Annonce
Østjylland

Dansk softwarefirma fik succes med simpelt trick: - Groft sagt var det vi solgte, at man kunne bladre i et katalog

Særligt under pandemien har mange af iPapers kunder i Latinamerika fået øjnene op for konceptet. - Vores forventning lige nu er ikke, at man vil gå tilbage til udelukkende at bringe trykte kataloger igen. Vi tror, at den vækst, vi har fået ind, er noget, der vil fortsætte, siger Mark Sjøner Rasmussen. Foto: Laura Uldahl Aggernæs
Mens pdf’en rykkede papirfolderen online, tog softwarefirmaet iPaper skridtet videre og gjorde det muligt for folk også at bladre i alt fra årsrapporter til køkkenkataloger. I dag kan firmaets software meget mere end at vise sider, og det har særligt kunder i latinamerikanske lande fået øjnene op for.

Aarhus: Der var engang i 2005 et e-handelsfirma, der havde en kunde, som var enormt træt af at lægge sit varekatalog ud som statiske pdf’er på sin hjemmeside. Derfor spurgte kunden firmaet, om de ikke kunne finde på en smartere løsning.

Firmaet gik straks i tænkeboks. De undersøgte, hvilke løsninger, der fandtes på markedet. Og i Ungarn fandt de en udvikler, der netop havde opfundet en smart bladre-funktion, der gjorde det muligt at bladre i en pdf-fil online. Firmaet købte straks rettigheden til at benytte sig af funktionen. Og efter otte timers arbejde med at klippe og klistre det samlede pdf-katalog til enkeltstående sider i det rigtige format, så de kunne bladres i, kunne firmaet stolt levere et online bladre-katalog til kunden.

Begejstringen var stor. Alle var glade. Indtil en freelancer i firmaet, der løste basale udviklingsopgaver for firmaet sideløbende med sin HHX, en dag stillede sig undrende over for, hvorfor det skulle tage otte timers manuelt arbejde at levere kataloget, når nu han kunne kreere en kode, der kunne løse opgaven på få minutter.

Annonce

Det kunne firmaet jo egentligt godt se ideen i. Så de valgte at hyre freelanceren Mark Sjøner Rasmussen til at automatisere arbejdet. Og hurtigt fik firmaet travlt med at sælge funktionen videre til de mange kunder, der med begejstring havde hørt om eller set funktionen i brug hos B&O. Store kunder som Folketinget, Grundfos, Danfoss, Vestas og sågar Toyota kom hurtigt i porteføljen.

- Og groft set var det, vi solgte, at man kunne bladre i et katalog, fortæller Mark Sjøner Rasmussen, der i dag er administrerende direktør og medejer af iPaper - det firma, som det digitale e-handelshus No Zebra valgte at stifte i 2006 til at varetage salget af softwarefunktionen til at kreere online bladre-kataloger.

For selvom det med nutidens øjne kan virke simpelt at bladre i et magasin online, var det i 2006 det seneste nye. Og det kunne hurtigt mærkes på både efterspørgslen og konkurrencen på feltet.

- Det var den store strategiske styrke i det. Vi kunne sælge til alle, husker Mark Sjøner Rasmussen.

Succes udenfor landet

Med en rivende teknologisk udvikling er, hvad der dengang kunne sælges i samme tempo som varmt brød, i dag langtfra lige så revolutionerende, som det var i 2006.

Alligevel klarer iPaper sig strålende. Ved sidste årsregnskab lå firmaets bruttofortjeneste på godt 25 millioner kroner, mens årsresultatet blev firmaets hidtil bedste med et overskud på lidt over syv millioner kroner efter skat.

Vi kunne godt se, at hvis vi skulle udvikle forretningen, så var vi nødt til at have et mere internationalt fokus.

Mark Sjøner Rasmussen, administrerende direktør i iPaper

Spørger man Mark Sjøner Rasmussen skyldes det i høj grad to ting.

For det første besluttede iPapers ledelse i 2014, da Mark Sjøner Rasmussen tiltrådte som direktør, at indsnævre firmaets målgruppe.

Mens kunder med udgivelser som årsrapporter, nyhedsbreve, kommunikation og mere eksklusive katalogudgivelser blev valgt fra som målgruppe, så firmaet omvendt et stort potentiale for at arbejde videre med udgivelser af tilbudsaviser.

Tre hurtige facts om iPaper

  1. Softwarefirmaet iPaper er stiftet i 2006 af grundlæggerne af det aarhusianske e-handelshus No Zebra, Jesper Holm Joensen og Nicholai Hindrichsen, som fortsat har aktiemajoritet i firmaet. Også iPapers administrerende direktør Mark Sjøner Rasmussen har anpart i firmaet.
  2. I dag er der i alt 35 ansatte hos iPaper, hvoraf størstedelen arbejder med udvikling og resten med enten marketing, salg eller kundeservice.
  3. I 2020 lå firmaets bruttofortjeneste på 25,45 millioner kroner, mens årsresultatet efter skat landede på 7,1 millioner kroner.

- Og det er fortsat det, som vi gør stort set alt i, i dag, siger Mark Sjøner Rasmussen.

For det andet besluttede ledelsen sig for at afskaffe deres fire firmabiler og i stedet satse aktivt på online- og telemarketingsalg.

- Vi kunne godt se, at hvis vi skulle udvikle forretningen, så var vi nødt til at have et mere internationalt fokus, siger direktøren.

Annonce

En stor efterspørgsel

De strategiske beslutninger har vist sig så gunstige, at firmaet i dag har omkring 1200 kunder i omkring 60 lande. Og det selvom iPaper udelukkende har kontor i Aarhus og ingen ansatte har i udlandet.

- Hvis man ser på omsætning, så er Danmark fortsat vores største marked. Men hvad der måske kan overraske nogen er, at vores andetstørste marked lige nu er Brasilien, fortæller Mark Sjøner Rasmussen, der fortæller, at iPaper i øjeblikket har stor medvind på det latinamerikanske marked.

Netop kunder i de latinamerikanske lande er da også hovedårsagen til, at iPaper sidste år formåede at levere bedste årsregnskab til dato.

I Latinamerika arbejder iPaper blandt andet sammen med kosmetikfirmaer som Avon Cosmetics, Natura, Yanbal og Yves Rocher. Men også fødevareproducenter er på listen over kunder. Foto: Laura Uldahl Aggernæs

- Ligesom i Vesten har de også i Latinamerika været udfordret af Covid 19, der har lukket samfund ned. Og det har tvunget en masse forhandlere, der traditionelt har været meget afhængige af trykte kataloger, til at kaste sig ud i digital markedsføring, siger Mark Sjøner Rasmussen.

- Så der har været en kæmpe efterspørgsel på et produkt som vores. Og det er uden tvivl, det vi lukrerer på, forklarer direktøren.

Af samme grund har Mark Sjøner Rasmussen da også været spændt på at se, hvordan forretningen ville se ud, når landene begyndte at vende mere tilbage til en normaltilstand.

- Men det har vist sig, at efter folk gennem halvandet år har været tvunget til at bruge kataloger digitalt, så har flere fået øjnene op for værdien af det, fortæller han.

Annonce

En fremtid uden kataloger

Selvom direktøren glæder sig over den nuværende udvikling, er han dog godt klar over, at også onlinekatalogerne har en stakket frist. Derfor er firmaet i øjeblikket i gang med at se på, hvad de kan gøre for at give deres målgruppe samme mulighed for at inspirere kunder, som det er tilfældet i dag.

- Ser vi 20 år frem, er der nok færre kataloger, end der er i dag. Og en dag vil de ikke være her mere. Derfor er vi ved at se på, hvad det er, som kataloger gør, og hvordan vi ville kunne gøre det samme for forbrugerne uden kataloger, siger Mark Sjøner Rasmussen.

Og hvad er det så, at katalogerne gør?

Spørger man Mark Sjøner Rasmussen, drager han en parallel mellem tilbudsaviser og førsteetagen i Ikea: et sted, hvor man kan se udvalget af varer, inden man går i kælderen for at hente produktet.

- Hvis du ved, hvad du leder efter, er der selvfølgelig ingen grund til at gå igennem hele den labyrint. Så er det smartere at gå direkte i kælderen til kassen. Men hvis du ikke ved, hvad du leder efter, så er førsteetagen det sted, hvor du kan få overblikket. Og det er her, at du, selvom du måske kun kom for at købe et par bøjler, kan falde over den helt rigtige lampe til børneværelset eller et par tøjbamser, som du også kan tage med dig på din vej ned mod kassen, forklarer han.

- Det, vi arbejder på, er derfor, hvordan vi kan hjælpe butikkerne med at give deres kunder den oplevelse, hvis der en dag ikke længe eksisterer et katalog, siger han.

I øjeblikket er iPaper derfor i gang med at afholde workshops med kunder, hvor de afprøver forskellige prototyper, som de har udviklet til formålet.

EY Entrepreneur Of The Year

Softwarefirmaet iPaper er blandt de kvalificerede kandidater i vækstskaber-konkurrencen EY Entrepreneur Of The Year 2021, som hvert år hylder de dygtigste entrepreneurer i Danmark.

Kriterierne for at slippe gennem nåleøjet til hovedkonkurrencen er:

  • Entrepreneuren er ejer/medejer af et dansk aktie- eller anpartsselskab og har haft det overordnede ansvar i mindst to år. Selskabet må gerne være børsnoteret
  • Virksomheden har eksisteret i mindst tre år
  • Virksomheden har ved udgangen af det seneste regnskabsår minimum 20 ansatte
  • Virksomheden skal have haft minimum 15 procent vækst i bruttoavance eller i omsætning i det seneste regnskabsår
  • Det seneste regnskab skal udvise en positiv egenkapital og et positivt resultat
Annonce
Annonce
Randers

Kabinefabrik kræver ikke, at medarbejdere viser coronapas, men alternativet er krav om mundbind

Annonce
Østjylland For abonnenter

Holch Povlsen og prins Joachim taber penge i Horsens-selskab: Omsætningen dykkede efter Wedells exit

Annonce
Erhverv

Lizette Risgaard: De Konservatives finanslov er gift for vores samfund

Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Erhvervsredaktøren: Nu trækker vi lod om den grønne omstilling

Fyn

Kendt erhvervsmand lod drømmejobbet i efterretningstjenesten ligge for at blive iværksætter: Jeg stræber altid efter at gøre tingene lidt bedre

Erhverv For abonnenter

Frygtet svinesygdom rykker nærmere og nærmere Danmark: Rigtig mange bønder er her ikke i morgen, hvis den krydser grænsen

Vestjylland

Offshore-møller har givet RG Rom Gummi vind i sejlene: - Vi håber at kunne åbne en afdeling i USA

Vestjylland

Søren V. Jensen vælger vækst på vestjysk: - Vi har ikke glemt, hvordan det var i 2008

Østjylland

Stærkere sammen: Konkurrerende firmaer hjælper hinanden med rottebekæmpelsen landet over

Annonce