Annonce
Østjylland

Designer skiftede fastansættelsen ud for at bidrage til en mere bæredygtig fremtid

- Jeg vil gerne have at det samme design kan blive brugt af både børn, teenagere, mødre og beddstemødre, siger Marianne Gorridsen. - Jeg vil gerne have at det samme design kan blive brugt af både børn, teenagere, mødre og beddstemødre, siger hun om sine trøjer, der også findes i en børneudgave. Her går 10 procent af salget i år til Børnecancerfonden. Foto: Laura Uldahl Aggernæs
Efter mere end 30 år som designer kender Marianne Gorridsen modebranchen bedre end de fleste. Netop det har været med til at skubbe hendes karriere i en anden retning.

SILKEBORG: For 58-årige Marianne Gorridsen har et langt liv som designer sat sit præg på sproget.

Hvor de fleste måske nøjes med at konstatere, at en trøje er blød, lækker eller varm, bruger Marianne Gorridsen andre ord til at beskrive de tynde uldtrøjer, som hun i samarbejde med 12 kvinder i Peru har sat i produktion. - De er helt vidunderlige at have på. Alpaca babyuld har samme struktur som menneskehår, og det gør, at man kan holde varmen i en helt tynd trøje, fortæller hun begejstret. Marianne Gorridsen har selv stået for designet af de naturfarvede, tynde uldbluser, der har nordisk snit. En stil, der på mange måder ligger fjernt fra det kraftigt farvede og spraglede tøj, som ellers produceres i egnen.

Annonce
Når man kan købe billigt tøj, skal man huske på, at der er en grund til, at det er så billigt.

Marianne Gorridsen, stifter af Mode med Mening

Intet mål om masseproduktion

Faktisk spurgte Marianne Gorridsen engang de ansatte i strikkeriet i Peru om, hvad de synes om trøjerne, og her fik hun klar besked:

– De synes ærligt talt, at den var møgkedelig og kunne slet ikke forstå, at jeg kan sælge så mange af dem, som jeg gør, fortæller designeren med et grin. Men at sælge trøjerne, det er lige, hvad Marianne Gorridsen kan. I indeværende år har designeren solgt et par tusinde af baby alpaca trøjerne fra sin kollektion, som udover trøjerne fra Peru også består af strik fra Italien og Danmark. Salget er fortsat i vækst blandt de omkring 55 forhandlere, der sælger konceptet Mode Med Mening fra Gorridsens Design, men det i et tempo, som ikke går hurtigere end, at de ansatte i Peru kan følge med i. - De er dygtige håndværkere, men det skal ikke være en masseproduktion, understreger Marianne Gorridsen, der ikke har noget problem med, hvis der opstår ventetid på produkterne. Hele formålet med produktionen er nemlig at skabe ordentlige arbejdspladser for de ufaglærte syersker i Peru. Et mål, som Marianne Gorridsen satte sig, da hun tilbage i 2014 valgte at forlade en tryg fastansættelse for at forfølge drømmen om at gøre en forskel for andre som selvstændig erhvervsdrivende med eget design.

Et tomrum i arbejdet

Marianne Gorridsen blev uddannet designer fra Designskolen Teko i 1986. Siden da har hun haft flere jobs som henholdsvis designer og chefdesigner for større danske modevirksomheder som eksempelvis Hesselhøj Fashion og Ole Frandsen Damekonfektion, der tidligere har været blandt Danmarks største producenter af overtøj til kvinder. Hun har også prøvet livet som selvstændig af. I starten af 00’erne udgav Marianne Gorridsen sin egen bæredygtige strikkollektion i naturmaterialer med navnet Kicks & Cookies. En kollektion, der med sit fokus på økologi og bæredygtighed var lidt af en firstmover på området. Men finanskrisen og en personlig krise i form af en skilsmisse gjorde en ende på virksomheden, som i 2010 blev overdraget til firmaet Haughland Collection, der den dag i dag fører Marianne Gorridsens design videre. Skilsmissen betød samtidigt, at designeren pludselig stod alene med sine to børn på 11 og 14, og Marianne Gorridsen søgte derfor tilbage til fastansættelse og den medfølgende tryghed i en stilling som kombineret designer og key account manager i den dansk-italienske tekstilvirksomhed Danita. Men selvom Marianne Gorridsen var glad for jobbet, følte hun, at hun manglede noget i tilværelsen.

I øjeblikket har Marianne Gorridsen 12 kvinder ansat i Peru, som laver alle trøjer i hånden. Hun besøgte produktionen i foråret. Pressefoto

Børnearbejde og tomt forbrug

Følelsen var ikke ny. Gennem flere år havde Marianne Gorridsen oplevet en stigende lede ved at være i modebranchen. En lede, der i høj grad skyldtes de dårlige produktionsforhold, som hun gentagende gange oplevede i sit arbejde som designer. - Jeg har oplevet børnearbejde, og jeg har besøgt steder, hvor kvinderne græd, fordi de skulle arbejde til langt ud på natten. Jeg har været steder med dårlig udluftning og steder med elendige toiletforhold. Så når man kan købe billigt tøj, skal man huske på, at der er en grund til, at det er så billigt, understreger hun. Oplevelserne gjorde, at hun langsomt, men sikkert, blev mere og mere ked af sit arbejde. Også selvom hun oplevede Danita som en fin arbejdsplads med gode produktionsforhold. - Jeg følte ingen glæde ved at være designer. Jeg følte, at det jeg skabte, bare blev skabt til tomt forbrug. Jeg var selvfølgelig med til at holde hjulene i gang. Men med de faglige ambitioner og den idealisme, jeg havde, der fortalte mig, at der skal ret og rimelighed til, når man arbejder med mennesker, kunne jeg mærke, at jeg havde lyst til at gå en anden vej, fortæller Marianne Gorridsen.

Marianne Gorridsen startede med at købe 25 trøjer fra Peru og sælge dem til to butikker i henholdsvis København og Aarhus. Da de var solgt, købte hun 50 nye hjem. Og da de var solgt, købte hun 100. På den måde er virksomheden vokset langsomt og organisk. Foto: Laura Uldahl Aggernæs

Et uventet opkald

Det endelige skub kom et uventet sted fra. Som medlem af kvindenetværket Zonta blev Marianne Gorridsen en dag inviteret med til et foredrag med den tyske kvinde Katrin Rohde, der fortalte om sine oplevelser med at flytte til Burkina Faso i Afrika og med at oprette et børnehjem, hvor blandt andet udstødte kvinder med børn kunne flytte ind.

Foredraget satte tanker i gang hos Marianne Gorridsen om at ville gøre en forskel for andre. - Jeg tænkte, at det måtte give mening for hende at gå på arbejde hver dag. Og så tænkte jeg samtidig, at det ikke gav mening for mig. Men jeg var jo alene med to børn, fortæller Marianne Gorridsen, der derfor i første omgang lod tankerne om et karriereskifte ligge. Men tilfældet ville, at Marianne få uger senere ud af det blå blev kontaktet af en dansk kvinde med en særlig forespørgsel. Kvinden havde giftet sig med en mand fra Peru, hvis familie havde en strikkemaskine, som de gerne ville ernære sig ved.

Hun havde fået den tanke, at familien muligvis kunne sælge strik til det danske marked. Et initiativ, som hun håbede, at Marianne Gorridsen kunne hjælpe hende med. Marianne Gorridsen forslog hende derfor at kigge forbi med et par eksemplarer af deres strikprodukter, hvis hun en dag var i nærheden af Silkeborg. Og til Marianne Gorridsens store overraskelse, dukkede hun kort tid efter op.

Forfremmelse endte med opsigelse

- Hun kom med en masse produkter, der var i tykt strik og fuld af mønstre, som jeg med det samme kunne se, at jeg ikke ville kunne sælge i Danmark. Men garnet var helt fantastisk, husker Marianne Gorridsen, som derfor lavede et design til familien for at se, hvad de kunne strikke ud fra det. To måneder senere modtog hun så en pakke indeholdende en tynd trøje strikket i naturfarvet babyalpacauld ud fra Marianne Gorridsens design. En trøje, der mere end indfriede forventningerne. - Jeg var meget imponeret. De havde virkelig forstået opgaven, husker hun. Som 53-årig besluttede hun sig derfor for at springe ud som selvstændig igen. Denne gang for at hengive sig projektet med at sælge trøjer fra Peru. Et projekt, som hun sidenhen har døbt Mode Med Mening. Ved en lønforhandling i Danita hvor hun stod til at blive forfremmet som produktchef, lagde Marianne Gorridsen derfor i stedet sin opsigelse på bordet med et forslag om at forsætte som freelancekonsulent for virksomheden. Og kort efter bestilte Marianne Gorridsen de første 25 trøjer hjem fra Peru.

På vej til at blive Aps

Det første år donerede virksomheden 20.000 kroner til Katrin Rohdes projekt i Burkina Faso. Men Marianne Gorridsen indså hurtigt, at hun blev nødt til at forenkle projektet både for sin egen skyld, men også for bedre at kunne støtte de kvindelige arbejdere i Peru ved at give dem en ordentlig pris for trøjerne. For at kunne leve fuld tid af sin virksomhed uden at sætte produktionen hurtigere op i hastighed end kvinderne kan følge med til, har Marianne Gorridsen desuden også fra start måtte udvide sin forretning med en italiensk strik kollektion, som hun i dag fremstiller i samarbejde med en italiensk strikfabrik, der kan producere i væsentlig større oplag, end de kan i Peru.

Senere er også en serie af danske, økologiske strikbluser føjet til. En serie, hvis salg også er i vækst.

For konceptet om bæredygtighed og Mode Med Mening, som Marianne Gorridsen fra start forankrede sin virksomhed i, er i dag højeste mode.

- Alle vil bæredygtighed i dag. Det er blevet en trend. Derfor kan det hurtigt blive udvandet at tale om. Men det her er en sandfærdig historie, understreger Marianne Gorridsen, der i øjeblikket er tre bogstaver væk fra at kunne kalde sig socialøkonomisk virksomhed.

Hun mangler blot at lave sin enkeltmandsvirksomhed om til et Aps (anpartsselskab, red.). Og med et overskud sidste år, der gav nok til, at Marianne Gorridsen kunne rejse til Peru med sine to børn for at besøge produktionen, og med fremgang i salget, er hun ikke langt fra mål.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce