdet med digitalisering. Førhen havde vi papirlister - lidt som pilotens ”preflight checklist” - men når det er digitalt, kan vi bruge data andre steder også. Samtidig har vi fået sat QR-koder på noget af vores udstyr. Noget af værktøjet har endda geodata, så du kan se på computeren, om vi har husket at få det pakket med i containeren - og om vi har husket at få det med hjem igen, siger Mikael Refsgaard.

Annonce

Uanede muligheder

Systemet er stadig under udvikling, men digitaliseringen rummer uanede muligheder: Servicemontøren kan scanne QR-koden og få adgang til brugervejledninger og instruktioner for serviceopgaverne. Der kan også være link til genbestilling af nyt udstyr, og der kunne være stamdata over eksempelvis hvor og hvornår udstyret er brugt - og besked om, hvornår det trænger til eftersyn og udskiftning.

- Vi fik rådgivning fra eksperter fra Alexandra Instituttet i Aarhus, som gav os ”lektier for” hver gang, så vi fandt ud af, hvad opgaven var, og hvordan vi ville løse den. Det var superfedt at kunne trække på deres viden og erfaringer, og de kunne anbefale forskellige løsningsmodeller. De var især gode til at minde os om hele tiden at tænke på, hvad kunderne gerne vil have af os, forklarer Mikael Refsgaard.


Producenterne har været begejstrede for vores indsats for at digitalisere vores service. Det giver jo også dem en bedre dokumentation.

Service product manager Mikael Refsgaard, Danhydra


Installations- og serviceopgaver på vindmøller er et kæmpestort forretningsområde, og kravene til serviceleverandørerne bliver skærpet i disse år.

- Jeg har selv arbejdet for Siemens og ved, at selve fremstillingen af møllerne er ved at være optimeret og trimmet helt ned i detaljen hos producenterne. Nu begynder man at have mere overskud til at koncentrere sig om at optimere servicedelen. Og producenterne har da også været begejstrede for vores indsats for at digitalisere vores service. Det giver jo også dem en bedre dokumentation, og det er meget vigtigt for dem, siger Mikael Refsgaard.

- Er du ikke bange for, at I skal blive så dygtige, at producenterne ”stjæler” jeres koncept og bare gør det selv?

- Jo! Og alligevel: Nej, for det handler jo om kernekompetencer. De er de bedste til at fremstille møllerne, og vi er de bedste til de opgaver, vi løser. Vi arbejder med mange forskellige møller fra flere forskellige producenter, så vi får rigtig mange nyttige erfaringer, som kan bruges på tværs af opgaver. Der igennem bliver vores kompetencer hele tiden udviklet, og vi sikrer et højt niveau i vores leverance, siger Mikael Refsgaard.

Danhydra beskæftiger cirka 110 mand i skrivende stund. Håndværkerne er i gang med at skabe mere plads på den ene af to fabrikker i Herning, så der formentlig snart bliver arbejde til endnu flere.

Danhydra har udviklet en strømforsyning til vindmølletårnets lys, som skal advare lavtgående fly. Dermed kan fly-lyset få strøm fra bæredygtig brint, indtil møllen er færdigsamlet og koblet på el-nettet. Foto: Thomas Maxe

Danhydra A/S

  • Danhydra udvikler, fremstiller og servicerer værktøj og udstyr til at installere og vedligeholde vindmøller. Et af de populære produkter er ”Turner Gears”, som får vindmøllens aksel til at dreje på plads, når vingerne skal installeres.
  • Service har vokset sig til at være en væsentlig del af forretningen for Danhydra. Samtidig leverer man service på de specielle værktøjsløsninger, som eksempelvis Vestas benytter til installation af deres møller.
  • Cirka 110 medarbejdere er beskæftiget hos Danhydra – omtrent 65 i Herning og resten i afdelinger i USA og Tyskland.
  • De to Færch-søskende Rasmus og Annemette Færch har via ejerandele til sammen lidt over 75 procent af stemmerne i bestyrelsen for Danhydra, som i seneste regnskab havde et overskud før skat på 9,1 millioner kroner og en 50 millioner kroners egenkapital, som på trods af lynhurtig vækst er solid.
  • Hjemmeside: www.danhydra.com
Annonce
Annonce
Fyn

Hos Aktiedysten kan du risikofrit satse på den næste aktieraket: Nu går virksomheden efter at blive en international platform

Annonce
Fyn For abonnenter

Til at begynde med havde Per lager under dobbeltsengen: I dag leger Søndersøvirksomheden med de helt store på markedet

Annonce
Erhverv

Dansk erhvervsliv øjner grønne ordrer efter tysk valg

Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Klumme: Iværksætterselskaber synger på sidste vers

Erhverv

Klumme: Det betaler sig at skrue ned for mandehørmen

Erhverv

Klumme: Tønder med både tiltrækning og fastholdelse

Sydjylland

Robotter fra Vejen arbejder i 15 meter høje bølger på rejetrawler i barskt klima: - De er så stor en succes ombord, at vi netop har bestilt anlæg nummer tre

Sydjylland For abonnenter

Unge Kolding-drenge producerer medicinsk cannabis: - Vi vil gerne give folk med smerter noget håb

Erhverv

Klumme: Næste generation af ejerskifter venter lige om hjørnet

Annonce