Annonce
Østjylland

Lasse og Simon hjælper restauranter, barer og hoteller med at holde på medarbejderne: - Målet er at være verdensførende

Barma er stiftet af Lasse Nørremark Kristensen (th) og Simon Gad Andresen (tv). I øjeblikket har firmaet ni aktive investorer, heriblandt den tidligere Cult-direktør Henrik Overgaard og serieiværksætter Henrik Harmsen, der har årevis af erfaring med bar- og restaurantdrift i blandt andet Østjylland. Foto: Laura Uldahl Aggernæs
Selvtilliden fejler ikke noget hos iværksætterne bag e-læringsplatformen Barma, der har som ambition at blive verdensførende med deres uddannelseskoncept inden for hotel- og restaurationsbranchen. Og også andre har set potentialet i konceptet, der er bakket op af både Vækstfonden og private investorer.

Brabrand: Det er fredag. Og det kan ikke bare mærkes på den lidt lettere omgangstone i iværksættermiljøet i Brabrand, Den Gode By, hvor iværksætterfirmaet Barma holder til i. Det kan også ses på tøjet, da Erhverv+ kigger forbi, kort inden en temafest skal til at gå i gang.

Da billederne til artiklen skal tages, forlader den 29-årige medstifter af firmaet Simon Gad Andresen derfor hastigt sin kontorplads for at skifte fra tætsiddende leopardplettet velourtrøje til T-shirt og habit, så professionaliteten skinner bedre igennem. De matchende leopardbukser, der alligevel ikke kan ses på billedet, lader han blive på.

Der er et pres på branchen, der gør, at det giver god mening at effektivisere oplæringen af nye medarbejdere ved at gøre den digital.

Lasse Nørremark Kristensen, administrerende direktør i Barma

For selvom feststemningen er høj, og højden til loftet i firmaet er det samme, er de to iværksættere bag Barma enige om, at de ikke vil risikere at sende useriøse signaler ud til nuværende og potentielle investorer.

Annonce

- Vi skal rejse ny kapital i første del af det nye år. Så hvis de rigtige byder sig ind med kompetencer og netværk, er vi altid åbne for nye investorer, fortæller 29-årige Lasse Nørremark Kristensen, der er Barmas administrerende direktør og som sammen med Simon Gad Andresen har grundlagt firmaet.

Bedre til faget

Det er efterhånden fire år siden, at de to mænd sammen stiftede Barma. En abonnementsbaseret online viden- og uddannelsesplatform, hvor tjenere, barpersonale og hotelansatte kan finde alt fra kurser i servering til arbejdspladsens faste personalehåndbog. Et koncept som flere i branchen særligt det seneste år har fået øjnene op for.

- De medarbejdere, der er i branchen i dag, er vokset op med smartphones og Google. Så de forventer, at de kan finde den information de har brug for online, siger Lasse Nørremark Kristensen, der er Barmas administrerende direktør. Foto: Laura Uldahl Aggernæs

For i en branche, hvor tiden til oplæring af knap og udskiftningen af medarbejdere er stor, er netop det digitale setup, som Barma byder ind med, en mangelvare, mener Barmas administrerende direktør.

- I øjeblikket er der personalemangel i branchen. Det betyder, at man mange steder er så pressede, at man dårligt har tid til at oplære nyansatte, fordi man ikke kan undvære de mere erfarne folk, hvis man også skal tjene penge. Så der er et pres på branchen, der gør, at det giver god mening at effektivisere oplæringen af nye medarbejdere ved at gøre den digital, siger Lasse Nørremark Kristensen.

Gennem Barmas platform, som arbejdspladserne kan personalisere og lægge eget materiale ud på, får arbejdsgiverne og deres ansatte adgang til et stort bagkatalog af onlinekurser og materialer.

Derudover kan arbejdsgiverne også automatisere oplæringen af deres nye medarbejdere gennem automatiserede uddannelsesforløb, der bliver aktiveret gennem arbejdspladsens vagtplaner.

- Den nyansatte får for eksempel tilsendt personalehåndbogen via platformen inden første vagt, og de bliver testet senere hen i personalehåndbogen, forklarer Lasse Nørremark Kristensen, der forklarer, at den supplerende oplæring blandt andet kan bidrage til at hæve serviceniveauet i branchen.

Men tanken er ikke kun at skabe en platform, der kan hjælpe med at højne serviceniveauet. Den er også tænkt som en hjælpende hånd til at fastholde nogle af de medarbejdere, der ellers ville falde fra - enten på grund af utilstrækkelig oplæring eller på grund af manglende muligheder for at udvikle sig i jobbet, forklarer direktøren.

Annonce

Stor interesse for koncept

- Prøv engang at overveje, hvor mange penge og viden, der går tabt, hver gang en medarbejder forlader virksomheden, siger Lasse Nørremark Kristensen.

Netop det koncept har flere set end de to stiftere Lasse Nørremark Kristensen og Simon Gad Andresen set potentialet i.

Til dato har såkaldte Business Angels (investorer, der sætter penge eller viden i spil i startupfirmaer, red.) investeret 1,7 millioner kroner i Barma, der også har fået 2,7 millioner kroner bevilget fra Vækstfonden.

Penge, der alt sammen går til udvikling og ansættelser i firmaet, som i øjeblikket har mere fokus på det langsigtede perspektiv, end hvad bundlinjen byder på næste år.

- Vi kalkulerer ikke efter, at vi skal være en profitabel virksomhed næste år. I øjeblikket investerer vi meget i produktudviklingen, og så er det tanken, at levetiden på vores kunder skal gøre det til en god forretning på lang sigt. Der er desuden mange omkostninger forbundet med at bygge en virksomhed op fra bunden. Det er blandt andet derfor, at vi ikke har sorte tal på bundlinjen endnu, siger Lasse Nørremark Kristensen.

Men selvom det ikke kan aflæses af bundlinjen, er der fremgang i firmaet, understreger direktøren.

- I år har været et helt andet år end sidste år, hvor mange af vores kunder var lukket ned. I år er vi vækstet 240 procent på recurring revenue (den del af en virksomheds indtægter, som det forventes, vil forsætte fremover, red.), fortæller han.

Annonce

Fart på ambitionerne

Særligt oplever Lasse Nørremark Kristensen, at Barmas samarbejde med Horesta under pandemien, hvor de sammen leverede onlinekurser i de gældende retningslinjer og hygiejnekrav for erhvervet, har givet firmaet medvind.

- I stedet for at lægge vores koncept om og skifte fokus til en ny branche, så valgte vi at blive og hjælpe hotel- og restaurationsbranchen godt igennem krisen. Og det kan vi se har været med til at skabe os et brand, der har haft betydning for vores omsætning i år, fortæller han.

I dag har firmaet, der tæller 20 ansatte, således 45 kunder i porteføljen, der favner alt fra hotelkæder til mindre spisesteder og barer. Men står det til stifterne, er det kun begyndelsen. For planen er, at hele verden skal kende til Barmas koncept.

- Vi har fart på. For vi har en plan om at være den verdensførende e-learningsplatform til hospitalitybranchen, fortæller Lasse Nørremark Kristensen.

Af samme grund er firmaet, der i forvejen leverer størstedelen af sit indhold på engelsk med danske undertekster, allerede nu i gang med at markedsføre Barma i henholdsvis Sverige, Norge, Holland og England gennem blandt andet LinkedIn. Og planen er, at flere lande hurtigt skal følge.

- Inden 2025 er vi også i USA og Australien. Det er i hvert fald planen lige nu, siger direktøren.

Sådan opstod Barma

I 2017 nød Lasse Nørremark Kristensen på samme vis som i dag god mad og drikke og oplevelser. Men han undrede sig over, hvorfor serviceniveauet blandt personalet varierede så meget, som det gjorde.

- På det tidspunkt, hvor jeg kom op med idéen til Barma, arbejdede jeg i en virksomhed, hvor jeg var ansvarlig for omkring 100 medarbejdere i samme aldersgruppe som dem, der typisk arbejder i hotel- og restaurationsbranchen. Her havde vi en helt strømlinet vej fra de blev rekrutteret til de overgik til en stilling som manager. Og den struktur for onboarding og uddannelse kunne jeg se manglede i den branche, jeg elskede at komme mest i som privatperson, fortæller Lasse Nørremark Kristensen.

Samtidig gik han på tidspunktet med en drøm om en dag at blive selvstændig. Så han begyndte at undersøge forholdene nærmere for at se, om der kunne være et potentiale gemt i markedet.

- Jeg er meget nørdet. Så jeg brugte en del tid på at analysere medarbejdere, når jeg tog ud, hvor jeg så på, hvordan den personlige oplevelse var, og på, hvor man kunne forbedre servicen, siger Lasse Nørremark Kristensen, der blev overrasket over at opleve, hvor varieret serviceniveauet kunne være.

- Det er sjovt, at en branche, der lever af menneskelig interaktion og oplevelse, ikke træner folk i højere grad. Jeg tror omkring 10 procent af de gange, hvor jeg gik ud, var servicen ekstremt god, og de resterende 90 procent af gangene var knap så gode. Så jeg kunne ikke slippe tanken om, hvordan man kunne forbedre det, fortæller han.

Lasse Nørremark Kristensen gik derfor i gang med et større research- og analysearbejde, og han fandt ud af, at netop hotel- og restaurationsbranchen paradoksalt nok var den branche, der voksede mest på antallet af medarbejdere, men samtidig havde det største frafald på antallet af faglærte medarbejdere.

Efterfølgende talte han med flere restaurant- og barejere, der godt kunne se problematikken, men som også forklarede, at længere oplæringsforløb var svære at gennemføre på grund af stor udskiftning og meget sæsonarbejde i branchen.

Derfra voksede ideen hos Lasse Nørremark Kristensen om at byde ind med en digital hjælpende hånd. Og i samarbejde med Simon Gad Andresen lykkedes det at løfte idéen fra tegnebræt til en reel platform.

Annonce
Annonce
Randers

Kabinefabrik kræver ikke, at medarbejdere viser coronapas, men alternativet er krav om mundbind

Annonce
Østjylland For abonnenter

Holch Povlsen og prins Joachim taber penge i Horsens-selskab: Omsætningen dykkede efter Wedells exit

Annonce
Erhverv

Lizette Risgaard: De Konservatives finanslov er gift for vores samfund

Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Erhvervsredaktøren: Nu trækker vi lod om den grønne omstilling

Fyn

Kendt erhvervsmand lod drømmejobbet i efterretningstjenesten ligge for at blive iværksætter: Jeg stræber altid efter at gøre tingene lidt bedre

Erhverv For abonnenter

Frygtet svinesygdom rykker nærmere og nærmere Danmark: Rigtig mange bønder er her ikke i morgen, hvis den krydser grænsen

Vestjylland

Offshore-møller har givet RG Rom Gummi vind i sejlene: - Vi håber at kunne åbne en afdeling i USA

Vestjylland

Søren V. Jensen vælger vækst på vestjysk: - Vi har ikke glemt, hvordan det var i 2008

Østjylland

Stærkere sammen: Konkurrerende firmaer hjælper hinanden med rottebekæmpelsen landet over

Annonce