Annonce
Sydjylland

Coronakrisen skal give Kolding midtby et nyt liv

Citychefen i en af landets førende handelsbyer har taget ja-hatten på.
Annonce

KOLDING: Hvad er den største turistattraktion i Kolding Kommune?

Er det Koldinghus Slot? Er det kunstmuseet Trapholt? Er det verdenskulturarv-byen Christiansfeld?

Ingen af dem. Det er indkøbsmetropolen Kolding Storcenter, der i 2019 havde ikke færre end seks millioner besøgende og dermed gjorde sit til at bekræfte Koldings status som en af Vestdanmarks førende handelsbyer med et handelsindeks på næsten 170.

Så hver gang, borgere i kommunen handler for 100 kroner, kommer der 76 kroner oven i fra borgere uden for kommunen. Det store handelsoverskud skyldes især kommunens største turistattraktion og dens langt over 100 butikker.

Det efterlader en del problemer for midtbyens detailhandel, der i forvejen kæmper med nye forbrugsmønstre, e-handel og digitale markedspladser og den deraf følgende butiksdød og tomme forretningslokaler.

Det er dog ingen klynkende citychef, vi møder på Café Mokka, en af midtbyens talrige oaser. Mette Schumacher har 11 års erfaring i jobbet og erkender, at hun gennem årene ikke har haft mulighed for at have armene over hovedet i begejstring i ret lang tid ad gangen, men at hun nu har en særlig god grund til at tage ja-hatten på:

- Vi havde lige samlet os i cityforeningen og fået en ny strategi, da finanskrisen kom. Kæderne meldte sig ud, og vi fik en del tomme butikker. Jeg kan huske, at avisen lavede et opslag med 24 tomme butikker, og det tog 10 år for os at komme over det image, for det kunne folk huske. Og nu har vi så lige haft coronakrisen, hvor mange butikker har været lukket. Man kan sige, at jeg i mit job stadig mangler de syv gode år, men nu synes jeg, at der er lidt medvind på vej.

Der er oaser som denne ved Søndertorv, der skal være med til at udvikle Kolding som handelsby. Foto: Carsten B. Grubach

- Det er i krisetider, man skal udvikle kreativiteten, og det synes jeg, at vi har gjort. Vi har blandt andet lavet en webshop og en app, hvor man kan købe lokalt. Her har alle – også dem, der ikke er medlemmer af cityforeningen, og butikker og restauranter i de mindre byer – haft mulighed for at være med, og den app forsætter, så folk stadig kan se, hvor de kan handle lokalt.

Mette Schumacher har ingen eksakte tal for handlen i midtbyen under coronakrisen, hvor storcentret var lukket, mens mindre butikker i centrum havde åben, men hovedindtrykket er, at der var øget handel.


Man kan sige, at jeg i mit job stadig mangler de syv gode år, men nu synes jeg, at der er lidt medvind på vej.

Mette Schumacher, citychef, Kolding


- Folk blev jo først skræmt fra vid og sans og blev hjemme i begyndelsen, men vi fik så sat nogle skibe i søen med webshoppen og app’en, og så fandt folk ud af, at der stadig var nogle butikker, der var åbne. Og folk fra andre byer fandt ud af, at der var åbne butikker i Kolding. Vi stod sammen, lånte biler fra Autocentralen for at køre ud med de varer, der var bestilt på nettet, og fik brandet Kolding støtter lokalt. Vi har fundet en ny platform, så på den måde har coronakrisen hjulpet os, konstaterer citychefen, der har 115 medlemmer i den forening, hun står i spidsen for.

Annonce

Alt handler om økonomi

Og hun har flere gode grunde til at tage ja-hatten på.

- Der er lige ansat en kommunal midtbykoordinator, som vi skal samarbejde med, vi ved fra en ejendomsmægler, at huslejeniveauet på 2000-2200 kroner per kvadratmeter i midtbyen er på plads, og så har vi en fordel i de mange oaser, vi har rundt i byen.

- Vi flytter snart sammen ned egnsteatret og får et samarbejde i gang med det om events, vi skal samarbejde mere med Koldinghus, for vi ved, at cirka halvdelen af de besøgende dér går ned i byen bagefter, så vi skal have fat i den anden halvdel. Og så får vi del i de anlægspenge, kommunen har lånt i forbindelse med coronakrisen, så der kommer mere udsmykning og flere bænke op.

Alt handler jo om økonomi. Detailhandlen er Koldings største arbejdsplads, den er vigtig for bosætning og tiltrækning af arbejdspladser, pointerer Mette Schumacher, der ikke længere vil ærgre over der mange aflysninger under nedlukningen, deriblandt Majmarkedet og Kulturnatten, der begge tiltrækker flere end 50.000 mennesker til midtbyen.

Til gengæld glæder hun sig over de muligheder, der ligger i de nye initiativer, de forbedrede samarbejdsmuligheder og den øgede kommunale støtte.

51 nye forretninger

I 2019 åbnede der 51 nye forretninger i Kolding, viser en undersøgelse, Ugeavisen Kolding foretog i dette forår. Året før var det samlede antal 52 åbninger.

Dermed holder Kolding status quo, når der skal tiltrækkes nye forretninger til byen. Det skyldes ifølge citychef Mette Schumacher blandt andet Koldings stærke og brede handelsliv samt det rimelige huslejeniveau i midtbyen. De er årsager til, at mange tør tage chancen og åbne noget nyt.

På Kolding Kommunes hjemmeside kan man se en lang række forslag og ideer til styrkelse af handelslivet i bymidten og i storcentret indsamlet af en taskforce-gruppe.

Her nævnes blandt meget andet en ny biograf, bedre skiltning og bedre udnyttelse af baggårde. Se forslagene her: https://www.kolding.dk/nyheder-aktuelt/nyheder-forside/nyt-handlingskatalog-for-kolding-midtby-og-kolding-storcenter

- Kolding er en fantastisk by, der kan alt. Vi har det største kulturliv i Trekantområdet og vel også helt ned til grænsen. Vi har et fantastisk badeland, vi har hoteller og appartementer midt inde i byen. Vi har rigtig mange turister, et caféliv næsten uden lige, ja, vi har næsten lige så mange cafeer som butikker som medlemmer, siger citychefen.

App'en, som Mette Schumacher fik udviklet under coronakrisen, skal fortsætte for at øge omsætningen i det lokale handelsliv. Foto: Carsten B. Grubach

I gamle dage gik folk ned i byen for at handle og så måske drikke en kop kaffe bagefter. I dag går man på café for at spise, og så køber man et par sko på vej hjem.

Og det er altså vigtigt, at man køber lokalt og ikke på nettet, hvis man vil bevare en levende midtby.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Østjylland

Opgør med ”kviklån”

Annonce