Annonce
Vestjylland

Dansk gymnastiktøj er et eksport-hit

Chopar er blevet omtrent lige så kendt et tøjmærke inden for gymnastik i Norden, som eksempelvis "Speedo" er kendt inden for svømning. Ikast-firmaet Chopar vokser 15-20 procent om året og er nu klar til markedet syd for Kongeåen. Foto: Thomas Maxe
Midtjyske Chopar er allerede et kendt mærke for gymnastikdragter i Norden. Nu tager de hul på det store eksportmarked syd for grænsen.

IKAST: Nogle gange kunne man ønske, at kunderne ville rende og hoppe.

Det gør Chopars kunder – helt bogstaveligt, altså! – og de gør det glad og gerne iført Ikast-virksomhedens flotte gymnastikdragter.

Faktisk er Chopar blevet et så populært tøjmærke inden for gymnastik i hele Norden, at virksomheden oplever en årlig vækst på 15-20 procent samtidig med, at man har bevaret en sund og levedygtig forretning, hvor der er også er positive tal på den nederste linje i regnskabet. Det har indbragt Chopar en nominering til titlen ”Entrepreneur Of The Year” i konkurrencen, som revisionsselskabet EY står bag.

Nøglen til succesen ligger i Chopars evne til at være meget fleksibel, forklarer indehaver og direktør Tony Halkjær:

- Gymnastikforeninger har typisk brug for at bestille relativt små kollektioner, helt ned til 20-25 sæt, og så vil de gerne have mulighed for at tilpasse designet. Det kan vi klare, også til en fornuftig pris, der typisk ligger mellem 100 og 700 kroner for en gymnastikdragt, siger han.

Annonce

Chopar A/S

Chopar er især i Norden et kendt tøjmærke inden for gymnastik og cheerleading. Tøjet sælges typisk direkte til gymnastikforeninger i mindre kollektioner, mens lagervarer sælges direkte til slutkunderne via webshop.

Virksomheden blev etableret i Herning-forstaden Sunds i 1988.

I 2011 overtog Tony Halkjær virksomheden. Han flyttede den fra 300 kvadratmeter i Sunds til en meget større bygning på hovedgaden i Ikast.

Chopar beskæftiger cirka 25 medarbejdere. Med en årlig vækst på 15-20 procent kommer der formentlig snart et par nye kolleger til, blandt andet tysktalende medarbejdere, som skal hjælpe med et eksportfremstød.

De seneste år har Chopar investeret massivt i nye it-systemer til både administration, lager og produktionsstyring. Der er dog uændret plus på bundlinjen. Seneste regnskabsår, der sluttede 30. april 2019 viser et overskud før skat på en million kroner.

Hjemmeside: www.chopar.dk

Kunder bestemmer selv

Til sammenligning betaler en elitesvømmer typisk mindst 1500 kroner for et par små badebukser til drenge og ofte (mindst) 3000 kroner for badedragter til piger. Og så er der endda tale om ”stangtøj” fra producentens lager af standardvarer.

- Idrætsforeninger har typisk en lokal tøjleverandør. Der vælger man så en kollektion fra en af de kendte tøjproducenter, og så kan leverandøren trykke klubnavn og for eksempel sponsorlogoer på det færdige tøj. Hvis man skal have det til en fornuftig pris, skal man ofte bestille store mængder, og hvis producenten ændrer sin kollektion næste år, så kommer foreningen altså også til at skifte tøj.

- Hos Chopar har vi den store fordel, at vi ejer vores eget design og selv indkøber vores metervarer, så vi kan tilpasse det til den enkelte kunde, og samtidig gemmer vi designet, så man altid kan lave en suppleringsbestilling i mange år frem i tiden i et 100 procent identisk design, hvis man ønsker det, forklarer Tony Halkjær.

Styrer alt fra Ikast

Gymnastiktøjet bliver syet i Polen, men Chopar styrer design og produktion hjemme fra Ikast, hvor man nyder godt af de tekstilfaglige kompetencer, som Herning-Ikast altid har været kendt for.

- Vi indkøber selv metervarer, designer selv modellerne og håndterer kvalitetsstyringen herfra. Der er ikke så mange tekstilvirksomheder tilbage her i Danmark, som selv håndterer en så stor del af processen selv, så jeg er taknemmelig for, at kompetencerne stadig findes her i Midtjylland. Og vi mærker da også en stor interesse, når vi annoncerer en ledig stilling, fortæller Tony Halkjær.

Han tøver da heller ikke med at dele ud af roserne, når han skal forklare Chopars succes.

- Det skyldes et team, som hele tiden ønsker at gøre det bedre. Vi løfter opgaven ved at hjælpe hinanden, og det kunne ikke lade sig gøre, hvis jeg bare sad i et forkromet hjørnekontor og troede, at jeg kunne gøre alting bedre selv, siger han.

Nomineret til Entrepreneur Of The Year

Chopar A/S fra Ikast er nomineret til EY Entrepreneur Of The Year 2019 i hovedkonkurrencen. Kriterierne for at være med her er:

  • Entrepreneuren er ejer/medejer af et dansk aktie- eller anpartsselskab og har haft det overordnede ansvar i mindst to år. Selskabet må gerne være børsnoteret.

  • Virksomheden har eksisteret i mindst tre år.

  • Virksomheden har ved udgangen af det seneste regnskabsår minimum 20 ansatte.

  • Virksomheden skal have haft minimum 15 procent vækst i bruttoavance eller i omsætning i det seneste regnskabsår.

  • Det seneste regnskab skal udvise en positiv egenkapital og et positivt resultat.

Modig, men ikke overmodig

Tony Halkjær beskriver sig selv som en leder, der godt tør tage en risiko – men som samtidig har en god portion sund fornuft.

- Medarbejderne og jeg selv har rimelig meget gå-på-mod. Og jeg har det sådan, at lykkes det ikke første gang, så lykkes det måske anden eller tredje gang. Men jeg er også meget bevidst om, at jeg har ansvaret for mere end 20 menneskers levebrød – og jeg har selv satset både hus og hjem i det her - så jeg ved godt, at jeg ikke kan satse hele butikken og bare håbe på, at ”det går nok”. Når du kan se, at noget begynder at gå galt, så forvent, at det formentlig bliver langt værre, end du havde troet – og så skal du handle på det. Man skal ikke gå i panik, men det er vigtigt at justere sine omkostninger løbende, forklarer han.

Chopar har for nylig afsluttet en stor investering i udskiftning af stort set samtlige it-systemer. Det var tiltrængt, selv om det også var lidt af en hård nyser at komme igennem. Men nu er virksomheden rustet til yderligere vækst.

- Vi har allerede godt fat i gymnastik i hele Norden. Nu ser vi også, at den amerikanske tradition for cheerleading (”heppekor”, red.) breder sig mere og mere til Europa. Det er ret stort i Finland, hvor vi sælger mange dragter. Og så vil vi begynde at kigge mere syd for grænsen, formentlig med start i de tysktalende områder af Europa, fortæller Tony Halkjær.

Vækst kræver gåpåmod. Lykkes det ikke første gang, så lykkes det måske anden eller tredje gang. Men man må heller ikke blive overmodig, siger Tony Halkjær, ejer af Chopar. Foto: Thomas Maxe

Dann geht's los

Fremstødet betyder, at Chopar er ved at indgå aftaler med et par nye tysktalende medarbejdere.

- Cheerleading er så ”amerikansk” og tiltaler især unge mennesker, så der kan vi godt kommunikere på engelsk til alle kunder. Men gymnastikdragter skal sælges på det lokale sprog. Det giver større tryghed, især når vi handler direkte med gymnaster og gymnastikforeningerne. Vi har også lagt vægt på, at vi vil have vores egne sælgere, så vi ikke bare bliver endnu en vare i tasken hos en repræsentant, der også skal sælge alt muligt andet tøj. Så vi skal ud for at gøre Chopar kendt direkte hos gymnastikforeningerne i Europa, siger Tony Halkjær.

Vil det sige, at I kommer til at deltage i en masse gymnastikstævner og den slags?

- Ja, det kunne være en af måderne at gøre os mere kendte, siger Tony Halkjær.

Samtidig er Chopar i gang med at opruste på sociale medier. Arbejdet ligger underdrejet på grund af tekniske vanskeligheder med virksomhedens Facebookside, men det skulle snart være løst, ”und dann geht’s los” med eksportfremstødet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce