Annonce
Erhverv

Damarks største, men: Fiskeeksportøren ser sjældent en fisk

Jens Sillas Jensen ser tit sine lastbiler, men sjældent de fisk, de kører med. Foto: Carsten B. Grubach
Freia Forellen Export sender regnbueørreder ud i Europa i specialdesignede lastbiler.

TOFTERUP: Det forvirrer i forvejen, at adressen har postnummer 7200 Grindsted, men er en del af Varde Kommune. Det bøvler både myndigheder og gps’er med.

Og det hører da også til de absolutte undtagelser, at landets største eksportør af levende fisk stort set ikke ser de fisk, han i tonsvis sender til udlandet.

I Smedegade i Tofterup, der altså ligger mellem Grindsted og Varde og tilhører Varde Kommune, sidder Jens Sillas Jensen og styrer en kæmpe forretning, Freia Forellen Export A/S, i daglig tale blot Freia Forellen - et navn, der også er noget helt særligt.

Annonce

- Det kommer sig af, at de fem anpartshavere, blandt andre min far og min onkel, der i 1979 startede virksomheden, ville have et navn, der også skulle kunne udtales på andre sprog. De fandt på Freia, som jo er nordisk, og brugte fem fisk i logoet, fordi der var fem. Og freia er, hvis man udtaler det på vestjysk, fredag, og virksomheden blev startet på en fredag, fortæller Jens Sillas Jensen med et skævt smil.

Danmarks største eksportør af levende fisk sender i egne, specialdesignede lastbiler regnbueørreder ud i Europa.

- Og det sker så hurtigt som muligt, og de er tit tre chauffører involveret i en transport. Vi køber først fiskene hos de mange dambrug, der ligger langs den jyske højderyg, når vi har modtaget en ordre. Man kan jo ikke have levende fisk liggende på lager.

80 procent af vores eksport går til Tyskland, resten til Holland, Schweiz og Østrig. Vi har selv to dambrug i Karup og i Hesselbo tre kilometer herfra, så vi producerer også selv, men vi ser aldrig selv en fisk her i Tofterup, siger Jens Sillas Jensen.

Stabile priser og et minus

Priserne på regnbueørreder, der i udlandet sælges videre til put and take-søer, grossister, der forsyner restauranter, mindre slagterier, røgerier og mindre dambrug med gårdbutikker, er forholdsvis stabile, og Freia Forellen har under corona-pandemien holdt salgstallet, for der var stadig stor efterspørgsel på fisk.

Eneste minus er det aktuelle indtog af fiskesygdommen IHN (infektiøs hæmatopoeitisk nekrose), som er kommet til Danmark fra USA. De fisk, der rammes af sygdommen, skal destrueres, og bliver der for mange af dem, kan det medføre mangel på fisk og dermed højere priser.

De store lastbiler fra Freia Forellen kan rumme op til 5,5 tons, men typiske ordrer ligger ifølge Jens Sillas Jensen, der i dag er eneejer af virksomheden, efter at hans var Finn Jensen gik på pension for to år siden, på mellem 400 og 1200 kilo.

Fiskeeksportør i vækst

Freia Forellen Export A/S begyndte i 1979 med to chauffører, en ansat på kontoret og en lastbil. I 2016 var man oppe på 24 chauffører, syv ansatte på kontoret, en mekaniker og syv lastbiler. I dag er der 20 chauffører, fem på kontoret, en mekaniker og otte lastbiler.

- Jeg tager selv mod ordrer sammen med de andre på kontoret, og jeg kører også ned og taler med kunderne. Det har dog været lidt svært i den tid, der lige har været.

Vi har både store og små kunder og er ikke afhængig af enkelte, store kunder, siger direktøren, der satser på fortsat vækst i en branche, hvor det også gælder om at følge med i udviklingen for at bevare den danske førerposition. Kontordelen er rationaliseret, og man har købt endnu en af de ikke helt billige specialdesignede lastbiler.


Vi køber først fiskene hos de mange dambrug, der ligger langs den jyske højderyg, når vi har modtaget en ordre. Man kan jo ikke have levende fisk liggende på lager.

Jens Sillas Jensen, Freia Forellen Export A/S

Det umiddelbare ønske hos Jens Sillas Jensen er ansættelse af flere chauffører, så man fortsat kan levere hurtigt og fleksibelt fra nord til syd, men chauffør-manglen er så stor, at det kan blive svært at få det ønske opfyldt. Og vil han absolut se en regnbueørred i Tofterup, kan han gå en tur ud i køkkenet. Der hænger der på væggen en plakat med forskellige fiskearter

https://modules.wearehearken.eu/jfm-erhvervplus/embed/7330.js
Annonce
Annonce
Vestjylland For abonnenter

I 2010 var de seks medarbejdere - nu er der 100 og en omsætning på over 100 millioner kroner: Det er lidt en vild historie

Annonce
Erhverv

Erhvervsredaktøren: Hurra, nu kommer der et nyt mærke på din mad

Annonce
Erhverv

Klumme: De midtjyske virksomheder mangler arbejdskraft - Her er otte gode råd

Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Klumme: I København betaler virksomhederne bare, men det gør de ikke i resten af landet

Erhverv

Klumme: Solceller på erhvervsbygninger – skattemæssig afskrivning

Erhverv

Restauranter og barkonge efter rekrutteringsproblemer: Nu hyrer vi igen masser af personale

Erhverv

Lyt: Striden om Valdemars Slot er stadig uforløst - køberne står fortsat i kø

Erhverv

83 års industrihistorie på danske hænder er slut: Kolding-virksomhed er blevet opkøbt og 135 ansatte får ny ledelse

Østjylland

Handskefabrikkens vilde udvikling: Randers er blevet til Rhanders og vil være Danmarks Gucci

Annonce