Annonce
Østjylland

Det giver succes at satse på fællesskabet

Torben R. Rasmussen, områdedirektør i Sydbank. Foto: Sydbank

Vi er rigtig mange, som er godt trætte af lockdown og de restriktioner, som corona-pandemien lægger på vores sociale relationer. I erhvervslivet må virksomhederne opfinde sig selv på ny.

Det er et kendt fænomen, at virksomheder, klubber og organisationer skruer op for brugen af digitale kanaler. Men der er også en anden konsekvens af virus-lavinen, som jeg finder interessant. Den styrker fællesskabet, og vi rykker sammen om de værdier, som ligger dybt i os som danskere.

I DR synger Danmark for hinanden i et format, som bygger på højskoletraditionen, morgensang i skolerne og nationale sangstævner, som levede for flere generationer siden, men nu er taget op i ny forklædning.

Da håndboldherrerne erobrede VM-guld for anden gang, jublede nationen i ekstraordinært stort tal hjemme foran tv-skærmene. Konkurrenterne TV 2 og DR gik sammen for at dække turneringen.

Her i Aarhus har vi også vores egen lille pendant til de eksempler. Byens stolthed, fodboldklubben AGF, har brugt pandemien aktivt til at styrke fællesskabet omkring klubben, sponsorerne og byen.

Et godt eksempel er klubbens tre kampe under forårets nedlukning, hvor jubel på tribunerne blev erstattet af fællesfodbold via Zoom, hvor op imod 30.000 fans deltog hjemme foran computerne og blev transmitteret på storskærm i Ceres Park. Det var en begivenhed, som skabte internationalt ekko og gav Aarhus publicity, som ikke var set siden dagene som europæisk kulturhovedstad i 2017.

Det ville være forventeligt, at en organisation, som er dybt afhængig af sponsormidler, rammes hårdt, når klubkampene må afvikles med publikumssæderne helt tomme. Når forbindelsen mellem klubfans og virksomhederne brydes, skulle man jo forvente, at sponsorerne trækker sig, fordi de ikke får et pay off for deres sponsorkroner.


Covid-19 giver os mange eksempler på, at underliggende fællesskaber aktiveres og skaber sammenhængskraft i en tid, hvor vi har ekstra brug for det. AGF er et godt eksempel.


Men sådan er det ikke gået, fortæller administrerende direktør i AGF, Jacob Nielsen:

- Sponsorerne er forblevet loyale overfor klubben, der er ikke kun tale om et kundeforhold for dem. De er bevidste om, at fællesskabet omkring klubben er super vigtigt, så det handler ikke kun om return of investment, siger han.

Det bånd mellem klub og sponsorer er helt afgørende for klubbens økonomi. Over halvtreds procent af omsætningen kommer fra sponsormidler.

Omvendt har AGF i sin nød over ikke at kunne levere i hård valuta i form af medrivende kampe med et brølende publikum skruet op for aktiviteterne på andre områder.

- Vi var fra starten bevidste om, at det var afgørende at holde dampen oppe i kommunikationen med sponsorerne. I stedet for at sende sælgerne hjem satte jeg dem i stedet til at skrue op for kommunikationen. Det er vigtigt at være i fortsat dialog med vores kunder. Bare tanken, at vi ringer til dem, tæller. Det er noget, de påskønner, fortæller direktøren, som samtidig beretter, at AGF generelt har skruet op for kommunikationen på samtlige digitale kanaler under corona-krisen.

AGF har ikke bare brugt ord, men også i gerning vist sin taknemmelighed over for sponsorerne. De normale VIP-menuer, som serveres til kampene, er omdannet til take away, som uddeles til samtlige sponsorer.

Især i mindre virksomheder er det en påskønnelse, som tæller. Mange bruger menuerne til egne marketingsaktiviteter ved at dele dem ud til sportsklubber eller udsatte borgere.

Direktør i AGF, Jacob Nielsen, savner tilskuere på stadion i Aarhus, men der er andre måder at styrke sammenholdet på. Foto: Jens Thaysen

Som ekstra opmærksomhed under corona har klubben også uddelt gavepakker bestående af AGF-trøjer og en flaske specialproduceret gin.

Og så tæller det naturligvis, at AGF netop i seneste sæson, efter 23 års ørkenvandring, igen var på medaljeholdet i Superligaen.

- Bronzemedaljen var i den forstand guld værd, erklærer direktøren.

Det var med til at give ekstra styrke til fællesskabet og loyaliteten. For med den generobrede position i toppen kunne AGF igen levere i forhold til de omkring 350 sponsorer, som holder klubbens økonomi flydende.

Gode kampresultater er et vigtigt brændstof, men det er fællesskabet, som er udgangspunktet, og Covid-19 forstærker nogle af de parametre, som ligger bag sponsortanken.

- Fodbold er fællesskab og bygger på følelser, hvor dialog er nøglen. Vi har brugt Covid-19 til at starte aktiviteter, som styrker fællesskabet og identifikationen med klubben, forklarer Jacob Nielsen.

Således har AGF taget hul på en bæredygtighedsstrategi, hvor affaldssortering og grøn strøm til stadion er vigtige elementer. Klubben har dertil indledt et samarbejde med de to lokale klubber VSK Aarhus og IF Lyseng om kvindefodbold, som ikke har været en del af AGF før. Samarbejdet betyder, at de to klubber nu stiller et ungdoms- og seniorhold, som spiller under AGF’s faner.

- På den måde forsøger vi at tale ind i fællesskabet i en større sammenhæng med aktiviteter, som både fans og sponsorer ser som værdifulde og kan føle sig stolte af at være en del af, siger Jacob Nielsen.

Godt gået, AGF! Covid-19 giver os mange eksempler på, at underliggende fællesskaber aktiveres og skaber sammenhængskraft i en tid, hvor vi har ekstra brug for det.

AGF er et godt eksempel.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce