Annonce
Fyn

Digital satsning har vist sig overraskende powerful for stort bolighus: Der er ikke længere noget, som ikke sælger på nettet

Torben og Lone Werenberg satsede for seks-otte år siden massivt på onlinesalg sideløbende med deres 11.000 kvadratmeter store møbelhus, og det har i høj grad givet pote under det seneste års to nedlukninger. Nu kommer kunderne fra hele landet, en stor del af omsætningen kommer fra webshoppen, og den største udfordring er nærmest, at de efter genåbningen har svært ved at følge med. Foto: Trine Grauholm
Bolighuset Werenberg satsede allerede for år tilbage på egen webshop, sociale medier og samarbejde med bloggere, og i et coronaår med to nedlukninger af det fem fodboldbaner store hus har den strategi været en vigtig redningskrans. Nu kommer kunderne fra hele landet, og købemønstrene ændrer sig. - Der er ikke længere noget, der ikke sælger på nettet, siger Torben Werenberg, som derfor øver sig i ikke at lade sig begrænse af egne forestillinger og forbrugsmønstre.

Brenderup: Nostalgikontoret hos Bolighuset Werenberg er indrettet med gamle palisandermøbler, rejseartikler fra Østen og udklip fra den familiehistorie, der siden grundlæggelsen af forretningen i 1964 i høj grad er centreret omkring udviklingen af et af Danmarks største, selvstændige bolighuse.

Rummet emmer af viden og erfaring, men som anden generation i spidsen for familievirksomheden har Lone og Torben Werenberg imidlertid måttet holde årtiers erfaring og indgroet rygradsviden ud i strakt arm det seneste år, hvor møbelkundernes købeadfærd i den grad har ændret sig og overrasket dem.

- Førhen ville jeg have påstået, at der ikke er nogen, der køber en seng på nettet. Du skal ligge i den otte timer i døgnet, og når kunderne kommer i butikken, bruger vi en time eller halvanden på at informere dem og lade dem prøve forskellige madrasser, fordi der er så mange facetter i det. Men folk køber senge på nettet, og de køber sofaer til 30.000 kroner, som jeg ikke ved, om de nogensinde har prøvet at sidde i. Jeg ville selv tage ud at se og mærke, men der er ikke længere noget, der ikke sælger på nettet, siger Torben Werenberg.

Efter et år med coronakrise og en generelt øget digitaliseringsgrad betyder bolighusets beliggenhed i Brenderup, hvor Werenberg er ene om at trække købekraftige kunder til, derfor ikke nær så meget som tidligere. Geografisk er kundekredsen blevet udvidet til hele landet, og en bevidst strategi om at satse på it, egen webshop og sociale medier for seks-otte år siden har vist sig helt afgørende i et år med to nedlukninger, som blandt andet er gået ud over januar, februar og marts, der normalt er bolighusenes tre største måneder.


Det er ligesom med stjernernes fodboldstøvler. Man låner lidt af den glorværdighed, andre har, og får en form for blåstempling. Hvis man ikke selv ved, hvad man skal vælge, kan man læne sig op ad én, hvis stil, man godt kan lide. Det er utroligt, hvor godt det virker, og jeg er ikke i tvivl om, at hvis man skal tale til den næste generation, er man er nødt til at tale deres sprog og være til stede på deres platforme.

Torben Werenberg, ejer af Bolighuset Werenberg


Alligevel er optimismen stor. Forbrugernes trang til at bygge rede er steget, og de penge, der normalt bliver brugt på rejser og restaurantbesøg, går nu til andre ting. Derfor har det også været vigtigt for Werenberg at kunne agere i en periode, hvor interessen for boligindretning er stor, boligmarkedet boomer, og byggebranchen kører videre for fuld kraft.

- Tidligere har det handlet meget om at trække folk ind i butikken. Så skulle vi nok give dem en fantastisk service, men pludselig kommer coronakrisen, og der har vores digitale satsning har virkelig føltes som en redningskrans, fortæller Lone Werenberg.

Overtog en succes

Da Torben Werenbergs far, Flemming Werenberg, grundlagde bolighuset i 1964, var det 120 kvadratmeter og solgte udelukkende stuemøbler, gardiner og tæpper. I dag er det 11.000 kvadratmeter - eller fem fodboldbaner, og foruden klassiske møbler af danske stjernearkitekter som Wegner, Arne Jacobsen og Børge Mogensen satser Werenberg også på nye, danske mærker som Gubi, &Tradition og Ferm Living.

Som ung havde Torben Werenberg imidlertid ingen intentioner om at overtage familiens livsværk. Det var fodboldkarrieren i B1909 og uddannelsen til maskiningeniør, der fyldte.

- Jeg skulle ikke være møbelhandler. Jeg havde fri fredag klokken 13 og skulle i hvert fald ikke arbejde i weekenden. Men da min far fyldte 60, spurgte jeg, hvad han ville med forretningen, og så kom vi til at tale om det, husker Torben Werenberg, der arbejdede nogle år i butikken, inden han overtog den sammen med sin hustru. I dag ser de det ikke som et job, men som en livsstil.

- Torben var igennem en proces, hvor han begyndte at tale om den selvstændige livsform, hvor en stor arbejdsindsats i højere grad bliver honoreret, og man kan være med til at drive tingene, hvis man vil, men vi havde da nogle snakke om det at overtage en succes. Det ligger et vist pres, for det ville godt nok være ærgerligt, hvis det hele gik op i røg, husker Lone Werenberg om overvejelserne.

Annonce

Fra finanskrise til websatsning

Parret overtog virksomheden i 2005 og valgte hurtigt at træde ud af Danbo-kæden, som Flemming Werenberg havde været med til at bygge op. Det gav dem mere frihed til at vælge deres eget sortiment og differentiere sig i forhold til nogle af kædens øvrige butikker, der er langt mindre. Kort efter blev hele møbelbranchen imidlertid hårdt ramt af finanskrisen.

- Min far havde altid haft fremgang, men pludselig faldt omsætningen 30-40 procent i løbet af et halvt år. Det var frygteligt, og det var helt uoverskueligt, når økonomerne sagde, at det ville tage seks-syv år, før økonomien ville være tilbage på samme niveau igen, for vi vidste ikke, om vi kunne holde til det, fortæller Torben Werenberg.

Tre gode råd til at overtage en familievirksomhed

Lone og Torben Werenberg overtog i 2005 en virksomhed, der kun havde oplevet fremgang, og de gjorde sig derfor nogle tanker om det pres, der ligger i at skulle føre familiens virksomhed videre, og giver her tre råd til andre, der overtager en familievirksomhed.

1. Det er alfa og omega, at man reelt får lov til at overtage og kan komme til.

2. Sørg for at inddrage medarbejderne. Vær tydelig omkring, hvordan du vil have tingene til at køre, og inddrag medarbejderne.

3. Prøv gerne noget andet først. Der er ikke noget i vejen med at gå i lære i familievirksomheden som 16-årig, men det kan også være en rigtig god ting at have erfaring med sig fra andre brancher eller virksomheder. 

Tankerne strøg derfor hurtigt tilbage til den periode, da Mette Frederiksen lukkede Danmark ned den 11. marts 2020, men situationen var alligevel helt anderledes. Dels er parret blevet mere erfarne møbelhandlere siden kriseårene i kølvandet på finanskrisen, dels satsede de for seks-otte år for alvor på udvikling af virksomhedens it og online-salg.

- Vi har hele tiden haft en hjemmeside, men for seks-otte år siden fik vi også en webshop og begyndte at arbejde med sociale medier. Tidligere var det os selv, der passede det. Nu har vi fem medarbejdere, der står for det, for det er en helt anden forretning end den fysiske. Du kan ikke tale med kunderne, og du er nødt til at sørge for, at de selv kan vælge deres vare ud fra de mange kombinationsmuligheder, der er, og så skal du sørge for at undgå fagsprog, som man ikke forstår, når man kun køber en ny seng eller et nyt bord hvert 10. eller 15. år, siger Torben Werenberg.

Annonce

Fordobling af web-ordrer

Før coronakrisen kom fem-seks procent af Werenbergs omsætning fra online-salg. Nu er det steget til 10 procent, og Lone og Torben Werenberg er ikke i tvivl om, at udviklingen fortsætter.

De mærker tydeligt, hvordan nye kunder undersøger de forskellige forhandlere på Trustpilot, før de slår til, og hvor bolighuset førhen ikke lagde dyre sofaer online på grund af de utallige kombinationsmuligheder, vælger de nu en håndfuld varianter ud, som de præsenterer på nettet.

Det virker.

- Førhen lagde vi ikke alle varer online, men satsede mere på at hive kunderne ind i butikken. Nogle gange tænkte vi, at det havde været nemmere, hvis vi havde ligget ud til motorvejen, hvor vi var mere synlige, men det er ligegyldigt nu. Tidligere havde vi kun kunder fra Fyn og en del af Jylland. Nu kommer de fra hele landet, og vores webshop og sociale medier fungerer som et udstillingsvindue, siger Lone Werenberg.

Bolighuset Werenberg

  • Blev grundlagt af Flemming og Vivi Werenberg i 1964 og er siden blevet udvidet fra de oprindelige cirka 120 til 11.000 kvadratmeter.
  • Torben og Lone Werenberg overtog virksomheden fra Torbens forældre i 2005 og valgte kort efter at træde ud af Danbo-kæden, som Flemming Werenberg havde været med til at grundlægge. Det giver dem større frihed til selv at sammensætte et sortiment med både dyre designermøbler og billigere alternativer og mulighed for at kombinere tingene.
  • Har 30 medarbejdere i dag og kom ud af det seneste regnskab med et overskud på knap 800.000 kroner.

Torben Werenberg kigger over mod billedet af sig selv fra dengang, han spillede fodbold på B1909's førstehold. Dengang kiggede han som alle andre efter stjernernes valg af fodboldstøvler og sportstøj, når han skulle navigere i junglen af muligheder. På samme måde oplever han, at unge forbrugere i dag læner sig op ad de største bloggere og influencers. Hos Werenberg kan de sælge 15 sengesæt på et kvarter, så snart en blogger lægger det på sociale medier.

Som uddannet maskiningeniør havde Torben Werenberg i mange år ingen planer om at skulle ind i forældrenes bolighus, men siden 2005 har han drevet det sammen med sin hustru, Lone, der er uddannet sygeplejerske og har undervist i en årrække. De ser det som en fordel at have prøvet noget andet. Foto: Peter Leth-Larsen

- Det er ligesom med stjernernes fodboldstøvler. Man låner lidt af den glorværdighed, andre har, og får en form for blåstempling. Hvis man ikke selv ved, hvad man skal vælge, kan man læne sig op ad én, hvis stil, man godt kan lide. Det er utroligt, hvor godt det virker, og jeg er ikke i tvivl om, at hvis man skal tale til den næste generation, er man er nødt til at tale deres sprog og være til stede på deres platforme, siger Torben Werenberg.

Annonce

Væk med blokeringerne

Derfor øver han sig i både at bruge men også distancere sig fra al den erfaring, han og familien har opbygget gennem årtier, og ikke lade sig begrænse af sine egne handlemønstre.

- Du må ikke blokere dig selv ved at tænke, at det gør man ikke, for det ville jeg ikke selv gøre. Folk købeadfærd er anderledes, end man kan tænke sig til, forklarer Torben Werenberg.

Via sit netværk kender han en række robotfolk fra Odense, og robotbranchens udvikling har været en stærk inspirationskilde.

- De har gjort det, ingen troede muligt. For 10 år siden var jeg selv en af dem, der sagde, at det, de snakkede om, ikke ville komme til at foregå på Fyn men i Silicon Valley. Men de har ikke nogen blokeringer. Der er bare én vej, og det er frem, og når de siger, at de går fra 20 til 150 medarbejdere i løbet af et år, så gør de det. Det er en god inspirator i forhold til at se, at tingene kan lade sig gøre. Man skal ikke lade sig blokere, og vi kan sælge alt. Også på nettet, siger Torben Werenberg.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce