HOLSTEBRO: Det var det tyske militær, som i 1930’erne opfandt den praktiske firkantede benzin-kanister.
Faktisk var den så smart, at englænderne og amerikanerne kopierede designet fra tyskerne – eller ”the jerries”, som tyskerne blev kaldt. Og dermed fik den 20 liters benzindunk sit navn: Jerrycan.
Mange af os har slæbt rundt på jerrycans i værnepligtstiden – rødmalet top for benzin, grøn for diesel og Gud-nåde-og-trøste det fjols, der bytter om på farverne, når man er strandet ude midt i en skov og gerne vil hjem til den varme seng på kasernen…
Nu har fire unge iværksættere fra Holstebro givet nyt liv til gamle, brugte jerrycans: Dunken i trendy armygrøn har fået skåret et par huller i siden til nogle små, kraftige højttalere, og vupti – så er den lavet om til transportalt lydanlæg.
- Den kan spille op til 115 decibel. Det er faktisk mere end en kædesav, fortæller Mads Bjerre, som dog nøjes med at demonstrere vidunderet ved afspilning af ”White Christmas” for knap så høj lydstyrke.
Musikken leveres via Bluetooth fra eksempelvis mobiltelefonen, og så kan man ellers danse sig svimmel rundt om juletræet i op til 30 timer, hvis jerrycan’en er fuldt opladet.
Bortset fra selve højttalerne og et par elektronikstumper indeni, er lydanlægget lavet af genbrugsmaterialer.
- Vi har foreløbig opkøbt 180 jerrycans, og så har vi fået fat på en masse ledninger fra nedrevne bygninger. Så den er bæredygtig, og så ser den jo fed ud, konstaterer Mads Bjerre.
Fra hobby til business
Sammen med tre venner har han stiftet virksomheden Creative Sound. Ideen udsprang af en hobby, fortæller Lukas Lindberg:
- Jeg har længe bygget højttalere sammen med en ven. Det er sjovt og billigt, og så opstod ideen med jerrycan’en, da min ven aftjente værnepligt. Vi fik overtalt de to andre til at gå med ind i firmaet, og så udviklede vi jerrycan-højttaleren, siger Lukas Lindberg.
Lukas Lindberg, Creative Sound, HolstebroAlt, lige fra klistermærker til papkassen, som den bliver leveret i, er fremstillet her i byen.
Ud over, at produktet er bæredygtigt, så er der også tænkt på, at den skal produceres lokalt.
- Det kræver en vandskærer at lave hullerne til højttalerne, så det har vi fået adgang til på erhvervsskolen, UCH. Og alt andet, lige fra klistermærker til papkassen, som den bliver leveret i, er fremstillet her i byen, fortæller Lukas Lindberg.
En del af Bropas
De fire venner fra Creative Sound er en del af et nyopstartet iværksætterprojekt, ”Bropas”, der har hjemme på Slagteriet i Holstebro.
- Vi havde faktisk også været i kontakt med SoundHub i Struer. De har tilbudt os hjælp til produktudvikling, men det har vi egentlig ret godt styr på selv (en af de fire er ingeniørstuderende, red.). Vi har mere brug for hjælp til udviklingen af forretningen, og det får vi god hjælp til her, siger Mads Bjerre.
De første eksemplarer af ”Jerry Can Mk. I” er allerede solgt for 2300 kroner stykket via hjemmesiden www.creativesound.dk.