Annonce
Fyn

Danmarks eneste kvindelige lods: - I vores første overenskomst fra 2007 stod der ikke noget om barsel

Marlene Rosenlund har aldrig set sig selv som en rollemodel, men nu er hun blevet gjort opmærksom på, at hun som ambassadør for faget kan være med til at lokke flere kvinder til den maritime branche. Derfor er hun også en del af Danpilots ambassadørkorps og fortæller gerne andre om branchen og dens muligheder. Foto: Trine Grauholm
Som Danmarks eneste kvindelige lods har Marlene Rosenlund været vant til at agere i en mandeverden, hvor der ikke er nogen toiletspand på badeværelset eller skrevet noget om barsel i overenskomsten. Det er der ved at blive lavet om på, og som rollemodel lægger hun nu mærke til de små ting, der kan være en barriere for at tiltrække flere kvinder til den maritime branche.

Svendborg: Det er på mange måder en klassisk historie: Den ene part drømmer om at stifte familie og må acceptere i perioder at skulle påtage sig hovedansvaret for barnet, mens den anden part har forsvoret nogensinde at skulle have børn og ikke har ret til mere end 14 dages barsel.

I Marlene Rosenlunds tilfælde er den traditionelle fordeling af kønsrollerne dog vendt på hovedet. Som Danmarks eneste kvindelige lods har hun mere end 16 års erfaring i at navigere alle typer af skibe gennem strøm, vind og farlige lavvandsområder i de indre, danske farvande og parallelparkere dem elegant i de danske havne.

Da hun blev gravid i 2008, var hun fast besluttet på at fortsætte i jobbet, hvor hun er i vagt fem dage ad gangen efterfulgt af en uge fri.

Annonce

- Det har aldrig været en del af min plan at få børn, så da min mand begyndte at tale om det, måtte jeg sige til ham, at så ville han blive far med stort F, for jeg ved ikke, hvad jeg skulle lave, hvis jeg ikke skulle være lods. Jeg har fundet noget, jeg godt kan lide og er god til, og jeg var ikke klar til at give det op, og vi har heldigvis kunnet få det til at fungere, fortæller hun ved lodsstationen i Spodsbjerg, hvor der er udsigt til Langelandsbæltet.

Nogle gange begynder hun arbejdsugen der. Andre gange er det i Skagen, Grenå, Allinge eller Gedser, alt efter behov. I 2009 måtte hun dog selv skabe sig den rute, der kunne få jobbet til at gå op med titlen som nybagt mor. Et faktum, der understreger, hvor mandsdomineret det maritime Danmark har været, men også hvor meget, der er sket på relativt få år.

- I vores første overenskomst fra 2007 stod der ikke noget om barsel, så da jeg kom og sagde, at jeg skulle på barsel, fik jeg at vide, at jeg kunne få 14 dage. Heldigvis er vi statsvirksomhed under Personalestyrelsen, så jeg gravede selv frem, at jeg havde ret til 14 uger, og så havde jeg noget optjent ferie. Jeg endte med at være hjemme i syv en halv måned. Der er sket en revolution siden, siger Marlene Rosenlund.

Autoritet og evner tæller

Hun ville egentlig have været helikopter- eller jagerpilot, men skulle efter gymnasiet vente på at blive mere moden, inden den drøm kunne gå i opfyldelse. I stedet søgte hun ind til Mærsk, kom på Kogtved Søfartsskole, kom ud at sejle og har været i branchen lige siden.

- Jeg kunne godt lide den verden, hvor du også får ansvaret, hvis du har evnerne. Der er handling og konsekvens, rammer og meget klare retningslinjer for, hvad der bliver forventet af dig. Nu startede jeg ved Mærsk, og der åbnede sig en stor verden af muligheder. I første omgang, hvis man ville til København, men også hvis man ville længere ud. Det tiltalte mig meget, husker Marlene Rosenlund.


Jeg kom fra Mærsk Supply, og der lærer man at sige fra. Jeg kan være akkurat lige så strid som drengene, og det havde de nok ikke forventet. Det er en meget traditionel branche, hvor vi er meget åbne overfor andre kulturer, religioner og seksualitet. Alt det har vi været vant til, men lige pludselig kom der en pige. Jeg kom fra en meget mandsdomineret branche, så jeg regnede med, at det ville blive a walk in the park, men det gjorde det ikke, og det rygte lider vi nok lidt under, selv om det er mange år siden, og Danpilot er en helt anden virksomhed i dag.

Marlene Rosenlund, Danmarks eneste kvindelige lods


Senere blev hun den første kvindelige officer i Mærsk Supply og hurtigt også overstyrmand. Rastløs, som hun var, skulle der alligevel ske andet og mere, og selv om hun egentlig ikke troede på, at hun som kvinde og uden netværk blandt lodserne kunne komme ind som netop det, søgte hun alligevel.

- Det var som at søge efter The Holy Grail. Og så en pige. Det var totalt uhørt, men jeg tænkte, at jeg har et nej og kan kun få et ja. Så søgte jeg og kom til samtale i samtlige afdelinger, siger Marlene Rosenlund.

Siden har hun været Danmarks eneste kvindelige lods, og selv om hun nogle gange har fået du-er-vist-bare-en-lille-pige-blikket, og at kaptajner er kravlet ned for at vaske sig lidt ekstra og er kommet tilbage i en dunst af kraftig parfume, når de har set, at det var en kvinde, der kravlede de mange meter op ad rebstigen, så er det ikke noget, hun har tænkt synderligt over.

Ikke før nu, hvor det maritime Danmark gør sig til for at få få flere kvinder ind i branchen.

- Jeg kom fra Mærsk Supply, og der lærer man at sige fra. Jeg kan være akkurat lige så strid som drengene, og det havde de nok ikke forventet. Det er en meget traditionel branche, hvor vi er meget åbne over for andre kulturer, religioner og seksualitet. Alt det har vi været vant til, men lige pludselig kom der en pige. Jeg kom fra en meget mandsdomineret branche, så jeg regnede med, at det ville blive a walk in the park, men det gjorde det ikke, og det rygte lider vi nok lidt under, selv om det er mange år siden, og Danpilot er en helt anden virksomhed i dag, siger Marlene Rosenlund.

Annonce

Lægger mærke til detaljerne

Hun understreger, at der hverken bliver talt groft, grimt eller sjofelt til hende, og selv om de skandinaviske kaptajner og besætningsmedlemmer måske nok ser hende en smule an, så oplever hun generelt, at der er respekt for hendes autoritet og den stilling, hun repræsenterer. Er man lods, kan man sit kram, er opfattelsen, og så letter det som regel også stemningen, at hun kommer med wifi til besætningen, når hun kravler om bord.

Ofte spørger de hende, om hun har mand og børn, og om hun har sejlet. Det har hun. Langt og i mange år, men det er ikke spørgsmål, der er bestemt af hendes køn. Derimod vil kaptajnerne gerne vide, hvilken erfaringen lodsen kommer med, for det er ikke en selvfølge, at de selv har stået til søs. Og det med familien handler måske lige så meget om høflighed og interesse, når man skal arbejde tæt sammen i mange timer uden at kende hinanden på forhånd.

Arbejdet med at tiltrække flere kvinder betyder imidlertid, at Marlene Rosenlund som en del af Danpilots ambassadørkorps er begyndt at lægge mærke til de små ting, som den yngre generation af kvinder næppe vil acceptere, hvis den skal lokkes til søs.

Ting, hun før har accepteret uden at tænke nærmere over det. Sådan var branchen nu en gang.

- Min verden har bare været sådan. Take it or leave it. Nu er der faktisk nogen, som siger, at man ikke behøver take it, siger hun.

Det kan være skiltet på toiletdøren, en manglende toiletspand eller arbejdstøjet. Ikke fordi Marlene Rosenlund efterspørger lyserøde pigeafdelinger eller særligt designet tøj. Men det skal sidde ordentligt, så man føler sig godt tilpas, når man skal manøvrere store skibe gennem udfordrende danske farvande.

Sejlruterne, der er dybe nok til de største skibe, kan være smalle, og der er mange krydsende færger, fiskerbåde og coastere på en anden kurs.

- Danmark er et fladt land, men vi har vores bjerge under vandoverfladen, så vi har masser af strøm, der er vejret, og så er der masser af trafik. De skibe, vi lodser, kommer med noget dybgang, så vi skal være nogle bestemte steder. For mig er det let, men jeg har også gjort det i mere end 16 år. Men når du kommer og ikke kender forholdene, kan du slå dig rigtigt slemt i de her farvande, så det giver god mening for en kaptajn at tage en lods om bord, pointerer Marlene Rosenlund.

I en lodsbåd i dårligt vejr kan hun en gang imellem godt ærgre sig over, at hun ikke blev jagerpilot, siger hun og griner højt. Ellers ikke.

- De fleste lodser - uanset om det er mænd eller kvinder - vil gerne hjem og have nærvær med familien også, og her får du det bedste af to verdener. Jeg har mit professionelle liv, og så har jeg min familie tæt på og kan hurtigt komme hjem, hvis det skulle blive nødvendigt. Det er vigtigt, når man får børn, og når jeg er hjemme, er jeg der på fuld tid. Det er et kæmpe plus. For mig er det en win-win-situation, siger Marlene Rosenlund.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Forfatter Peter Borbergs har været fascineret af Piet Hein siden 1990'erne: Må knibe sig selv i armen over kildematerialet til stor biografi

Annonce