Annonce
Vestjylland

Det midtjyske brint-eventyr har fået vinger: Everfuels markedsværdi nærmer sig to milliarder kroner

Jacob Krogsgaard har været en af pionererne inden for brint. Hans nye virksomhed Everfuel er milliarder værd på børsen. Pressefoto
Brint-pioneren Jacob Krogsgaard fra Holstebro stiftede for et år siden brint-firmaet Everfuel. Nu er børsværdien over halvanden milliard kroner.

HØGILD/HOLSTEBRO: De fleste af os har hørt om de store energiselskaber: Shell, Statoil, Q8, Ørsted. Og så er der jo også lige Everfuel. Øh… hvem?

Ja, bare vent! Om få år skulle Everfuel gerne være et lige så kendt navn – det er bare ikke el, diesel eller benzin, der kan tankes hos Everfuel, men brint.

- Inden 2030 forventer vi at nå en omsætning på en milliard euro (7,46 milliarder kroner, red.). Det er det erklærede mål, som vi har fortalt til investorerne, og det løfte kommer vi til at indfri, lyder det med fast overbevisning i stemmen fra Jacob Krogsgaard.

Everfuel har ingen selvstændig produktion, men visionen er, at selskabet skal eje og drive et stort antal brinttankstationer (produceret af medejeren, norske Nel) i flere lande rundt i verden.

- Der har længe været specialister i brintproduktion, og der findes gode løsninger til tankstationer og så videre. Men der har manglet nogen, som var parat til at gå ind og tage ansvaret for totalløsninger, så man kan sørge for alt, lige fra langvarige aftaler om at aftage brint til at sørge for drift af en infrastruktur. Brint har et enormt potentiale for klimavenlige løsninger for den erhvervsmæssige transport, for eksempel varebiler, lastbiler, busser, taxi og inden for det maritime område, forklarer Jacob Krogsgaard om det nye koncept.

Det er kun et år siden, at han forlod stillingen som senior vice president hos den norske brint-gigant Nel, så Everfuel er stadig i gang med opbygningen og har knap 20 ansatte, koncentreret på hovedkvarteret i Høgild syd for Herning, men med snarlige planer om at åbne kontorer i blandt andet Holland, som er langt fremme på grøn transport.

Vild udvikling

Det er på alle måder en vild udvikling, som Jacob Krogsgaard har oplevet, siden han i 2003 sammen med nogle venner stiftede den første virksomhed H2Logic, som udviklede nøglefærdige brint-tankstationer.

Jacob Krogsgaard første virksomhed H2Logic installerede i 2011 Nordeuropas første højtryks-brinttankstation i Holstebro. Først nu er brint for alvor ved at få sit kommercielle gennembrud. Foto: Thomas Maxe

Nel har bevaret produktionen i Herning-forstaden Lind, hvor cirka 170 medarbejdere nu er beskæftiget med at bygge brint-tankstationer. Seneste nye ordre lyder på hollandske tankstationer til en værdi af 114 millioner kroner.

Det var knap så store forhold, da den unge Jacob Krogsgaard voksede op i Thy og fik sine første ideer om, at brint var værd at satse på.

- Det hele begyndte med, at vi havde alle vindmøllerne, og så begyndte man at sætte dem i stå, fordi de producerede så meget strøm, at nettet ikke kunne følge med til at aftage produktionen. Det er helt oplagt at bruge den overskydende strøm til elektrolyse, så man kan lagre energien som brint, forklarer Jacob Krogsgaard.

Annonce

Brint overhaler biogas

De første år var der store udfordringer med teknologien. Brint skal komprimeres ved meget højt tryk og kræver stadig en del større volumen end for eksempel fossile gasser, som man kender fra flaskegas.

De første biler var også mere sjældne end kønne. Men pionererne holdt fast, godt hjulpet af videnskab og stigende fokus på miljø og klima. Og brint ser nu ud til at udfordre biogas på listen over mest populære brændstoffer.

- Biogas kan fremstilles CO2-neutralt, men det er vigtigt at have for øje, at det ikke er emissionsfrit brændstof. Det kræver stadig en forbrændingsmotor. Brint har ingen udledning. Og med hensyn til bilerne, så har jeg selv lige købt min tredje brintbil. Før da havde jeg en Toyota, som jeg kørte 150.000 kilometer i på kun tre år, og den kørte fejlfrit alle tre år, siger Jacob Krogsgaard.


Jeg har kun én ”hastighedsindstilling” på mig selv, og det er speederen i bund.

Jacob Krogsgaard, brint-pioner og CEO for Everfuel


Everfuels første regnskabsår for 2019 endte med et minus på bundlinjen – hvilket er ret normalt for en startup-virksomhed. Investorerne har da også skyhøj tillid til fremtiden.

Det viser de aktuelle kurser på børsen i Oslo, hvor Everfuel-aktierne i skrivende stund har passeret en markedsværdi på 2,3 milliarder norske kroner.

- Det er rigtig godt, at investorerne har tillid til Everfuel. Det er jeg naturligvis glad for og stolt af, og det får vi brug for, når vi skal hente finansiering til at vokse. Jeg har kun én ”hastighedsindstilling” på mig selv, og det er speederen i bund, siger han.

- Det er lige nu, vi står foran gennembruddet for brint: Nu er teknologien på plads; infrastrukturen er på plads. Og nu kan man også lægge en businesscase, der er konkurrencedygtig med diesel, siger Jacob Krogsgaard.

Foruden brint-pioneren selv er hans gamle arbejdsplads Nel og flere banker, blandt andet Goldman Sachs og JP Morgan, blandt ejerkredsen i Everfuel.

Brint til transport

  • Brint fremstilles i grove træk lige så simpelt, som de fleste af os har prøvet i fysiklokalet: Der bliver sat strøm til vand, som derved skilles i ilt- og brintmolekyler.
  • Det geniale ved brint er, at elektrolyse-processen kan lagre strøm fra vind- og solenergi i de perioder, hvor der er overskydende kapacitet.
  • ”Grøn” el afløser i stigende omfang fossile brændsler, men transportsektoren halter stadig efter. Det er vanskeligt at drive tunge køretøjer på batterier, og ved stort kørselsbehov bliver opladning et problem.
  • Brint-køretøjer er dybest set el-drevne. I stedet for et batteri har de en kraftig el-generator, som drives af brint.
  •  Fordelen er, at brint ikke giver skadelig udledning ved forbrændring (kun vanddamp), og det er lige så hurtigt at tanke en brint-elektrisk bil, som det er at tanke en diesel-bil.
  • Afgifterne på fossile brændsler stiger hele tiden, og da teknologien til produktion af brint samtidig er blevet markant bedre og billigere, er brint nu også konkurrencedygtig i økonomisk forstand. Blandt andet derfor er producenter af personbiler, erhvervskøretøjer og skibsfartøjer i stigende grad blevet varme på brint.
  • Læs mere om det midtjyske brint-eventyr på www.everfuel.com
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce