Annonce
Østjylland

Den 3-stjernede salami er fortsat en favorit på frokostbordet

Den originale salami fra 3-Stjernet er stadig en af danskernes pålægsfavoritter - og Atria-direktør Svend Schou Borch er glad for at have en så stærk og stabil performer i familien. Foto: Morten Pape
Efter et år som administrerende direktør for Atria Danmark har Svend Schou Borch sat sit eget hold og strategien klar for fremtiden på pålægsfabrikken i Horsens. Foodservice, øget eksport og pålægsvarianter med mindre kød og mere grønt står højt på dagsordenen.

HORSENS: I mere end 50 år har den originale salami fra 3-Stjernet været en fast del af den danske frokosttradition.

Derfor er den traditionelle spegepølse i den gule bordpakning i dag en del af Danmarks stærkeste varemærke inden for fødevareområdet.

Og netop den fremtrædende position i kølediske og på de danske spiseborde var en afgørende årsag til, at Svend Schou Borch for snart to år siden sagde et tilsvarende direktørjob op hos HKScan, der blandt andet ejer fjerkræslagteriet Rose Poultry i Vinderup i Vestjylland, og skiftede kyllinger ud med pålægsproduktion hos Atria Danmark, som står bag både 3-Stjernet og Aalbæk Specialiteter.

- Det var først og fremmest brandet og dét at stå i spidsen for nogle af de allerstærkeste varemærker i branchen, der trak i mig sammen med, at jeg ville få et samlet ansvar for både produktion og salg. Og så er der tale om en spændende udfordring. Det er en stabil og veldrevet virksomhed, som har gjort det godt i en årrække, men det er også en virksomhed, som trænger til at få formuleret og ikke mindst eksekveret en strategi, der rækker fem-ti år frem, siger Svend Schou Borch.

Han forlod HKScan i efteråret 2017, men den nye direktør tiltrådte først hos Atria 1. juni i fjor, for selv om afstanden mellem fjerkræ og pølsefabrik synes tilpas stor, så er de to fødevarekoncerner begge hjemhørende i Finland, hvor de er i stor intern konkurrence. Det resulterede i et hurtigt farvel og en fritstilling, der gav Svend Schou Borch otte måneder som hjemmegående, så græsplænen ved privaten i Højbjerg syd for Aarhus var særlig veltrimmet sidste forår, indtil tørken tog over og sørgede for at holde væksten i græsset nede.

Annonce

En 3-Stjernet historie

1950: 3-Stjernet A/S blev grundlagt.

1965: Aage Jensens svigersøn ansættes og 3-Stjernet begynder for alvor at eksportere. Først primært til England og Frankrig.

1967: Aage Jensen overtager Horsens Offentlige Slagtehus og ombygger det til salami-produktion.

1978: 3-Stjernet revolutionerer charcutteribranchen med lanceringen af skiveskåret salami i bordpak.

1981: Sortimentet af skiveskåret pålæg udvides med en kødpølse, helt uden brug af farve. Den gik hurtigt hen og blev danskernes favorit.

1988: I takt med et øget salg bliver første etape af en ny fabrik i Hansted taget i brug.

1994: Salgsvognene bliver nedlagt, og der leveres nu til kundernes centrallagre.

2000: 3-Stjernet A/S sælges og bliver en del af den svenskejede koncern AB Sardus med hovedsæde i Helsingborg.

2005: 3-Stjernet overgår fra at være godkendt USA-leverandør til EU-virksomhed.

2006: I februar står ca. 11.000 kvadratmeter ekstra produktionsfaciliteter klar til brug.

2007: 3-Stjernet A/S bliver en del af den finske fødevarekoncern Atria Scandinavia.

2008: Frokost favorit lanceres bestående af seks pålægsvarianter. Serien lanceres i en ny emballage, der er nem at åbne samt har en smart genluksfunktion.

2014: 3-Stjernet har i årtier været danskernes foretrukne pålæg. Og nu kan du også få Frokost favorit leverpostej - i to varianter.

2015: 3-Stjernet ændrer navn til Atria Danmark og køber den økologiske pålægsproducent Aalbæk Specialiteter.

Kilde: Atria Danmark

Pålægget i en sandwich

Svend Schou Borch har endnu til gode at have stået i spidsen i salami-koncernen i et fuldt regnskabsår. De seneste nøgletal for 2018 viste en fremgang i overskuddet før skat fra 16,7 til 21,3 mio. kroner, mens omsætningen faldt fra 453,7 mio. kroner til 433,4 mio. kroner.

Tilfredsstillende? Både og.

Forventningen var et resultat væsentlig over niveauet fra de foregående år. I 2016 oplevede Atria en halvering på bundlinjen fra 28,1 mio. kroner til 14,6 mio. kroner.

- Det er et fint resultat i forhold til, at vi lykkedes med at fastholde prisen, selv om svinenoteringen faldt gennem hele 2018, og vi havde fortsat et godt salg. Når omsætningen faldt, skyldes det blandt andet en ændring i prisstrukturen, forklarer Svend Schou Borch og fortsætter:

- Samtidig er der et stort konkurrencepres i kødbranchen og en stor kapacitet i markedet. Det kommer både fra lavtlønslande som Tyskland og Polen, og fra detailhandlen - og især discountkæderne, som vi har mange af i Danmark - som presser prisen. Her er vi pålægget i en sandwich mellem pres fra udlandet, private label-produktion og kæderne. Endelig er kødbranchen volatil, hvor prisen på råvarer ofte ændrer sig, og det skal vi kunne navigere i.

Direktøren forventer, at det kan blive svært at nå samme højder i 2019, selv om 2018-tallene ikke tog nogen med storm:

- Siden marts er svinenoteringen steget 30-40 procent, og der er i perioden lagt tre kroner på råvareprisen. Det tæller ikke på positivsiden for forædlingsindustrien, som vi er en del af. Derudover betragter vi 2019 som et overgangsår, og vores strategiske tiltag vil vi først se det fulde resultat af senere. Vi investerer nu for at få et afkast i fremtiden.

Klar til mindre kød

Og hvordan ser den tre-stjernede strategi så ud?

Er den salte og røgede salami, som virksomhedens grundlægger Aage Jensen satte i større produktion på Langmarksvej, da han overtog sin tidligere læreplads Horsens Offentlige Slagtehus i 1967, snart på vej ud af sortimentet?

Nej, tværtimod, forsikrer Svend Schou Borch:

- Den originale salami performer fortsat tilfredsstillende og jævnt. Det samme gælder for andre klassiske produkter som kødpølse, røget medister og vores sønderjyske spegepølse. Vi har vel fire-fem produkter på danskernes top-10 over pålægsfavoritter, men selvfølgelig kigger vi på vores sortiment, og især hvor vi eventuelt mangler noget, for vi ved godt, at plantebaserede produkter vinder frem lige nu i køledisken, og derfor skal vi også have alternativer til klassikerne.

- Trenden går mod mindre kød og mere grønt, og selv om vores brandede salg stadig ser godt ud, så tror vi heller ikke, at tendensen med reduceret kødforbrug bare går over igen, og om fem-ti år kan pålægskategorien sagtens se anderledes ud, spår direktøren.

Bordpakningen med skiveskåret salami har for alvor været med til at booste salget og revolutionere fabrikken i Horsens op gennem 1970'erne, 1980'erne og videre frem, og det er ikke kun indholdet, som nutidens klimabeviste forbrugere stiller nye krav til.

- Det er svært at emballere uden plastic, men vi har også fokus på at gøre vores emballage mere bæredygtig og er på vej i den retning. Det er en vigtig del af vores agenda i fremtiden, siger Svend Schou Borch.

Svend Schou Borch har taget masser af erfaringer fra fødevarebranchen med ind i jobbet som administrerende direktør hos Atria Danmark i Horsens. Direktørens cv tæller navnene som Carlsberg, Tican og senest HKScan. Foto: Morten Pape

Forbrugerne flytter sig

En øget eksportandel og foodservice er de øvrige ben på strategien. Atria Danmark henter i dag en mindre del af omsætningen uden for landets grænser - primært fra Sverige, Norge, Finland, Storbritannien, Frankrig og fjernmarkeder som Kina.

- Vores hovedfokus vil fortsat være det danske detailmarked, hvor vi skal fastholde positionen som markedsleder, men vi ønsker også at øge vores forretning på udvalgte eksportmarkeder. Her tænker vi først og fremmest på vores nabolande, hvor vi kan overføre det, som vi er gode til i Danmark, til andre lande. I Sverige og Norge har vi eksempelvis også stærke varemærker, siger Svend Schou Borch.

Foodservice er derimod et nyt forretningsområde, som Atria nu kigger aktivt ind i:

- Forbrugerne flytter sig, og vi kan se, at en stor del af det salg, der tidligere gik til madpakker, nu overgår til kantine- og frokostordninger i virksomheder og på skoler. Her ønsker vi også at få en del af kagen. Vi skal lære markedet endnu bedre at kende og opbygge en ny markedsposition her.

Sat sit eget hold

Til at eksekvere strategien har Svend Schou Borch i løbet af det seneste år sat sit eget hold med både kolleger fra lang erfaring i virksomheden og tilgang af nye kompetencer udefra - heriblandt nye ansvarlige for netop det danske detailsalg, eksport og foodservice.

Strategien strækker sig frem mod 2024. Spørgsmålet er så, hvilken form Atria Danmark er i til den tid?

- Vi er blevet en større virksomhed med et solidt og bredere funderet fundament. Der har altid været tale om en meget specialiseret virksomhed på spegepølse, og her skal vi stadig være danmarksmesteren, slutter Svend Schou Borch.

Atria Danmark beskæftiger samlet set omkring 160 ansatte fordelt på de to fabrikker i Horsens - henholdsvis på Langmarksvej og Aage Jensen Bakken i Egebjerg - samt Aalbæk Specialiteters anlæg i Farre mellem Give og Billund.

Annonce
Annonce
Annonce
Fyn

Pillefyrsproducenter er på vej mod overskud

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Saferoad gør byrummet sikkert

Annonce