Annonce
Vestjylland

Danske Bank er lokal på sin egen måde: - Det er ikke ”mine” kunder, men ”vores” kunder

Der er ikke så mange kundeekspeditioner hos Danske Bank i Holstebro, så filialdirektør Kim Vammen og de otte kolleger må arbejde på nye måder for at være tæt på kunderne. Foto: Morten Stricker
Kasse-ekspeditionerne er faldet med 92 procent på 10 år i Danske Bank. Det kræver nye måder at arbejde med kunderelationer på.
Annonce

HOLSTEBRO: Der er ikke ligefrem kø ved kassen i Danske Banks afdeling i Holstebro.

Faktisk er der slet ingen kunder på besøg, da avisen kommer ind. Og bag skranken er der næsten lige så stille.

- Der har tit været helt fyldt op af både vores egne rådgivere og af pensionsrådgivere eller erhvervsrådgivere, der har møde med kunder. Men lige nu arbejder halvdelen af vores egne folk hjemme på skift for at mindske risikoen for coronasmitte. Og samtidig afvikler vi så få fysiske møder som muligt for at passe godt på både kunder og medarbejdere, forklarer filialdirektør Kim Vammen.

Hvis hans navn ikke lige ringer en klokke, så er det måske ikke helt tilfældigt. Nogle banker og sparekasser gør meget ud af at profilere bankens medarbejdere, men på Danske Banks hjemmeside kan man ikke se, hvem der arbejder i de 180 afdelinger. Det er dog stadig muligt at ringe direkte til en filial.

- Hvis du ringer til vores afdeling, så er det en af os, du får fat i. Og ringer du fra et telefonnummer, som er knyttet til dine kundeoplysninger, så vil dine oplysninger automatisk dukke op på skærmen hos os – og så kan vi hurtigt hjælpe dig, siger Kim Vammen.

Danske Bank Holstebro

  • Danske Bank er Danmarks største bank. Den blev stiftet i 1871 under navnet Den Danske Landmandsbank.
  • Mange nulevende kunder husker formentlig de store fusioner i 1990, hvor Danske Bank fusionerede med Handelsbanken og Provinsbanken, og 2007-fusionen med BG Bank (som i forvejen var en fusion af Bikuben og Girobank).
  • I Midt- og Vestjylland har Danske Bank afdelinger i Holstebro og Herning. Thisted-afdelingen dækker den nordlige del af Struer Kommune (Thyholm).
  • Afdelingen i Holstebro har ni ansatte, som alle er rådgivere, primært for privatkunder. Afdelingen kan trække på erhvervs-, pensions- og investeringsrådgivere fra andre afdelinger efter behov.
  • www.danskebank.dk

Han understreger flere gange hurtighed som vigtigt for kunderelationen – måske også mere afgørende end den lokale identitet.

- I Danske Bank er kassetransaktionerne faldet med 92 procent de seneste 10 år. Og her under corona er antallet af besøg i banken yderligere halveret. Derfor ser vi også en trend mod kunder, som gerne vil være tilknyttet en fast rådgiver, men som i det daglige lægger størst vægt, at de kan få hurtig hjælp. Flere og flere foretrækker også et møde over telefon, Skype eller Teams, fordi det er nemmere end at skulle forlade arbejdspladsen eller arrangere børnepasning for at gå til et møde i banken, forklarer Kim Vammen.

Annonce

Hjælper hinanden på tværs

Når kunderne ændrer adfærd stiller det nye krav til medarbejderne.

- Rådgiverne og jeg siger ikke længere ”mine” kunder. Vi tænker på det som ”vores” kunder, så hvis du ringer herind, og din rådgiver ikke er tilgængelig, kan en af hendes kolleger tilbyde at hjælpe dig. Indadtil kan vi også hjælpe hinanden ved spidsbelastning. Der kan for eksempel være nogle her i Holstebro, som arbejder på at gøre en lånesag fra København eller Helsingør klar til underskrift hos kunden – eller omvendt – igen for at give kunden en hurtigere service, fortæller Kim Vammen.


Vores erhvervsrådgivere kommer ofte ud til kunderne. Og er der brug for rådgivere fra andre afdelinger, så afvikles mødet her i Holstebro, så kunderne ikke skal køre efter det.

Kim Vammen, filialdirektør, Danske Bank i Holstebro


Danske Bank markedsfører ikke sin lokale profil, men banken er alligevel en del af lokalområdet.

- Vores erhvervsrådgivere kommer ofte ud til kunderne. Og er der brug for rådgivere fra andre afdelinger, så afvikles mødet her i Holstebro, så kunderne ikke skal køre efter det. Vi afvikler også arrangementer om eksempelvis investeringer ude hos kunderne; det har vi blandt andet gjort i Lemvig. Og vores medarbejdere bor jo også i både Holstebro, Struer og Lemvig, hvor de har deres netværk, så er vi er bredt til stede i vores lokalområde, siger Kim Vammen og tilføjer, at filialen også har indgået nogle lokale sponsoraftaler med blandt andet Musikteatret Holstebro og Folkets Hus i Struer.

Annonce

En del af noget større

Selv om Danske Bank måske ikke opfattes som en lokal bank, så har det også visse fordele at være del af en stor organisation. Danske Bank-koncernen omfatter blandt andet Realkredit Danmark, Danica Pension, og banken har et tæt samarbejde med Tryg Forsikring.

- Det går hurtigt og smidigt, når vi for eksempel arbejder med lånekonvertering. Danske Bank har også ressourcer til at være innovativ, for eksempel har vi stået bag udviklingen af MobilePay og produkter som FlexLife, der er det første lån med 30 års afdragsfrihed, siger Kim Vammen.

Han glæder sig også over, at Danske Bank har ressourcer til at udvikle undervisningsmateriale, som gør, at cirka halvdelen af danske skoleelever enten har besøgt Danske Bank eller fået besøg af en medarbejder for at få praktisk orienteret undervisning i penge og privatøkonomi.

- Det er arrangeret i samarbejde med Finansforbundet, så det er selvfølgelig også en god anledning til at gøre de unge opmærksomme på muligheden for at få en uddannelse inden for finans, eksempelvis hos os, siger Kim Vammen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Østjylland

En god showcase i en svær tid: Samarbejde har fået flere akademikere i job

Annonce