Annonce
Vestjylland

Detailekspert: Nethandel er en trussel mod hele lokalsamfund

Det bedste værn mod tomme vinduer i gågaden er at levere god service og spændende oplevelser, lyder rådet fra en ekspert i detailhandel. Arkivfoto: Johan Gadegaard
Nethandel kan føre til butiksdød, mens pengene bliver sendt til udlandet. Butikkernes bedste forsvar er god service og oplevelser.

AARHUS: Der er blevet kortere afstand mellem de tomme vinduer i gågaderne. Danmarks Statistiks konjunkturbarometer, der blev offentliggjort lige efter nytår bekræfter udviklingen: Detailhandelen lider, og butikkernes fremtid tegner endda værre i Danmark end i resten af Europa.

En del af forklaringen er den stigende nethandel. De nyeste tal viser for eksempel, at syv ud af ti danskere købte tøj, sports- og fritidsudstyr på nettet mindst én gang i 2019. Det er rekordmange.

Bruno Christensen, der i en menneskealder har arbejdet med detailhandel, i de seneste mange år som konsulent for butikker og kæder, viser det gule kort:

- Butikkerne skal helt klart se nethandel som en trussel. Det kan blive ganske alvorligt, ikke kun for den enkelte butiksejer, hvis det ender med udbredt butiksdød i bymidten. Så rammer det hele lokalsamfundet, for eksempel også de lokale aviser, som mister omsætning, siger Bruno Christensen.

Han ærgrer sig især over, at meget af nethandelens omsætning stryger direkte til udlandet, så Danmark går glip af både indtjening, arbejdspladser og skatteindtægter.

Annonce

Giv kunderne den bedste kundeservice, så det bliver en god oplevelse at gå i den fysiske butik – eller sagt helt simpelt: ”Gør kunderne glade!”

Bruno Christensens bedste råd til detailhandelen

Butik, webshop eller begge?

Men man kan jo ikke stoppe den teknologiske udvikling. Derfor vælger mange fysiske butikker at etablere en webshop for i det mindste at få en bid af online-kagen. Det er bare ikke altid en god idé, advarer Bruno Christensen.

- Hvis man forsøger at køre både en fysisk butik og en webshop, risikerer man at sprede sit fokus, fordi man ikke kan overskue begge dele, siger Bruno Christensen.

Han er blandt andet bekymret over Matas-koncernens strategi.

- I 2018 udgjorde onlinesalget tre-fire procent af deres omsætning. Sidste år blev det firdoblet til 16,4 procent, og det synes de selv er fremragende. Men hvor langt vil de hen? Hvad sker der, hvis online-andelen når op på 25-30 procent? Mon ikke man så vil begynde at lukke de mindst produktive fysiske butikker? Og så kan det ende med, at Matas-navnet kun er noget, man kender fra online-produkter, siger Bruno Christensen.

Matas står på to ben

Hos Matas-koncernen deler man ikke bekymringen. Tværtimod ville det være fjollet ikke at følge med kunderne ud på nettet, for det er nu engang dem, der bestemmer, hvor og hvordan de vil handle – og nej, det vil ikke betyde døden for de fysiske butikker, lyder det beroligende fra kommunikationschef Klaus Fridorf.

- Kunderne kan godt lide at få en oplevelse. Vi åbner en ny ”Matas Life”-butik cirka hver 14. dag (ofte nyindretning af eksisterende butik efter et helt nyt kundeoplevelses-koncept, red.). Her kan man deltage i events og få en sanseoplevelse, hvor man kan prøve, røre og dufte. Der er rigtig mange, som gerne vil have rådgivning og prøve produkterne, inden man køber, fortæller han.

Bevares, så er der måske kunder, som finder en favorit-duft i butikken og køber den samme vare online næste gang. Så længe det blot foregår på Matas.dk, er det helt fint, lyder det fra kæden, som i øvrigt også konstaterer, at mange kunder vælger ”click and collect”, hvor ved webshoppen faktisk bidrager positivt til aktiviteterne i den fysiske butik.

- Det er ikke sikkert, at vi også har 275 butikker om fem år. Vi kigger jo typisk på de byer, hvor der ligger to-tre små Matasbutikker tæt på hinanden og ser på, hvordan vi kan samle det i nye og større butikker, hvor der også er nogle andre muligheder for at styrke kundeoplevelsen, siger Klaus Fridorf, som har fuld tillid til, at Matas også i fremtiden kan håndtere at stå på to ben – ét på nettet og ét i butikker, som er tilpasset kundernes ønsker.

Kunderne kan godt lide at få en oplevelse. Derfor åbner en ny ”Matas Life”-butik cirka hver 14. dag, forklarer kommunikationschef i Mats, Klaus Fridorf.Der er typisk tale om nyindretning af eksisterende butik efter et helt nyt kundeoplevelses-koncept. Fotoet her er fra en genåbning i Horsens i november. Foto: Morten Pape

Klik og hent selv

Lige som Matas ser Bruno Christensen også positivt på ”click and collect”, hvor man vælger sine varer online og henter dem i den fysiske butik.

- Bog & Idés webshop understøtter de fysiske butikker med et ”click and collect”-system. Og går du ind til Tøjeksperten og mangler en vare, så har butikken en skærm, hvor man kan bestille varer hjem med det samme. Det nuværende system kan kun bestille varer blandt kædens egne produkter, men det kunne man sagtens udvide. Forestil dig for eksempel, at Bilka havde terminaler hos lokale købmænd i mindre byer. Så kunne kunderne bestille varer fra Bilkas sortiment til levering i den lokale butik, og så kunne købmanden tjene lidt på salget også, siger Bruno Christensen.

Det er for tidligt helt at afskrive de fysiske butikker, mener han. Men butikker, gågadeforeninger og indkøbscentre skal tænke mere kreativt end bare ”open by night” eller hyre et band til at spille på torvet, hvis de vil have kunderne til at rejse sig fra computeren derhjemme.

- ”Open by night” og kendte, der optræder, gik af mode for mange år siden. Det har ikke den store effekt i dag. Men vi ser tendenser i Asien, hvor man investerer mange penge i butikscentre for at skabe flere oplevelser, blandt andet ved at trække andet end butikker ind i centrene, eksempelvis biografer, så det bliver et attraktivt miljø. Det er en god investering, og det er en tendens, som spreder sig hertil også, spår Bruno Christensen.

Bruno Christensen udtrykker bekymring om Matas' glæde over en fire-dobling af omsætningen på nettet til 16,4 procent samlet set. -Men hvor langt vil de hen? Hvad sker der, hvis online-andelen når op på 25-30 procent? spørger detailhandelseksperten. Arkivfoto: Kim Haugaard

Centre går forrest

Butikscentrenes udvikling kan smitte positivt af på butikker i hele landet, ikke kun i de store centre.

- Centrene påvirker butikkerne til at være med på bølgen, hvor man skaber oplevelser – ikke kun på centertorvet, men også i den enkelte butik. Det kan for eksempel være en spændende butiksindretning og en indbydende varepræsentation, og man finder på aktiviteter, hvor kunderne kan prøve, smage og røre, så de får gode oplevelser, som man ikke kan få online. Når kædebutikkerne i centrene ser, at det virker godt, så breder ideerne sig til deres øvrige butikker i hele kæden, forklarer Bruno Christensen.

Hans bedste råd til butiksejerne er, at man lytter til det gamle, enkle råd om at yde en god service - og ikke bare lytter, men gør noget ved det.

- Giv kunderne den bedste kundeservice, så det bliver en god oplevelse at gå i den fysiske butik – eller sagt helt simpelt: ”Gør kunderne glade!” Og sørg for at byens ildsjæle i handelslivet stikker hovederne sammen og fremlægger planer for kommunen om, hvad der skal til for at understøtte den lokale handel. Er der brug for at sanere gamle og grimme ejendomme? Skal der gøres noget ved parkerings- og tilkørselsforhold? Det er ikke sikkert, at kommunen skal finde en masse penge, men det er vigtigt, at den tager førertrøjen og viser, at man står sammen i kampen for det lokale byliv, siger Bruno Christensen.

Find flere gode råd og kærlige spark til detailhandelen på hjemmesiden www.brunochristensen.com

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce